Betalen bij afzeggen van de les??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Betalen bij afzeggen van de les??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:58

Hoe gaan jullie, instructeurs, hiermee om?

Ik heb privéles, elke week een half uur. In principe rij ik altijd, maar soms bel ik af als het weer me te slecht is, zoals vorige week met de storm. Aan onze bak ligt het niet, die is altijd goed. Maar het is meer omdat mijn paard met slecht weer erg lastig is, en ik liever de 'problemen' uit de weg ga, dan ze opzoek.

Op zich vind ik het heel terecht als mijn instructrice toch kosten doorberekend als ik op de dag van de les zelf afbel. Maar hoeveel??
tot nu toe betaalde ik het volle pond, maar daar voelde ze zich toch niet prettig bij. Dus nu rekent ze de helft.

als ik een aantal dagen/week van te voren de les af zeg hoef ik niet te betalen.

Wat doen jullie in dit soort situaties? *(vraagje aan de instructrices dus)
maakt de reden van afbellen nog uit bij het doorberekenen van de kosten, wat bij ziekte van paard of ruiter, of extreme weersomstandigheden (onweer/ijzel etc)

ik ben benieuwd?

catharina24

Re: Betalen bij afzeggen van de les??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:05

Minimaal 24 uur van te voren afbellen, dan is het kosteloos.

Afbellen op de dag zelf is het volle pond, want je kunt op zo een kort termijn onmogelijk die les opvullen met een prive klant dus dan loop je inkomsten mis.
De reden van afbellen maakt niets uit in mijn partomonee, dat blijf je voelen natuurlijk. We kun je altijd onderhandelen over hoeveel te betalen. Maar minstens de helft betalen is wel zo netjes.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:12

Inderdaad, volle pond op dezelfde dag. Voor mij maakt de reden in mijn portomonnee ook niet uit.

Vaak ben ik er nog wel toeschietelijk in hoor!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:15

Wat ben ik blij met mijn instructrice(s) Go jij! Go jij! . Die zijn heel flexibel en zo ben ik ook. Ik plan mijn lessen meestal op de maandag, dat mijn dochter bij mijn schoonouders is, of op andere dagen dat ik opvang heb door de week. Maar soms is er iemand ziek, weet ik dat pas op de dag zelf en dan loopt het helemaal anders. Of het weer is te slecht, dan gaan we ook niet staan hannessen in de bak. Haha!
Ik hoef nooit te betalen, hoor.
Zij bellen ook wel eens met de vraag of het een half uurtje later kan of dat er wat tussen gekomen is en dan plannen we gewoon een nieuwe afspraak. Mijn lessen duren zeker zo'n anderhalf uur en ik doe het vrijwel wekelijks. Ben blij dat ik niet hoef te betalen als het niet doorgaat, want met een kindje thuis of met de afhankelijkheid van een oppas, lopen planningen wel eens helemaal anders. Knipoog

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:16

Bij ons betaalde je eerst ook per les, toen moest je 24 uur van tevoren afbellen, anders werden de kosten doorberekend. Je mocht dan wel je les kostenloos inhalen.
Nu betalen we per drie maanden, je moet nog wel afbellen en je mag je les gewoon inhalen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:25

Het is nu pas 1x voorgekomen dat ik op de dag zelf moest afbellen. dat was overmacht, want bij het aankoppelen van de trailer brak m'n sleutel in het disselslot af. ik kon dus niet aankoppelen... ik belde toen dus hooguit een uur van te voren af. ik hoefde niet te betalen ofzo. ik betaal hem ook contant dus dat scheelt misschien?

als het op eens blijkt te stormen dan bel ik ook af en hoef ik niet te betalen. dat is het nadeel als je op een andere locatie lest. maar dat is bij mijn instructeur op stal, dus hij hoeft zich er niet voor te verplaasten ofzo.

ik vind het normaal dat ik niet hoef te bellen als ik met overmacht moet afbellen. dat is het risico van freelance les geven... als de instructeur al reiskosten heeft gemaakt is het een ander verhaal.

bij mij op stal kan ik ook lessen, dan wordt het op de stalrekening bijgeschreven. dan moet ik wel 24 uur van te voren afbellen, maar als je paard kreupel is op de dag zelf dan wordt het niet in rekening gebracht. en anders wel, maar dan mag je je les ook op een ander moment inhalen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:58

Ik hoef daarvoor niks te betalen - zowel bij m'n 2 dressuurinstructrices, de springinstructeur en de crossinstructeur. Zou het ook niet fijn vinden als dat dan toch zou moeten. Zij zeggen zelf ook weleens de les kort tevoren af.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:11

bij mij hoeven de mensen dan niet te betalen, maar ik hoef er dan ook niet van te leven.

aan de andere kant is het misschien wel prettig als je instructrice helpt als het erg waait oid zodat je samen kunt kijken hoe je de problemen oplost in een situatie, als het op een wedstrijd slecht weer is moet je ook gewoon starten Bloos

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:18

Maar als het heel er stormt ga je ook niet met je trailer de weg op naar die wedstrijd toe. De veiligheid van mijn paard staat voorop.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:43

storm en wind zijn wel verschillende dingen, ik bedoelde het als voorbeeld.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:46

Als er meer dan 24 uur van te voren word afgezegd is het gewoon kosteloos, en anders de helft van de normale prijs. Ik heb zo ook mijn schema en anders is het al snel van oh het regent een beetje en heb niet zo'n zin om te rijden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:08

Max tot de avond van tevoren kan je afbellen, anders wordt de les wel berekend. Bij extreme weersomstandigheden geldt dit niet en reken ik dan dus ook geen kosten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:37

Bij mijn instructeur heb ik pas een keer af hoeven bellen: ik haalde mijn paard met een dikke kogel van stal. Ook heeft hij zelf een keer 's ochtends gebeld vanwege de griep. Niks aan te doen, wordt niet doorberekend.

Zelf bereken ik ook niks door maar het is voor mij maar een bijverdienste.

Bij harde wind ga ik ook de weg niet op met de trailer, ik moet twee uur rijden, vaak alleen, en vind het gewoon te gevaarlijk.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:49

24u van tevoren inderdaad vaak, anders doorberekenen. Vind ik opzich best redelijk.
Zijn er inderdaad wel genoeg die er niks voor rekenen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:41

Bij mij geldt ook: korter dan 24 uur van te voren afzeggen is betalen. Ik hou er tijd voor vrij en ik kan de tijd dan niet alsnog met een les invullen.
Enkel bij overmacht of extreme weersomstandigheden hoeft de klant niets te betalen. Een beetje regen is niet extreem en als de bak al dagen een zwembad is, dan weet je dan ook vooraf.

Zelf ga ik niet in de auto als het erg ijzelt. Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:47

ben blij dat mijn instructrice niks rekent.

ik zeg ook zelden af. maar zou er niet blij mee zijn dat wanneer ik ziek ben, mijn paard kreupel is of het storm ik toch zou moeten betalen.

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:54

Ik ben ook blij dat de mijne niet rekent. Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:24

Ben heel flexibel hierin, gelukkig die van mezelf ook Haha!
Er kunnen altijd dingen anders lopen dan je gepland had.
Heb wel 1 lesklant, dat werd een beetje te gek met op het laatste moment afzeggen met de meest rare smoesjes, op het laatste moment bedoel ik dus nog geen uur van te voren, vaak was ik al onderweg, de smoesjes waren dingen zoals, uhm jaaaa ik heb niet zoveel gereden, ik vind het toch te koud, ik moet mijn moeder helpen. Dus tijdens een gesprekje heb ik haar gevraagd of ze het nog wel leuk vond om te lessen, ja was haar antwoord, mijn mededeling hierop was, als jij de volgende keer niet 24 vtv te les afbelt, dan ga ik het volle tarief doorberekenen. Tenzij het omstandigheden zoals kreupelheid, ophouding op school waardoor je het niet kan redden zijn, ze heeft nooit meer afgezegd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:35

ik les op een pensionstal & na en voor mij hebben er ook mensen les. Als ik af zeg kan er dus meestal wel iets verschoven worden waardoor het gat wat valt als ik afzeg opgevuld word. Ik betaal dan ook niets, zou ik ook vertikken. Bel altijd meer dan 2 uur van tevoren af.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:40

Ik heb nog nooit een les doorberekend als iemand afbelt en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Er wordt zelden afgemeld en bij evt ziekte rijd ik het betreffende paard zelf wel.
Nee als de klanten afbellen dan hebben ze altijd een goede reden wie ben ik dan hen ook nog geld uit hun zak te kloppen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:42

Toen ik nog op een manege reed was het minimaal 24 uur van te voren afmelden, anders werd de les in rekening gebracht. Een goede regel, anders kun je wel af blìjven zeggen, dat is voor je instructeur/instructrice ook niet prettig.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:12

Ik kan gewoon kostenloos afbellen hoor, geen probleem. Al is het een uur van te voren. Mijn instructrice is zo druk bezet, dat ze zelfs blij is als er eens wat uitvalt haha.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:17

MarloesRixt schreef:
Toen ik nog op een manege reed was het minimaal 24 uur van te voren afmelden, anders werd de les in rekening gebracht. Een goede regel, anders kun je wel af blìjven zeggen, dat is voor je instructeur/instructrice ook niet prettig.

Ach, de maneges zeggen zelf ook rustig regelmatig af, hoor. Dat merk ik nu wel bij de lessen van mijn vriend. Clown
Vind het echt ronduit slecht hoe er met zijn prive lessen omgegaan wordt en we hebben het hier over een manege met zogenaamd tig sterren (niet dat ik ze dat waard vindt, maar goed, ik ben geen manegetype Haha! ).

Ik zeg mijn lessen aan huis ook echt niet zomaar af, want ik vind het heel fijn om les te krijgen. Maar ik ben blij dat mijn instructrices en ik flexibel zijn over en weer. Want bij echt slecht weer ga ik met mijn paard niet anderhalf uur kou kleumen in onze buitenbak en als mijn dochter ziek is of de oppas zegt af, dan moet ik toch wat. Niet dat het vaak gebeurt (gelukkig niet), maar toch......
Maar goed, ik rij niet op een manege, maar heb een eigen paard en ben ook een volwassen, verantwoordelijk persoon, die echt niet om een dom excuus afbelt. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:21

Pensionnetje schreef:
Ik heb nog nooit een les doorberekend als iemand afbelt en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Er wordt zelden afgemeld en bij evt ziekte rijd ik het betreffende paard zelf wel.
Nee als de klanten afbellen dan hebben ze altijd een goede reden wie ben ik dan hen ook nog geld uit hun zak te kloppen.

Dit is idd ook mijn gedachte.
Als ik af zou bellen zou het een goede reden zijn en betaal ik daar echt niet nog eens voor, dan ga ik toch echt op zoek naar een andere instructrice.
Kan me voorstellen dat wanneer een klant vaker afbelt en vaak eerder kon weten dat de les niet door kon gaan, dat je dan wel maatregelingen moet gaan nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:23

Dat vind ik ook, hoor. Als iemand steeds maar afbelt is het weer een ander verhaal. Maar zomaar zoveel geld vragen, terwijl er bv. ziekte in het spel is of overmacht in een situatie, tja.......