hoe paard laden in je 1tje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

hoe paard laden in je 1tje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:49

hoe laden jullie je paard in als je in je eentje ben?
ik wil namelijk nog eens mn E rijbewijs gaan halen en dan kan ik dus in mn eentje op pad ( nu gaat vader mee)
ik heb wel een 2 paards trailer dus laad het paard links ga zelf rechts van het schot staan maar zodra ik naar achter wil om stang vast te maken gaat paard ook naar achter en staat dus weer buiten. vastbinden heeft geen nut en op commando wil hij ook niet blijven staan.
dus brand los met jullie ideeen
groetjes

Anonymous_

Re: hoe paard laden in je 1tje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:51

Probeer het paard zelf de trailer op te laten lopen en dan meteen de stang erachter doen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:55

Ik heb er 2 en laad ze beide anders als ik alleen ben (kwestie van smaak Knipoog)
de 1 laat ik inderdaad alleen naar binnen lopen, stang erachter, klep dicht, voor vastzetten en klaar.
de ander loop ik mee, wanneer hij staat gooi ik touwtje even over zn hals en loop zelf terug (2 paards trailer, dus aan andere kant van het schot) om de stang achter hem dicht te doen. Dan ook klep dicht, voorkant vastmaken en rijden maar Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:09

Ik, of mijn man zijn bijna altijd alleen op pad met het paard. Ik loop links van het paard naar de trailer. Net ervoor werp ik het touwtje over haar hals. Begeleid haar naast de klep en laat haar los. Ze loopt zelf naar voren. Ik doe de stang erachter en de klep dicht. Loop dan naar voren om via het deurtje haar vast te maken.
Dit is het vijfde paard waar ik het zo mee doe, gaat prima. ( heb nooit paard gehad met echte laad problemen hoor)
Het gebeurd wel eens dat ze terug komt, om weet ik wat voor reden, maar dan sta ik er nog naast en kan altijd het touwtje weer pakken.

Nadeel is een beetje, dat als je het touwtje over de hals werpt, ze acuut de klep opwillen en erin. Waarschijnlijk gewoonte. Als ik dus nog sta te praten en achterloos het touwtje vast over de nek werp, hup weg, naar voren en soms over mijn tenen Verdrietig .

Maar voor eigenaars met laad problemen, moet dit als muziek in de oren klinken Pling

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:03

Als ik een paard in me eentje moet laden
loop ik eerst rechts langs het paard (paard links en ik dan aan de andere kant)
en dan gooi ik het touw om d'r nek heen en loop naar achter
en zodra ze naar achter loopt tik ik op dr kont Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:07

Dit is een probleem die je naast de trailer moet oplossen (want met de trailer op zich heeft het paard geen probleem heb ik de indruk?). Leer je paard op commando stil staan, ongeacht wat jij doet of waar je positie tegenover hem is.

Je kunt met voedselbeloning en bridge werken eventueel om de motivatie hoger te maken, als je wil, geef ik je daar graag extra uitleg in (niet dat ik een heuse expert ben Knipoog ) er zijn ook veel goede boeken voor.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:12

Omdat mijn meisje nog wel eens wil omkeren in de trailer (als ik naar achter loop, en nee, dat past net niet....) doe ik het zo: ik neem een langer halstertouw mee, loop mee naar voren, haal het touw door het oog waaraan ik het halstertouw wil bevestigen, maar maak het niet vast, loop met touw in mijn hand naar achter, stang erachter (als ze dan wil omkeren, kan ik een rukje naar voren geven zonder dat er onrust ontstaat), dan loop ik naar voren, haal het lange touw eraf en zet haar 'normaal' vast. Met uitladen doe ik dat ook. Ze heeft zich één keer omgedraaid, dat vond ze zelf nogal een succes maar ik iets minder. Op deze manier voorkom ik dat.

En het heeft niet veel te maken met kunnen stilstaan, ik heb haar verder nooit vast staan, haal haar met hoofdstel uit de box, parkeer haar los op de poetsplek en dan blijft ze rustig staan. Ik kan haar overal parkeren, maar ze vindt omkeren in de trailer gewoon leuk Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:14

Maar als omkeren buiten de trailer PERFECT bevestigd is (dus niet dat paard uit gewoonte stil staat maar echt actief bezig is met stilstaan) maak je het jezelf al iets makkelijker om duidelijk te maken wat je wil.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:21

Mijn paard is nooit makkelijk te laden geweest door enkele ongevalletjes.
Ik zorg iedere keer dat er vooraan wat hooi/wortels of krachtvoer ligt, ze begint te knabbelen en ik kan naar achter gaan Lachen

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:24

Ik laad mijn paard sinds kort ook alleen! Loop met hem mee de trailer op, als hij erin staat pak ik de stang die ik dan om het hoekje heb gezet, doe ik erachter. Dan maak ik hem voor vast en doe de klap dicht.
Gaat super... En vind het zo makkelijk dat ik het alleen kan!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:05

mijn paard is dus nog beetje angstig met de trailer. moesten paar maanden geleden onverwacht op de rem en ik was vergeten de vergrendeling van de voorstang vast te doen. hierdoor is hij goed naar voren geknalt en sindsdien beetje moeilijk. het gaat perfect als ik dus voor hem uit loop of ter hoogte van zn schouder en dan doet mn pa de stang erachter. o die manier gaat het dus prima. ik ga dus maar eens een midagje oefenen om hem er alleen op te krijgen. het probleem is alleen zodra ik de trailer uit ga en hij nog los is raakt hij in paniek dan maken de brokjes enz hem niks meer uit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:08

Ik heb een tweepaardstrailer, dus dan is het lekker makkelijk.

Ik loop met haar mee voor de trailer in, loop dan zelf weer terug langs de andere kant en sluit achter de stang.

Daarna loop ik weer naar voren en maak haar vast.

Uitladen gaat net anders om, eerst voor losmaken, dan stang losmaken en dan wacht ik haar naast de klep op.

Het lastigste vind ik al ik de klep dicht moet doen als ik een paard vast heb, dat ding is zo loodzwaar van ons Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:18

ik heb ook 2 paards en op jou manier loopt knollie braaf mee terug naar achteren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:21

Tja dan heb je wel een probleem...Haha!

Een vrouw bij mij op de club laad haar paard in haar eentje, met een longeerlijn erachter. Wellicht is dat een optie voor jou, dus dat je een longeerlijn aan de linkerkant beverstigd, tegen de kont van het paard aanhoud en deze gespannen houd als je terug loopt...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:24

denk dat hij dan helemaal in paniek raakt het is beetje een stresskip

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:28

gewoon meelopen, touwtje over nek, en stang derachter Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:33

helaas laad ik mijn pony nog met minstens nog iemand erbij. vind echt jammer,want ik ga er graag alleen op uit.MAAR Ze heeft hulp nodig (ofik Clown ) van een touwtje achter haar billen.We gaan stappen vooruit.eerst moest ze er nog mee worden ingezet,nu is het alleen nog psychisch, veelblijven oefenen en dan straks alleen...ikzie dat idee van die longeerlijn dus ook wel zitten. weet dat het echt anders zou kunnen, hebben van alles gerpobeerd,maar ditlevert deminste stress en heeft ookeen positieve lijn......maar ditmeisje is als veulen (bij eerste eigenaar) altijd zo geladen en krijg het er dan nog maar eens uit. Komt vast wel goed,heb trailer ook nog niet zo lang en heb geduld. En als het zover is heb ik iig nog wat aan de tips die hier staan Haha!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:38

En hoe doen jullie dat dan met uitladen?
Mijn paard wil nog wel eens naar achteren stormen, zodra de stang er achter weg is..

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:38

Een hooinet voor de neus hangen en eens zorgen dat je de trailer gewoon open in de wei parkeert zodat ze hier haar hooi rustig op kan eten!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:42

De vorige eigenaar van mijn ma's paard gooide een appel de trailer in en hup daar ging die, stang erachterm klep dicht en voor vast maken. Uitladen, losmaken, klep open, stang los aan de kant want hij stormt eruit Haha!

Die van mezelf kan ik helaas niet meer alleen laden, maar dat was vroeger hup lopen, en dan hetzelfde als hierboven beschreven, uitladen was vroeger ook zo. Nu moet deze met loge aan de trailer vast en ik moet naast hem blijven, uitladen, maak hem los, gooi de boel los, stap trailer in en begeleid hem heel rustig eruit, want hij wil halverwege draaien en naast klep stappen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:44

heb tip gekregen om bij uitladen juist het inladen te oefenen. 1 stap op de trailer, eentje er vanaf,weer 2 stappen op de trailer,weer er weer eentje van af.elke keer zo rustig en pas de volgende stappen doen als de eerste goed gaan....schijnt te werken ...ja denk ik dan maar alleen als inladen goed gaat:?
net zo min als dat ze er op wil (ziepost hierboven),stormt ze er bij mij ook het liefst binnen een seconde weer uit.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:49

Dit werkt niet bij alle paarden, maar bij sommige wel:

Eerst gewoon in het weiland of in de bak of desnoods in de stal dit spelletje spelen:

"Hier!" roepen en tegelijkertijd een vlakke hand opsteken (alsof je 'hoi' zegt) en die zo houden. Negen van de tien paarden komen naar je toe, blijven even snuffelen en vroeg of laat raken ze je hand. Zodra dat gebeurt, doe je drie dingen tegelijk: je zegt "Goed zo!", laat je opgestoken hand zakken en met je ANDERE hand geef je een snoepje (kan van alles zijn). De meeste paarden hebben heel snel door hoe het werkt: als ik met mijn neus jouw opgestoken hand raak, krijg ik een snoepje.

Als ze gaan schooien bij de hand waar je het brokje in houdt, moet je die goed gesloten houden en als ze lastig gaan doen (duwen met de neus bijvoorbeeld) mag je best een tik met die hand teruggeven.

Zodra ze doorhebben hoe het spelletje werkt, ga je naar de trailer. Eerst ga je op de trailerklep staan en je zegt: "Hier!" met opgestoken hand... etc...
dan ga je zo staan dat je net in de trailer staat, weer "hier!". Ook al gaan ze dan niet de klep op maar lopen ze er langs en raken je hand zo, dat is goed genoeg voor een beloning.
Dan een stapje naar achteren, weer "hier!"
Weer een stapje etc. etc. etc.

Wees wel consequent, veel paarden gaan als een giraffe hun nek uitsteken zonder met hun voeten dichterbij te komen, hierdoor ben je geneigd je hand naar hun neus toe te brengen, maar dan werkt het niet. Ze moeten het zelf verdienen. Zorg dat er tijdens de hele oefening geen druk op het halster komt te staan, het paard moet er zelf voor kiezen de trailer in te gaan, zodat hij er geen angst aan overhoudt. Je wil eigenlijk bereiken dat hij, zodra hij een trailer ziet, denkt: "Oh leuk! Snoepjes!"

De eerste keer dat je dit doet, hoeft hij niet meteen helemaal de trailer in. Zelfs als hij alleen op de laadklep staat en niet verder wil komen, is het goed. Je mag best een paar minuutjes proberen hem te verleiden, maar als het niet gaat, dan niet. Dan kun je gewoon afbreken.

Als je het dan de volgende dag nog eens probeert, zul je zien dat hij een veel meer ontspannen is. De vorige keer kreeg hij namelijk bij de trailer allemaal snoep en zodra hij iets niet wilde, kreeg hij geen klappen of wat dan ook, maar alleen het snoepjes krijgen werd afgebroken.

Daarom zal hij geneigd zijn zo lang mogelijk door te gaan. Zodra je hem in de trailer hebt, gewoon weer eruit laten lopen, niet meteen opsluiten. Ze moeten leren dat je rustig een trailer in kunt lopen zonder dat je meteen wordt opgesloten. Veel paarden lopen steeds naar binnen, pakken het snoepje en lopen meteen weer naar buiten. Gewoon toelaten, dat mag, daar worden ze rustig van. Ze willen naar buiten zodat ze kunnen zien wat er om ze heen gebeurt. Als dat niet mag, kunnen ze in paniek raken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, als iets niet duidelijk is, hoor ik het wel, veel succes!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:03

Haa,, da's een duidelijke beschrijving Haha!
maar.. een ding snap ik niet, waarom kan je hem dan niet eerst vastmaken, en dan de stang erachter, en de laadklep dicht?
sorry als dit een domme vraag is, maar voel me niet echt thuis op het trailergebied.. Bloos

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:08

ik doe een longeerlijn aan het halster, die doe ik over de voorstang. ga naast paard staan en zet wat druk op het touwtje.

paard erin stang erachter, klep dicht en dan aan het halstertouwtje, er hangt altijd een bakje met wat lekkers, dat doet wonderen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:08

Biebz95 schreef:
Haa,, da's een duidelijke beschrijving Haha!
maar.. een ding snap ik niet, waarom kan je hem dan niet eerst vastmaken, en dan de stang erachter, en de laadklep dicht?
sorry als dit een domme vraag is, maar voel me niet echt thuis op het trailergebied.. Bloos

dit heb ik dus ook gedaan maar raad het af. als je paard mee naar achteren gaat en merkt dat hij vast zit is het vaak paniek en gaan ze hangen tot er wat knapt.

de omschrijving is goed. ik doe vd met klickertraining ga het daar eens mee proberen.
hooi in trailer werkt niet heb er 2 en staan heel de dag bij elkaar en als ze eenmaal erin staan vrees ik da ze gaan draaine om eruit te gaan en zonder iemand erbij vertrouw ik dat ook niet meer. ga met de klickertrainingmanier maar eens aan de gang.
ik kan ook niet de trailer in de bak laten staan. om 2 redene mn paarden vinden het leuk om te spelen ontdekken en slopen.
en mn auto moet er dan voor blijven staan(anders kiept trailer ) en mn auto geef ik dan nog geen 10 min. beetje zonde van mn auto