Pony van Groningen naar Haarlem verhuizen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony van Groningen naar Haarlem verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:28

Hoi!

Ik woon sinds een tijdje in Haarlem en heb nou eindelijk een goede stalling gevonden voor mijn pony, nu moet ik haar hier nog heen vervoeren, het laatste weekend van maart is het eindelijk zo ver, heerlijk! Lovers

Tegen de reis zie ik alleen een beetje op- ik heb nog nooit zo ver met haar gereist, ik heb haar zelfs nog maar 1x op de trailer gehad en dat was maar een half uurtje, nu hebben we het over een reis waar je zonder trailer 2,5 uur over doet, dus ik schat nu iets van 3,5 uur? Heeft iemand tips voor me? De vorige keer ging ze heel makkelijk op de trailer, maar toen stond er ook een paardje bij, wat is belangrijk? Waar moet ik op letten? Ik huur gewoon een trailer van Impex, dus ik heb geen eigen trailer. Knipoog

Ben benieuwd naar jullie tips die me misschien wat meer zeker van mijn zaak maken!

ikke

Re: Pony van Groningen naar Haarlem verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:31

Gewoon opladen en rijden. Het maakt niet uit of je tien minuten of twee uur moet rijden. het is belangrijker dat de chauffeur constant en beheerst kan rijden.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:32

ik zou het in en uit laden nog ff oefenen als je daar de mogelijkheid voor hebt. dat ze niet bang is.

verder gewoon voldoende hooi, ik zou zelf in 1 stuk doorrijden, je kan wel stoppen om een slok water te geven maar je weet niet hoe zoon paard reageerd doet als het weer verder moet.

je weet ook niet of ze bang is voor bepaald verkeer?
we hebben een paard op stal die raakt in paniek zodra er vrachtwagen langrijden als ze in de trailer staat. maar als het zeiltje dicht is heeft ze er geen last van dus ja op dat soort dingen zou ik letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:34

Het enige waar ze bang voor is zijn motors die hoge toeren draaien als ze weg rijden. Maar dat is ook nog wat want de auto van mijn vader is een V6 met een sport uitlaat, ze zal er dan wel aan wennen hoop ik. Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan helaas niet oeffenen, maar ik zal wel flink tijd in plannen voor het inladen.. Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:35

Rustig rijden inderdaad, hooinetje erbij Lachen. Snelweg gaat vaak prima, dat is lekker constant doorrijden. Optrekken/remmen/rotondes vinden paarden vaak minder prettig.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:35

Ik zou van te voren al oefenen met gekke dingen. Over een zeiltje lopen of achteruit over een balkje bijvoorbeeld. Vooruit door waterplassen, achteruit, heuveltjes op en af, achteruit, vooruit. Gewoon wat vertrouwen krijgen in dingen die jullie normaal samen nooit doen, dan is de stap de trailer in ook klein.

Die dag zelf er lekker de tijd voor nemen, er een spelletje van maken om de trailer op te gaan Lachen Komt goed!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:36

doe het inladen alles met rust.
al sta je 2 uur voor de trailer maar ga niet herrie schoppen dan komt er niks meer van terecht en is ze het vertrouwen kwijt.
ik wens je succes maar het zal wel goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:39

Apple schreef:
Rustig rijden inderdaad, hooinetje erbij Lachen. Snelweg gaat vaak prima, dat is lekker constant doorrijden. Optrekken/remmen/rotondes vinden paarden vaak minder prettig.

Mjah, we gaan normaal altijd over de afsluitdijk, en dan zit je vanaf alkmaar al niet meer op de snelweg. Denk dat dan via amsterdam gewoon beter is? Nagelbijten / Gniffelen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:39

Naar Haarlem moet je toch langs Amsterdam? Ik zou in ieder geval op een tijdje proberen te rijden dat je niet in de file komt. Gewoon constant doorrijden is het fijnste voor het paard, en rechte stukken. Met een hooinet moet het niet zo'n groot probleem zijn. Wij moesten ook een keer best wel een eind rijden met een pony die nooit in de trailer staat (Noord-Holland naar Groningen, gelukkig wel over afsluitdijk) en dat ging prima. Hij begon alleen wel te trappelen als we stil stonden. En de benen even inpakken en de staart ook. Lachen

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:40

Overal de tijd voor nemen! Benen beschermen, staart ook en misschien een dunne deken op. Hooinetje erbij en het kan niet meer fout gaan! Ik zou ook in 1 keer doorrijden, je weet niet wat ze doet als je gestopt bent. Ook zou ik als het kan een rustig tijdstip op de weg uitzoeken, dus op een tijd dat er bijna geen files zijn. En dan idd de route pakken met de meeste snelweg, rijd wel zo fijn Knipoog

En dan uitladen en dan is ze er eindelijk!! Ben zo blij voor je, je hebt het eindelijk allemaal voor mekaar en je hoeft haar niet meer zo lang te missen! Succes alvast! Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:59

krummel schreef:
Overal de tijd voor nemen! Benen beschermen, staart ook en misschien een dunne deken op. Hooinetje erbij en het kan niet meer fout gaan!

Ik zou daar toch geen garantie op willen geven. Er zijn bosjes paarden die de boel afbreken omdat de bescherming afzakt of enkel omdat het irriteert.
Als het paard geen bescherming kent, doe het dan ook niet om!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:02

Tussen Alkmaar en Haarlem valt toch ook wel mee met de wegen? Toch voornamelijk doorgaande weg en N-wegen? Dat rijdt ook wel door.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:04

ikke schreef:
krummel schreef:
Overal de tijd voor nemen! Benen beschermen, staart ook en misschien een dunne deken op. Hooinetje erbij en het kan niet meer fout gaan!

Ik zou daar toch geen garantie op willen geven. Er zijn bosjes paarden die de boel afbreken omdat de bescherming afzakt of enkel omdat het irriteert.

Het paard van mijn zus had een dikke wond bij haar hoef gekregen in de trailer. En andere pony had allemaal kleine wondjes. En alle 3 de paarden die we ooit vervoerd hebben (zo, 3 Clown ) hadden stukjes staart eraf. Haha!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:08

Ik zou een staartbeschermer omdoen, een flinke dot hooi in een hooinet en gáán met die banaan. In één keer rijden, moet zat kunnen.

Succes!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:54

Als je via de polder rijdt, rij je continue over de snelweg. Via de afsluitdijk heb je bij Sneek en bij Almaar nog een stuk provenciale weg. Persoonlijk zou ik kiezen voor de polder, maar dan is het wel van belang dat je op een rustige tijd kan reizen anders heb je kans dat je voor Amsterdam en/of Haarlem in de file staat.

Succes!

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:45

Pris, ik zou me er niet al te druk om maken ten eerste.
Het verloopt waarschijnlijk allemaal helemaal soepel!

En zoals gezegt kan je het beste zo rijden dat je goed door kan rijden. Maar via de afsluitdijk en via Amsterdam kan je beide eigenlijk wel goed achter elkaar door rijden.

En ik zou zelf geen bescherming om doen.
Dat heeft ze normaal volgens mij ook niet, dus dan zou ik het nu ook niet doen.
En natuurlijk wel voldoende hooi geven en alles rustig aan doen Lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:43

Loose schreef:
ikke schreef:

Het paard van mijn zus had een dikke wond bij haar hoef gekregen in de trailer. En andere pony had allemaal kleine wondjes. En alle 3 de paarden die we ooit vervoerd hebben (zo, 3 Clown ) hadden stukjes staart eraf. Haha!

Ga dan eens nadenken over de oorzaak. Ik vervoer al 20 jaar paarden, heel wat meer dan steeds drie dezelfde en ik heb zegge en schrijve één keer een kleine verwonding gehad en dat was m'n eigen stomme schuld omdat er nog ergens een scherp randje aan de wagen zat (hetgeen feitelijk verboden is!!) En ja, ik heb alles ZONDER bescherming op de wagen staan!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:28

In één stuk doorrijden. En zoals eerder gezegd is rustig en gecontroleerd rijden. Misschien kun je een hooinet ophangen (goed opletten dat hij stevig en hoog hangt, zodat je pony er niet in kan gaan hangen met zijn voorbenen), transportbeschermers zouden ook fijn zijn.. Desnoods kun je die lenen van een vriendin ofzo. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Gewoon opladen en rijden, niet te veel ophef er over maken. Lachen

Succes!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:29

kun je niet van te voren nog een keer een trailer huren om te oefenen en haar te laten wennen aan de auto ?
Ja ik zou ook zeggen gewoon opladen en rijden, rustig aan met inladen niks forceren.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:45

In 1 stuk doorrijden. Zo veel mogelijk constant rijden. En ik zou geen bescherming of wat dat ook gebruiken, tenzij je paard dat gewend is. Hooinet oid vind ik nog niet eens nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:50

Rauka schreef:
Ik zou van te voren al oefenen met gekke dingen. Over een zeiltje lopen of achteruit over een balkje bijvoorbeeld. Vooruit door waterplassen, achteruit, heuveltjes op en af, achteruit, vooruit. Gewoon wat vertrouwen krijgen in dingen die jullie normaal samen nooit doen, dan is de stap de trailer in ook klein.

Die dag zelf er lekker de tijd voor nemen, er een spelletje van maken om de trailer op te gaan Lachen Komt goed!

Lekker omslachtig, de pony staat ergens in Groningen, en het baasje woont in Haarlem, hoe wou je dat organiseren?
Gewoon inladen en rijden, dat kan makkelijk, ik zou verder ook een hooinet meenemen. Verdere hoef ik niet te geven, die staan er al ruimschoots, moet zo wel lukken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:55

Bedankt voor alle tips!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:10

Ik heb 3 jaar terug 2 van mijn paarden zelf vanuit nederland naar Frankrijk gereden...
We zijn in een stuk daar gereden, af en toe gestopt voor water.
Het ene paard had een enkele keer op de trailer gestaan, de andere nog nooit (8 maanden oud).
Een half jaar later heb ik hetzelfde met mijn wedstrijd paard en een shet gedaan...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:58

Ik denk niet dat je er 3,5 uur over doet. Wij gaan weleens vanuit Limburg naar Wieringerwerf. Dat is 3 uur en 3 kwartier. En dat is echt een heel stuk verder.
We rijden regelmatig zo ver, vanwege de SGW's.

Gewoon je paard op de trailer zetten en in 1 stuk doorrijden. Kan echt geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:02

Zonder trailer doe je er 2,5 uur over, misschien is 3,5 ruim gerekend.
Maar we hebben een keer de auto van mijn vriend op een trailer gehad- van Haarlem naar Groningen.
Die was kapot en de auto van zijn ouders hebben het gebracht.
Die hebben er geloof ik ook 3uur en een kwartier over gedaan..