Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:52

Hooi Lachen

Ik ben natuurlijk superblij, omdat ik eindelijk een eigen paard mag!! Go jij! Go jij!
Alleen ben ik nog nieuw met het kijken en kopen naar paarden zegmaar.
Ik heb een aantal paarden gevonden die ik wel zou willen bekijken. Eerst willen mijn vader ik gaan kijken, en daarna met mijn instructeur erbij als we denken dat het wat wordt.(die heeft wel verstand van paarden )
Waar moeten we op letten als we de eerste keer gaan kijken?
Zelf heb ik al een paar puten:

- Laten voorrijden door de eigenaar of iemand die het paard al kent
- Het lichaam controleren op rare bultjes of andere rare dingen die misschien niet kloppen en de hoeven controleren
- Hoe is het paard met poetsen en opzadelen en omgang
- (ik wil zelf ook graag buitenritten gaan maken) Het paard mee naar buiten nemen
- En natuurlijk laten keuren door eigen dierenarts (alleen heb ik die nog niet...)

Welke punten moeten er beslist bij volgens jullie?

-Als er al meer topics over dit onderwerp zijn, mijn excuses, ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar vond niets...-

ikke

Re: Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:15

Laat die dierenarts ook een bloedmonster nemen tijdens de keuring. Je bent de eerste niet die een gesedeerd paard zou kopen.
Kijk goed rond in de stal van het paard op tekenen van stalondeugden, zoals aangevreten voerbak.
Let er ook op hoe er met het paard wordt omgesprongen en hoe het paard daarop reageerd.
Ga bij een handelaar NOOIT in op het recht van ruilen!! Ben 200% duidelijk over wat je met het paard wilt en stel je vragen op verschillende manieren (stukje communicatietechniek) en check of de antwoorden gelijk blijven.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:22

Ik ga ook een eigen paard kopen, dus wel slim om eventjes mee te lezen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:17

___Sanne schreef:
Hooi Lachen

Ik ben natuurlijk superblij, omdat ik eindelijk een eigen paard mag!! Go jij! Go jij!
Alleen ben ik nog nieuw met het kijken en kopen naar paarden zegmaar.
Ik heb een aantal paarden gevonden die ik wel zou willen bekijken. Eerst willen mijn vader ik gaan kijken, en daarna met mijn instructeur erbij als we denken dat het wat wordt.(die heeft wel verstand van paarden )
Waar moeten we op letten als we de eerste keer gaan kijken?
Zelf heb ik al een paar puten:

- Laten voorrijden door de eigenaar of iemand die het paard al kentidd een keer voor laten rijden is ene optie, maar ook daarna zelf erop, liefst meerdere keren terug en dan zelf alles doen kwa poetsen, zadelen en rijden
- Het lichaam controleren op rare bultjes of andere rare dingen die misschien niet kloppen en de hoeven controlerenzelf kun je idd de basis bekijken, ziet de vacht er netjes uit, niet dog en opstaand, zijn de slijmvliezen mooi roze, kijkt hij helder uit zijn ogen staat ie recht op de benen , geen gekke ijzers eronder (zooltjes, widiapuntjes, wiggen, oid) geen rare bulten
- Hoe is het paard met poetsen en opzadelen en omgangzie eerste Knipoog
- (ik wil zelf ook graag buitenritten gaan maken) Het paard mee naar buiten nemen idd een hele goede, niet de verkoper op de blauwe kijkers geloven dta ie braaf is buiten, laat hem ook buiten voorrijden als het mogelijk is en kijk of de mogelijkheid is daarna zelf ook nog eens naar buiten te gana met het dier
- En natuurlijk laten keuren door eigen dierenarts (alleen heb ik die nog niet...) bel even dierenarts praktijken bij jou in de buurt af voor het vinden van een paarden DA

Welke punten moeten er beslist bij volgens jullie?

-Als er al meer topics over dit onderwerp zijn, mijn excuses, ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar vond niets...-

heb even in de quote geantwoord
en nog ene toevoeging

het mooiste zou zijn als je het paard op of vlakbij het terrein van de eigenaar kan laten keuren , op die manier kan hij mee naar huis als ie goed is , en kan hij daar blijven als hij niet goed is
op die manier hoef je niet met het dier te gaan slepen van de verkoper , naar jowu stal en eventueel weer terug naar verkoper als het dier afgekeurd zou worden

let ook goed op hoe het dier in het vlees zit
een echt dik paard of juist echt te dun paard zal misschien heel braaf zijn, maar de garantie at hij dat nog is als hij goed op gewicht is , is erg twijfelachtig

en idd kijk goed rond op stal naar de andere aanwezige dieren en hoe alles erbij ligt, hoe er met de dieren word omgegaan , wat de reactie van het dier is op de mensen die hem ver\orgen

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:34

Toen ik nog wat onwetender was heb ik ook ooit een paard gekocht.
Bij het kijken kreeg ik mega sporen aan en een zweep, hun ruiter reed daar ook altijd mee en ze hadden even niet anders.
Ik was helemaal weg van het paard en haar karakter maar dat luie bij het rijden is er nooit uit gegaan.
Na het rijden vroeg de handelaar of ik haar even vast wilde houden bij het afspuiten, hier niets achter gezocht natuurlijk, bleek later dat het paard niet vast kon/wilde staan, dan altijd ging hangen totdat het halster kapot ging.
Springen hebben ze haar los laten zien, toen ik er later mee ging springen ging ze heel hard, was gewoon niet te houden, maar sprong wel alles Lachen

Het waren allemaal geen ernstige dingen en ik heb ook jaren van het paard genoten en alle puntjes zijn later opgelost / afgeleerd.
Maar je word wel op een (niet ernstige manier) bij de neus genomen.

Wat ik als koper weer zeker niet zou doen is een paard helemaal afkraken en dan later gaan bellen dat je het paard wilt kopen,
Dit heb ik namelijk een keer mee gemaakt.
Aan het paard was niets goed en was absoluut niet waar ze naar op zoek waren, maar die zelfde avond belden ze op dat ze haar wilden kopen, nou wat ons betreft konden ze de pot op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:41

zorg dat je alles zelf mag doen... dus poetsen zadelen en rijden!
probeer het beest op alle mogelijke manieren uit.
en ik zou er een contractje bij vragen! gewoon zelf opstellen in 2-voud wat de verkoper heeft beloofd (denk aan braaf, verkeersmak, geen ondeugden etc etc) en die laten ondertekenen! dit is voornamelijk om je (mis)koop terug te kunnen draaien mocht je rare dingen ontdekken als ie bij je op stal staat!
door een dierenarts laten keuren die daar niet bekent is en bloed laten trekken.
mocht je nog meer willen weten mag je het altijd vragen! ben bekent met kopen/verkopen en miskopen Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:28

Maar het allerverstandigste als eerste paard is gewoon een paard wat je al kent, waar je de geschiedenis van weet, de gebreken, de eigenaardigheden, kortom waarbij je op voorhand weet wat je koopt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:31

als het je eerste paard is lijkt me een zeer belangrijk iets dat je alles met dit paard durft te doen en dat het geen extreme moeite kost, dus lekker stappen draven en galopperen , neem het op video op, dan kan je instructrice en jezelf later het terugkijken om te zien of je echt een klik hebt met het paard en niet alleen op dat moment het koppie leuk vind. Keuren door de DA altijd laten doen, geen probleem binnenhalen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:20

Idd ja, ik dacht er zelf ook al aan om een filmpje laten maken, zodat je zelf erna nog kan zien hoe het eruit ziet met jezelf erop Lachen
Verder allemaal bedankt voor de tips!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:30

ikke schreef:
Maar het allerverstandigste als eerste paard is gewoon een paard wat je al kent, waar je de geschiedenis van weet, de gebreken, de eigenaardigheden, kortom waarbij je op voorhand weet wat je koopt.

Er was een paard van de manege-eigenaar waar ik rijd die te koop stond, maar die werd al verkocht aan iemand anders...Verder ken ik geen paarden die ik zou willen kopen zegmaar Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:52

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:58

Jeetje, dat is niet niks Knipoog
Ik zat ook al na te denken over een soort proefperiode, maar weet nog niet of en hoe ik dat ga aanpakken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:01

zo snel heb jij die topics toch niet doorgelezen? is heel wat leesvoer nl...
Proefperiode is bijna niet meer te regelen, of je moet bij de verkoper langs gaan elke dag. Er is bijna niemand meer die een paard op proef meegeeft.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 17:44

Ik had alleen de nieuwsberichten gelezen Tong uitsteken Ik had niet helemaal begrepen dat je de hele topics bedoelde (ik vond het al raar, want zo veel tekst waren de artikelen niet Nagelbijten / Gniffelen )
Ik ga nu de topics lezen (poging tot)

Idd, ik had het erover met mijn ouders en toen bedacht ik me ook dat bijna niemand dat ziet zitten...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:00

ik heb mijn paard emt een week proeftijd gekocht, wel even op papier dat hij weer trug mocht evt. (was vorige maand) maar hij was net verhuisd en word nu steeds rustiger...een week is eigenlijk te kort, maar we konden wel uitproberen wat we wilden weten.

we hebben wel het paard betaald toen hij gebracht werd.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:04

Vraag vooral waarom hij verkocht wordt, dat kan heel wat aan het licht brengen. Succes Knipoog

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:29

@EmptyWords: Oké dan...Gelukkig gaat het nu goed! Lachen
@Denise: Dankje Tong uitsteken

Ik ben gister samen met mn vader wezen kijken naar een pensionstalling. Het zag er allemaal heel goed uit enzo, de paarden zagen er verzorgd uit, de eigenaar en zijn vrouw en zoon lijken me heel erg aardig, en het ligt in onze prijsklasse.
De eigenaar van de stal heeft een vaste handelaar (zegt ie), en hij wil voor mij een paard vinden zegmaar...Hij wil eerst kijken hoe ik rijd, en weten wat voor een paard ik ongeveer zoek enzovoort. Ik ben benieuwd of het wat wordt! Hij heeft er iig wel verstand van, aangezien hij nogal eens wat paarden koopt en verkoopt Knipoog En hij is ook betrouwbaar (een aantal mensen die op de manege ook rijden waar ik nu rijd die hebben een paard daar staan). Die mensen staan er al meer dan 2 jaar allemaal...
Ik vind het eigenlijk wel heel handig dat iemand met verstand een paard gaat zoeken, want ik denk dat het niet hélemaal goed was gekomen en ik weet ook niet wat er nou precies bij mij past (mijn instructeur wel, maar die krijgt het paard niet bij hem op stal). De eigenaar zei ook dat hij eerst het paard wilde zien als ik er zelf één ging kopen, qua stalgedrag en alles. Dat vond ik wel heel goed Lachen
Dus nu heb ik zelf niet al deze punten meer nodig Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:33

Let wel op, dat als ze een vaste handelaar hebben, en voor jou opzoek gaan, je best nog weleens iets aan hen zou moeten kunnen betalen...!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:39

Ik zou lekker zelf zoeken, je kunt bij die handelaar wel gaan kijken, maar dan koop je misschien iets wat je niet wilt hebben..

Ik heb zelf gezocht.

1e afspraak paard gepoetst, eerst in de bak los gezien ( om te kijken of hij goed liep ) gezadeld, iemand laten voorrijden en daarna zelf erop.

2e afspraak weer zelf poetsen, zadelen en toen naar buiten.

Daarna nog een maand of 3 elke week 3x heen en weer gereden om hem te verzorgen ( was ongeveer 75 km enkele reis, kon mij niks schelen, had een soort proefperiode met het paard )

En daarnaast ook klinisch laten keuren door een dierenarts die ik zelf heb uitgezocht.

Ik zou dus wel kijken wat de handelaar heeft staan, maar niet blindstaren..

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:48

Vjestagirl schreef:
Let wel op, dat als ze een vaste handelaar hebben, en voor jou opzoek gaan, je best nog weleens iets aan hen zou moeten kunnen betalen...!

Oohja, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Maarja, liever iets betalen en dan een goed paard hebben wat bij mij past, dan dat ik een paard koop wat het net niet is zegmaar...

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:50

@Tallie_Ho: Ik ga niet zelf bij de handelaar kijken, dat doet de staleigenaar. In ieder geval is dat wat ik ervan begrepen heb tot nu toe Tong uitsteken Ik moet eerst nog een keer komen rijden en zeggen wat ik zoek...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:53

Ik vergeet je helemaal te feliciteren trouwens!! Haha!

Ik ken het ja.. Stalhouder gaat naar een handelaar, koop daar een paard, jij kunt het testen en dan beslissen of je hem wilt hebben..

Bij een vriendin van mij ook gebeurd, achteraf bleek het dier vreselijke artrose te hebben en ingeslapen te moeten worden.. Nooit laten keuren omdat de handelaar in kwestie geen slecht spul zou hebben..

ALTIJD eigen dierenarts bellen, niet aan de stalhouder overlaten!! Sterker nog, gewoon lekker zelf zoeken 100.000 paarden te koop!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:04

___Sanne schreef:
Vjestagirl schreef:

Oohja, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Maarja, liever iets betalen en dan een goed paard hebben wat bij mij past, dan dat ik een paard koop wat het net niet is zegmaar...

Ga ook zelf opzoek, ga niet zitten wachten op wat ze voor je aandragen. Ga bij heel veel paarden kijken, beter 100 teveel zien dan 1 te weinig.

En idd, laten keuren door eigen DA. (en eigen DA is iedere DA die de verkopende partij niet heeft uitgezocht. Het liefste ook een stukje bij hen vandaan)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:10

@Tallie_Ho (Dankje Tong uitsteken) en Vjestagirl: jullie hebben gelijk. Alleen mij vader heeft het nu hélemaal in zijn hoofd dat we die eigenaar moeten vertrouwen...Als we gaan keuren worden we weer niet meer door de staleigenaar vertrouwd omdat we hem niet vertrouwen Tong uitsteken -lekker duidelijk- Ik wil ook graag mijn paard gekeurd hebben door een eigen DA, als ik al de verhalen op bokt hoor lijkt me dat wel slim!
Ik ga vanavond met mijn vader "praten" dat er wel een keuring moet komen en dat zelf zoeken ook verstandig is Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:13

Keuring is altijd verstandig!! Je kunt een verkoper wel vertrouwen, maar als het dier dan toch iets blijkt te schelen ben je gewoon de sigaar!!

Je kunt pas beroepen op kopersbescherming als je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan Knipoog Dit kan je gerust aan je vader melden hoor, gewoon geen risico's nemen met wat je dierbaarste bezit moet gaan worden, niks zo erg als verdriet achteraf! Ach gut

Succes met zoeken!! Echt erg leuk hoor, "paardenshoppen" Haha!

P.s. De stalhouder moet weten dat keuren belangrijk is, weigert hij dit, dan heeft hij gewoon iets te verbergen, laat je niet gekmaken Knipoog