paardentaxi !!!?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe wordt jou paard vervoert ??

met mijn eigen trailer
21 (50%)
via vriend(in) of kennis
11 (26%)
hopelijk met paardentaxi vanaf nu
3 (7%)
ik heb geen eigen paard Boos!
7 (16%)

Totaal aantal stemmen: 42

wonderworst_

paardentaxi !!!?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 20:11

haaii,,,

toen ik een tijd geleden in de auto onderweg naar horse-event was zag ik een grote gele auto langs mij komen..
op de zijkant stond heel groot paardentaxi.
ik had er nog nooit van gehoort maar vond het wel grappig,,,
maar nou is mijn vraag wat weten jullie hier over ??
duur?? of goedkoop??
goeie of slechte ervaringen
taxi of liever eigen vervoer enz... dus.. Haha!
dus brand a.u.b. los !!

daNiielle_

Re: paardentaxi !!!?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:12

Hm hm, vanavond reist mijn paard even naar zijn oude fokker. Ja
Met de taxi uiteraard. Rolleyes

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:13

Dat bestaat toch alweer een aardig poosje hoor. Het is een leuke oplossing voor bv het verhuizen van je paard of spoedvervoer naar de dierenarts, als je zelf geen vervoer hebt. Maar de ritten zijn dusdanig prijzig. (Goedkoopste die ik gevonden heb was 50ct per km en 15 euro per uur voor wachttijd) dt het nou niet echt betaalbaar is om op die manier je wedstrijden te doen enzo Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:14

vrijd prijzig hoor die taxi's

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:23

Alwiene schreef:
Dat bestaat toch alweer een aardig poosje hoor. Het is een leuke oplossing voor bv het verhuizen van je paard of spoedvervoer naar de dierenarts, als je zelf geen vervoer hebt. Maar de ritten zijn dusdanig prijzig. (Goedkoopste die ik gevonden heb was 50ct per km en 15 euro per uur voor wachttijd) dt het nou niet echt betaalbaar is om op die manier je wedstrijden te doen enzo Lachen

Dat kost mijn vrachtwagentje ook ongeveer. Ik rijdt zo'n 5000 tot 8000km per jaar met de wagen.
Er is kennelijk een markt voor, dus laat die paardentaxi's er vooral zijn en ook blijven. Ik zal er in principe geen klant worden, maar stel dat ik geen keuze heb, dan zal ik niet aarzelen om er gebruik van te maken.

Ik mis dus de mogelijkheid eigen vrachtwagen Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:34

Van mij mogen meer mensen gebruik maken van een erkende paardentaxi hoor.
Probleem is alleen dat veel kleine paardentaxi's niet aan de huidige wet- en regelgeving voldoen en daardoor de eigenaren van de paarden onnodig aan risico's blootgesteld worden met hun paarden. Plus dat het oneerlijke concurrentie is voor de taxi's die hun zaakjes goed op orde hebben.
Het is wellicht voor sommige mensen aan de dure kant, maar als je bekijkt wat voor kosten er voor de transporteur zijn, zul je zien dat de kosten echt wel in verhouding zijn.

Dus als je zelf geen vervoer hebt, of je kan of wilt niet zelf met je paard(en) op pad gaan, dan kun je paard het best aan een erkend vervoerder toevertrouwen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:42

Even voor de duidelijkheid, met prijzig bedoelde ik niet dat de prijzen gezien de kosten niet redelijk zijn. Maar het is wel zo dat het toch aardig oploopt (zeker als de paardentaxi van wat verder weg moet komen!!) en het zo geen bedragen meer zijn die de meeste mensen even uit zullen geven voor bv een wedstrijdje. Maar zeker voor spoedvervoer of verhuizingen etc etc voor mensen die geen eigen vervoer kunnen regelen is het een superoplossing.

Oneerlijke concurrentie schijnt helaas in alle paargerelateerde bedrijven voor te moeten komen (transport, fotografie, ruitersportzaken) Boos!

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:17

ik ben zelf bezig met het opzetten van een paardentaxi www.goldenpegasus.nl en wil even melden dat het gele vrachtwagentje van annemone is die je kan huren. Ik ben nog niet officieel gestart omdat ik mijn vervoersvergunning nog niet heb. Wil julie er overigens wel even op wijzen dat als je ooit gebruik maakt van een paardentaxi eventjes om de 4 of 6 cijferige vervoerderscode te vragen hebben ze die niet betekend het dat je paard niet verzekerd is en wat betreft de kosten die heb je zelf in de hand want twee paarden op de trailer betekend gedeelde kosten en in mijn ervaring zijn mensen nooit meer dan 70 euro kwijt om naar wedstrijd te gaan dat is max 35 pp.dus dat valt nog wel mee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:29

Alwiene schreef:
Even voor de duidelijkheid, met prijzig bedoelde ik niet dat de prijzen gezien de kosten niet redelijk zijn. Maar het is wel zo dat het toch aardig oploopt (zeker als de paardentaxi van wat verder weg moet komen!!) en het zo geen bedragen meer zijn die de meeste mensen even uit zullen geven voor bv een wedstrijdje. Maar zeker voor spoedvervoer of verhuizingen etc etc voor mensen die geen eigen vervoer kunnen regelen is het een superoplossing.

Maar ga eens tellen wat je trailer kost. Extra slijtage, verbruik en onderhoud van je auto. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een taxi in de buurt hebt en maar een paar keer per jaar op wedstrijd gaat, het goedkoper is om je te laten brengen en halen.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:39

zal het verhaal van de vergunning even toelichten bij het vervoeroeren van paarden voor derden ben je vergunningplinchtig bij een mtm boven de 3500 kg dus een b-e combinatie komt boven de 3500kg uit dwz dat het vervoer geschied onder de avc condities (voor binnenland) en cmr condities (voor buitenland) en dat is geregeld onder de wet goederevervoer over de weg en jawel ook je paard valt daar onder. daarnaast moet de vervoerder een vergunning hebben voor het veetransport zelfs ondanks het feit dat je paard volgens de wet onder de categorie huisdieren valt. De meeste paardentaxi'szullen beweren dat de eigenaar het paard moet verzekeren voor transport dat kan een handige aanvulling zijn want de vervoerder moet hier nl zelf voor verzekerd zijn. tevens moet het voertuig(trailer of vrachtwagen) veterinair gekeurd zijn voor particulieren is dit afgeschaft maar voor bedrijven is dit zeker nog verplicht. dus heeft de paardentaxi geen NIWO vergunning zou ik er nog eens goed over nadenken want de vervoerder is ten alle tijde aansprakelijk voor transportschade. groeten van Dirk die vd zomer alle papieren heeft

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:49

het twee-paards vrachtwagentje voor b-rijbewijs is ook geen optie omdat die met twee paarden doorgaans te zwaar zijn met twee paarden er op wolgens de wegen verkeerswet mag je 10% overbeladen maximaal maar volgens de wgw is dat weer een mtm (maximum toegestane massa) boven de 3500kg. en geloof me ik was veel erder al van plan officieel de paardentaxi te starten maar door mijn huidige ervaring als beroeps chauffeur en kennis van mijn opleiding transport en logistiek liep ik tegen een kleine drempel op. daarom vd zomer zijn alle papieren er en kan ik zonder problemen aan de slag. nu hou ik het alleen nog maar bij vrienden diensten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:16

tampa1 schreef:
zal het verhaal van de vergunning even toelichten bij het vervoeroeren van paarden voor derden ben je vergunningplinchtig bij een mtm boven de 3500 kg dus een b-e combinatie komt boven de 3500kg uit dwz dat het vervoer geschied onder de avc condities (voor binnenland) en cmr condities (voor buitenland) en dat is geregeld onder de wet goederevervoer over de weg en jawel ook je paard valt daar onder. daarnaast moet de vervoerder een vergunning hebben voor het veetransport zelfs ondanks het feit dat je paard volgens de wet onder de categorie huisdieren valt. De meeste paardentaxi'szullen beweren dat de eigenaar het paard moet verzekeren voor transport dat kan een handige aanvulling zijn want de vervoerder moet hier nl zelf voor verzekerd zijn. tevens moet het voertuig(trailer of vrachtwagen) veterinair gekeurd zijn voor particulieren is dit afgeschaft maar voor bedrijven is dit zeker nog verplicht. dus heeft de paardentaxi geen NIWO vergunning zou ik er nog eens goed over nadenken want de vervoerder is ten alle tijde aansprakelijk voor transportschade. groeten van Dirk die vd zomer alle papieren heeft

Ik vind nergens in mijn boeken dat dit gewicht geldt voor de combinatie. Er wordt alleen gesproken over AUTO'S met een laadververmogen minder dan 500kg.
Maar los daarvan; voor binnenlands vervoer is een "vergunning binnenlands vervoer" noodzakelijk. Deze vergunning wordt uitgegeven door het NIWO. Voor het buitenland is alleen een vergunning nodig indien het LAADVERMOGEN boven de 3500kg uitkomt!
Vervoerscondities staan los van deze vergunningen en zijn vastgelegd in de voorwaarden die behoren bij de vrachtbrieven, zoals "het vervoersadres", "CMR-vrachtbrief" en andere transportdocumenten.
Tot slot is verzekering in principe iets voor de opdrachtgever en maar zeer beperkt voor de vervoerder; tenzij beide partijen samen anders overeenkomen. Dit is echter geen wettelijke verplichting! Veelal is deze beperkte verzekering gekoppeld aan de gebruikte vrachtbrieven.

Beetje met interessante kreten gooien is niet moeilijk. Zaken in de juiste context plaatsen is een stuk lastiger, kennelijk. groet Ikke, met 0 fouten geslaagd voor theorie administratie.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:31

zomaar met intressante kreten gooien doe ik niet wees maar niet bang dat ik een dikke duim heb. als in 2001 was je vrij van verginningplicht wanneer het laadvermogen onder 3500kg is die wet is aangepast met de komst van de B-E combinaties (doelend op de busjes met oplegger) die hebben enorm veel laadoppervlak en daar hebben koeriersbedrijven erg veel misbruik van gemaakt toen is de wet veranderd om oneerlijke concurentie tegen te gaan. tot 500kg laadvermagen was je vrij van vergunningplicht. nu in 2008 is transport&logistiek nederland bezig om een wetswijziging door te voeren en word er gesproken over een maximum toegestane massa van 3500kg en dat is niet per voertuig maar over de combinatie waarmee je vervoer verricht en dat geld OOK voor het vervoer BINNENLAND
0 fouten voor je theorie administratie is erg goed maar moet je ook wel een beetje up to date blijven ik stel voor er even een telefoontje aan te wagen naar t&l nederland. en als de hele wet en beluitvoering hier geplaatst moet worden is bokt te klein welkom in 2008

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:39

Ik kopieer even van onze manege-site:
PAARDENTAXI:

Wij rekenen € 10,- startkosten en € 0,50 cent per km.

(ritten buiten Nederland prijs op aanvraag).

Mocht de rit ter plaatse niet doorgaan dan zijn de kosten € 50,-

Voor de ritten(heen en terug in dezelfde rit) naar dierenarts e.d. BRENGEN WIJ GEEN WACHTGELD OF EXTRA TOESLAG IN REKENING!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:43

tampa1 schreef:
zomaar met intressante kreten gooien doe ik niet wees maar niet bang dat ik een dikke duim heb. als in 2001 was je vrij van verginningplicht wanneer het laadvermogen onder 3500kg is die wet is aangepast met de komst van de B-E combinaties (doelend op de busjes met oplegger) die hebben enorm veel laadoppervlak en daar hebben koeriersbedrijven erg veel misbruik van gemaakt toen is de wet veranderd om oneerlijke concurentie tegen te gaan. tot 500kg laadvermagen was je vrij van vergunningplicht. nu in 2008 is transport&logistiek nederland bezig om een wetswijziging door te voeren en word er gesproken over een maximum toegestane massa van 3500kg en dat is niet per voertuig maar over de combinatie waarmee je vervoer verricht en dat geld OOK voor het vervoer BINNENLAND
0 fouten voor je theorie administratie is erg goed maar moet je ook wel een beetje up to date blijven ik stel voor er even een telefoontje aan te wagen naar t&l nederland. en als de hele wet en beluitvoering hier geplaatst moet worden is bokt te klein welkom in 2008

Maar bezig zijn met besluitvorming is niet hetzelfde als dat het wet is. Dus geldt vooralsnog die grens van 500kg laadvermogen. Laten we niet op de feiten vooruit hollen, de materie is zo al lastig genoeg.

Als je dit soort ingewikkelde materie plaatst, doe het dan graag zodanig dat het ook leesbaar en begrijpelijk is voor hen die niet, zoals jij en ik, voorzien zijn van de noodzakelijke papiertjes om met echt serieus spul de weg op te mogen. De enorme spraakverwarring die hier op Bokt gaat over wel en niet met B en B-E rijbewijs is al erg genoeg; laten we in godsnaam proberen het grote spul dan helder te houden, voordat ook daar allerlei spookverhalen gaan rondspoken.

Welliswaar is het geen FAQ, maar misschien is het wel zinvol om er een stuk over in de FAQ te zetten? Dan weten bokkers waar ze op moeten letten. Er komen hier namelijk ook wel eens van die ideeën langs van iemand die denkt een paardentaxi te beginnen met een dikke auto en trailer, zonder zich verder te bekommeren over keuringen en vergunningen.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:45

zeg ikke ga even naar http://www.niwo.nl kun je het met eigen ogen zien ik heb het hier ook over beroepsvervoer niet over eigen vervoer en ook niet over de theorie administratie voor het groot rijbewijs maar over de vakopleiding die door stichting examenbureau word getoetst en geen cbr examen

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:50

dit is ook de reden dat ik hier op reageer omdat niemand eigenlijk weet hoe het precies zit misschien maak ik het iets te moeilijk maar het moet wel onder de aandacht komen dat er niet zomaar wat aangemodderd kan worden. begrijp me niet verkeerd het is goed bedoeld. maar ik weet wel degelijk waar ik mee bezig ben en het onderwerp rijbewijzen ed is idd al lastig zat

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:57

maar het komt er in ieder gaval op neer dat ook een paardentaxi met een B-E combinatie een laadvermogen boven de 500 kg heeft een minimaal een binnenlandse vergunning nodig heeft en zelfs na de wetswijziging vergunningplichtig blijft

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:22

Tampa, ik loop me dus ook regelmatig te ergeren als ik weer ergens een advertentie zie van de één of andere hobby-Bob die denkt tegen bodemprijzen te kunnen gaan vervoeren.
Idd heeft men dan 99 van de 100 keer niet de vereiste papieren.

Paardentransport is een heel leuk beroep, maar het is tegenwoordig niet meer zo dat je klakkeloos kan beginnen zonder je in de materie te verdiepen.
Wat dan weer nadelig kan zijn voor degene die zijn/haar paard vervoerd wil hebben.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:30

het is daarom voor mij ook een klein beetje een domper geweest om een snelle start te kunnen maken ik heb mijn opleiding in 2001 afgerond en ben op basis van te toen geldende wetgeving te raden gegaan. Na een klein beetje uitzoeken ben ik er toen achter gekomen dat er inmiddels een hoop veranderd is en dat ik mijzelf. van de nodige papieren moet voorzien. daar ben idd druk mee bezig en hoop op een voorspoedige start. Het is dus ook dat ik juist met een vrachtwagen aan de gang wil dat ik mij dus eens xtra in de gang van zaken verdiept heb en voor mij de nodige conlusies heb kunnen trekken. Mensen die het ook uit willen zoeken of bekijken kunnen kijken via google op sites van niwo, transport&logistiek nederland, stichting examenbureau( seb) en wat betreft de discussie over de verwarring of mensen e rijbewijs wel of niet nodig hebben. Zou zeggen haal dat papiertje gewoon de kosten zijn het niet en hou je aan het gewicht wat je auto mag trekken. Zit je altijd goed groeten van dirk

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:32

IK heb er ooit gebruik van moeten maken toen mijn nu verleden shet naar de kliniek moest. Van rijswijk naar voorschoten betaalde geloof ik 50 euro. Is 20 minuten rijden,

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:56

oke...
veel verschillende meningen dus nog meer mensen ???

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:59

Ik vraag me af, hoe zit het met de verzekering.
Onlangs was er een ziek paard, door een soort taxi naar de kliniek gebracht. Maar tijdens de reis is dit paard helemaal vastgeraakt (wat ondekt was toen ze aan de kliniek kwamen), en uiteindelijk gestorven door verstikking. Kan je dan verantwoordelijkheid leggen bij de persoon die vervoerd of hoe zit dat

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:37

NIWO heb je niet nodig met BE-combi, trouwens. Daar heb ik nog uitgebreid contact over gehad met ze.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:50

Ik vind de paardentaxi een uitkomst.
Zeker ook een goede markt voor, alleen vind ikd at er nog maar erg weinig zijn (en moeilijk te vinden op inet en dergelijke).
Vorig jaar feb. moest mn knol met spoed naar bodegraven. Tja, en hoe ga je dat regelen? paarden taxi die bij ons bekend was stopte er mee, op internet geen paardentaxi uit de regio te vinden.

Trailer konden we lenen van een stalgenoot, maar dan de auto en het e rijbewijs nog... Mn vader heeft wel zn E, maar geen trekhaak (en die vertrouw ik ook niet met mijn paard achter zn auto.... hou niet van zijn rijstijl).
Iedereen die we kende was gewoon aan het werk.
Uit eindelijk mijn schoon papa gevraagd of hij hou rijden met zijn wagen, hij is meteen uit werk gekomen en heeft mn paard naar de kliniek gebracht.

Maar als ik op dat moment een paarden taxi in de buurt had kunnen vinden dan had ik die zeker genomen!

Maarja, om alleen al rond de 30-40-50 euro te zitten voordat ze mn paard hebben vervoerd...
Dat ging me iets te ver, en ja ik snap heel goed dat ze die prijzen vragen, vind ik ook niet raar. Maar het totaal bedrag zou mij te hoog worden (aangezien ook hun terugweg berekend moet worden...)