kan ze al zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

kan ze al zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 10:45

mijn fjordje staat nu onder een 150 grams regendeken, een week of 4(daarvoor een 200 grams)

Ik heb nog een 0 grams. Zou ze nu al zonder deken kunnen, of is het nog te koud? Of kan ik nu al de 0 grams op gooien? Ze zit echt niet dik in het haar, eerder een kort zomervachtje, maar ze is wel heel erg in de rui. Ze staan min. 20 uur op stal, ivm slechte wei, de stal is goed geventileerd, maar tocht niet.

lisjolienbob

Re: kan ze al zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:49

Dan zou je kunnen overwegen om zonder deken op te zetten...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:28

Ik heb ze allang weer zonder deken staan. Ook de paarden die geschoren zijn en de paarden met een ietwat dikker zomervachtje. Ze vliegen door de vacht heen en vinden het heerlijk om weer onder het dek vandaan te zijn. Geen van alleen heeft het koud.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:46

Ik heb de mijne net weer met deken staan vanwege de wind en de regen van afgelopen week. Daarvoor was t een week mooi weer en stond ze zonder. Ze staat de hele winter al onder een 0 grams regendekentje en vind t toch wel lekker met deken. Ik laat m voorlopig nog op want ze geven weer heel veel regen op en wind( woon op texel en waait t altijd).

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:48

Wij doen altijd een tussenperiode van 'snachts wel deken op, overdag zonder, voordat we de dekens helemaal afdoen. Beetje afhankelijk van het weer en de temperatuur 's nachts.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:24

ik kom 1x per dag bij mijn paardje, en kan niet deken af doen,en op doen.
Als ik hem nu af zou doen, moet ze dus de gehele dag zonder staan, dus ook als het slecht weer is buiten, of kouder is.
Zou dat kunnen? is een iets dikkere zomervacht die ze nu heeft dan niet nog te koud?
ik kan haar iig al onder de 0 grams zetten.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:20

ik vind 0 grams nu nog echt te weinig.
een paar van mijn ponys hebben ook een deken om , maar die laat ik voorlopig nog om!( geloof zelfs nog 200 gram) en ze zweten er absoluut niet onder.
want ik vind het echt nog te koud.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:20

Let maar op hoor want het wordt weer koud, het gaat zelfs weer vriezen snachts. Lekker onder een deken laten staan anders wordt je paard ziek.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:22

ja van de week wordt t vooral s'nachts weer flink koud, dus zou t ook nog niet doen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:54

pearlie schreef:
Wij doen altijd een tussenperiode van 'snachts wel deken op, overdag zonder, voordat we de dekens helemaal afdoen. Beetje afhankelijk van het weer en de temperatuur 's nachts.

Siersma schreef:
Ik heb de mijne net weer met deken staan vanwege de wind en de regen van afgelopen week. Daarvoor was t een week mooi weer en stond ze zonder. Ze staat de hele winter al onder een 0 grams regendekentje en vind t toch wel lekker met deken. Ik laat m voorlopig nog op want ze geven weer heel veel regen op en wind( woon op texel en waait t altijd).

Dat doe ik nu nog niet hoor! De wind is nu nog veel te koud om ze buiten zonder iets te zetten.
Pas als het overdag minimaal 15 graden is MET zon en zonder wind!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:33

Volgende week wordt het warmer dan kun je hem wel af doen nu wordt het net weer kouder.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:40

Het zijn paarden geen kou kleumen
Je wordt niet ziek van kou en ook niet eerder vatbaar. Voor een paard zijn dit heerlijke temperaturen. Dat wij het nu zonder kleren koud vinden geld niet voor paarden met gewoon een normale vacht (zelfs de geschoren paarden kunnen nog best een stootje hebben)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:39

Als je een ziek paard wilt hebben zou ik hem af laten, anders niet

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:43

sjakie schreef:
Het zijn paarden geen kou kleumen
Je wordt niet ziek van kou en ook niet eerder vatbaar. Voor een paard zijn dit heerlijke temperaturen. Dat wij het nu zonder kleren koud vinden geld niet voor paarden met gewoon een normale vacht (zelfs de geschoren paarden kunnen nog best een stootje hebben)

helemaal mee eens, de mijne heb ik haar onderdeken weer opgedaan omdat ze zeer shaggo wordt van de combi regen en wind, dat trekt ze echt niet. Anders zodra het lekker(der) weer is, eraf die deken! Ik houd wel een temp aan van 10 graden in de nacht, meestal heb je dan niet meer van die extreme temperatuurswisselingen.

Ik vraag me ook nog steeds af als je paard een deken op hebt gehad, hoe lang het dan ongeveer duurt voor de haren weer opgericht gaan staan en dus hun natuurlijke isolerende werking weer hebben? Is dat na een dag? Of duurt dat langer omdat ze tegennatuurlijk plat zijn gelegd door de deken?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:21

MSQuincyTE schreef:
Als je een ziek paard wilt hebben zou ik hem af laten, anders niet

Waarom heb ik ze toch nooit ziek Blond aan het oplaten van een deken tot +15 graden kan het iig niet liggen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:43

Ik pak de deken er ook snel vanaf maar nu heeft ze toch echt nog een 0-grams op liggen, dat is puur voor de kou en regen.
Bij mijn pony is dat ook nodig door rugproblemen en met deken tegen wind en regen heeft ze er geen last van.
Anders zou ze helemaal geen deken op hebben.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:45

hier staan ze ook weer zonder deken Haha!
doen ze heel goed. alleen als het heel koud is nog onder een dun dekentje. Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:46

met die sneeuw en hagel houd ik em mooi nog even onder zijn 150 grams Haha!

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:47

ik denk dat het wel kan

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:45

als het overdag warm/zonnig is kan hij gewoon lekker af, zou hem als het gaat vriezen/sneeuwen oid nog wel even op doen Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:34

die van mij staat sinds een week weer zonder deken heeft de hele winter onder een 200 grams en warmere dagen onder 0 grams gestaan tot dat hij een kapotte schoft kreeg en dat niet over ging moet hij nu in zijn blootje weer naar buiten.. had ook een mooie gladde vacht onder deken maar hij heeft zich goed aangepast in 1 week tijd wat dikkere haren wel flink in de rui.. maar hij heeft het absoluut niet koud dit wordt elke avond met binnen halen gecontroleerd.. verder is mijn paard ook niet geschoren en denk aan de paarden van vroeger die hadden ook geen deken op hoor.. zon of regen of hagel of sneeuw..
Let wel op dat als je gereden hebt en hij is bezweet dan kan je hem beter binnen zetten met een zweetdeken of hij moet volledig koud aanvoelen dus niet meer dampen..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:06

Kan je een pony die laat onder deken ging van ongeveer 200 gram de hele winter. En op stal staat nu al zonder deken? Want ik twijfel heel erg

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:10

Winx schreef:
Kan je een pony die laat onder deken ging van ongeveer 200 gram de hele winter. En op stal staat nu al zonder deken? Want ik twijfel heel erg

Dat had die van mij ook staat nu al een week zonder deken Lachen kan makkelijk een deken van 200 grams stelt weinig voor aangezien de meeste geschoren paarden dekens van 500 grams op hebben..
en als het paard gehele dag op stal staat kan het zeker, wordt het iets kouder doe je een zweet deken op maar de meeste paarden passen zich al snel aan hoor..
Gewoon doen, als je s'avonds gaat kijken en je ziet dat hij het erg koud heeft kan je als nog een dekentje opgooien.. al zou dat wel mee vallen.. jouw beestje zou ook wel een wintervachtje hebben..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:12

Ok denk dat ik het maar gewoon doe, ze word er niet vrolijker op en ik ook niet Tong uitsteken En dan kijk ik het gewoon aan en dan als ze het koud heeft dan gooi ik hem weer op.
Buiten staat ze zowiezo al zonder af en toe en dan heeft ze het ook niet koud.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:17

Winx schreef:
Ok denk dat ik het maar gewoon doe, ze word er niet vrolijker op en ik ook niet Tong uitsteken En dan kijk ik het gewoon aan en dan als ze het koud heeft dan gooi ik hem weer op.
Buiten staat ze zowiezo al zonder af en toe en dan heeft ze het ook niet koud.

Inderdaad gewoon doen, toen mijn pony voor de eerste keer weer naar buiten ging zonder deken was die helemaal door het dollen hij vond het heerlijk zonder jas..
Hij staat zelfs halve dagen buiten nu in de mot regen & wind & kou, maar paarden hebben daar echt niet zo snel last van als mensen dat hebben.. hun hebben vetlagen en dat hebben wij niet.. hun maken met hun vacht een jasje aan en ook mensen kunnen dat niet, dus geloof me zo snel hebben paarden het niet koud Haha!