Ik hoop dat dit op t goeie subforum staat
Maar ik heb een vraag..
Ik ben maar een simpel manege ruitertje en rij nu sinds een tijdje een vast paard.
t is echt een schat van een dier, wil altijd spelen en knuffelen, is ontzettend makkelijk in stal.
Maar nu komt t .. ik kan zn achterhoeven niet uitkrabben,voorhoeven zijn absoluut geen probleem die tilt ie 'normaal' op .
Maar zodra ik aan zn achterhoeven wil beginnen begint ie 'gek' te doen.
Hij tilt ze echt abnormaal hoog op, houd ze ook naar buiten, houd ze niet stil, enz.
ik weet eigenlijk wel zeker dat dit gewoon 'zijn' manier van zn achterhoeven optillen is, maar t is echt onmogelijk om ze uit te krabben op deze manier.
Aangezien ik t toch slecht vind om zn achterhoeven dan maar helemaal niet uit te krabben doe ik elke keer weer een poging.
( al is t maar voor t idee), vorige week dacht ik eindelijk..yes..nu gaat t lukken..: nadat ie m zo abnormaal hoog opgetild had ( en t is een flink groot en gespierd paard) liet ie zn hoef zakken waardoor ie op ongeveer normale hoogte kwam.
ik boog me net voorover om met mn krabbertje aan de slag te gaan tot ie zn been ineens weer omhoog zwaaide en zn hoef echt rakelings langs mn hoofd vloog.
Ik kan moeilijk boos op m worden want volgens mij weet ie gewoon niet beter.
hij staat er verder ook relaxed bij, soms is ie om zich heen aan t kijken, soms staat ie nog wat te doezelen.
het is dus echt 'zijn' manier.
tijdens mn les vorige week vroeg ik nog aan degene die mij les gaf (en die dat paard sinds een paar weken 3 keer in de week bijrijd) hoe zij dat dan deed..antwoord: "niet, dat gaat niet".
Hebben jullie enig idee hoe ik dit paard in godsnaam kan leren zn hoeven normaal op te tillen?
Succes ermee!
)
Dan hield de een hem zeg maar 'tegen' terwijl de andere de hoef probeert uit te krabben.
Het kan idd ook aangeleerd gedrag zijn. Probeer dan eens clicker-training. Zet het paard vast en neem een (liefst dressuur)zweep, een 'clicker' en een bak met stukjes worte oid. Tik met de zweep zachtjes tegen het achterbeen. Als hij zijn been optilt, click je, en geef je hem een beloning. Tik dan weer met de zweep zachtjes tegen het been, terwijl je het aanraakt. Tilt hij zn been op, dan click je en geef je hem een beloning. Tik dan weer terwijl je het been vastpakt en houdt het, als hij voetje geeft, even vast. click weer en geef m weer een beloning. Let op! Trek hier zeker 3 uur voor uit. Neem genoeg tijd ervoor en, heel belangrijk, doe allebei de kanten.