Wie rijd bij de LRV

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larisske

Wie rijd bij de LRV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:23

Ik ben zojuist even op de LRV website terecht gekomen.En heb deze even bekeken en begrijp er om eerlijk te zijn niks van Clown !Wat ik ervan uit ophaal is het zo.Je moet om bij de LRV een wedstrijd te rijden bij een ruitervereniging zitten.En in de dressuur zijn 3 klassen Beginnelingen 1,Beginnelingen 2,Licht sorry als ik verkeerd zit.Hier zitten al direct 2 vragen. 1. Om een wedstrijd te rijden moet dan je ruitervereniging ook mee of kan ik ook als enige van de ruitervereniging die wedstrijd rijden en 2. Kan iemand die puntentelling even uitleggen want daar snap ik ook niet veel van is dit nou ook met winstpunten of niet en oeps ook een vraag 3 moet je daar ook een startkaart aanvragen Koe

Deze vraagjes zijn voor een vriendin die niet op bokt zit maar ik wil dit ook wel is weten dus als iemand deze wil beantwoorden Bedankt!!

Ow en als dit topic verkeerd staat zeg je dit dan even dan verplaats ik hem. Bloos

Urielle

Re: Wie rijd bij de LRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:16

De dressuurklassen: B(eginners) 1 en 2, L(icht) 1 en 2, M(iddelzwaar) 1 en 2 en Z(waar) 1 en 2.
Je rijvereniging mag per seizoen een vastgesteld aantal wedstrijden inschrijven. Dat zijn er meestal ongeveer 8 voor zover ik weet. Die wedstrijden mag jij starten, de andere LRV-wedstrijden niet. Je gaat dus naar dezelfde wedstrijden als je clubgenoten.
Je mag promoveren naar de volgende klasse als je je rubriek hebt gewonnen, naar keuze gelijk of pas aan het eind van het seizoen. Aan het eind van het wedstrijdseizoen (alleen het outdoorseizoen is officieel!) worden alle wedstrijdresultaten bekeken en hoor je dan bij de beste 10% dan moet je ook over naar de volgende klasse. De slechtste 10% mogen desgewenst degraderen.

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:33

Oke hier ben ik zeker al heel wat mee weet iemand of je ook een startkart nodig hebt?

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:27

Echt niemand,ik zie door de bomen het bos niet meer hier in belgië ziet het er zo moeilijk uit.ik snap niet hoe je bij de LRV of VLP wedstrijden ofzo moet rijden.Wil iemand dit heel duidelijk uitleggen?? Vork

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:36

Bij de LRV starten is simpel:

Je zoekt op www.lrv.be de dichtstbijzijnde vereniging. Je neemt contact op met de voorzitter en wordt lid; vanaf dat je officieel bent ingeschreven mag je deelnemen aan wedstrijden waar jouw vereniging voor ingeshcreven is. Dat zijn er elke zomer tussen de 8 en de 10.

Rijden bij LRV brengt wel verplichtingen met zich mee:

- Bij de meeste clubs is deelname aan wekelijkse clublessen verplicht
- Je bent verplicht elke zomer een of 2 keer als jurylid of schrijver te werken op een LRV wedstrijd (waar jouw club niet aan meedoet)
- Groepsdressuur is verplicht voor iedereen, of je paard nou geschikt is of niet.

Als je deze dingen niet ziet zitten begin je beter niet aan LRV

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:23

dat verplicht deelnemen aan groepsdressuur en lessen hangt af van club tot club.
Als je je aansluit bij een club krijg je startpapieren. In de winter heb je ook indoors ( zowel dressuur als springen ) en daar kan het bv wel zijn dat je als enige van de club gaat.

Als je nog vragen hebt ... laat maar weten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:33

Urielle schreef:
De dressuurklassen: B(eginners) 1 en 2, L(icht) 1 en 2, M(iddelzwaar) 1 en 2 en Z(waar) 1 en 2.

Dat is trouwens alleen zo bij de paarden Lachen. Bij de pony's heb je enkel B1, B2 en L.

Groepdressuur is volgens mij niet helemaal verplicht, maar er staat wel een regel op dat iets van een 80% van de leden van de club groepsdressuur moeten rijden geloof ik... Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten Haha!, maar zoiets heb ik ooit horen vliegen.

Startkaarten, inschrijvingen,... worden als het goed is allemaal door de club geregeld.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:40

Bij de pony's is er vanaf dit jaar ook L2.

Ook gaan er veranderingen komen in het opgaan van klasses. Winst wil nu niet meer zeggen dat je mag/moet stijgen, en dat je enkel kan opgaan na winst. Er gaat ook een winst/verliespunten systeem komen, maar dan adhv je plaats ipv punten (zoals in NL) Hoe het hele systeem in elkaar zit weet ik nog niet, maar daar krijgen we morgen meer informatie over!
Ivm groepsdressuur, het is in zoverre verplicht dat er inderdaad ongeveer 80% van de leden groepsdressuur moet rijden, en dat je, als club, aan tenminste 60% van de wedstrijden moet hebben deelgenomen aan de groepsdressuur, anders krijg je geen provinciale/nationale selectie.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:44

Toke schreef:
. Er gaat ook een winst/verliespunten systeem komen, maar dan adhv je plaats ipv punten (zoals in NL)

Serieus? Dat zou nu eens een serieuze vooruitgang zijn... Ik ben al jaren aan het vloeken op het systeem dat je pas mag opgaan als je een wedstrijd wint. Altijd diezelfde mensen die het hele seizoen in hun klasse blijven zodat ze nog een goed prov/nat kunnen rijden, waardoor er altijd dezelfde persoon op nummer één komt te staan. Pf Vork

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:47

Ja, inderdaad een hele vooruitgang! Ben benieuwd hoe het juist gaat werken! Mensen die nu 1x winnen omdat er een bekende jury zit, en voor de rest van het seizoen niets maken, vallen nu dus ook uit de boot!!

BalteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:58

Ben benieuwd naar dat nieuwe puntensysteem.

Bij je lidgeld zit ook geld bij voor 10 startkaarten, indertijd kostte een startkaart 20Bef, ik weet niet meer hoeveel dat nu is, aangezien ik met die 10 kaarten altijd genoeg had.
Op de officiële wedstrijden moet je zowel voor dressuur als voor het springen zo'n kaart afgeven en daar worden je resultaten op genoteerd.

Wanneer je voor het eerst aansluit, of wanneer je een nieuw paard koopt, moet er een combinatiekaart aangevraagd worden. Dat is een kaartje met daarop jouw naam en de naam van het paard, geslacht, aftekeningen, kleur, en indien gekend vader en moeder van het paard. Koop je een paard dat al LRV gelopen heeft, dan is het paard gekend en is de combinatiekaart goedkoper, ben je allebei "nieuw" dan is het iets duurder, maar nog altijd niet exuberant hoog hoor.

In de zomer zijn er overal tornooien, daar kan je deelnemen aan: groepsdressuur, springen, individuele dressuur. Uiteraard kan je uit die twee laatste kiezen. Het clubbestuur stelt de kalender samen. Dat wil zeggen dat zij, als ze alle data van de tornooien krijgen, kiezen aan welke ze zullen deelnemen.
Daarvoor zijn wel een aantal regeltjes: de tornooien in je eigen gewest moet je kiezen en je mag (voor de provincie Antwerpen dan toch) maar één keer buiten de provincie deelnemen. Onze club bvb ligt op de rand van de provincie Antwerpen, vlak tegen Vlaams Brabant zodat wij bvb altijd mee doen als er tornooi is in Eppegem.
Dit geldt voor de Antwerpse clubs. In de andere provincies zijn er veel minder tornooien, waardoor die meer buiten de provincie mogen gaan mee doen.
In principe kiest de club een beetje een evenwichtige kalender en proberen ze om de reisafstanden niet te groot te houden.
Dan gaat dat voorstel naar het secretariaat in Leuven, zij kunnen clubs verplaatsen om een evenwichtige bezetting van alle tornooien na te streven. Eens het clubbestuur de data heeft, worden die doorgegeven aan de leden. Je krijgt dan als lid acht data en plaatsen waarvoor jouw club heeft ingeschreven. Die data lopen van begin mei tot zo ongeveer half september.
Je kiest dan zelf voor welke wedstrijden je inschrijft.

Op de tornooien kan je winspunten halen. Bij het springen hangt dat af van wat je er in het parcours van bakt, foutloos is bvb 4 winspunten. Start je in beginnelingen en haal je 20 winstpunten dan mag je overgaan naar de klasse licht. Bij de dressuur tellen de plaatsen. Wie een eerste plaats behaalt, mag onmiddellijk de volgende wedstrijd in een hogere klasse starten (het moet niet). Dat systeem voor de dressuur zouden ze nu gaan hervormen, wat mij een heel goed idee lijkt.
Tijdens het zomerseizoen kan je dus scoren op springvlak en dressuurvlak. Je prestaties worden bijgehouden en de 20% besten mogen dan deelnemen aan het provinciaal tornooi, dat valt zo ongeveer de derde zondag van september. Doe je het daar ook nog eens goed en komt jouw klasse aan bod op nationaal dan kan je nog geselecteerd worden voor nationaal. Dat is altijd het eerste weekend van oktober.

Na dat weekend begint het winterseizoen. Dan worden er indoors georganiseerd. Dat kunnen officiële zijn (daar kan je dan winstpunten verdienen) maar ook oefenindoors, dus gewoon om te "oefenen". Ook hier worden de winspunten geteld en kan je geselecteerd worden voor de provinciale en eventueel de nationale indoor.
Daarnaast zijn er ook dressuurwedstrijden, die vallen dan in oktober of begin november en in maart/april (ze zijn buiten), ook hier volgt er mogelijkheid tot deelname aan de provinciale dressuurdag. Voor Antwerpen valt dat altijd gelijk met de wedstrijd jonge paarden in Broechem.
De indoors en de dressuurwedstrijden worden gewestelijk georganiseerd. Zo zit onze club bvb in het gewest Mechelen - Kontich en kom je in de winter ook enkel tegen clubs uit dat gewest uit.
Wat ook in de winter georganiseerd wordt zijn de eventingwedstrijden, maar daar weet ik eigenlijk niks van af.

LRV is niet duur en heel plezierig, je moet er echter wel wat voor over hebben en afhankelijk van je club is je aanwezigheid op bepaalde activiteiten verplicht.

Zie je die verplichtingen niet zitten en wil je bvb gewoon af en toe eens een wedstrijdje mee doen, dan is bvb de UDR een optie.
Dat is wel enkel dressuur.
http://www.udr.be

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:01

Je betaald inderdaad 5 euro voor een set van 10 startkaarten, en ieder jaar krijg je 1 set gratis (ook al rij je wedstrijd met meerdere paarden, is 1 set per ruiter)

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:45

over dat nieuw systeem spreken ze toch al even, maar er is nog niets van gekomen.. (zo dacht ik toch )
wel is het zo dat je bv een heel seizoen 2e hebt gereden dat je dan een mail naar de lrv kan sturen en dan kunnen zij beslissen dat je mag overgaan of niet , maar ik denk dat dit niet veel zal gebeuren.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:50

Het gaat vanaf deze zomer in!
LRV nieuwsbrief 27 schreef:
Nieuw (punten)systeem klassenovergangen dressuur

Het nieuws ging misschien al rond in de LRV-wandelgangen maar vanaf het nieuwe zomerseizoen (1 mei 2008) start LRV met een nieuw systeem in de klasse-overgangen dressuur. Een tipje van de sluier: in tegenstelling tot het verleden, waar het behalen van een eerste plaats recht (verplichting) gaf tot overgang, zal er in het toekomstige systeem gewerkt worden met punten die klasse-overgangen mogelijk zullen maken.

Op de verschillende voorjaarsvergaderingen zal het nieuwe systeem uitgebreid toegelicht worden. We plaatsen vanaf dat moment ook de nodige info op de website.

Het is zo dat de 13% beste van iedere klasse over mochten gaan, zonder een 1e (Wat maar zelden voorkwam, dat je daarbij hoorde...)

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:40

dus als je wint mag je nog steeds overgaan?
wel goed systeem maar toch nog niet zo volledig als in nederland lijkt mij

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:41

Nee, aan 1x winst ga je nu niet genoeg hebben om op te gaan... Weet nog niet hoe het juist in elkaar gaat steken, maar laat het jullie zeker weten, donderdagavond krijgen we er meer uitleg over!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:57

Van de LRV weet ik niet veel, maar als je vragen hebt over VLP ofzo dan roep je maar Knipoog

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:40

Even een korte uitleg ivm de winstpunten:
1/3 van het aantal deelnemers krijgt winstpunten (max. 7) en die zijn gelijk aan de selectiepunten, dwz 10 - 7 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1, en het onderste 1/3 krijgt 1 verliespunt.
Het middelste 1/3 krijgt dus niets. Met 15 punten mag je stijgen, met 25 ben je op het eind van het seizoen verplicht, en zak je onder de grens, dan MOET je zakken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:07

Op de site van de KNHS kan je alle antwoorden vinden.

BalteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:25

Toke schreef:
Even een korte uitleg ivm de winstpunten:
1/3 van het aantal deelnemers krijgt winstpunten (max. 7) en die zijn gelijk aan de selectiepunten, dwz 10 - 7 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1, en het onderste 1/3 krijgt 1 verliespunt.
Het middelste 1/3 krijgt dus niets. Met 15 punten mag je stijgen, met 25 ben je op het eind van het seizoen verplicht, en zak je onder de grens, dan MOET je zakken.

Dju dju, ik ben een jaar te vroeg op pensioen gegaan! Eindelijk worden ze daar wat slimmer in Leuven!!!!!!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:27

Tis inderdaad een vooruitgang, zullen nog wel wat gaten inzitten, maarja.... Systeem van NL, winstpunten adhv behaalde punten, hebben ze niet doorgevoerd, omdat jury's teveel jureren naar het aantal punten, en geen punten meer durven geven.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:29

De puntentelling houdt trouwens al rekening met de uitslagen van vorig jaar. Ik heb nog 8 punten nodig, en mag naar Z Haha!

BalteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:33

Wow, das wel heel tof!

Ik ben uit onvrede met het systeem al enkele jaren geleden overgestapt naar de UDR (ben wel nog bij de LRV gebleven en reed enkel groepsdressuur mee, jaja, engagement he). Ben bij de LRV gestopt in de M1 en ondertussen ben ik bij de UDR M3 (=Z2) startgerechtigd en heb ik het plezier in de wedstrijden teruggevonden.
Ik laat wel nog een kansje open dat ik misschien ooit, ooit, met mijn jonge merrie toch terug aansluit bij de LRV, maar op dit moment heb ik er niet zo direct zin in. Ben meer een vrijetijdsruiter geworden, rijden als ik zin heb, wedstrijd als ik zin heb en ja, als je in een club bent, moeten die mensen op je kunnen rekenen, vind ik.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:43

Ja, inderdaad, zijn ook verplichtingen aan verbonden!
Ben zelf bestuurslid (commandant) bij onze rijverening, en wij zijn vrij los. Geen verplichte oefening, geen oefenen van groepsdressuur, maar rijden het wel op tornooi. Omdat het moet. Wordt eerlijk verdeeld, iedereen even veel, zonder uitzondering, maar wordt enkel verwacht dat je hieraan deelneemt, omdat iedereen zijn provinciale/nationale selectie hiervan afhangt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:41

Ik vind het ook een warrige site, die lrv. Ik heb me suf gezocht naar de reglementen van eventing, en uiteindelijk iets gevonden uit 2003. Of er moeten sinds die tijd totaal geen aanpassingen meer zijn geweest?

Het nieuwe systeem lijkt me wel een vooruitgang. Ik ken al aardig wat Belgen die nu dan maar in Nederland starten om hieraan te ontkomen.
Nu nog juryleden gaan opleiden en dan zijn ze zeker op de goede weg Ja