wielspoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

wielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:10

mijn zusje haar paard is eigenlijk niet lekker te rijden op een klein knopspoortje. het is een te 'scherpe' hulp. en dan is het inplaats van een verfijnde hulp. dat hij veel te snel wordt.

ook mijn paard reageerd niet goed op deze kleine knopspoor. en reageerd er averechts op

nu vroeg ik mij af of een wielspoor fijner inwerkt? hoe paarden hierop reageren. en of ze dit als prettig ervaren. en dan bedoel ik de groffe wielspoor.

ben benieuwd

jumping_iris

Re: wielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:32

Ik heb geen ervaringen met wielsporen omdat ik ze er niet zo heel erg lief uit vind zien, ik rij liever met gewone simpelle spoortjes.

Mischien kan je een keer een iets langer spoortje gebruiken?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:34

Ikzelf rij er niet mee, maar wat ik altijd hoor van de wielspoor is dat mits goed gebruikt, hij heel vriendelijk is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:37

een langer spoor prikt toch alleen maar meer? dat is dus geen oplossing. vooral mijn zusje haar paard ontploft op zweep en priksporen. mijn paard wordt boos en gaat schoppen. ik moet dus een spoortje hebben dat fijn inwerkt. en het paard niet irriteerd. want dat prikken vinden ze heel vervelend. en mij leek een grof wielspoor zachter omdat dat 'rolt' en niet prikt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:40

Je zou het eerst eens zonder sporen kunnen proberen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:41

dat is geen oplossing omdat we beide bezig zijn met hogere oefeningen. mijn zusje is in 2 maanden tijd al naar het L1 gereden. als ze straks M is moet ze sporen. dan moet ze het toch gaan aanleren. dus zoeken wij een spoor waarop hij niet heftig reageerd

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:44

Ik heb wielsporen en moet zeggen dat ze veel fijner zijn dat knopsporen. Ik heb wel eens op mijn eigen arm uitgetest wat nou meer pijn doet, wielsporen rollen er mooi over heen, terwijl knopsporen zich vast zetten.

Je zou het dus eens kunnen proberen. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:44

Oja, hogere dressuur oefeningen. (had je niet gezegd Knipoog ) Daar was het verplicht he?

Anyway;
Misschien ligt het niet aan het type spoor maar aan de sporen an sich?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:45

sflj schreef:
Oja, hogere dressuur oefeningen. (had je niet gezegd Knipoog ) Daar was het verplicht he?

Anyway;
Misschien ligt het niet aan het type spoor maar aan de sporen an sich?

an sich? dat snap ik niet helemaal.

mijn zusje haar paard vind het duidelijk heel vervelend als je hem een prikje geeft. ze is met haar instructise erg bezig met opde kuit rijden. maargoed het spoor zit erom dus daar komt ie toch mee in aanrakning.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:05

Op zich. Sorry.

Tja, da's de pest he, dat t moet.
Ik denk dus dat de soort / vorm spoor er niet toe doet. Paard kan best erg gevoelig zijn en dan is hij/ze dat misschien met ieder spoor.
Succces!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:09

ik rij met wieltjes, ik vind het veel fijner!!
Omdat je rolt, en niet constant prikt.
Ik rol ook maar n enkele keer, dan heeft t veel meer effect (rij western)

Ik vind knopsporen veel vervelender voor het paard als ik sommige dressuurruiters zo zie hakken..:S (niet voor jou hoor!!;))

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:12

Ik heb een paard wat ook erg reageerd op de hulpen van de sporen, maar ja vanwege het feit dat we M dressuur starten moet het ook. Ik rij nu met een heel kort spoortje met een klein glas wieltje aan het uiteinde. Ik kan daar subtiele hulpen meegeven zonder dat hij er geirriteerd door raakt. Maar ik vind een glad wiel fijner als een grof wiel.
Je kunt het in ieder geval proberen.
Succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:16

Goh wat een oplossing, als het paard niet meer luisterd naar een spoor dan maar een andere spoor gebruiken. Neem les zou ik zeggen, je paard is niet duidelijk aan het been en dan rij je al met spoor. Gebruik je je spoor wel goed? Of zit je constant te drijven, en en en en en en. Kort gezegt zoek een goede instructeur/trice

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:24

Ik rijd mijn e-pony met wielsporen hier loopt hij het fijnst op, op knopsporen reageerde hij helemaal niet.

Tevens rijd ik mijn d-pony spoorloos enkel op springwedstrijd spring ik met knopsporen en voor verfijnde training gebruik ik ook wielspoor deze werkt fijner

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:58

oOoKellyoOo schreef:
Goh wat een oplossing, als het paard niet meer luisterd naar een spoor dan maar een andere spoor gebruiken. Neem les zou ik zeggen, je paard is niet duidelijk aan het been en dan rij je al met spoor. Gebruik je je spoor wel goed? Of zit je constant te drijven, en en en en en en. Kort gezegt zoek een goede instructeur/trice

Jij moet duidelijk eens leren lezen. Het is niet dat het paard ongevoelig is voor het spoor, maar juist té gevoelig.

Waarom gebruiken jullie niet gewoon dummie-'sporen' als jullie de M bereiken? Ik bedoel, als je die sporen niet nodig hebt zou ik ze vooral niet gaan gebruiken, en vind het nogal onrespectvol tegenover je paard dat je tóch met sporen blijft rijden terwijl hij/zij aangeeft dat echt niet te willen en nodig te hebben.
Dummy's zijn alleen het ijzertje van de spoor, zonder knopje, hals, wieltje oid. En mag je gewoon mee starten Ja

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:47

Myukii schreef:
Waarom gebruiken jullie niet gewoon dummie-'sporen' als jullie de M bereiken? Ik bedoel, als je die sporen niet nodig hebt zou ik ze vooral niet gaan gebruiken, en vind het nogal onrespectvol tegenover je paard dat je tóch met sporen blijft rijden terwijl hij/zij aangeeft dat echt niet te willen en nodig te hebben.
Dummy's zijn alleen het ijzertje van de spoor, zonder knopje, hals, wieltje oid. En mag je gewoon mee starten Ja

Lijkt mij een super oplossing! Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:15

oOoKellyoOo schreef:

lees jij wel goed? nee dus... de ts vraagt juist om een zachtere spoor, omdat ze straks met spoor moet rijden... althans haar zus.

Maar is een spoor wel echt verplicht? Zo ja... zou ik voor de dummie sporen gaan als je paard het echt vervelend vind.
Ik heb zelf korte wiel spoortjes, deze vind ik het fijnste rijden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:37

Een grove wielspoor verdeelt de druk over een groter oppervlak per vierkante cm, dus is zachter. Toch moet je je realiseren dat je de wielspoor anders moet gebruiken dan de knopspoor: je moet er mee rollen, niet prikken.
Omdat het wiel moet kunnen rollen, moet je er wel zorg voor dragen dat het wiel niet vastzit. Een wielspoor met een wiel dat niet kan draaien, kan veel schade veroorzaken.
En in tegenstelling tot wat de meeste denken, is een spoort met een klein glad wiel scherper dan en grof en groot wiel.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:43

Waarom is een grof wiel minder scherp dan een glad wiel dan Cas? Je zou eigenlijk het tegenovergestelde verwachten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:26

Een glad wiel is heel scherp en snijdt in de huid als een pizzames. En grof wiel verdeelt de druk over een groter oppervlakte van de huid. Prik jezelf eens met een vinger in je zij, en met drie tegelijk? Wat voel je meer?

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:08

ik heb geen slechte ervaringen met wielsporen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:25

Ik zou zelf ook absoluut wielsporen aanraden. Maar wel alleen een grof of glad wiel.
Een glad wiel is ook erg vriendelijk(deze blijft de druk constant verdelen zonder dat er tussen pauzes in zitten, mits de wielen dik zijn.)
Maar waarom probeer je anders niet eerst dummie sporen?
Dan heb je helemaal je helemaal geen druk op een kleine plek.
Ik zou nooit meer zonder mijn wielsporen kunnen.
Uiteraard is het wel van belang ze goed te onderhouden ivm vastlopen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:41

Cassidy schreef:
Een glad wiel is heel scherp en snijdt in de huid als een pizzames. En grof wiel verdeelt de druk over een groter oppervlakte van de huid. Prik jezelf eens met een vinger in je zij, en met drie tegelijk? Wat voel je meer?

Maar een breed glad wiel is toch niet scherper?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:29

mijn paard heeft wel een spoor nodig omdat ze ineens bijv in de proef heel lui kan worden. en omdat ze vaak nog eenzweepje erbij moet. mijn zusje haar paard zou prima op dummie sporen gereden kunnen worden, maar kan ook ineens lui worden. zoals soms in de proef gebeurd

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:33

een grof wiel is inderdaad minder scherp, ga dit maar eens voelen in een ruitersportzaak. ik heb er een keer info over gehad en als ik ooit nog met sporen zou rijden, zou ik een grove wiel nemen