opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:23

hooi Haha!

ik ben altijd een stijve hark met opsteigen en afsteigen.
Ik ben ook altijd een beetje bang dat als ik ga opsteigen en dan dus mijn voet nog maar in 1 beugel heb dat een paard er vandoor gaat. Hoe doen jullie dat, soepel opsteigen?

groetjes lil Knipoog

moislief

Re: opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:26

Misschien dat je een krukje kunt gebruiken of aan iemand vragen of diegene je paardje even vasthoudt terwijl jij opstijgt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:56

teugels op maat, linkerbeen erin, mezelf "opdrukken", andere been er gelijk overheen en die in de beugel doen, klaar is kees. Lachen

Als je ze vanaf het begin maar leert dat ze niet mogen lopen, ook niet als je een keer haast hebt dus nooit toestaan, dan doen ze het de volgende keer namelijk zo weer.

Als het jou niet soepel lukt, krukje gebruiken, of iemand hem laten vasthouden als je het niet aan durft.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:06

Ik ben ook een stijve hark maar ik kan wel zo op een paard stappen. Ik gebruik ook geen krukje ofzo. Ik doe gewoon mijn voet in de beugel en sla mijn andere voet eroverheen en ik zit. Lachen
Het ene paardje waar ik op rij blijft netjes stilstaan en het andere gaat alvast lopen. Bij diegene die niet stil staat die ben ik nu ook aan het leren dat als ik op ga stappen dat ze stil moet staan. En dat gaat nu al steeds beter. Meestal sta ik dan met 1 voet in de beugel en hang ik nog aan één kant en dan wilt ze al een stap gaan lopen maar dan zet ik haar weer stil.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:55

altijd met krukje of opstapje.
ook beter voor rug van paard Haha!

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:14

Je hebt een speciale poetskoffer waarvan het deksel een krukje is, heel handig dus voor wat stijvere mensen,
altijd een krukje bij Haha!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:37

Beugel die je gebruikt om op te stappen(linkerkant dus, gebruikelijk) iets langer maken.

Verder kan ik je niet helpen, ben zelf nogal lenig Vingers aflikken

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:51

misschien kun je een krukje gebruiken, goed voor je zadel,goed voor je rug en goed voor de rug van je paard

Daphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:01

Sinds ik op een andere manege rijd (omdat eigen manege is gesloten) heb ik hulp tijdens opstijgen, dan gaan ze gewoon aan andere kant hangen en houden ze het paard vast.
Maar ik zelf heb er geen problemen mee ook zonder hulp niet.

maar als je paard gaat lopen wanneer je wilt opstappen plaats hem dan bijvoorbeeld in een hoek zodat hij niet kan gaan lopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:33

Om dezelfe reden (hark) stijg ik op met een krukje. Ik ben net niet soepel genoeg om in 1 keer die zwaai te maken.

daily_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:00

Haha, me too.. Gebruik altijd een krukje.. Anders kom ik er simpelweg niet op.. Of ik krijg een zetje van iemand.,,:)

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:46

Daphneee schreef:
Sinds ik op een andere manege rijd (omdat eigen manege is gesloten) heb ik hulp tijdens opstijgen, dan gaan ze gewoon aan andere kant hangen en houden ze het paard vast.
Maar ik zelf heb er geen problemen mee ook zonder hulp niet.

maar als je paard gaat lopen wanneer je wilt opstappen plaats hem dan bijvoorbeeld in een hoek zodat hij niet kan gaan lopen.

ik heb al een keertje mee gemaakt dat ik mijn paard in de hoek zette en dan ze er gewoon keihard vandoor schoot, toen viel ik eraf en sinds dien ben ik bang

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:50

Krukje Haha!

Mijn paard is simpelweg te groot voor me om in 1x op te springen. Hij vind het gehang van 'gewoon' opstappen niet prettig en gaat dan lopen/rennen.

Sinds ik met krukje opstap blijft hij keurig staan en gaat het altijd goed Lachen

En anders even iemand vragen om je paard vast te houden.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:07

x_Katja_x schreef:
Krukje Haha!

Mijn paard is simpelweg te groot voor me om in 1x op te springen. Hij vind het gehang van 'gewoon' opstappen niet prettig en gaat dan lopen/rennen.

Sinds ik met krukje opstap blijft hij keurig staan en gaat het altijd goed Lachen

ja inderdaad Haha! bedankt!!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:56

x_Katja_x schreef:
Krukje Haha!

nou, dat is gewoon een kwestie van oefenen (word je ook iets soepeler van)... Ikzelf ben maar 1m65, maar spring in één vlotte beweging op een paard van 1m70 en meer. Ook zonder zadel.
Ik kon het ook niet, maar oefening baart kunst.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:14

Hoe doe je dat? Indianenzwaai? Ik stijg 'normaal' op, met mijn neus naar de neus van het paard en ik hou me niet aan het zadel vast (belangrijk!). Een hand op de manenkam en de andere hand zo ver mogelijk aan de andere kant van het zadel. En met een flinke sprong zit ik eigenlijk al.
Maar ik kan me voorstellen dat je juist op grote paarden makkelijker zonder zadel opstijgt, als je tenminste de 'indianenzwaai' gebruikt. Heeft iemand hier trouwens een afbeelding van, want die kan ik nergens vinden? Op paarden tot 1.60 kom ik zo ook wel op, maar hoger heb ik toch wel de stijgbeugel nodig Haha! .

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:48

Ik stap altijd met een krukje op. Dat is makkelijker en minder belastend voor de rug van mijn paard

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:49

Ik stap ook altijd met een krukje op wel zo plezierig voor mezelf en mijn paard (1.78) Clown

Lauraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:26

Ik moet nooit hoog opstappen Lachen

Calvin016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:02

Ik stijg absolut op met een opstapje..
Niet voor het makkelijk opstappen (tja dat eigenlijk ook wel Vingers aflikken )
Maar vooral dat je het zadel niet scheef trekt dat is egt slegt voor het zadel en voor de rug van het paard

Loopt je paard weg, laat hem iemand vast houden

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:30

Krukje, of iemand houdt haar vast...
Of de teugels kort houden en er met een zwiep er over heen gaan

AshShak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:12

nou ik stap altijd makkelijk op.
maar wat je kunt doen allemaal
1 iemand houd je paard vast en iemand helpt je opsteigen
2 je stapt via de mest bak op
3 je moet mee bewegen dan kom je er makkerlijker op : Haha!

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:34

Hey!

Ik heb ook altijd problemen met opstappen, op de 1 of andere manier kom ik er soms gewoon niet op hihi...

Heeft iemand nog tips

Groetjes

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:12

Heb meestal geen probleem met opstappen. Mijn paard is niet zo heel erg groot. Nl 165 ik ben zelf 156 Alleen als ik zonder zadel rij heb ik wat hulp nodig meestal wordt me dan een voetje gegeven. Als er niemand in de buurt is zet ik me paard tegen de bakrand en klim ik via de bakrand op me paard

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:30

Wat een geniale oplossingen allemaal Haha!
Ik gebruik zelf niet zo vaak een krukje Bloos
Maar ik hoef ook niet zo hoog op te stappen,
verder hebben wij vrij ''brave" opstap pony's en paarden, soms een 'klap' net achter het zadel en dan staan ze wel stil..

Eentje is altijd nogal hyper, en begint meteen te draven, maar als je haar meteen in een voltetje draait komt dat ook goed, dus opzich word er bij ons niet zó veel geholpen.. en als er een stelletje stijfe harken zijn (A) Kunnen we altijd nog het krukje pakken Knipoog