Nieuw paard flipt in stal, help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Nieuw paard flipt in stal, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:28

zaterdag staat mijn nieuwe paardje alweer 2 wkn bij ons op stal. Ik heb haar in november ontmoet en ben bij haar vorige eigenaar begonnen met longeren enz. Op oudejaarsdag is er voor het eerst iemand op gaan zitten en nu sturen we alweer aardig rond.
Het probleem is alleen de stal! Huilen
Omdat ik dus weet hoe ze op haar vorige stal was, weet ik dat dit gedrag niet "normaal" voor haar is. Maar ze vindt het dus helemaal niet fijn in haar nieuwe stal. Ze doet niks anders als hinniken, rond stampen niet willen stilstaan, drammen en ze kijkt verwildert uit haar ogen. 's morgens ziet het eruit alsof er een handgranaat in de krullen is gegooid....Haar vorige stal, was een schuur met daarin stallen. Ze kon de andere paarden zien doordat er ijzeren spijlen in de stal zaten. Nu staat ze in een houten buitenstal en kan ze de andere paarden niet zien. Ze heeft verder wel uitzicht over de bak, weilanden enz. Maar ik denk dat doordat ze de rest niet ziet, ze helemaal flipt. Ze doet het nog erger, wanneer er mensen in de buurt van de stallen bezig zijn. Zodra ze iemand hoort, begint ze als een gek tekeer te gaan. Wij negeren het gedrag verder en proberen door rustig te zijn en te praten haar rustig te maken, maar niks helpt.
Vandaag was het dieptepunt. we hebben haar met 3 man sterk in de houtgreep moeten houden om haar op te zadelen. Het rijden daarentegen gaat steeds beter en ook in de omgang met mensen en de andere paarden gaat het goed. Buiten in de kudde voelt ze zich prima. Ben van de week ook voor het eerst met haar naar het bos geweest, dus tussen ons is er toch wel vertrouwen. Ze loopt verder van 09:30 tot 17:30 buiten in de bak met de andere paarden, dus ze wordt niet de hele dag opgesloten.
Er is geen mogelijkheid haar zo neer te zetten, dat ze de andere paarden kan zien. Heeft iemand misschien tips, zodat ik het leed wat draaglijker kan maken? En ik ga er vanuit dat ze toch wel een keer zal wennen in haar nieuwe stal?????
Straks wanneer de lente er echt is, gaat ze 24h per dag in de wei. Ben benieuwd of ik haar dan uberhaupt haar stal nog in krijg....

Umpiedumpie

Re: Nieuw paard flipt in stal, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:33

Paarden zijn kuddedieren, dus ik vind het juist heel logisch dat ze zo doet. Jouw paard staat dus 16 uur per dag in haar eentje.
IMO is de enige manier om haar leed draaglijker te maken haar iig naast een ander paard te zetten zodat ze die kan zien en het liefst ook aanraken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:33

Kan ze de anderen ook niet zien als ze naar buiten kijken? Of heb ik een heel verkeerd beeld van de stal voor me nu (ik zie buitenboxen op een rij)? Een van mijn paarden flipt ook als ze de anderen niet ziet en dat is in 7 jaar dat ik haar heb ook niet anders geworden. Ik zou toch proberen om haar contact met anderen te laten hebben, haar gedrag is wel natuurlijk. KAn ze niet van stal wisselen met een ander bijvoorbeeld? Of misschien kun je haar nu alvast met anderen op de wei doen?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:37

Kan wel inkomen in het gedrag van je paard, ze willen niet alleen staan en altijd wel met een maatje in de buurt. Probeer haar te verplaatsen naar een stal naast een ander paard.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:37

Kamy schreef:
Haar vorige stal, was een schuur met daarin stallen. Ze kon de andere paarden zien doordat er ijzeren spijlen in de stal zaten. Nu staat ze in een houten buitenstal en kan ze de andere paarden niet zien. Ze heeft verder wel uitzicht over de bak, weilanden enz. Maar ik denk dat doordat ze de rest niet ziet, ze helemaal flipt.

Er is geen mogelijkheid haar zo neer te zetten, dat ze de andere paarden kan zien. Heeft iemand misschien tips, zodat ik het leed wat draaglijker kan maken? En ik ga er vanuit dat ze toch wel een keer zal wennen in haar nieuwe stal?????
Straks wanneer de lente er echt is, gaat ze 24h per dag in de wei. Ben benieuwd of ik haar dan uberhaupt haar stal nog in krijg....

Je schrijft het zelf al! Ze ziet helemaal niets meer van de anderen, niet zo gek dat ze dan door gaat draaien. Misschien kan je van stal ruilen met iemand anders? Zodat ze wel bij andere paarden kan staan? Of dat ze nu al het land in kan?
Deze situatie zo door laten gaan, lijkt me geen optie. Dan gaat je paard eraan onderdoor vanwege alle stress. Zo te lezen wordt het alleen maar erger, snel handelen dus!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:55

Het zijn stallen op een rij inderdaad. De ene helft is van "steen" en iets schuin naar achter staan de houten stallen. Waardoor zij dus geen paard kan zien. De stal naast haar is leeg, omdat de merrie die er normaal staat binnenkort moet bevallen. Dus die staat tijdelijk in een andere stal.... Ik zal eens overleggen met de andere eigenaren of er iemand is die wil ruilen. Ik hoop het....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:57

Ken wel meer paarden die flippen als ze geen andere paarden zien.

Inderdaad, gewoon kijken of je een paard naast haar kunt zetten of dat je kunt ruilen van stal.

Om met blessures te eindigen door de stal is het ook niet waard.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:30

Heb even geinformeerd, maar het is niet mogelijk om 1 van de andere 3 paarden te verzetten.... Dus de mijne blijft voorlopig nog alleen staan... Als het lenteweer doorzet gaan ze toch voor 24h per dag de wei in. En de merrie die in de "kraamstal" staat, komt aan het einde van het weideseizoen terug naar haar oude stal. Naast mijn paard dus.
Ik kan haar dus helaas even niets anders bieden....Hoop dat ze rustig wordt, anders moeten we toch iets anders bedenken! Laatste oplossing is terug naar de stal van de vorige eigenaar, maar dat zie ik niet zitten....

Ze doet het ook vooral als er mensen bij de stal zijn. Echt aandachtrekken (ik wil eruit!!!!) dus, als je haar stiekum besluipt, hoor je niks, maar zodra zij je hoort begint ze weer. Ik hoop maar dat ze zich snel thuis voelt....

Hoe lang zou het kunnen duren voor zo'n hete gewend is????

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:17

Sommige paarden komen er nooit overheen. Die van mij is er zo eentje: die kun je echt niet alleen op stal zetten. Tsja, dan maar een stal zoeken waar er wel sociaal contact mogelijk is de hele dag. Ik vind de stress van het afleren niet opwegen tegen een paard dat uiteindelijk alleen (en ongelukkig) kan zijn.
Besef je wel dat als de stress te heving wordt de kans op de ontwikkeling van stalondeugden erg aanwezig is. Zoals al is opgemerkt heeft je paard 16 uur per dag stress in die box... aan jou de keuze.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:21

zijn het een beetje ruime stallen? ik weet dat sommige mensen wel eens een shetlander bij hun paard in stal zetten zodat ze niet alleen zijn. Je moet dit wel goed in de gaten omdat het niet altijd goed gaat en het lijkt me niet de bedoeling dat de shetlander in een hoek gedreven wordt. Maar met een grote stal met genoeg ruimte voor 2 is het misschien een oplossing.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:49

[Ik vind de stress van het afleren niet opwegen tegen een paard dat uiteindelijk alleen (en ongelukkig) kan zijn.

Maar ze zal er toch niet ongelukkig van worden omdat ze in de nachten op stal staat??? Op haar oude adres stond ze maar een paar uurtjes per dag buiten en de rest op stal. Nu loopt ze zowat de hele dag buiten en vanaf april of zo, 24h per dag? Huilen
Lastig allemaal......

Een shetlander of geit weet ik ook niet. De grote van de stallen kunnen het wel aan, maar of ze dat andere beest heel laat... Ze is vrij dominant. Ze kwam nieuw in de kudde en mepte en piepte 2 dgn en was leider....Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben??

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:55

Die van mij word al gek als er een ander paard naast hem de stal uitgehaald word.

Ik zal toch een oplossing verzinnen dat ze niet meer 'alleen' staat, anders toch naar een andere stal.
Mijn vorige paard moest 3 weken alleen staan (wegens het niet nakomen afspraak staleigenaar) en toen was ze ook helemaal gek geworden, stopte met eten van eenzaamheid ect.

Ik zal echt verplaatsen naar een plek waar ze wel kan staan, ken ook een paard die al over zijn staldeur gestijgerd is en dat is geen lekker beeld.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:56

paard is een kuddedier. Wil graag met andere paarden in contact komen, spelen, voelen, ruiken enz.
Ze staat overdag buiten maar dus best nog een hele tijd op stal. Helemaal alleen, geen zicht op haar maatjes. Vind het niet vreemd dat een paard zich dan zo gedraagt. Zeker als ze het niet gewend is.
Zou echt öp zoek gaan naar een andere oplossing en dit niet afwachten. Je paard heeft hier heel veel stress door.
Geit-schaap of shet zou ik niet aan beginnen. Geiten en schapen kennen geen paardentaal en sowieso is de ruimte veel te klein. Ze kunnen niet van elkaar weglopen als ze geen zin meer in elkaar hebben.

ben blij dat die van mij lekker 24/7 met dr vriendjes buiten staat, niets geen stalproblemen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:03

Kamy schreef:
[Ik vind de stress van het afleren niet opwegen tegen een paard dat uiteindelijk alleen (en ongelukkig) kan zijn.

Maar ze zal er toch niet ongelukkig van worden omdat ze in de nachten op stal staat??? Op haar oude adres stond ze maar een paar uurtjes per dag buiten en de rest op stal. Nu loopt ze zowat de hele dag buiten en vanaf april of zo, 24h per dag? Huilen
Lastig allemaal......

Een shetlander of geit weet ik ook niet. De grote van de stallen kunnen het wel aan, maar of ze dat andere beest heel laat... Ze is vrij dominant. Ze kwam nieuw in de kudde en mepte en piepte 2 dgn en was leider....Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben??

Besef je dat buiten staan voor je paard ook sociaal contact betekend? Als hij buiten staat kan hij zijn natuurlijk sociaal gedrag op andere paarden projecteren: kroelen, spelen, snuffelen enz. In de stal, zelfs al kan een paard een ander paard zien dan is dat niet mogelijk, wat stress oplevert.

Je zou op zoek kunnen gaan naar een groepsstal, waar meerdere paarden in een grote box staan. Ik denk in ieder geval niet dat je deze situatie nog veel langer moet accepteren, want dit is niet normaal en mag ook niet normaal gevonden worden!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:07

niet mogelijk? Dan wil je het gewoon niet hard genoeg voor je paard!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:56

Tja het is eigenlijk al door iedereen gezegd en je gaf het zelf ook al aan.
Dit paard op deze manier nog een maand of 2 laten staan is eigenlijk ( sorrie voor het woord ) dierenmishandeling.
Willen ze er op deze stal niets aan doen, dan toch op zoek naar een andere die wel paard vriendelijker is. Ik zou in elk geval geen van mijn paarden op deze manier nog een paar maanden laten staan, terwijl ze eigenlijk diep ongelukkig zijn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:36

We hebben vanmorgen de klep van de stal een stuk opengezet (dat hadden we eerder gedaan, maar ze had niet door dat ze daar de ander kon zien) en er als een soort hooiruif het kuilgras in gedaan. Toen zijn we naar binnen gegaan en hebben binnen toe zitten kijken wat er gebeurde. Ze kreeg door dat als ze door de "tralies" van de klep kijkt tijdens het eten, ze de andere stallen/paarden kan zien (mits die paarden hun hoofd buiten de deur hebben). Ze nam een hap kuil, keek door de tralies, hing haar hoofd buiten de staldeur om te kijken of daar echt de andere paarden waren enz. Toen ik ging zadelen was ze een stuk rustiger en om de cirkel van stress te doorbreken heb ik haar uit stal gehaald en buiten vastgezet, gepoetst en gezadeld. Ze was toen gewoon het paard wat ik ken. Na het rijden heb ik haar wel op stal gezet met afzadelen, maar niet vastgezet. Ze bleef wel op en neer lopen kijken door de tralies en staldeur maar ze leek duidelijk beter op haar gemak nu ze door had, dat ze de anderen wel kan zien....
Volgende stap is het weefrek erafhalen (dat zat er op omdat mijn oude paard aan de stal knaagde, en we hadden het er voor de zekerheid op laten zitten. Voor het geval mijn nieuwe paard spring uit de stal neigingen had. Niet dus gelukkig) en de bovendeur erafhalen. Zodat ze beter met haar hoofd buiten kan hangen.
Wanneer dit alles werkt gaan we zo de zomer door (vanaf april is het toch 24h weide). Wanneer de zwangere merrie weer terug komt in haar stal naast mijn paard (als het veulen weg is), dan maken we een "gat" in de wand tussen de 2 stallen. Voor contact.

Natuurlijk wil ik wel graag! Maar om nou na 10 dgn al te zeggen dat het een gevalletje hopeloos is.... Het is een bloederig, heet dier. Is net ingereden met 7 en heeft een eigen willetje. Ze krijgt nu veel voor haar kiezen: Ingereden, voor het eerst verhuist, nieuwe mensen met nieuwe regels en een nieuwe kudde enz. Dat moet ze ook allemaal verwerken! Ik ben echt geen dierenmishandelaar en loop niet gewoon weg als ik zie dat zij verdrietig is....Dat vind ik erg kort door de bocht en makkelijk gezegd vanachter je pc......
En nee, ik ga niet zomaar verhuizen van stal, sta hier al 10jr en weet dat de paarden het super hebben. Mocht nou toch blijken dat het niet werkt met mijn nieuwe, dan gaan we terug naar de vorige eigenaar.....
Ik begreep ook wel dat contact op stal een van de stressfactoren was, maar ik vroeg me af of er ook nog andere tips waren om het paard sneller een "thuis" gevoel te geven.... Bloos

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:15

Je hebt al een aardige op lossing gevonden.Toenik de stukken hier voor las zat ik te denken aan een onbreekbare spiegel, toch een paard naast zich.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:29

er staan nog drie andere paarden in een andere stal? kan er dan niet eentje zolang de merrie er niet is in deze merriestal staan? Lijkt mij toch de meest makkelijke oplossing. Het maakt voor de andere toch niet uit in welke stal het paard staat? Ik zou dat proberen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:49

Mijn paard(en) kan (kunnen) ook niet alleen staan. Dan worden ze erg druk, gaan heen en weer lopen langs de stalwanden en dreigen met er tegenaan duwen/eroverheen komen. Dit doen ze als ze de andere paarden niet kunnen zien.
Zien ze elkaar, dan zijn ze ontspannen en rustig.

Nu ze hier meer gewend zijn en vaker met zijn alleen op stal hebben gestaan kunnen ze ook beter even alleen staan om te poetsen, zadelen en vieren. In het begin was dat ook een drama.

Als je paard de andere paarden kan zien en zich daardoor veiliger gaat voelen op stal zal ze langzamerhand wennen en zich ook even alleen kunnen redden.

wel heb ik gemerkt dat alleen achterlaten (door de andere paarden weg te halen) nog steeds een probleem is, terwijl alleen er even neerzetten veel beter gaat...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:59

Ze krijgt straks als ze naar binnen gaat een andere stal...
Het idee met de klep als hooiruif werkt in zoverre, dat de grote stress weg is. Dat is op zich al een fijne vooruitgang Haha! , maar ze is nog zo druk in de stal. Ze krijgt nu de andere houten stal, die dichterbij de andere stallen staat (zit ongeveer 5 meter tussen beide staldeuren alleen de stenen stallen staan iets verder naar voren). Het gevaar is alleen dat ze er nu uit zou kunnen springen. In de stal die ze nu heeft zit nog een weefrek als veiligheid tegen het springen.
we proberen het even en zullen vrij snel zien of ze meteen springneigingen heeft. Gaat dat goed, gaan we al duimend de nacht in.....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:02

Er is al een tijdje niets met dit topic gedaan, maar om het verhaal af te sluiten wil ik zeggen dat we gister het paard terug gebracht hebben naar zijn vorige eigenaar. Het ging nog steeds op en neer in de stal, de pieken werden steeds hoger maar de dalen ook steeds dieper.... Ondanks de weidegang....
Ik ben uiteraard mee verhuisd en we gaan een nieuwe start maken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:18

Begrijp ik goed dat je bedoelt dat je nog wel eigenaar bent, maar het paard terug is gegaan naar zijn oude stal?

Zoals het er nu staat lijkt het voor mij net alsof je het paard terug hebt verkocht naar de vorige eigenaar en mee bent verhuisd als verzorger oid Haha!

Laat je nog even weten hoe het paard is op zijn oude vertrouwde plekje?
Sneu h`e, als ze niet kunnen wennen. Al die stress is heel rot om aan te zien. Voor mij was dat ook een reden om mijn pony weer terug te verhuizen naar een stal waar hij het wel naar zijn zin had gehad. Gelukkig staat hij nu aan huis en heeft hij het hier ook erg nar zijn zin.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:46

joyce B schreef:
Begrijp ik goed dat je bedoelt dat je nog wel eigenaar bent, maar het paard terug is gegaan naar zijn oude stal?

Zoals het er nu staat lijkt het voor mij net alsof je het paard terug hebt verkocht naar de vorige eigenaar en mee bent verhuisd als verzorger oid Haha!

Laat je nog even weten hoe het paard is op zijn oude vertrouwde plekje?
Sneu h`e, als ze niet kunnen wennen. Al die stress is heel rot om aan te zien. Voor mij was dat ook een reden om mijn pony weer terug te verhuizen naar een stal waar hij het wel naar zijn zin had gehad. Gelukkig staat hij nu aan huis en heeft hij het hier ook erg nar zijn zin.

Ze is nog van mij, maar op mijn huidige stal (waar ik zelf al 13 jr kwam, snik) ging het echt niet. Het ging hartstikke goed met de andere paarden en het rijden ging steeds beter, maar ze kwam toch niet tot rust. Iedere keer ging het weer beter en hadden we hoop, maar dan kieperde ze weer in een dieper dal.
Gister hebben we haar op haar "oude" stekkie neergezet bij haar vorige eigenaar, naast haar "oude" weidemaatje. Je kon meteen zien dat ze thuis was. Ze was rustig op stal en begon rustig te eten. Vanmorgen belde de vorige eigenaar op om te zeggen dat het paard en de stal eruit zagen alsof ze een rustige nacht hadden gehad. Ze had wel liggen slapen, dus dat had ze nodig. Ook het ontbijt had ze vanmorgen in alle rust opgegeten. Daarna is ze met haar oude vertrouwde weidemaatje in de wei gezet en het zag er allemaal vreedzaam en rustig uit. Dus ik hoop maar dat ze blij is dat ze weer thuis is en dat we een nieuwe start maken! Geef haar dit zonnige weekend rust, wat wandelen en poetsen. Dan kan ze lichamelijk en geestelijk even bijtanken en dan gaan we na het weekend weer rustig beginnen met wat rijden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:21

Super dat je deze stap hebt durven nemen in het belang van je paard... Complimenten hoor!