''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roanda

''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:23

Ben toch heel benieuwd wat de rest van nederland nu van mening is.
Ik ben van mening dat in de dressuursport(basis) toch wel een beetje de boel aan het doorslaan is.
Met de boel bedoel ik dan de gewone normale, correct bewegende paarden t.o de superbewegers.
Begrijp me niet verkeerd, want het is de normaalste zaak van de wereld dat de extra bewegende paarden het winnen van de gewoon bewegende paarden!
Ik vind het ook fantastisch om een extra beweger te zien lopen, en wilde dat ik er ook zo eentje had!
Bloos
Maar wat mij eigenlijk een beetje tegen de borst stuit is dat de correct bewegende paarden hier juist op afgestrafd lijken te worden!
Afgestrafd is misschien ook niet helemaal het juiste woord, maar het gaat er steeds meer op lijken dat wanneer je met een ''gewoon '' paard de ring in rijdt en een correcte proef neer zet, niet hoog meer kan scoren. Huilen
Dat dus de van deze tijd jury leden alleen nog maar de extra bewegers willen zien.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

AmonRe

Re: ''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:25

Bij sommige jury's wel, maar bij mij niet hoor Lachen

Jouw paarden zien er in je profiel ook niet verkeerd uit hoor!

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:28

Ik ben er ook echt van overtuigd dat niet alle juryleden er zo over denken hoor! Knipoog
Maar ben ook al een paar x met jury leden in discussie gegaan hierover, en dan zijn ze allemaal van mening dat hun daar niet aan mee doen.......

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:29

AmonRe schreef:

thanks Bloos Haha!

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:30

AmonRe schreef:

ps jammer dat je ver weg zit bij ons vandaan, anders had ik je vast een x uitgenodigd om bij ons te komen jureren! Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:32

Ik ben eind vorig jaar wel wezen schrijven bij de Flardingaruiters met een vriendin, toen ik nog geen jury was.

Ik ken inderdaad ook jury's die eerst naar de afstamming kijken....vreselijk!!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:35

Natuurlijk heeft het ene paard veel betere gangen dan het andere paard. Net als de ene mens meer aanleg heeft en leniger is dan de andere heeft het ene paard veel meer aanleg om op hoog niveau te presteren dan het andere.

Maar de vraag is toch in hoeverre is zoiets trainbaar?

We kennen allemaal de term teugelkreupel. Een paard met normale gangen gaat kreupel lopen doordat de ruiter verkeerd bezig is.

Als je je paard te langzaam laat gaan laat het natuurlijk nooit geen mooie gangen zien.

Wie is bij het aanleren van de middendraf niet begonnen met een snellere draf ipv dat het paard de passen echt verruimde.

Zelf kan ik nog geen uitgestrekte draf rijden.

Als je beroerd zit en dus het paard stoort kan ik mij zo voorstellen dat het zijn rug niet goed kan gebruiken en dus ook andere gangen laat zien.

Maw er wordt altijd wel gesproken over paarden met betere en slechtere gangen en die bestaan dus ook inderdaad.

Maar er wordt over gesproken of de ruiter geen enkele invloed heeft op de gangen en dat is volgens mij niet waar.

Je kan van nature goede gangen erg verpesten met je manier van rijden. En de ene ruiter kan een paard met gewone gangen beter laten tonen dan de ander.

Of zeg ik nu iets geheel onzinnigs?

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:40

nee hoor, je zegt het juist hartstikke goed!
Een minder goede ruiter kan absoluut de gangen van een paard niet goed uit doen laten komen!
Maar dat was (is) mijn discussie punt eigenlijk niet Bloos
Vooruit gesteld dat het correct lopend paard gewoon netjes wordt voorgesteld, durf ik zelfs het omgekeerde te beweren!
Een minder goede ruiter op een extra beweger krijgt vaak meer punten dan een betere ruiter op een correct bewegend paard!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:45

Sommige paarden hebben iets extra's en ja dat valt op,tonen sneller beter en wat slordigheidjes worden ze eerder vergeven ja.Ook kan het onderaan een paar puntjes schelen.Maar zoals al gezegd word,een gewoon paard kan je met name in de draf ook enorm verbeteren,en het kost meer tijd en het duurt langer,maar uiteindelijk heb je daar meer aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:29

roanda schreef:
Ben toch heel benieuwd wat de rest van nederland nu van mening is.
Ik ben van mening dat in de dressuursport(basis) toch wel een beetje de boel aan het doorslaan is.
Met de boel bedoel ik dan de gewone normale, correct bewegende paarden t.o de superbewegers.
Begrijp me niet verkeerd, want het is de normaalste zaak van de wereld dat de extra bewegende paarden het winnen van de gewoon bewegende paarden!
Ik vind het ook fantastisch om een extra beweger te zien lopen, en wilde dat ik er ook zo eentje had!
Bloos
Maar wat mij eigenlijk een beetje tegen de borst stuit is dat de correct bewegende paarden hier juist op afgestrafd lijken te worden!
Afgestrafd is misschien ook niet helemaal het juiste woord, maar het gaat er steeds meer op lijken dat wanneer je met een ''gewoon '' paard de ring in rijdt en een correcte proef neer zet, niet hoog meer kan scoren. Huilen
Dat dus de van deze tijd jury leden alleen nog maar de extra bewegers willen zien.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Heb je verhaal eerst maar eens 2x goed gelezen. Een paar dingen: juryleden zien graag Goed gereden, correct bewegende paarden. Dus niet simpel: superbewegers.
Correct bewegende paarden worden niet afgestraft omdat ze correct bewegen, maar kunnen wel lagere punten halen omdat het gereden zijn minder is.
En wat superbewegende paarden betreft: heb er wel in de ring gehad, maar al naar gelang de proef ging kregen ze punten, dus niet gelijk een winstpunt alleen vanwege de bewegingen.
Je hebt gelijk als je zou zeggen: bij een gelijke prestatie proeftechnisch , is het extra bewegende paard in het voordeel. En daar is niks mis mee.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:41

Daar is zeker niets mis mee!
Maar mijn punt is dus niet over het gereden zijn, nogmaals.
En dat een super beweger meer punten scoort dan een gewone beweger lijkt me geen discussie mogelijk.
Ik ben gewoon van mening dat de gewone bewegers juist minder scoren doordat ze geen superbewegers zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:46

Mijn gewone beweger krijgt toch veelal de punten die hij verdient hoor. Ja, middendraf laat hij echt nog niet zien, dus dat is max een 5 op dit moment, maar dat klopt ook.
Op de oefeningen scoor ik rustig 7s en aangezien ik daar zelf nog dingen ter verbetering zie moet 8 ook haalbaar zijn. Overgangen enz idem dito.
Dan blijf je dus eigenlijk op de punten voor de gangen, de uitgestrekte gangen en misschien in wendingen ed (qua vanzelfsprekendheid) achter op de beter-bewegenden, maar dat mag ook. Dat hebben die andere paarden dan (mits ze correct gaan uiteraard) ook beter laten zien.
Ik voel me iig niet per definitie benadeeld door jury oid, zeker niet. (hooguit kwijl ik soms bij het zien van zeer goede paarden, maar zie dat liever dan paarden die met pijn en moeite de proef door gehesen moeten worden)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:53

Kom maar eens bij ons in de kring starten.
Ik heb altijd gewoon normale paarden, en toch krijg ik altijd genoeg punten.
Met de paarden met de simpelste bewegingen kreeg ik zelfs de meeste punten!
Maar die liepen dan ook wel heel correcte proeven, misschien dat dat er toch wat meer mee te maken had?
Maar als ik tegen een extra bewegende moet, dan valt het idd niet zo mee om die eruit te rijden, maar vaak genoeg lukt het ook wel. Als je maar correct rijdt, dan haal je gewoon meer dan genoeg punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:17

Dan moet Dept toch wel een speciale beweger zijn want hij heeft in zowel het B/L1 en het L2 nu altijd mee bovenaan gelopen...

Wat zien mensen wat ik niet zie Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:21

Ik denk dat in het B en L dat er minder toe doet nog.

Ik heb een hele simpele beweger, beetje op de kop gewbouwt maar wel redelijk goed gereden (kreeg van het weekend complment van de jury) beestje. Het is gewoon een simpel dier, en ik kom wel eens een jury tegen die er minder van gecharmeerd is maar over het algemeen rijd ik toch mn punten vanwege de correcte proeven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:22

In de M ook nog niet,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:23

och en in het Z lopen er ook genoeg simpele dieren mee in de prijzen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:24

Is ook waar, zeker in het M1 zie k nog geen problemen voor mijn simpelere beweger.
Hij doet zn oefeningen correct en daar is ook wat voor te zeggen Lachen

Hierna zal k misshcien meer problemen hebben, hij is immers wat op de kop gebouwt maar dat is voor elk dier anders!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:44

Met op de kop, gebouwd heb je imo meer problemen dan met een simpele beweger.
Ik heb liever een simpele beweger met een goede hals erop, dan een goed loper die de grond in loopt.

Als ze op de kop lopen gaat je het wel eerder punten kosten, ookal doen ze alles correct, maar dan nog moet je je punten kunnen halen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:51

Ik denk dat het eigenlijk heel erg meevalt. Ik vind dat ik een fijn bewegend paard heb en dat vindt men schijnbaar aan de kant ook vaak. Ook juryleden zetten vrijwel standaard op het coupon dat het zo'n fijn/goed/leuk/mooi paard is. Ik ga er dus vanuit dat ik niet gewoon overmatig fliefd op mijn paard ben en dat het echt zo is Clown

Een enkele keer ben ik enorm in het voordeel omdat de jury blijkbaar verblind is door dat leuke paard waar ik mee rij, terwijl ik zelf denk: omg wat zat ik hier te doen???? Rolleyes
Een enkele keer ben ik juist in het nadeel omdat de jury vindt dat zo'n leuk paard ook meer moet laten zien (vooral met middendraf: 4 'kan meer' voor een draf waar ik met een gewoon paard een 6 of 7 mee krijg) en mijn paard is gewoon nog erg jeugdig en ondanks een goede natuurlijke balans nog niet zo sterk, waardoor bepaalde dingen er nog niet zo uit komen als hij wellicht over een paar jaar gaat laten zien.
En gelukkig voor het overgrote deel krijg ik de punten die we verdienen, d.w.z. goede punten als ik hem netjes rond heb kunnen sturen en mindere punten met veel commentaar als ik het voor ons heb verknald.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:05

Ik ben het helemaal met je eens, en ik denk dus wél dat het in de beoordeling word meegenomen.

Mijn paard is wél een echte beweger en heb maar zelden 7ens voor haar gangen. Rijd over het algemeen overal boven aan mee en we zijn ook door de klasses gevlogen. Wat ik zo dan zo jammer vind, is dat mijn proef vaak technisch niet goed in elkaar zit, maar ik toch met oranje linten naar huis ga, terwijl ik dan combinaties zie rijden met een minder 'bijzonder' (wat een stom woord) paard, máár technisch helemaal voor elkaar, en dan ook echt lager geplaatst worden.

Ik vind het heel erg leuk om prijzen te winnen, maar dan wel omdat ik mijn oefeningen goed rijd, en niet omdat we voor de zoveelste keer een 9 voor onze gestrekte draf krijgen. En dan vind ik de combinatie's die technisch voor elkaar zijn toch echt boven mezelf uitstijgen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:09

Tja, dat is dressuur.
Maar degene die technisch goed rijden, zullen ook echt wel dikke wp-en rijden. Dat er dan iemand boven staat met een heel goed bewegend paard, daar kan ik mee leven. Behalve dan als je echt fouten maakt. Maar een minder onderdeel is nu eenmaal makkelijk op te halen met bv een 9 voor je middendraf.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:18

asjemenou schreef:
Tja, dat is dressuur.
Maar degene die technisch goed rijden, zullen ook echt wel dikke wp-en rijden. Dat er dan iemand boven staat met een heel goed bewegend paard, daar kan ik mee leven. Behalve dan als je echt fouten maakt. Maar een minder onderdeel is nu eenmaal makkelijk op te halen met bv een 9 voor je middendraf.

Ja daar heb je gelijk in, maar heb het bijvoorbeeld al meegemaakt dat ik met 4wp het M1 won zonder ook maar iets van een sb, achterwaarts of middengalop te laten zien omdat ze zo heet was, en dat de nummer 2 maar 2wp had, komop, dan is het geen dressuur meer in mijn ogen maar voorkeur van de desbetreffende jury, en dat vind ík dan jammer, terwijl ik niet zou mogen klagen, en natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar in mijn ervaring te vaak.

maar gelukkig zijn er ook jury's die veel handige tips geven en ook echt commentaar geven op de slechte onderdelen.
als voorbeeld een citaat: ''ksb, wil je even terug komen stappen? Dan rijd je 2 perfecte proeven, maar je keertwendingen lijken nergens op!''
Van zulke jury's kan ik leren, en dan heb ik ook echt 2en voor mijn keertwendingen, en verdiend Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:22

Op zich ben ik dat helemaal met je eens.
Maar dat heb ik met mijn gewone bewegers ook.
Dan denk ik: Jeetje wat slecht. En toch dikke punten.
Maar dan speelt uiterlijk weer een grote rol. Als je paard goed in de aanleuning loopt (voor het oog), en je rijdt lekker aktief, en je zit er zelf netjes op, en alles is netjes verzorgd, dan heb je al heel wat punten binnen imo.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:30

Ik denk dat "superbewegers" meer voordeel hebben dan de gewone bewegers.. Maar vaak zie je bepaalde dingen zoals tactfouten beter en sneller bij superbewegers, dan bij de gewone bewegers.