groot verschil in jureren bij bixieproefjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

groot verschil in jureren bij bixieproefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:40

Mijn dochter is net begonnen met bixieproefjes.
Ze rijd dressuur categorie AA.
Nu viel me een groot verschil in jurering op.

De eerste proef reed ze op haar eigen shet, niet moeders mooiste maar wel moeders braafste.
De pony heeft niks bijzonders qua gangen en toont ook niet echt mooi.
Omdat ik eerst wilde kijken of we het leuk vonden had ze ook haar gewone rijkleding aan en niks officieels (maar dat mag volgens de bixieregels volgens mij)
De pony liep netjes haar figuren, nette slalom en alles tussen de balkjes door waar dat moest, week niet af van de hoefslag etc.
Het enige wat niet zelfstandig lukte wat opstijgen omdat de pony weg liep en ik dus even vast moest houden.

De tweede proef reed ze op een shet van een vriendin van mij. Een 85 cm ponytje wat er erg schattig uitziet.
Dit keer had ze ook netjes een witte broek aan en een jasje etc.
De pony loopt vrij makkelijk aan de teugel en de gangen zien er ook leuk uit.
Maar ze bleef steeds maar afwijken van de hoefslag, liep regelmatig niet tussen de balkjes door en het sturen doordat de pony niet terug wilde naar de hoefslag zag er ook niet netjes uit, ik moet zelfs meehelpen omdat het anders niet lukte. Ook hier moest ik de pony vasthouden bij het opstijgen omdat ook deze ging lopen.

Als ik bekijk wat voor punten ze gescoord heeft vraag ik me af waar op gejureerd wordt....
Bij proef 1 die netjes gereden werd zonder spectaculaire gangen met een "niet spannend" uitziende pony en niet in tenue kreeg ze 33 punten.
En bij proef 2 die belabberd gereden werd, de pony ongehoorzaam was met leukere gangen en een leuk uitziende pony en in tenue kreeg ze 44 punten.

Tsja dan breekt mij de klomp...
Ik weet het, het is een jury sport maar toch.... waar komt dit grote verschil vandaan?

Wat ik wel jammer vond is dat er bij de eerste sowieso vrij laag gejureerd was hoor, er was per proef maar 1 of 2 kinderen die een stempel kreeg... terwijl het wel jeugdstimuleringsplan heet...

Nou ja goed wij gaan gewoon met veel plezier verder, voortaan weer met ons eigen saaie shet... en we zien wel....

Vertel wie heeft meer van dit soort opvallendheden of welke jury kan me het verschil in jureren uitleggen?

CharleyT

Re: groot verschil in jureren bij bixieproefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 04:59

Een wijze raad: Wen er maar aan. Zoals je zelf zegt: het is een jurysport, iedereen doet zijn best, maar verschil in mening kan altijd.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 06:46

Bixi rubrieken zijn de moeilijkste om te jureren (Is mijn persoonlijke ervaring) Ik wil ieder kind wel voor alle onderdelen de maximale 4 geven omdat ik het idd heel belangrijk vind om kinderen te stimuleren. Zijn ze in mijn ogen wat te overdreven met hun zweep haal ik er wat af, en gaat de pony de andere kant op moet ik mezelf achter het boekje verschuilen van het lachen, maar haal er vervolgens ook een puntje vanaf, zo blijft er een beetje verschil tussen de nummers 1,2,3 en de volgende groep.
Maar er zijn nu eenmaal juryleden die ( ook geheel terecht) wat strenger zijn. Neem het zoals het is, laat de kinderen blij zijn met een dag dat de stempels om de oren vliegen, en leer ze ook dat het niet altijd feest kan zijn. Ik denk dat het een hele goede weg naar het "grotere"gebeuren is. De paardensportweg is lang, en dan kunnen ze maar beter gelijk weten dat ze wel eens de punten krijgen die lager zijn dan ze verdienden, maar ook wel eens punten krijgen die ze niet verdienen! (Al is het maar voor hun eigen gevoel)

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 07:01

Er aan wennen zal ik ook wel doen.
Ik wist het ook wel voor ik er aan begon...
Maar als je beide proefjes naast elkaar legt is er zo'n groot verschil dat ik in dit geval het verschil in punten echt niet zag.

Ik geloof dat de voorkeur van mijn dochter qua rijden straks toch over zal gaan naar springen, daar is het jureren wat makkelijker... balkje er af 4 strafpunten...
(al wordt het in de bixie nog anders gejureerd natuurlijk.)

23 maart mag ze weer de volgende wedstrijd en we gaan er zeker veel plezier beleven, en welke punten dan ook... ik zal zeggen "je hebt super gereden schat!"

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:28

ik jureer geen bixies meer. ik kreeg het ervan aan mijn hart.
de bak was afgezet met lage hekjes, toeschouwers met kinderen en aanverwante kinderwagens direct langs de ring.
ponies racen door de bak, over het hekje richting kinderwagen. doodeng.

en hoe moet ik dit nu jureren? puntjes voor de lol geven kan iedereen.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:44

jury schreef:
ik jureer geen bixies meer. ik kreeg het ervan aan mijn hart.
de bak was afgezet met lage hekjes, toeschouwers met kinderen en aanverwante kinderwagens direct langs de ring.
ponies racen door de bak, over het hekje richting kinderwagen. doodeng.

en hoe moet ik dit nu jureren? puntjes voor de lol geven kan iedereen.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Bij een gewone wedstrijd kan er ook een paard vandoor gaan en staan er vast ook wel eens kinderwagens.
Daarnaast is er bij beide wedstrijden waar wij waren geen enkele pony vandoor gegaan.
Ook morgen ze vastgehouden worden dus tsja...

Hoe je dit moet jureren? het lijkt me dat je gewoon punten kunt geven net als een gewone proef. Punten voor de lol is het naar mijn idee niet. Tuurlijk moet het leuk blijven voor de kinderen, aan de andere kant als je opbouwende kritiek geeft heeft een kind er ook iets aan.

Ik vroeg me alleen even het verschil af tussen beide proefjes in mijn geval.

Verder vind ik bixie proeven juist leuk om de kleinsten te motiveren.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:44

@jury, dat ik het kort door de bocht vind is niet bedoeld om aan te geven dat ik je beslissing niet respecteer hoor, het is alleen wel jammer.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:38

Moet even wat kwijt.
Wat ik een punt van aandacht vind is het dragen van sporen in een bixie proef.
Daar mag best een aantekening van gemaakt worden op het protocol.
Vanavond was ik als toeschouwer op een bixiewedstrijd en dan zie je die kruimels gaan met sporen en een lange zweep Lips are sealed

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:14

inderdaad ik was op de dezelfde wedstrijd, was mij ook al opgevallen. Zag in de hoogste klasse er ook een met sporen op een pony die volgens mij niets nodig had.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:25

cids schreef:
inderdaad ik was op de dezelfde wedstrijd, was mij ook al opgevallen. Zag in de hoogste klasse er ook een met sporen op een pony die volgens mij niets nodig had.

Een bekende veel vookomende denkfout: 'die volgens mij ....enz'
Er wordt in de sport zoveel gedacht voor anderen, er zal wel een voor jou niet bekende reden zijn waarom die sporen gebruikt werden.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:49

CharleyT schreef:
cids schreef:

Een bekende veel vookomende denkfout: 'die volgens mij ....enz'
Er wordt in de sport zoveel gedacht voor anderen, er zal wel een voor jou niet bekende reden zijn waarom die sporen gebruikt werden.

We hebben het hier over kinderen vanaf een jaar of 6.
Moeten die al met sporen rijden Verward

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:09

het ging hier wel om een pony, die er continu vandoor ging. En elke keer als het kind aanspoorde bokte.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:22

levi schreef:
Moet even wat kwijt.
Vanavond was ik als toeschouwer op een bixiewedstrijd en dan zie je die kruimels gaan met sporen en een lange zweep Lips are sealed

Dat is ook wat mij opviel, eigenlijk verbaasde ik me er oer.
Zo'n prul met sporen, ze kunnen net een beetje rijden maar naar mijn idee nog niet goed genoeg om met sporen te kunnen rijden.
En daarnaast vraag ik me af waarom... verfijning van de hulpen lijkt me niet aan de orde hier.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:40

Leg mij maar uit hoe ik een volte moet jureren door schattig uitziende combinaties, de een geholpen door mee rendende ouder, de ander zelfstandig rijdend, teugels als waslijnen, niet op het goede been rijden, volte niet rond, hoeken doorgereden, geen stelling en buiging, en met een beetje pech wordt de pony ook niet in draf gehouden.
Als ik dit als een echte proef jureer blijft er niets meer over en dat motiveert niet. Maar waar moet ik dan wel op beoordelen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:50

Mijn buurmeisje reed bixie op mijn shet..en jawel met sporen! Kind dreef zich dood en pony reageerde gewoon niet..een tik met de zweep en beest bokte haar eraf..met sporen niks aan het handje en pony loopt door. Waarom dan geen sporen?

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:23

jury schreef:
Leg mij maar uit hoe ik een volte moet jureren door schattig uitziende combinaties, de een geholpen door mee rendende ouder, de ander zelfstandig rijdend, teugels als waslijnen, niet op het goede been rijden, volte niet rond, hoeken doorgereden, geen stelling en buiging, en met een beetje pech wordt de pony ook niet in draf gehouden.
Als ik dit als een echte proef jureer blijft er niets meer over en dat motiveert niet. Maar waar moet ik dan wel op beoordelen.

Is dit niet een tikkie overdreven? Bij de Bixies zijn 3 verschillende klassen: AA (met meerennende ouders), A(proefje zonder galop) en B (simpel B-proefje)

Inderdaad valt er aan een AAproefje niet veel te jureren, maar ook dan kun je een 2 geven voor een niet rond gereden volte ipv een 4, zolang je er maar wel commentaar bij zet. Bij en A of B proefje kun je ook rustig een 2 geven bij de minder goed gereden onderdelen. Maar stelling, buiging???? Kom nou toch die smurfen weten geeneens wat daarmee bedoeld wordt. Als ze netjes op de letter rijden, zonder te schoppen hun pony in de juiste gang zetten en/of houden, de voltes zijn ongeveer rond, dan kun je toch gewoon je stempeltjes kwijt?

Je beoordeelt een B-proef in de gewone dressuur toch ook niet hetzelfde als een Z-proef?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:17

Volgens mij zijn we het wel aardig met elkaar eens.
Ik versta jouw omschrijving alleen niet als jureren maar als gezellig, motiverend bezig zijn. Ook niets mis mee, maar niets voor mij.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:14

Je bent dan wel motiverend bezig, maar je geeft met je cijfers toch wel degelijk iets aan en dat is toch jureren? Alleen de maatstaven waarnaar je jureert moet je versoepelen. Het is niet voor niets dat er maar 4 punten voor elk onderdeel gegeven kunnen worden.

Ik ben het met je eens dat het iets heel anders is dan gewoon jureren, maar ik denk toch wel dat de proefjes best te beoordelen zijn.
Dat het jou persoonlijk niet ligt kan ik me goed voorstellen, er gebeuren idd nog wel eens dingen op een Bixiewedstrijdje waar je soms zo je vraagtekens bij zet. Toch gaat het bijna altijd (nèt) goed.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:25

En daarom worden er straks toch ook échte Bixie juryleden opgeleid ? (dacht tenminste dat ergens gelezen te hebben).
Als jurylid wordt je ook maar (onervaren) voor een Bixie rubriek gevraagd hoor. Als je gewend bent altijd de M of Z te jureren, dan is zo'n rubriek hartstikke moeilijk.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:15

Ik ben niet zo goed met Bixies, zeg dus ook standaard nee als ze me vragen deze rubriek te jureren. Dit uit voorzorg voor de eventuele frustraties die die kindertjes anders voor de voeten krijgen... dat wil ik ze niet aandoen. Ik heb zelf kennis... Haha!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:39

Angelo schreef:
En daarom worden er straks toch ook échte Bixie juryleden opgeleid ? (dacht tenminste dat ergens gelezen te hebben).
Als jurylid wordt je ook maar (onervaren) voor een Bixie rubriek gevraagd hoor. Als je gewend bent altijd de M of Z te jureren, dan is zo'n rubriek hartstikke moeilijk.

Ik meen gehoord te hebben dat ongeveer iedereen dat mag doen en dus geen speciaal opgeleiden maar dat kan ik mis hebben.

Ik snap ook wel dat het heel moeilijk is .... maar het verschil tussen goed epunten bij een bagger proefje en slechte punten bij een nette proef miste ik even....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:07

levi schreef:
Moet even wat kwijt.

ja ook ik reageer hierop...ik heb een foto's gemaakt van m'n dochtertje op dr pony, die had ook een spoortje aan...nou wat een kritiek verschrikkelijk.
Allereerst prikte ,zelfs dat deed ze niet eens, ze op t zadel (kindje 4,5 op een 16inch zadel) ten 2e ja kun je t beste een spoortje bij hem omdoen,op de momenten dat hij lui wordt een flinke prik en hij weet meteen hoe laat t is.
Van de 10 zijn die kleintjes niet vooruit te branden en moet je ze bijna dood slaan om te laten luisteren. (idd verkeerd aangereden en datis een groot nadeel van die kleine pony's).
Laat iedereen in hun waarde dan blijft t leuk.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:16

Het lastige van het jureren van Bixie-proeven, is dat je als jury maar 4 cijfers mag geven (een 1, 2, 3 of 4). Hierdoor kunnen de punten tussen 2 verschillende proeven ook zo groot zijn. Stel dat de ene jury veel 2en en 3en geeft, en de andere jury 3en en 4en dan is het totaal aantal punten van de eerste jury een stuk lager dan dat van de tweede jury.
Bij officiele wedstrijden liggen de punten tussen verschillende proeven vaak wat dichter bij elkaar omdat je dan als jury punten kunt geven van 1 t/m 10 (een 0 zal niet vaak gegeven worden).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:02

oversized schreef:
Ik ben niet zo goed met Bixies, zeg dus ook standaard nee als ze me vragen deze rubriek te jureren. Dit uit voorzorg voor de eventuele frustraties die die kindertjes anders voor de voeten krijgen... dat wil ik ze niet aandoen. Ik heb zelf kennis... Haha!

Helemaal mee eens, ik zeg altijd maar: ik als Bixie jury???? Dat wil je die kinders en hun alleswetende ouders niet aandoen, echt een ander bellen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:09

Waarschijnlijk werd er bij de tweede proef ook gekeken naar hoe ze gewoon reed. De jury kon heus wel zien dat ze naar de hoefslag wou sturen maar dat de pony het simpel weg vertikte.

Zo wordt er bij de F-proefjes ook gejureerd.