shetje van 4 niet rustig met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistyikke

shetje van 4 niet rustig met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:51

hoi

ik heb een shetlander van 4
maar ik rij nu een maand weer op haar(ze had eerst een ander iemand maar die kom haar niet aan)
maar hoe ik ook mijn best doen ze vind geen rust in het rijden.
en als ze haar zin niet krijgt gaat ze maar even staan bokken.
ik ben sins kort begonen om over balkjes te-springen.
dat vind ze egt heel er leuk en woord ze wel rustig op haar manier(dus zonder tebokken Tong uitsteken )
maar ze wilt allen maar crossensoms wel eens bang dat ze nooit zich zelf nooit lekker volt onder het zader
dit heb ik al alelmaal ge probeert met het rijden.
ander zadel
nieuwe bit
eerst longeeren dan rijden(woord ze ook niet rustige op)

wie herkent zich er in en heeft tips.

P.s ik laat haat meestal ook even ergen tussen het rijde crossen(of is dit fout)

Vincent_

Re: shetje van 4 niet rustig met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:20

onthoud wel het is een shetlander

geen rijpaard.

maar als jij ze het ook toestaat dat ze altijd mogen crossen doen ze dat ook.
af en toe kan natuurlijk wel. maar zorg dat je daarna gewoon weer controle hebt.

Knipoog

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:44

Vincent_ schreef:

geen rijpaard.

af en toe kan natuurlijk wel. maar zorg dat je daarna gewoon weer controle hebt.

Knipoog

en dat betekent?
dat hij niet goed hoeft te lopen? dat hij het niet kan?
een shet kan je net zo goed op rijden als een paard.
en kan net zo goed luisteren.

@ts. begin met rustig opbouwen.
eerst alleen stappen.
voordat je gaat crossen moet ze naar natuurlijk wel kunnen stoppen als jij dat wil.
denk dat het met weinig ontzag of iets gemist bij het inrijden(niet goed?)
grondwerk zou een idee zijn en opnieuw beginnen.
dus weer met stap.
waarschijnlijk weet ze dat als ze kliert jij haar laat gaan.
wees dus concequent en duidelijk.
nee is nee en ja is ja. en vergeet niet te belonen. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:09

Heb je de pony al na laten kijken door een deirenarts of hij wat aan zijn rug mankeert of aan zijn gebit? Het zadel al na laten kijken door een zadelmaker of het goed past?

Weet je zeker dat je niet te zwaar en/of te groot bent?

Als dat allemaal in orde is dan is overnieuw beginnen een goed idee, maar heb zoals je het nu zegt toch echt het idee dat er van bovenstaande iets niet in orde is aangezien ze het alleen dus met rijden doet.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:17

Het is goed om eerst vooral te stappen en controle te krijgen door veelvuldig halthouden, en dan weer RUSTIG wegstappen. Dit kun je een minuut of 10 doen daarna ga je RUSTIG draven en ook weer af en toe halthouden, dit zal niet meteen lukken maar daar kun je een hek of muur voor gebruiken, stuur daar rustig op af gebruik evt. je stem.

Dit kun je doen totdat je denkt meer contole te hebben, maar wees consequent ALTIJD, laat hem nog niet galoperen en zeker niet crossen als je hier mee bezig bent.En lukt het niet alleen vraag dan hulp, iemand die ernaast loopt kan erg nuttig zijn! Knipoog

En nog iets vergeet niet veelvuldig te belonen, als hij iets goed doet, met je stem en klopjes op de hals. Je zult zien hoe snel je vooruit gaat! Haha! Haha! SUCCES!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:25

Shetlanders zijn over het algemeen flinke crossmonsters Haha!

Ik heb ook een tijdlang een shetlander verzorgd die alleen maar wilde crossen.
Tijd geleden alweer hoor Knipoog
Zo hard mogelijk wilde ze. Het trucje was haar tot stilstand te laten komen. Je moet echt laten zien wat jij wil.
Ze mag best crossen als het maar is wanneer JIJ het wilt. Als je haar maar stil kan zetten, kan terugnemen, wat je maar wilt. Als je dat knopje hebt gevonden gaat het misschien een stuk beter?

Shetlanders zijn gewoon supereigenwijs en je moet wel echt laten zien dat je je niet zo maar beet laat nemen. Ik ga ook met de anderen mee: Als ze rustiger wordt of goed naar je luisterd, belonen.

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 23:10

ik heb vandaag weer op hem gereden en jullie zijden dat ik moest halt houden en dan weer rustig weg stapen.nou dat vond hij maar niks Tong uitsteken.maar goed het ging goed.hij was vandaag ook supper lief. meestal weet hij presies waneer hij mag crossen ik doe altijd dan heel iets mij tugels los en dan weet hij voldoenden.ik galoper nog niet op hem ik wil eerst dat hij rustig woord met rijden.
ik heb trouwens nog een vraag wie weet hoe oud een pony gemiddelt moet zijn om hem wegmak temaken.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:13

Daar kan je best mee beginnen hoor! Hoe eerder je ermee begint hoe beter, is mijn mening! Doe wel voorzichtig (ga er bijv. de eerste keren lekker naast lopen en laat hem overal kennis mee maken!) en neem altijd iemand mee!

Succes! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:16

Ik wil wel eens een foto zien van jou op je 4 jarige shet.
Dat wil vaak helpen om advies te geven.
Daarbij begrijp ik niet helemaal wat je met crossen bedoeld als je nog niet galopeerd met hem

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:23

Ik zou ook rustig aan beginnen...stappen -halthouden- stappen als dat lekker gaat rustig gaan draven en vaak overgangen terug naar stap. Maak ook veel figuren en kleine voltes. Als ze echt te hard gaat dan zet je haar op de volte en dan maak je de volte steeds een stukje kleiner tot ze weer op normaal tempo is.

Je moet zelf veel rust in je houding hebben als je wilt dat je paard rustiger wordt. Zit je wel netjes, kan je je benen goed stil houden?
Ook is het belangrijk dat je met je "zit" het tempo kunt bepalen. Dus bijvoorbeeld langzamer lichtrijden. Bij shetjes is dat wat lastiger omdat ze van die kleine stapjes nemen (ik heb er vroeger ook jaren een gehad dus ik weet waar ik het over heb) maar het is wel mogelijk.

Voorlopig zou ik haar even niet meer laten "crossen" zoals je het zelf noemt. Als het goed gaat zou ik gaan galoperen op de grote volte en pas rechtuit als ze een normaal tempo aan kan houden.

Het draait om controle en daar moet je hard aan werken. Zowel op je pony als ernaast. Aarzel ook niet om je stem te gebruiken, dit werkt ook vaak kalmerend.

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:32

ik heb het ook gehad met een shetje.
die kon ook gewoon niet stoppen wat ik doe hij ging gewoon door.....ik heb nou wat anders uitgevonden afentoe doe ik voor het rijden VD ( vrijheidsdressuur) dat vindt ze super leuk en dan is ze bezig! dan kan het haar niet meer schelen met dat crossen omdat ze dan met andere dingen bezig is..

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:37

Vincent_ schreef:

geen rijpaard.

Knipoog

En waarom is een shetlander dan geen rijpaard als ik vragen mag? Waarom haflingers en fjorden wel en shetlanders niet? Omdat ze klein zijn?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:41

Hoe groot en zwaar ben je ? Heb je geen foto ?

Paarden bokken niet altijd uit frisheid maar het kan ook een uiting zijn van pijn !
En shetjes hebben al te gauw door als je ze niet aankan.
Maar je moet dat een goede manier weten optelossen en dat leer je daar ervaring.
Je kan ook eens iets anders doen dan rijden , misschien vind ze het wel saai geworden en dan gaat ze andere dingen uitproberen.
Als je op de grond staat moet je al de baas over haar zijn

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:22

ik zal binne kort wel even een foto van mijn shetje maken en er op zetten.hij is 1.10 en ik zelf 1.47 en weeg 40 kilo dus dat moet hij met gemak kunnen dragen.ik niet elke dag op hem ik rij zowiezo 2× per week en daar om heem in de wei en longeren en op jachen.maar sins ik hier een paar tips heb van op gevolgt is hij wel rustiger

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:44

mistyikke schreef:
ik zal binne kort wel even een foto van mijn shetje maken en er op zetten.hij is 1.10 en ik zelf 1.47 en weeg 40 kilo dus dat moet hij met gemak kunnen dragen.ik niet elke dag op hem ik rij zowiezo 2× per week en daar om heem in de wei en longeren en op jachen.maar sins ik hier een paar tips heb van op gevolgt is hij wel rustiger

ga je nog foto's maken??
en hoe gaat het nu verder?
is het al gevordert?
ben erg benieuwd!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:39

Je moet wel onthouden dat tie pas 4 is , met volle engerie.
Dus je kan hem mischien wel eerst even longeren of losgooien voor dat je gaat rijden.
En neem hem eens mee naar het bos , dan kan die eens lekker crossen , vind hij vast leuk , en dan heeft hij er waarschijnelijk niet zo veel behoefde aan de volgende dag.
Je doet toch dresuur met hem ?
Dat is best moeilijk voor zoon jong paardje ,dan moet hij zich goed concenteren , dus dat is het niet zo gek als hij wilt crossen , mijn tip : bouw de dresuur op , eerst maar 10 min. en dan elke keer als het goed gaat , de volgende dag weer 5. min er bij.
En longer hem voor het rijden , dat schild vast een stuk..

Suc6... !! Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:41

mistyikke schreef:

Ik denk ook dat je hem regelmatiger moet gaan rijden , vaker dus , elke dag ?
Dan word hij ook rustiger , want bijna elk paard is erg fris als hij een paar dagen niet gereden heeft.

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:54

van die foto´s ik weet niet hoe ik ze er op krijg.ik rij hem elke dag atas ik zorg dat hij elke dag beweging krijgt.maar zo als de wer van daag ken je gewoon nisk doen.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:00

Is het nou een hij of een zij (in je beginpost gebruik je namelijk haar en zij, in andere post hem en hij Nagelbijten / Gniffelen)

Misschien grondwerk een idee? Vooral consequent blijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:01

Ik zou nog steeds drigend eens laten kijken of eht deirtje niks mankeerd

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 15:31

het gaat nu goed met dr.ze heeft nog steed supper veel energie maar ze woord mee handelbaar.ze kan zelf al gebrokelijne rijden en volters.ik weet nu ook warom het steeds weer foud ging onder het zadel.om dat er naast mij stiekem een jongetje van 8 op zat.en die zat terosen met de zeep, en te schreeuwen op hem.ja en dat werk negatief.hij gaat su op zich wel goed.we gaat zo vooruit:P

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:40

probeer een beetje op je taal/spelling te letten want het leest heel lastig

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:53

mistyikke schreef:
het gaat nu goed met dr.ze heeft nog steed supper veel energie maar ze woord mee handelbaar.ze kan zelf al gebrokelijne rijden en volters.ik weet nu ook warom het steeds weer foud ging onder het zadel.om dat er naast mij stiekem een jongetje van 8 op zat.en die zat terosen met de zeep, en te schreeuwen op hem.ja en dat werk negatief.hij gaat su op zich wel goed.we gaat zo vooruit:P

Oke , dat kan wel , maar zoon jong beestje heeft ook gewoon veel energie , dus neem haar eens mee naar het bos , om lekker uit te waaien en crossen.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:56

Met je 1.47 ben je al te lang voor een Shet van 1.10. Verder als je er toch mee door wilt gaan, haal er even een ervaren persoon bij, die je kan helpen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:02

suleilitha schreef:
Met je 1.47 ben je al te lang voor een Shet van 1.10. Verder als je er toch mee door wilt gaan, haal er even een ervaren persoon bij, die je kan helpen.

Ze Hoeft niet te lang te zijn hoor , dat maak niet veel uit !!!
Dat kan best , als ze niet te zwaar is.
En je zegt dit : als je er toch mee door wilt gaan.
Dat lijkt wel als of op dat beesie rijden een verschikkeleke misdaad is ofzo. ?