Wel of Geen dek in de winter en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Wel of Geen dek in de winter en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:47

Nou spreekt voor zich dus vertel maar Haha!

Up_to_Date

Re: Wel of Geen dek in de winter en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:51

Ik gebruik dekens in de winter omdat het anders een teddy beer word.
Dit vind ik nadelig met rijden. Dat ze bijv. erg nat zijn na het rijden en het duurt dan lang voordat ze opgedroogd de wei in kunnen. Ook blijven ze zo wat schoner als zonder deken. Tong uitsteken
Ik vind er eigenlijk geen nadelen aan zitten.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:53

ok,
vindt het leuk om de reacties van iedereen te horen waarom wel en niet Haha!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:54

Liever niet omdat de meeste paarden perfect zonder kunnen als ze ongeschoren zijn tenminste. Je moet ook telkens rekening houden met een goede dekenovergang etc, en het weer in onze lage landen is niet bepaald vriendelijk.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:58

gebruik zelf geen deken omdat ik mijn paarden niet in het zweet werk, we rijden namelijk geen wedstrijden
En moet zeggen dat ze ook niet echt een dikke vacht hebben
Het zijn geen teddyberen of zo.
Maar als ik ze wel in het zweet zou werken voor eea dan zouden ze een deken op hebben

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:00

Midasje schreef:
gebruik zelf geen deken omdat ik mijn paarden niet in het zweet werk, we rijden namelijk geen wedstrijden
En moet zeggen dat ze ook niet echt een dikke vacht hebben
Het zijn geen teddyberen of zo.
Maar als ik ze wel in het zweet zou werken voor eea dan zouden ze een deken op hebben

Hetzelfde bij mij. Kash mag van mij trouwens een teddybeer zijn... Daar kijk ik niet op neer. Ik zorg er dan wel voor dat ze nooit drijfnat raakt en tegelijkertijd toch genoeg beweging krijgt. Ik ben geen NH'er maar wat betreft klimaatregeling laat ik m'n paardje zoveel mogelijk in haar eigen natuur. Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:03

Dat klinkt goed en verstandig, zo rijdt ik mijn paarden nu ook in de winter in de zomer niet dan hebben ze toch een dun velletje:D

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:39

Die van mij staan ook beide zonder deken.
Ik werk ze weleens in het zweet, maar omdat ik 's winters toch niet thuis kan rijden, maakt het ook niet zo bijster veel uit, omdat ik dan toch nog terug moet stappen.
Daarbij kun je een nat paard wél in de wei zetten, maar een warm paard niet.
Als je paard nl nog nat is, maar niet warm meer (niet warmer dan normaal) is de onderste vachtlaag al opgedroogd, en kunnen ze dus geen kou vatten.
Daarbij heeft de vacht een capillaire werking, waardoor het vocht naar buiten wordt 'gezogen' Lachen

Ik zet hem regelmatig 'nat' terug in de bak/wei, en hij is nooit verkouden, dus het is geen klets. Hetzelfde bij de poownie Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:41

ik gebruik dekens bij mn pony omdat ze oud en mager is en nu kan ze haar energie bewaren om dik te blijven i.p.v warm te worden. en voor mn paard omdat hij geen wintervacht krijgt en het wel koud krijgt en ook erg veel last krijgt als het regent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:45

Ik gebruik geen deken, omdat ik in de winter toch weinig rijd. Ze hebben van zichzelf een perfecte beschermlaag en ik ben bang dat als ik met dekens ga klooien ze eerder ziek worden (ik weet absoluut niet wanneer ik welke deken op zou moeten doen enz) Met rijden houd ik er gewoon rekening mee, ik stap meer en train gewoon wat lichter, dan valt het zweten ook wel mee.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:14

Van zweten worden paarden ook niet ziek, alleen als ze zweten en ze zijn niet afgekoeld en je zet ze warm en nat in de stal, dan kunnen ze wel ziek worden. Wij hebben trouwens 4 paarden op stal, 1 met de dekens altijd op (mijn wedstrijd paard) en 3 die geen deken op hebben hebben. Raar maar waar, die met deken ziet er uit als een teddybeer en die zonder zijn zo dun en glad in de vacht alsof het zomer is.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:18

MissEvil schreef:
Ik werk ze weleens in het zweet, maar omdat ik 's winters toch niet thuis kan rijden, maakt het ook niet zo bijster veel uit, omdat ik dan toch nog terug moet stappen.
Als je paard nl nog nat is, maar niet warm meer (niet warmer dan normaal) is de onderste vachtlaag al opgedroogd, en kunnen ze dus geen kou vatten.
Daarbij heeft de vacht een capillaire werking, waardoor het vocht naar buiten wordt 'gezogen' Lachen

Ik zet hem regelmatig 'nat' terug in de bak/wei, en hij is nooit verkouden, dus het is geen klets. Hetzelfde bij de poownie Lachen

Jippie! Eindelijk eens iemand die het ook begrijpt (en die in ieder geval de moeite heeft genomen om eens te lezen over de vachtwerking). Ben het hier helemaal mee eens. Ik doe ook niet aan dekens. Veel te veel gedoe, niet prettig voor poownie, en zie maar eens verantwoord op en af te bouwen. Ik begin er niet aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:19

Linda_E schreef:
Van zweten worden paarden ook niet ziek, alleen als ze zweten en ze zijn niet afgekoeld en je zet ze warm en nat in de stal, dan kunnen ze wel ziek worden. Wij hebben trouwens 4 paarden op stal, 1 met de dekens altijd op (mijn wedstrijd paard) en 3 die geen deken op hebben hebben. Raar maar waar, die met deken ziet er uit als een teddybeer en die zonder zijn zo dun en glad in de vacht alsof het zomer is.....

Nee weet ik, zet ze ook gewoon op het land als ze nat zijn en het waait niet te hard, maar voor mijn gevoel is het gewoon prettiger om een bijna droog paard op de wei te zetten dan een nat paard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:26

Maanling schreef:
MissEvil schreef:

Jippie! Eindelijk eens iemand die het ook begrijpt (en die in ieder geval de moeite heeft genomen om eens te lezen over de vachtwerking). Ben het hier helemaal mee eens. Ik doe ook niet aan dekens. Veel te veel gedoe, niet prettig voor poownie, en zie maar eens verantwoord op en af te bouwen. Ik begin er niet aan.

Haha!
Tja, mijn instructrice schopte me al bijna onder mijn kont omdat ik een paard had gekocht wat eigenlijk nooit zonder dekens had gestaan. Toch zonder deken, en hij maakt prima wintervacht aan Lachen
Enigste deken die ze weleens opkrijgen zijn zweetdekens in de trailer (dan is het wat riskanter, ivm met niet voldoende uitstaptijd) en zo'n halve deken, voor het rijden, maar die gebruik ik om mijn benen warm te houden Clown

Ik zeg wel altijd; als ik Z2 rijd, dan ga ik een deken opdoen
Ik heb mijn paard nu dik 2 jaar, en 5 wedstrijdjes gereden ofzo, wees niet bang

Hoewel het natuurlijk ook wel gaaf is met een teddybeer Z te rijden Cool

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:29

Tja... als je een teddybeertje krijgt tenminste. Ik heb Jo deze winter geen deken opgedaan omdat ik daar niet van hou, en ik wilde wel eens zien wat ze zou doen qua wintervacht (heb haar pas sinds september). Nou, ze blijft hartstikke dun in haar vacht! Dus dat valt weer reuze mee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:31

geen deken.ze krijgt een lekkere dikke wintervacht. werkt beter dan een deken;) isoleert meer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:59

Nou hier dus wel een dekenfan.
Mijn paarden hebben 's winters een 200 grams waterdichte deken op. Voor de niet kenners: dat is niet heel erg dik.
Ik zal eerlijk vertellen dat ik ze een deken op doe, waarschijnlijk meer voor mijn gemoedsrust dan voor het welzijn van de paarden.
Ik zit niet lekker op de bank met een kopje koffie of lig niet lekker te slapen als het buiten plenst van de regen en mijn paarden staan te verzuipen.
Daar komt nog bij dat mijn paarden, voor zover ik dat kan bekijken, totaal geen problemen hebben met de dekens.
Ik maak het alleen mezelf erg moeilijk, want als het zonnetje schijnt gaan de dekens af, zon weg dekens weer op. En dan straks weer overstappen naar de ongevoerde regendeken.

Over het ziekzijn van paarden die onder dekens staan: flauwe kul, die van mij zijn heel erg gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:07

Ik heb mijn paard onder een deken staan ja. Ze is niet geschoren maar ik wil haar vacht lekker kort houden. Aangezien ik best wel zware lessen krijg (reining) is het handiger als ze een korte vacht heeft. Anders zweet ze zich kapot tijdens en na de training. Als ik niet zou trainen en alleen maar zou buitenrijden of alleen een beetje zou rondhobbelen in de bak af en toe zou ik haar ook wel teddy laten zijn denk ik.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:15

die van mij heeft een gratis deken Haha!
hij reguleert hem zelf
zijn vacht dus

heerlijk Lachen
voor mij echt een deken dus, zonde van mijn geld, van zijn vrijheid, en van de tijd die het kost (omwisselen enzo)

meneer is fluffy genoeg Haha!
http://img175.imageshack.us/img175/9266/dsc0049ni4.jpg

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:21

Ik gebruik wel dekens, Fjord wordt ook geschoren.
Madam is heel vroeg met vacht krijgen, en een dikke ook. Begin oktober leek ze een vacht te hebben alsof ze in de vrieskoud moet staan. Medisch kan zij de vacht ook niet aan. De vacht is veelste dik. Na 15 minuten (voornamlijk stapwerk beertje draf) lijkt het alsof zij kilometers keihard heeft gegalopeerd. Ademhaling komt ook zeer langzaam terug, naar normaal. Na een half uur licht werk in de bak, kan ik zo'n 45 minuten uitstappen. En dan is ze nog niet altijd op adem. In overleg met de DA geschoren, en probleem weg!
Ik ga dus elk jaar scheren. Ik wil haar normaal op ons nivo kunnen blijven rijden, zonder dat het medisch een risco wordt Lachen

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:23

Kuik heeft een lekkere dikke vacht, dus zolang het niet nodig is geen dekens voor haar. Na het rijden gaat er een zweetdeken overheen maar zodra ze droog is staat ze weer gewoon zonder. Ik ben van mening dat een paard zich zonder best kan redden tenzij het ècht te koud word of het paard ziek word en er daardoor een deken op te leggen zodat het paard minder energie in het warm houden hoeft te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:49

Ik heb niks onder dek staan. De merrie die ik het meeste rijdt krijgt wel wintervacht maar niet een dikke. Ze staan bij mij veel buiten dus vind ik het gezonder om ze vacht te laten krijgen. Als ik al scheer, dan een jachtpatroon.
Alleen mijn merrie van 22 krijgt met langdurige regen een ongevoerde regendeken op als ze overdag buiten staat, ze kan zich inmiddels wat minder goed weren tegen nattigheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:52

Eentje zonder deken, heeft een uitstekende vacht en speklaag. Eentje af en toe een deken, met name als het regent, om de rugspieren niet teveel te belasten met kou en om haar een beetje rond te houden (is op leeftijd). Eentje een deken op, krijgt last van kou op zijn rugspieren zonder deken. Alledrie lopen ze overdag buiten en staan 's nachts op stal.
Kortom, het hangt van het paard en de omstandigheden af of je wel of geen deken gebruikt in de winter Tong uitsteken

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:09

De 2 jarige niet. Lijkt me logisch. Nagelbijten / Gniffelen
Tessa wel, op wedstrijd met een mega dikke wintervacht lijkt me nou niet echt mooi, dus daarom een deken.

De wedstrijdpaarden wel, de rest niet. Lachen

_Diede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:59

ik heb wel een deken omdat ze anders een hele dikke vacht krijgt en heel moeilijk droog te krijgen is. en ik heb haar nou bijna 2 maanden en toen ik haar kocht had ze ook al een deken. Knipoog