Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Midasje schreef:gebruik zelf geen deken omdat ik mijn paarden niet in het zweet werk, we rijden namelijk geen wedstrijden
En moet zeggen dat ze ook niet echt een dikke vacht hebben
Het zijn geen teddyberen of zo.
Maar als ik ze wel in het zweet zou werken voor eea dan zouden ze een deken op hebben
MissEvil schreef:Die van mij staan ook beide zonder deken.
Ik werk ze weleens in het zweet, maar omdat ik 's winters toch niet thuis kan rijden, maakt het ook niet zo bijster veel uit, omdat ik dan toch nog terug moet stappen.
Daarbij kun je een nat paard wél in de wei zetten, maar een warm paard niet.
Als je paard nl nog nat is, maar niet warm meer (niet warmer dan normaal) is de onderste vachtlaag al opgedroogd, en kunnen ze dus geen kou vatten.
Daarbij heeft de vacht een capillaire werking, waardoor het vocht naar buiten wordt 'gezogen'![]()
Ik zet hem regelmatig 'nat' terug in de bak/wei, en hij is nooit verkouden, dus het is geen klets. Hetzelfde bij de poownie
Linda_E schreef:Van zweten worden paarden ook niet ziek, alleen als ze zweten en ze zijn niet afgekoeld en je zet ze warm en nat in de stal, dan kunnen ze wel ziek worden. Wij hebben trouwens 4 paarden op stal, 1 met de dekens altijd op (mijn wedstrijd paard) en 3 die geen deken op hebben hebben. Raar maar waar, die met deken ziet er uit als een teddybeer en die zonder zijn zo dun en glad in de vacht alsof het zomer is.....
Maanling schreef:MissEvil schreef:Die van mij staan ook beide zonder deken.
Ik werk ze weleens in het zweet, maar omdat ik 's winters toch niet thuis kan rijden, maakt het ook niet zo bijster veel uit, omdat ik dan toch nog terug moet stappen.
Daarbij kun je een nat paard wél in de wei zetten, maar een warm paard niet.
Als je paard nl nog nat is, maar niet warm meer (niet warmer dan normaal) is de onderste vachtlaag al opgedroogd, en kunnen ze dus geen kou vatten.
Daarbij heeft de vacht een capillaire werking, waardoor het vocht naar buiten wordt 'gezogen'![]()
Ik zet hem regelmatig 'nat' terug in de bak/wei, en hij is nooit verkouden, dus het is geen klets. Hetzelfde bij de poownie
Jippie! Eindelijk eens iemand die het ook begrijpt (en die in ieder geval de moeite heeft genomen om eens te lezen over de vachtwerking). Ben het hier helemaal mee eens. Ik doe ook niet aan dekens. Veel te veel gedoe, niet prettig voor poownie, en zie maar eens verantwoord op en af te bouwen. Ik begin er niet aan.