Arabieren en jury's...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Arabieren en jury's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 23:48

Ik hoor regelmatig hier in de omgeving dat arabieren niet thuis horen tussen de paarden in de dressuurring.
Hoe denken jullie erover en waarom denken jullie zo?

En hoe denken jullie dan ook over andere rassen, zoals koudbloeden?

sarosxx

Re: Arabieren en jury's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:56

Ik vindt dat het wel moet kunnen Knipoog waarom niet? Als de combinatie een beetje klopt. Ze zijn vaak wel stukje kleiner dan de rest van de paarden maar kunnen net zo mooi of mooier lopen Haha! Maar bij een groot paard komt er wat binnen hé. En bij de pony's zie je toch ook alle rassen en soorten.
En hoe heet ze, Guusje, een fjord of zo? Die rijdt of reed ook in de Z volgens mij. Wel leuk keer wat anders toch? En mensen moeten niet zo veel commentaar geven, dat is toch al wel een beetje in de dressuur wereld

Er zijn wel speciale wedstrijden via het AVS maar ja dan moet je vaak wel verder van huis en is volgens mij ook niet elk week.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 11-02-08 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 23:58

Nee het gaat me dus om de KNHS wedstrijden...
Ik ben benieuwd hoe de jury's erover denken.

Ik ken bijv een jury die een voorliefde heeft voor grote schimmels en daar ook altijd positief bij punt. Zou niet mogen natuurlijk
Maar wordt er ook negatief gepunt als je met een arabier binnenkomt?

Of... met een tinker?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:07

Persoonlijk vindt ik een tinker niet echt een dressuur paard. Deze kun je ook niet vergelijken met een kwpn'r of arabier. Het is ook maar net in welk niveau en wat je wil bereiken.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:12

Ik denk dat dit soms wel eens gebeurd, helaas. Jury's houden vaak van formaat en dat missen arabiertjes.
Persoonlijk vind ik dat met alle soorten en maten dressuur gereden kan worden,ook op KNHS wedstrijden, en dat als er een goede proef wordt neergezet er ook de punten voor gegeven moeten worden. Ik begrijp wel dat sommige rassen zich door hun bouw minder lenen voor (hoge) dressuur, maar met goed trainen kun je waarschijnlijk toch een heel eind komen. Als je telkens goed rijdt kan een jury op een gegeven moment niet meer om je heen, wat voor ras je ook rijdt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:18

Ik ga helemaal met laurentia mee.
Hoorde laatst op stal dat een ruiter als commentaar had gekregen tijdens een wedstrijd; dat als ze zich geen echt paard kon veroorloven, ze zich ook maar niet op wedstrijden moest vertonen. Verdrietig Dan vraag ik me af waar het om draait op de wedstrijden....

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:10

Ik denk dat je met elk paard dressuur kunt rijden. Ieder ras heeft zijn voor- en nadelen. Voor de basissport zal dit vrij weinig uitmaken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:04

laurentia schreef:
Ik denk dat dit soms wel eens gebeurd, helaas. Jury's houden vaak van formaat en dat missen arabiertjes.
Persoonlijk vind ik dat met alle soorten en maten dressuur gereden kan worden,ook op KNHS wedstrijden, en dat als er een goede proef wordt neergezet er ook de punten voor gegeven moeten worden. Ik begrijp wel dat sommige rassen zich door hun bouw minder lenen voor (hoge) dressuur, maar met goed trainen kun je waarschijnlijk toch een heel eind komen. Als je telkens goed rijdt kan een jury op een gegeven moment niet meer om je heen, wat voor ras je ook rijdt.

Onzin, onzin, onzin Ik word zó moe van die topics waarin mensen zich opwinden over jury's die niet van hun tinker, fjord, vos, zwarte, dekje of knotje houden, en dat ze daarom nooit hoge punten kunnen rijden. Niet dat dat hier gebeurt, maar dat gaat zeker wel gebeuren Tong uitsteken

Als jij gewoon een nette proef rijd, kan een jury daar echt niet omheen hoor. Natuurlijk zijn er paarden die bijvoorbeeld door hun bouw sneller op de voorhand lopen (quarter horses?) en paarden die door een korte hals heel lastig heel laag kunnen lopen. Maar alles kan, met elk paard, zeker tot de Z-klassen, en het is onzin dat een jury je minder punten zal geven omdat je paard minder formaat heeft dan de gemiddelde sportkwpnner.

En als je toch bang bent voor het oordeel van de jury over jouw rijkunsten en jouw paard, kun je beter gaan springen oid Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:27

Mij maakt het echt geen zier uit waar iemand mee in de ring verschijnt, klein, groot, dik, dun welk ras zal me een zorg zijn, afstamming interesseert me nog minder maar.....je moet je dier wel lekker aan het lopen hebben.

En om er dan maar een paar vooroordelen in te gooien waar ik regelmatig in de ring tegenaan loop die dus waar gemaakt worden:
- friezen zijn traag
- fjorden lopen niet rond
- arabieren lopen met een weggedrukte rug snoeihard
- tinkers zijn traag

En voordat ik hier afgeslacht word, wat mij betreft hoef je dat vooroordeel niet waar te maken hoor maar maar al te vaak gebeurt dat dus wel. En dan hoor je achteraf ja deze jury is een friezenhater!!! Terwijl niets minder waar is, maar als ik zelf al mee zit te duwen op mijn stoel, kan ik daar dus echt geen punten aan kwijt!

Iemand hier op bokt heeft bij de paarden met een welsh cob (hoop dat ik t goed heb) gestart bij mij, had superhoge punten, hoger dan die best knappe kwpn-er en waarom? Ze reed gewoon veeeeeel beter...en dat is alles waar het om draait!

Rijden en dan wel zo dat je een supergoeie proef neerzet, dan maakt het echt niet uit waar je de ring mee inkomt!

Overigens heb ik een zwak voor Belgen, maar die heb ik nog nooit in de ring gehad.......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:16

Ik hoor regelmatig dat eigenaren van arabieren, tinkers, haflingers deze mening hebben. In mijn buurt is het in ieder geval zeker niet het geval. Ben op veel wedstrijden, spreek veel jury's, schrijf regelmatig, maar ken er niet eentje die op ras jureert.
Toeval wil wel dat ik uit de omgeving van Griebels kom. Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:32

Haha maar ik rijd geen wedstrijden met mijn arabieren Knipoog
Het valt me alleen op dat als ik zeg dat ik misschien wel met mijn merrie (arabier) wil starten dat ik daar commentaar op krijg omdat het een arabier is en ik met een pony tussen de paarden zou moeten starten Ja
Vandaar ook mijn vraag Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:39

Maar komt dat commentaar dan van jury's? Dit gezien je titel. Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:42

Het probleem met een arabier is dat hun staartdracht behoorlijk hoog is.
Daarnaast, door hun temperament, gebruiken ze de staart ook regelmatig als een stukje communicatie. Ze mogen er graag mee zwiepen als ze het even niet eens zijn met de gang van zaken.
In vergelijking tot een wat rustiger warmbloedpaard, die wat minder snel beledigd is, en daardoor dus minder snel zijn onrust of geiriteerdheid laat zien, zal de jury (met name juist in lage klasses) sneller lopen te miepen over zaken als, hij is onrustig, zwiept met de staart, houd de staart niet recht of te hoog.

Misschien wordt het tijd dat juryleden leren te accepteren dat ieder ras zijn eigen specifieke kenmerken heeft en daar door heen weten te kijken.

Dan heb ik geen huilende puberklantjes die vinden dat hun pony wordt gediscrimineerd! Haha!
Want helaas soms is dat toch echt zo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:47

Neonlight schreef:
Maar komt dat commentaar dan van jury's? Dit gezien je titel. Knipoog

Nee ik hoor van andere dat ik er commentaar op ZOU krijgen van de jury's...
Dus vandaar mijn vraag.
Vraag me wel af of een jury indd hier eerlijk toe zou geven als ze wel een vooroordeel hebben Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:38

Ik jureer niet op ras. Heb wel eens een wedstrijd L2 gejureerd, waarbij een fries en een andalusiër op 1 en 2 stonden, de een met 3 winstpunten over 2 proeven en de ander met 4. En met een groot gat naar nr 3, die wel een 'normaal' warmbloedpaard was.
Maar heb ook wel eens een haflinger inderdaad onderaan gehad, omdat het dier gewoon totaal niet nageeflijk liep en de oefeningen niet uit de verf kwamen.
En ook wel eens, dat ik een tuiger dik op 1 had staan, ook L2, die was ruim 10 punten los van nr. 2. En bij de prijstuitreiking hoorde ik dat deze combinatie bij de andere jury ongeveer evenveel punten had als bij mij en dus ook dik op 1 stond. Dan denk ik, dan hebben we het samen goed gezien Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:52

ras maakt niet uit. de eerder beschreven beperkingen van een ras wel. gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen.
een goed galoperende fries valt positief op maar daar kan jury toch niets aan doen?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:49

jury schreef:
ras maakt niet uit. de eerder beschreven beperkingen van een ras wel. gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen.
een goed galoperende fries valt positief op maar daar kan jury toch niets aan doen?

En dit is precies waar het om gaat. Ik heb geen beperkingen genoteerd, doch een raskenmerk.
Zolang jury leden het verschil niet kunnen zien tussen een raskenmerk en een beperking, zullen de problemen in een jurysport blijven bestaan.

Een volbloed die braaf zijn proefje loopt, geen fouten maakt, maar wel met zijn staart zwiept krijgt in vele gevallen toch de bemerking. Paard is onrustig! Het paard is niet onrustig want een écht onrustige volbloed is als een streep aan het juryhokje voorbij gevlogen zonder dat de jury de tijd had hem te beoordelen Vork

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:12

Een raskenmerk kan wel degelijk een beperking is de dressuursport zijn, ik noem bijvoorbeeld een hoog kruis en een steil achterbeen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:16

Een goeie proef is een goeie proef ongeacht t ras waar je op binnen komt. Tuurlijk blijft t een jruy sport en hebben sommige jury's hun voorkeur. De 1 valt meer op een schimmel de ander vind t juist leuk om een keer eens een koudbloed in de ring te zien. Mijn bijrijdster start mijn paard , kruising Fries x Clydesdale, in de dressuur. Ze doen t leuk samen en mogen nu L1 starten. We hebben nog nooit ergens negatieve geluiden gehoord dat we met die dikbil kwamen starten. Dus discriminatie zal best voorkomen maar wij hebben er nog geen last van gehad Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:17

Maar dan nog gaat het toch om de manier van rijden? Dat steile achterbeen kun je krom maken, maar wel optimaal gebruiken...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:34

Het is toch het geheel waar je naar kijkt? Een paard dat z'n achterbeen verder onderbrengt doet het beter dan eentje met een steil achterbeen dat meer stuwt dan draagt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:40

Ja dat klopt, maar een paard met een hanetred wordt daar ook niet op afgerekend... Het is geen jureren op de bouw van een paard of zo, maar op het gereden geheel lijkt mij...

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:48

Ik heb ook een arabier, niet zo'n kleintje hij is 1.61 en kan als hij ontspant best ruim lopen.
maar heeft zeker meer moeite om zijn achterhand eronder te brengen en dat maakt het soms wat moeilijker. Als je dat weet, weet je ook wat eventuele beperkingen zouden kunnen zijn (hoeft niet) en je gaat erop trainen.

Mijn dochter is nu L1 startgerechtigd.
Tot nu toe vind ik dat ze terrecht werden gepunt op de wedstrijden. Dus ook niet benadeeld werd omdat ze met een arab in de ring kwam.

Ik ben het zeker wel eens met bovenstaande berichten over de beperkingen van de verschillende rassen.

Geen probleem toch? Als je kiest voor een bepaald ras, moet je ook accepteren dat sommige dingen misschien meer training vragen dan bij een ander ras. En sommige moeilijkere oefeningen zullen misschien nooit helemaal perfect worden.
Daarbij blijft het i.m.o. toch de combinatie die het samen voor elkaar moet krijgen.
Het is toch ook niet zo dat elke KWPN'ner altijd met alle WP en prijzen naar huis gaat?
Mijn dochter heeft meer oranje linten dan rode in haar kamer hangen (als 13 jarige tussen de paarden en ja met een arabier) en bijna elke wedstrijd prijs en 1 of 2 wp. Dat is toch leuk hoor, als je op wedstrijden komt met 12 andere deelnemers waarvan je er van 2 zeker weet dat de paarden al eerder Z hebben gelopen en je wint daarvan.

Belangrijkste is toch het plezier dat je samen hebt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:08

griebels schreef:
Ja dat klopt, maar een paard met een hanetred wordt daar ook niet op afgerekend... Het is geen jureren op de bouw van een paard of zo, maar op het gereden geheel lijkt mij...

als een paard een hanetred heeft wat de zuivere gangen belemmert dan worden ze daar wel degelijk op afgerekend.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:12

Ondertussen is mijn tinkerhengst M2 startgerechtigd (even voor de duidelijkheid, gereden door een ander).

Er zijn 2 of 3 jury's hier in de omgeving waarvan we weten dat deze hem gewoon niet kunnen waarderen. Echter jureert alle andere juryleden (en dat zijn er veel) gewoon wat ze zien. Slechte proef = slechte punten en bij een goede proef wordt daar ook naar gejureerd.

Al met al denk ik dat het over het algemeen wel meevalt Ja