Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
friesiszwart schreef:Bij sommige paarden is geen stamboekpapier en dan geld het paspoort als eigendomsbewijs. Echter bij diverse rassen heb je buiten het paspoort ook gewoon het papier bij een paard. Denk bijvoorbeeld bij het friese paard. Dan is een paspoort niet meer dan een boekje waar zijn entingen en afstamming in vermeld staan. Gelukkig maar want hoe vaak gebeurd het niet dat je een paspoort meegeeft met een paard, denk aan het voorbereiden bij een keuring of dat men op een stalling wil dat het papier daar aanwezig is. Of nog eenvoudiger een ander wil een rit maken met je paard en onderweg met een trailer moet het paspoort mee en geef je dus ook je papier mee.
barbara1970 schreef:Hoe kan je dan in geval van een scheiding of diefstal aantonen dat het paard van jou is.
barbara1970 schreef:Hoe kan je dan in geval van een scheiding of diefstal aantonen dat het paard van jou is.
Liezel1 schreef:barbara1970 schreef:Hoe kan je dan in geval van een scheiding of diefstal aantonen dat het paard van jou is.
- aankoopcontract maken mét namen erop
- geld overmaken per bank vanaf je eigen rekening
- aankoopkeuring laten doen en op het formulier jou naam als opdrachtgever laten zetten
- aantoonbaar alle rekeningen betalen van jouw rekeningnr af
- chip registreren
Liezel1 schreef:klopt, maar alles bij elkaar (ook al zij het maar kleine dingen) maken het wel aannemelijk dat jij als eigenaar gezien wordt....
als het chipnummer staat vermeld op het papier waarop jij als eigenaar staat is dat geen bewijs, icm alle door mij voornoemde dingen erbij is dan wél aannemelijk dat jij de eigenaar bent...
FloortjeM schreef:sorry, Ikke, maar Liezel heeft gelijk. Ook de registratie van stamboekpapieren, de chip en het paspoort zijn indicaties. Het betalen van onderhoudskosten is ook niet meer dan een indicatie. Er zijn voorbeelden genoeg te noemen waarin het paard van de één is en de kosten door een ander worden betaald.

owi schreef:Paspoort als eigendomsbewijs? Dat zou fraai zijn want als ik de papieren van mijn paard op mijn naam wil zetten moet ik lid zijn van het KWPN. Dat ben ik niet van plan dus dan zou ik niet de eigenaar van mijn paard kunnen zijn?
Liezel1 schreef:barbara1970 schreef:Hoe kan je dan in geval van een scheiding of diefstal aantonen dat het paard van jou is.
- chip registreren
- aankoopcontract maken mét namen erop
- geld overmaken per bank vanaf je eigen rekening
- aankoopkeuring laten doen en op het formulier jou naam als opdrachtgever laten zetten
- aantoonbaar alle rekeningen betalen van jouw rekeningnr af
- chip registreren