Mijn paard wordt gek, wegdoen of doorzetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Mijn paard wordt gek, wegdoen of doorzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:17

(als eerste ik ben niet de officiele ts, maar die kon nog geen topics plaatsen (heel vreemd))

Hallo ik heb nu 2 jaar mijn paard, een 8 jarige Oldenburger.
In het begin was ze wel braaf, maar een echte merrie.
In de 2 jaar heb ik veel met haar gereden, buiten gereden, gesprongen en dressuur gedaan.
Nu wil ze van alles niks meer. Ze doet geen stap meer.

Gisteren de fysiotherapeut er bij gehad en die zag het niet helemaal zitten. Hij zei dit is een paard met karakter en ik weet niet of dit wel te doen is.Of hij heeft echt last ergens waar die fysiotherapeut niet bij kan (botten etc)
De fysiotherapeut zij dat ik het eerst maar even aan moest kijken. Maar wat moet ik doen. Eerst alles laten nachecken door de dierenarts. Als het echt niks lichamelijks is, dan weet ik het niet meer.

Moet ik het paard houden en zelf proberen weer normaal te laten doen.
Moet ik het wegbrengen naar een goede ruiter en dan kijken of hij weer normaal doet.
Moet ik het paard verkopen en het verhaal erbij vertellen.

De 2e optie zou misschien het beste zijn. Maar straks krijg die andere ruiter het eruit en dan ga ik er weer op. Straks weet hij dat ik het ben en dan? Dan ben ik een hele bak geld kwijt en heb ik nog een vervelend paard.

Het geld is het probleem op zich niet, maar je wilt niet heel veel geld er aan uitgeven en niks terug krijgen. Als ik er geld tegen aan gooi, dan wil ik ook graag een paard waar ik weer jaren plezier aan kan beleven.

Mijn vraag dus. Wat zouden jullie doen?

TalithaSL

Re: Mijn paard wordt gek, wegdoen of doorzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:20

Bedankt jolentinus, ben benieuwd wat anderen zouden doen

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:21

ik zou voor een optie gaan om haar naar een profesionele stal te brengen, waar jij bij alles aanwezig mag zijn.

dus dat jij mee mag helpen en dat hun jouw helpen bij dit probleem.

je moet dit probleem oplossen met profesionele hulp,waarvan jij niet de dupe wordt dus zoek een stal waar ze jouw bij alles betrekken.

los het samen op met iemand met veel ervaring.

daarna kun je altijd besluiten of het een geschikt paard is voor jouw.

het is wel zo eerlijk je paard en jouw een kans te geven,zodat je
geen spijt krijgt als je haar toch verkoopt en het in je lijf kriebeld had ik maar meer gedaan, had ik maar dit of dat gedaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:22

Een vakkundig instructeur in de arm nemen en samen met hem/haar aan het probleem gaan werken.
Als het paard niets mankeert en vroeger gewoon braaf was, dan doe JIJ iets verkeerd.
Daar moet je dus gewoon aan gaan werken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:25

Hmmm vreemd dat ze de 1e 2 jaar geen problemen gaf, meestal komt de uitprobeerperiode wel eerder. Zou je er niet eens een osteopaath naar kunnen laten kijken ipv een fysiotherapeut of evt een keer een natuurgeneeskundige? Misschien is er toch wel iets lichamelijks aan de hand en het zou zonde zijn als je daar achteraf dan pas achterkomt.
Sterkte in ieder geval.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:26

Er is ook nog een middenweg. Eerst onderzoeken in een kliniek of er lichamelijk iets aan mankeert. Indien dit zo is, kun je altijd nog de overweging maken of behandeling een optie is of niet.
Indien er lichamelijk niets aan de hand blijkt te zijn, kun je dan ook nog beslissen of je een professional inschakelt of niet...
Het kan ook iets heel simpels zijn...ik spreek nu even uit eigen ervaring. Paard had een onsteking in de mond, die pas na het maken van een foto zichtbaar werd. Ontsteking weggesneden en gebrand, laten helen, medicijnen en voor 300 euro was het hele probleem verholpen. Met dit paard was ook opeens geen land meer te bezeilen en de pijn van de ontsteking bleek de oorzaak te zijn...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:28

Ik zou haar inderdaad ook een poosje bij een prof neerzetten. Die komt er vast wel achter wat er aan de hand is en hoe je hier het beste mee op kan gaan. Ik zou mijn paard nooit zomaar kunnen verkopen, maar het is maar net hoe erg je aan het beestje bent gehecht.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:30

@polly2 jeetje. dat is echt inderdaad wat.

maar als we nou alles lichamelijk na gaan. hoe dan het beste te beginnen?

inderdaad verkopen is niet makkelijk.. maar een paard wat gevaarlijk is, is ook niet alles.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:32

Moeilijk te beoordelen zo "op papier".
Ik persoonlijk zou er volledig voor gaan, alle mogelijke steun en hulp zoeken en aannemen (al kost me dat een fortuin Knipoog ). Ik draag immers de volledige verantwoording voor een dier dat ik heb aangeschaft in voor- en tegenspoed.
En daarbij, je leert er heel veel van. Een zeer moeilijk paard van vroeger maakt dat ik tegenwoordig met alle moeilijke paarden overweg kan (hoop/denk ik dan maar. Beetje onbescheiden opmerking van me --> bijna alle moeilijke paarden dan Clown )

Anderzijds, ik kan me ook voorstellen dat een eigenaar echt niet met zijn eigen paardje overweg kan; wel of niet klikken met betreffend dier.
Nu ja, voor een ieder een individuele keuze dus om het paard wel of niet te verkopen.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:32

ik zou haar zeker door een goede da nalaten kijken, denk dat het iets medisch is.Een paard staakt niet zomaar, en waarom heb je de eerste 2 jaar wel lekker met haar kunnen rijden als het aan haar karakter zit? Jouw paard probeerd om hulp te roepen op deze manier, hij wil jou iets duidelijk maken? tandpijn, rugpijn, het kan vanalles zijn....
Laatst bijgewerkt door UpDate_ op 08-02-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:33

vervelend probleem, is dit van de ene op de andere dag zo gekomen?
ik zou een dierenarts/tandarts/hoefsmid/zadelmaker etc erbij halen, als die niets kunnen vinden... tja, dan zou ik het ook niet weten.
Als jij je paard (evt met behulp van een instructrice) niet meer vooruit krijgt, is het misschien een oplossing om een professional erbij te halen...

ik hoop dat het snel opgelost wordt!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:34

Fysio heb je er al bij gehad, maar die zag niks? Ik zou daarna idd naar een ostheophaat gaan. Als die ook niks vindt kun je altijd een check-up bij de dierenarts laten doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:35

jolentinus schreef:
@polly2 jeetje. dat is echt inderdaad wat.

maar als we nou alles lichamelijk na gaan. hoe dan het beste te beginnen?

inderdaad verkopen is niet makkelijk.. maar een paard wat gevaarlijk is, is ook niet alles.

Ik zou beginnen met in de mond te kijken en te voelen. Desnoods door een deskundige. En verder: een bezoek aan de kliniek....je verhaal daar doen. Ze zijn daar deskundig. Laten je paard wellicht bewegen en observeren zijn manier van lopen. En wellicht kunnen zij daar vanuit conclusies trekken en een bepaald onderzoek aanbevelen. Het kan van alles zijn:
iets in de mond, ataxie, pijn in de rug, kissing spines...noem maar op. Ik zou zeggen: ga naar een deskundige...die moeite kan het echt waard zijn. Daarna kun je altijd nog beslissen hoe je verder gaat.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:36

nou ja de fisio zag wel wat natuurlijk, maar niet meer als ieder normaal paard. ook hij zij dat er karakter in zat. het is echt een miep merrie.

het is niet van de ene op de andere dag gekomen. elke dag een beetje meer.
in het begin als ze geen zin had ging ze al stilstaan en draaide ze om.

nu gaat ze gewoon steigeren en draait ze om

@polly2 bedankt.

iemand ook bekend met iets van die lichtjes. je gaat dan met een soort sensor over het paard of zo en dan krijg je rode lichtjes waar het niet goed is of zo.

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:41

Het is nooit een makkelijke merrie geweest, ging wel eens vaker in staking, maar hier kon ik haar weer uitrijden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:42

Wat doet je paard precies? Steigeren, zoals je zegt, maar wanneer? En wat doet ze nog meer? Wil ze niet meer lopen? Dan zou ik eens denken aan spierbevangenheid.

Ik persoonlijk geloof trouwens niet dat dit ligt aan het karakter van het paard: dat kan toch niet na 2 jaar veranderen? Het lijkt mij eerder of ze lichamelijk iets mankeert dat ze op steeds duidelijker wijze aan je probeert te laten zien. Medisch doorlichten dus!

Janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:43

ik heb dit ook een tijdje met mijn pony gehad.
het ene moment liep hij heel ontspannen over de rug en rustig.
en het andere moment gooide hij z'n hooft omhoog en ging er als
een gek tussenuit..
wij naar een acapuncturist (ik weet echt niet hoe je 't schrijft Bloos )
wat bleek, mijn pony had migrane.
als hij 'n tijdje met z'n hooft omlaag of aan de teugel liep stroomde er te veel
bloed naar zijn hoofd, wat ontzettende hoofdpijn veroorzaakte.
Die man heeft 'n paar naaldjes in m'n pony gestoken en binnen 'n half jaar was mijn pony
helemaal de oude. (het heeft een klein beetje tijd nodig)
deze behandeling kost 100,- en wij waren na een behandeling klaar.
Mijn ervaring hierin was heel goed en kan 't zeker aanraden, maar die keuze is uiteindelijk
toch aan jou.

[voor meer info kun je me altijd wat sturen]

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:43

Voor mij het klassieke beeld van een paard dat het heft in eigen handen neemt.
Met de jaren worden de problemen groter. Zoals eerder gezegd naar alle waarschijnlijkheid een opvoedkundig probleem.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:44

Janet_ schreef:
ik heb dit ook een tijdje met mijn pony gehad.
het ene moment liep hij heel ontspannen over de rug en rustig.
en het andere moment gooide hij z'n hooft omhoog en ging er als
een gek tussenuit..
wij naar een acapuncturist (ik weet echt niet hoe je 't schrijft Bloos )
wat bleek, mijn pony had migrane.
als hij 'n tijdje met z'n hooft omlaag of aan de teugel liep stroomde er te veel
bloed naar zijn hoofd, wat ontzettende hoofdpijn veroorzaakte.
Die man heeft 'n paar naaldjes in m'n pony gestoken en binnen 'n half jaar was mijn pony
helemaal de oude. (het heeft een klein beetje tijd nodig)
deze behandeling kost 100,- en wij waren na een behandeling klaar.
Mijn ervaring hierin was heel goed en kan 't zeker aanraden, maar die keuze is uiteindelijk
toch aan jou.

[voor meer info kun je me altijd wat sturen]

Migraine? En dat kon hij zomaar vaststellen??? Ik vrees dat gewoon 100 euro lichter bent. Binnen een half jaar na behandeling is wel een beetje laat hè?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:45

het is en blijft lastig allemaal.

de merrie komt bij een handelaar vandaan en heeft ooit L gelopen.
ze wou in het begin opzich wel aan de teugel en zo, maar dan gooit ze haar tong eruit.

het laatste halfjaar waren de ruiter en het paard wat meer gewend en wou het dus weer beter aan de teugel. maar nu komt ze dus in protest.

omdat ze meer, of andere dingen moet doen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:46

jolentinus schreef:
het is en blijft lastig allemaal.

de merrie komt bij een handelaar vandaan en heeft ooit L gelopen.
ze wou in het begin opzich wel aan de teugel en zo, maar dan gooit ze haar tong eruit.

het laatste halfjaar waren de ruiter en het paard wat meer gewend en wou het dus weer beter aan de teugel. maar nu komt ze dus in protest.

omdat ze meer, of andere dingen moet doen.

Je zegt het precies zelf al Haha! Als ze haar tong eruit gooit doe je iets fout.

Janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:51

het heeft echt geholpen..en binnen een half jaar is echt niet lang
niet voor wat er met hem was..
binnen 1 week merkte ik al verschil.. maar binnen een half jaar was hij weer
terug van weggeweest.
acapunctuur werkt goed, maar je moet 't ervaren..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:52

Ik denk hetzelfde als pensionnetje, maar ik zou zeker ook een medisch probleem niet uitsluiten. Is er iemand in je omgeving die het lef heeft om eens een keer door te pakken? Ik bedoel dus niet om haar af te slaan maar wel een ruiter die een keer overtuigend durft te zijn, en duidelijk kan maken dat onzin niet wordt geaccepteerd. Als ze na een keertje optreden nog steeds lastig blijft, is het zeer waarschijnlijk fysiek en dan zou ik je een gerenommeerde DA aanraden. Als het dan wel goed blijft gaan, zul je hard aan jezelf moeten gaan werken. Consequent zijn, met rijden en in de omgang, en heel erg duidelijk blijven. Daar heb je heel veel begeleiding bij nodig.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:02

zit indd wat in lielle en pensionnetje. maar hij doet alleen zijn tong eruit als hij nagefelijk loopt. bij iedereen zelf als hij lekker los loopt en je geen gewicht in he handen hebt.

is het dan iets lichamelijks? of verkeerd gereden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:10

helemaal geen gewicht in je handen is absoluut geen goed teken want dan zijn ze los van je hand en niet aan het been. Ik kan vanaf afstand niet oed oordelen uiteraard, maar het klinkt in 1e instantie als een paard dat in de loop van tijd steeds meer zijn eigen zin heeft gekregen.