Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caroowtje

Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:44

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 7 januarie een 14 jarige KWPN merrie gekocht, die m2 startgerechtigd was en ik heb 2500,= betaald voor haar incl. dressuurzadel twv 1900,-, hoofdstel, dekens, dekjes, beenbescherming etc.
3 dagen later blijkt ze lucht te zuigen.
Dit paard is niet gekeurd, en dus vroeg ik me af: Of een DA kan zien bij een keuring of dit paard lucht zuigt?
Stel ik laat haar alsnog keuren en de DA kan idd aantonen dat dit paard lucht zuigt, kan ik dan geld terug vragen etc ?

we zijn nu precies een maand verder, en stel dat ik haar nu alsnog wil laten keuren? En ze blijkt afgekeurd te zijn is de eigenaaresse dan verplicht het paard terug te nemen?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Caroline

meggiemeg

Re: Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:46

Als je niets is verteld bij de verkoop kan je het aanmerken als een verborgen gebrek.
Is je niets opgevallen toen je naar het paard ging kijken/proef rijden? Kan je niet aan de haren zien bij de keel dat ze een een band om heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:48

Hebben jullie iets afgesproken daarover?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:49

Denk dat je voor 600 euro eigenlijk niet mag verwachten dat je een gezond paard van een dergelijk niveau koopt dus heb je ook weinig om terug te brengen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:50

Volgens mij geldt luchtzuigen als koopvernietigend, want een verborgen gebrek en had dus verplicht gemeld moeten worden bij de verkoop door verkoper.

SETEFURII

meggiemeg schreef:
Als je niets is verteld bij de verkoop kan je het aanmerken als een verborgen gebrek.
Is je niets opgevallen toen je naar het paard ging kijken/proef rijden? Kan je niet aan de haren zien bij de keel dat ze een een band om heeft gehad?

een band is overigens de slechtste manier om zoiets op te lossen Scheve mond

Anoniem

heb je contakt opgenomen met de vorige eigenaren toen je het ontdekte?

sjorsie

uhm ja je je hebt van te voren niet gekeurd en idd voor dat bedrag kan je ook niet heel veel gaan verwachten, denk dat je gewoon pech hebt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:51

am13 schreef:
Volgens mij geldt luchtzuigen als koopvernietigend, want een verborgen gebrek en had dus verplicht gemeld moeten worden bij de verkoop door verkoper.

precies en dan maakt het niet uit hoeduur ze was en of ze wel of niet gekeurd is. ze hadden het moeten vertellen, hebben dat niet gedaan en koop is ongeldig.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:52

Zij heeft gezegt dat ze het wel heeft gezegt: Maar ik ben er 100% zeker van dat zij mij niets heeft verteld.
Want mijn moeder was erbij, en die vroeg het meteen aan mij waar zij bij stond. Of ze een stalgebrek had, omdat ik al op vele paardjes was afgeknapt die een gebrek hadden. Later heb ik haar gevraagt wat de rede was waarom zij mij het niet eerlijk gezegt heeft.
En toen beweerde zij dat ze het wel gezegt had. Ik heb haar toen gevraagt of ze een band om gehad heeft, en die heeft ze een weekje om gehad.
Maar toen ik daar was heb ik niets gezien van lucht zuigen en/of afdrukken van een band.

We hadden verder geen koopcontract of iets derlijks gemaakt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:53

luchtzuigen is verplicht om te melden door vorige eigenaar dus zelfs zonder koopcontract is de eigenaar verplicht om het paard terug te nemen binnen x weken(weet niet precies hoeveel).
Vind je het erg?
Zonee dan kun je altijd nog proberen het op een akkoordje te gooien met de oude eigenaar zodat je haar wel kunt houden maar bijvoorbeeld 500 eu terug rkijgt

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:55

fokfanaat schreef:
am13 schreef:

precies en dan maakt het niet uit hoeduur ze was en of ze wel of niet gekeurd is. ze hadden het moeten vertellen, hebben dat niet gedaan en koop is ongeldig.

Voor de spullen heb ik 500,= betaald en 2000,= voor het paard zelf.
Eigenlijk is dat al niet veel voor een paard die op M2 niveau heeft gelopen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:55

Katja schreef:
Denk dat je voor 600 euro eigenlijk niet mag verwachten dat je een gezond paard van een dergelijk niveau koopt dus heb je ook weinig om terug te brengen.

Huh? In de beginpost staat toch 2500 euro??

Hoe groot is het probleem, ik bedoel, als het een leuk paard is, is het je dan waard om hem 'in te ruilen'?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:59

am13 schreef:

bewijs maar eens dat ze dit niet hebben gezegd, ik zou zeggen als je blij bent met het beestje, laten zitten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:02

sja beetje dom zowiezo dat je niet hebt laten keuren, als er zoveel spullen bij zitten, en , naar zeggen, zo'n duur zadel.
en paard loopt (recent??) M1 dan is 2500 euro een prijs waarvan bij mij belletjes gaan rinkelen.
tegenwoordig laat je toch elk paard keuren, ik keur zelfs het goedkoopste paard, jep , ook zeer zeker met foto's

luchtzuigen kunnen ze op elk moment gaan doen, dus het is geen verborgen gebrek, tenzij de tanden flink zijn afgesleten,maaarrr dan ben je nog nalatig geweest door niet te keuren.
als je verder blij bent met het paard, zou ik het zo laten,
en haar lekker veel op de wei gooien.
luchtzuigen vind ik op zich nog niet zo'n heel groot probleem. mits het paard maar veel buiten kan lopen.
voor een stalpaard is luchtzuigen wel een vreselijk probleem..

mocht je haar weg doen, wees dan zo slim om in het vervolg wel door een dierenarts te laten keuren...
bokt staat vol met verhalen van belazerde mensen, keuren, klinisch en foto's , is niet heiligmakend.
maar geeft wel veel meer zekerheid

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:03

Ik ben super blij met haar, maar het gaat me er gewoon om dat de één zegt dat ik geen luchtzuig band om moet doen omdat dit slecht is (en ik heb zelf ook gemerkt dat ze dan tijdens het werk gaat hoesten en dat rare bewegingen staat te maken tijdens het poetsen) de ander zegt dat het lucht zuigen erg slecht is voor een paard dus dat ik wel een band om moet doen. En de ander begint over het feit dat ie bang is dat zijn/haar paard het gaat over nemen.
Dus ik zit nu met een groot dilemma, bovendien is haar hele huid kapot!

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:03

ja de eigenaar moet het zeggen

maar daarbij je zegt na 3 dragen dit kan ook door stress komen.

en op jouw stal is misschien een van de eerste levensbehoeftes niet aanwezig zoals minder beweging per dag als eerst, of minder frisse lucht op stal.
ga eens na wat er bij jouw op stal anders is als waar hij eerst stond.

daarbij vind ik het wel apart dat je een paard met zadel koopt waarvan het zadel meer waard is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:04

ik vind wel dat je laat bent, ...als je na 3 dgn er achter komt, waarom dan nu pas actie?.

en ik begrijp dat je paard niet terug wil brengen , maar dat je geld terug wil....

Heb paard op fotos bekeken, tis een mooie 14 jar merrie, die er in conditie niet slechter is geworden van luchtzuigen...

als verkoper zou ik jou voor de keuze stellen of paard terug , en jij geld terug.....of anders niets...en ja het is jou woord tegen het hare.....

krijg het idee, dat iemand jou op het idee heeft gebracht, dat je met deze koop, nu nog geld terug kan krijgen omdat paardje blijkt te luchtzuigen....

als jij blij bent met paard, zou ik het laten zitten, al helemaal omdat je voor 2500 euro, een mooie merrie hebt die M dres loopt, met goed zadel en andere toebehoren....

das geen geld!!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:06

Caroowtje schreef:
Ik ben super blij met haar, maar het gaat me er gewoon om dat de één zegt dat ik geen luchtzuig band om moet doen omdat dit slecht is (en ik heb zelf ook gemerkt dat ze dan tijdens het werk gaat hoesten en dat rare bewegingen staat te maken tijdens het poetsen)

JUIST>>>.veel ruwvoer geven en veel afleiding/beweging.

de ander zegt dat het lucht zuigen erg slecht is voor een paard dus dat ik wel een band om moet doen.

ONJUIST>

En de ander begint over het feit dat ie bang is dat zijn/haar paard het gaat over nemen.

DAS AL HELEMAAL NIET WAAR.

Dus ik zit nu met een groot dilemma, bovendien is haar hele huid kapot!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:06

het is een verborgen gebrek en je zou em terug kunnen geven... maar als de vorige eigenaar er niet meteen mee in stemt kost je dat veel meer tijd en moeite dan dat het waard is...tenminste als je het een leuk paard vind Pling

crossmonster schreef:
sja beetje dom zowiezo dat je niet hebt laten keuren, als er zoveel spullen bij zitten, en , naar zeggen, zo'n duur zadel.
en paard loopt (recent??) M1 dan is 2500 euro een prijs waarvan bij mij belletjes gaan rinkelen.
tegenwoordig laat je toch elk paard keuren, ik keur zelfs het goedkoopste paard, jep , ook zeer zeker met foto's

maar luchtzuigers komen er bij de keuring ook gewoon doorheen Knipoog
en 2500 voor zo'n paard vind ik echt geen abnormaal lage prijs hoor! niet iedereen wil een fantasieprijs voor zijn of haar paard Haha!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:07

Zo denken mijn ouders ook!
Het enige probleem is dat ik graag zou willen dat mijn paard overdag veel naar buiten kan, en daar heeft ze helaas de mogelijkheid niet voor 's winters.
Want zodra ze buiten staat doet ze het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:08

feitenlijk heb je een m2 paard van 14 gekocht voor een kleine 500 euries.......... zou niet teveel te klagen hebben

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:09

De vraag is, wat vind je van het paard. Luchtzuigen is niet zo erg als dat beest voor de rest goed klopt en je er blij mee ben. Iedere paard wat je koopt heeft wel iets dat je achteraf achterkomt. Maar ja, de kosten vaan een paard, zeker een in deze prijsklasse, is in de tijd die je erin stopt en in de stalling/verzorging. Dus als je er niet mee kan leven moet je gewoon zo snel mogelijk stellig zijn en dat paard terug geven en je geld vragen. Als je beslist dat het probleem niet zo erg is, geniet van je nieuwe paard en laat dit je plezier niet verpesten. Hou ook rekening mee dat een luchtzuiger moet zo veel mogelijk buiten. Sucess@!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:09

heb je een klik?het is inderdaad niet veel geld voor een m dressuur paard,heb je misschien de mogelijkheid om haar overdag buiten te laten lopen? ik denk altijd,misschien te optimistisch,dat je het luchtzuigen niet kunt afleren maar wel kunt verminderen....zou ik dromen...?

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:10

In 7 jaar tijd heeft ze ook nog nooit iets gehad van het luchtzuigen.
Voor de rest krijgt ze onbeperkt hooi, en komt ze ± 2 uur per dag buiten.