Mn paard slaat met zijn voorbeen, als ik zijn hoeven wil uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mn paard slaat met zijn voorbeen, als ik zijn hoeven wil uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:38

Ik weet me nu even geen raad meer, vorige week (woensdag 26 Januari) is de hoefsmid geweest, nadat de hoefsmid was geweest besloot ik aan de slag te gaan met zijn hoevenkrabben (ik heb mn paard nu bijna 3 weken). Voordat de hoefsmid was geweest was ik er nog niet zoveel mee bezig geweest maar nu dus wel. Maar waar ik geen raad mee weet is dat hij met zijn voorbenen naar voren slaat (behoorlijk lomp) als ik ze oppak. Dan wil ik ze uitkrabben maar dat lukt dan gewoon niet omdat die er steeds zo lomp mee naar voren slaat. Hij doet dit nog maar sinds deze week, want daarvoor tilde die zijn been wel op maar zette hem daarna weer meteen terug, nu dus dit! Ik weet echt niet meer hoe ik hem moet afleren, probeer elke keer zijn been vast te houden, maar hij slaat er zo lomp mee naar voren dat ik ze niet kan houden!
Wie kan mij hierover advies geven? Alvast bedankt

Katja

Re: Mn paard slaat met zijn voorbeen, als ik zijn hoeven wil uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:40

Hoe oud is je paard?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:49

Hij word in Mei 2, en hij kende voordat ik hem had nog geen hoevenkrabben. Maar het gekke is, in die week nadat de hoefsmid is geweest is het een aantal keren juist goed gegaan. Voor en achter, en nu heeft die ineens dit.
Misschien is die bang dat die evenwicht verliest? als ik zijn been vastpak, maar dan had die dat toch eerder moeten hebben neem ik aan..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:51

ik zou zeggen: puberen! vaak is het uitproberen van je jonge paardje..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:53

Ik denk dat ie gewoon wat aan het proberen is. Meestal zet ik mn knie tegen de knie van het paard aan als ze naar voren willen slaan (ligt er aan hoe hard natuurlijk) Op die manier kunnen ze niet naar voren slaan.
Gewoon blijven oefenen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:56

Oke, die van de knie zal ik eens proberen! Hij slaat echt hard! Echt een lomperik is het.. Als ik mijn hand over zijn benen doe en zegt voetje; geeft die hem wel maar zodra ik hem ff vastheb gaat die er dus zo mee slaan! En ik wil zijn been dan vast blijven houden totdat die ophoud met slaan, maar ik kan het gewoon niet houden. Zal idd wel aan het puberen zijn, dat is echt iets voor hem! haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:02

Gewoon rustig aan doen. Eerst een wat met z'n benen doen wat betreft poetsen of aaien.
En dan vragen of iemand je even wil helpen met voeten optillen.

Mies_Senda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:05

Zoals Katja al zegt, eerst rustig zn been poetsen etc. zodat hij een beetje gewend is dat er iemand 'aan' hem zit. Als je het been echt niet meer vast kunt houden, kun je het daarna misschien weer optillen, en dan proberen uit te krabben en dit eventueel net zo lang doen totdat het goed gaat, en daarna natuurlijk héel goed belonen! Hoop dat het je lukt!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:13

Ik doe al veel met zijn benen, ik wil zijn hoeven altijd na het poetsen uitkrabben en ik borstel sowieso altijd zijn benen met het poetsen. Dus dat is het probleem niet, je mag ook gerust aan zijn benen zitten.. vind ie helemaal niet erg. Maar zodra ik voetje vraag doet die dat dus.
Ohja nog ff een vraagje wat er niks mee te maken heeft, iets heel simpels.. heb het ook altijd geweten maar ben het nu vergeten. Horen de hoeven warm, of koud te zijn?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:20

Koel maar niet te koud.

Ik zou me er niet te druk over maken beestje is nog jong genoeg en moet gewoon lekker met z'n vriendjes buitenspelen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:23

Mmm mijn jaarling slaat naar achter zodra ik haar benen poets, denk dat het bij die van mij nog een kwestie van gewenning is. Voor kan ik wel gewoon oppakken en doen. Denk dat je hem nog even de tijd moet geven!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:27

Katja schreef:
Koel maar niet te koud.

Ik zou me er niet te druk over maken beestje is nog jong genoeg en moet gewoon lekker met z'n vriendjes buitenspelen.

Nee, dat is kwats; die mensen die zeggen dat ik niks (of niet zoveel) met hem moet doen. Dat doe ik namelijk wel, in Mei word die 2 en hij staat overdags al buiten. Ik kom 's morgens voor mn werk, en 's avonds na mn werk. Dan ga ik hem lekker poetsen en wandelen, hij vind het ook helemaal niet erg dat ik dingen met hem doe, anders zou die wel protesteren Knipoog
Ik ga hem niet eerst een tijd verwaarlozen en op wei laten staan en dan pas met hem beginnen, dat zou die echt nie leuk vinden; eerst alle aandacht krijgen, dan ineens veel minder. Ik weet zeker; mijn paard vind mijn aandacht leuk en dat ik laat ik ook zeker niet achterwegen! Der is niks verkeerds aan als ik nu al wat dingen met hem aan het doen ben.
En hoevenkrabben al helemaal niet, als ik zijn hoeven niet uitkrab dan krijgt die daar dadelijk iets door (bijv rotstraal). En dat wil ik ook niet!
Sorry dat ik zo reageer, maar dat komt gewoon omdat ik weet dat hij het juist leuk vind als die aandacht krijgt, en ik wil hem nu gewoon alvast wat basisdingen aanleren, daar is niks verkeerds mee.
Ohja over zijn hoeven; ik voelde vandaag dat zijn voorhoeven best warm zijn! Dat hoort dus denk ik niet, wat zou daarmee aan de hand kunnen zijn dan (als ze warm zijn).
Laatst bijgewerkt door Moelie op 06-02-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:30

Splash_ schreef:
Mmm mijn jaarling slaat naar achter zodra ik haar benen poets, denk dat het bij die van mij nog een kwestie van gewenning is. Voor kan ik wel gewoon oppakken en doen. Denk dat je hem nog even de tijd moet geven!

Oow oke dat is ook niet fijn nee, de mijne heeft het vanaf het begin af aan niet erg gevonden dat ik aan zijn benen zat, alleen poetste ik de binnenkant van zijn achterbenen pas na een week ofzo, daar reageerde die ook niet op. Ik zou er gewoon met je hand overheen gaan, en als dat allemaal goedgaat met de borstel.
Ja alles moet wennen, daarom; oefenen baart kunst Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:31

Tja, ieder z'n eigen mening over dat soort dingen. Ben blij dat mijn jaarling gewoon verwaarloosd met z'n vrienden staat. Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:04

Mijne heeft ook van 6 maanden tot 2 jaar op de opfok gestaan, en hij vond aandacht ook heerlijk hoor, en dat kreeg hij van mij 1 of 2 keer in de maand als ik ging. Hij heeft ook een tijdje gehad dat hij steeds met hoeven krabben zijn benen naar voren zette. Ik heb gewoon veel geduld gehad en steeds weer overnieuw opgepakt en proberen vast te houden.
Opeens was het over toen de hoefsmid was geweest, ik denk dus dat hij een tik heeft gehad, waar ik natuurlijk niet zo blij mee was, maar hij heeft er geen angst voor de hoefsmid aan over gehouden en hij doet het niet meer, dus tja.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:18

Katja schreef:
Tja, ieder z'n eigen mening over dat soort dingen. Ben blij dat mijn jaarling gewoon verwaarloosd met z'n vrienden staat. Knipoog

Een jaarling scheelt ook bijna een jaar met de mijne, de mijne word in mei namelijk 2 jaar. Idd, ieder zijn eigen mening Lachen ieder zijn eigen beslissing.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:35

Dus hij trekt zijn been naarvoor zodra je zijn been vastpakt om te krabben. Hij geeft toch wel voetje dan?
Als je gewoon probeert zo je hand onder zijn hoef te leggen om te ondersteunen en niet vastpakken?
zodra hij het goed doet direct voet neer laten zetten en belonen.
Succes ermee.

Edit : ik vind ook dat het geen kwaad kan om al voetjes te laten geven en te doen meewandelen Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:06

Ja, als ik met mijn hand over zijn been ga en zeg 'voetje' geeft die ze idd, maar zodra ik heb vastheb gaat die er echt lomp mee naar voren slaan, dan kan ik zijn been niet meer houden, heb het al met 2 handen geprobeert enz, maar lukte ook niet. (Bij zijn achterbenen doet die dit trouwens niet).
Dat van de knie heb ik geprobeert, zette mijn knie voor zijn been en pakte hem toen op, dat ging wel iets beter ja.
Plotie; nee idd, vind ik ook Lachen En ik merk aan hem dat die mijn aandacht leukvind, dus waarom niet? Het is zeker niet verkeerd om hem nou al naar mij te laten luisteren enz Lachen Ik zal jou manier ook eens proberen!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:03

Het gaat nu inmiddels wat beter Lachen Hij tilt ze nog steeds netjes op, en als ik ze vastheb is het slaan stukken minder. Heb het geprobeert met de knie, die zette ik voor zijn been en heb het idee dat die het daarom niet meer doet. Want elke keer als ik mijn knie ervoor zette, deed die het niet. Dus dat heeft goed geholpen! Lachen Nu gaat het echt al veel beter, alleen als ik zijn hoef wil uitkrabben wil die er nog weleens mee slaan. Maar voor de rest gaat het dus goed.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:14

Kijk uitmet je knie ervoor zetten, mijn Belg van bijna twee jaar doet het ook soms en als mn knie er dan voor zit is hij gebroken.
Met wandelen voetjes geven poetsen etc. kan je wat mij betreft al heel vroeg beginnen. Je doet je paard er zelfs een plezier mee en jezelf ook op langere termijn. Mijne doet het met uitkrabben en bij de smid en dan moet ik er niet voorstaan.
Hij doet het ook wel ens uit ongeduld, van gaan we nu iendelijk wat lopen of hoe zit het. Ik zet hem dan een stapje terug. Ik pak zijn voet voor korte tijd vasten zet hem dan weer neer en beloon hem, en dat steeds langer. Gewoon weer oefenen ......
En natuurlijk vind je paard jouw aandacht leuk, zo kweek je een band met hem en vertrouwen en hij met jou, dat is toch juist goed...... OK dan!

Op de wei zetten en niets mee doen is natuurlijk geen verwaarlozen, dat is het andere uiterste. Ieder heeft zijn eigen ideeen daarover en heeft
andere doelen. Iedere dag hoeven uitkrabben bij een twee jarige die op de wei staat is ook niet noodzakelijk maar wel een goede oefening....
En dat is ook zo met borstelen, ik kan de mijne die dag en nacht buiten kunnen staan niet iedere dag mooi schoon gaan borstelen omdat ze dan hun vetlaag verliezen en zo bij regen door en door nat zouden worden als ze niet binnen gaan staan. Maar even een borstel er over halen kan ook geen kwaad.

Komt wel goed hoor met jullie, lekker bezig blijven Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:13

Perrokai: Oow oke, daar moet ik idd even voor oppassen. Want hij kwam idd toen ik voor het eerst mn knie ervoor zette er hard tegenaan met zijn been.
Het is ook geen verwaarlozen, dat klopt.. Maar dat zou het wel zo'n beetje zijn als ik hem nu bijv alle aandacht geef en dan ineens op wei zet en er stukken minder mee gaan doen. Dan heeft die ook zoiets van wat heb ik nou verkeerd gedaan? Dat vind ik dan wel een vorm van verwaarlozen.
En idd, zo bouw je je band alleen maar met elkaar op en dat is alleen maar gunstig voor later, met inrijden enz. Dan hebben we ook veel meer vertrouwen in elkaar gekregen.
De mijne staat overdags buiten, dan haal ik hem 's avonds weer naar binnen en dan geef ik hem een uitgebreide poetsbeurt Lachen Dus ben ook elke dag aan het oefenen met zijn hoeven, gaat steeds iets beter, maar tis een kwestie van geduld. Bedankt voor je advies iig! Lachen

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:58

Het zal echt lukken, houdt vast met 2 handen ( 1 vlak boven de hoef en 1 20cm verder naar boven ) en blijf volhouden! Zoek naar houdgrepen waardoor je hem toch omhoog kunt houden. Geef iets lekkers als het gelukt is en: hij mag hem pas neerzetten als JIJ dat wilt.
Het is even vervelend, maar je moet ermee doorgaan en dan ineens komt de dag dat hij het wel goed doet, dit goed blijft doen en lijkt het alsof het nooit een probleem is geweest. (dan denk je: heb ik me daar nu zo druk om gemaakt).

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:04

Nou ik heb ook zo'n paard.Mijn paard word in maart 2 jaar.het borstelen vind ze nu allemaal wel goed maar zodra ik in de buurt kom van haar benen dan begint ze ineens heel erg te dribbelen met alle 4 de benen. Ze is gewoon erg bang.Ik heb vernomen van de vorige eigenaar dat ze voor hij haar kocht alleen maar op de wei gestaan heeft met andere paarden en dat er nooit iets met haar gedaan is.Echt zonde.Ze kende zelfs nog geen halster. Nu kan ik haar al zo pakken aan haar halster en overal aaien en beloon haar veel.Maar haar benen blijven een obsessie voor haar. Ik heb zelf het idee dat er ooit heel lomp met haar gedaan is aangezien ze toch wat wondjes heeft op de benen.Maar ik probeer elke keer weer haar been aan te raken van hals naar haar benen te aaien.Het gaat al steeds beter maar toch krijgt ze het dan weer.Ik probeer al haar vertrouwen te krijgen en heb veel geduld met haar.En dat lukt al aardig met wat ik nu al allemaal met haar kan.Dus dit zal wel heel wat meer tijd gaan kosten denk ik zo.
Iemand misschien nog tips?

Chaotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:40

ik heb ongeveer het zelfde! hij laat zich altijd vallen als ik zijn been wil optillen.. ben nu terug helemaal opnieuw begonnen. ik aai hem eerst en zo ga ik naar zijn knie toe.. tot hier toe lukt dat al bij zijn voorbenen.. als ik aan zijn achterbenen kom durft hij nog wel eens te trappen..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:50

Inmiddels is het een beetje verandert, het slaan doet die niet meer.. hij heeft nu iets anders. Als ik zijn voorbenen vastheb (hij doet dit alleen bij zijn voorbenen), dan gaat die met al zijn gewicht op dat been hangen zodat ik het heel zwaar krijg. Op een gegeven moment verliest die zijn evenwicht waardoor ik zijn been wel loslaat. Zijn achterbenen daarbij houd die stokstijf op de grond als ik ze wil pakken :S en als ik ze uiteindelijk toch heb houd hij die wel goed stil. Misschien moet die zijn evenwicht nog een beetje goed onder controle zien te houden voor? Want dit is ook erg irritant!