Starten met een eenoog? :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Starten met een eenoog? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:28

Hee,

Bij ons op de manege mag je als je ervaring genoeg hebt met een manegepony op concours. Je krijgt dan 2 jaar een startkaart en dan mag je in de zomer met de vrachtwagen mee op concours.
Vorig jaar ben ik begonnen op Lisa, een D pony van 11 jaar, maar omdat zij een peesblessure heeft opgelopen moet ik dit jaar op Chico ook een D pony van 10 jaar, alleen heeft hij een jaar geleden zijn oog verloren (wel met een operatie Clown ) Dus hij mist zijn rechteroog.

Nu wou ik eens weten, hebben jullie wel eens iemand op concours gezien met een paard met 1 oog? of hebben jullie zelf een pony met 1 oog? En zou ik negatief commentaar krijgen van de jury? En hebben jullie nog tips? Ik heb hem namelijk nog nooit op onbekend terrein gereden. dus ik weet niet zo goed wat ik van hem moet verwachten.

Groetjes,

_Marjolein

Re: Starten met een eenoog? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:30

Laatst moest mijn tante een meisje jureren dat op een paard reed met 1 oog. Zij heeft gewoon gejureerd zoals ze anders ook doet en niet naar het oog gekeken (In het begin zag ze het ook niet omdat het een donker paard was) Ze was uiteindelijk 2x eerste meer hele goede punten. Ja

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:31

Waar ik vroeger reed, deed regelmatig een paard met 1 oog mee. Ik zag m eigenlijk altijd alleen bij de parade, dus geen idee welke klasse, maar hij had dan in ieder geval wel prijs. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat de jury er minder punten door zou kunnen geven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:31

Mijn verzorgpaard heeft ook 1 blind oog, en kan alles nog prima hoor Ja Dus als dit een leuk paard is, waarom niet? Clown Je hoeft je niet te schamen hoor, rij ze dr maar allemaal uit! Haha!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:39

Oke ik ben benieuwd Tong uitsteken

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:41

Ik ken een paard dat aan 1 oog blind is en die loopt Z2... Dus alles kan als je je best er maar voor doet. Lachen

marie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:10

kende ook iemand die een pony had met een oog reed M springen en ging vet goed. moest gewoon opletten dan de pony alles wel goed zag

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:18

Jep, hier in de buurt Z2 regelmatig eerste Lachen

paard heeft nog wel 2 ogen, maar eentje is helemaal verschrompeld door een virus oid.

Je wordt iig niet beoordeeld op het aantal ogen van je paard Lachen

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:44

Mijn paard heeft ook maar één oog. Het rechter oog is 2 jaar geleden verwijderd, omdat er een melanoom in zat. Dit paard loopt internationale voltigewedstrijden. Nooit iets van gezegd door een jury.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:03

Ik heb twee keer een cycloopje gereden (eenoogje) en nooit commentaar gehad van de jury op welke manier dan ook.
Als je goed rijdt, wordt daar op gelet...en niet op de ogen van je paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:39

Bij ons in de buurt reed ook een meisje met een pony met slechts 1 oog. Ging hardstikke lekker, al had hij soms wel eens moeite met enge dingen, die van de ene kant niet enge waren, maar van de andere kant wel.

Helaas is de pony inmiddels ingeslapen, maar dat lag niet aan zijn oogje!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:42

otewel met alle goede berichten gewoon doen. succes ermee

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:45

In onze kring had een meisje een B pony met een oog, waarmee ze succesvol L mee sprong, gewoon doen dus Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:42

Toen ik nog pony reed, moest ik vaak tegen een meisje met ene pony wat ook 1 oog miste. Ging hartstikke goed hoor, geen problemen. Zijn grootste probleem was z'n plasdrang en niet dat ene oog:P

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:23

Ik rijd momenteel een paard wiens rechteroog ontbreekt. Deze heeft dit sinds haar geboorte en heeft er eigenlijk helemaal geen last van qua rijden. In het verleden heeft ze op vrij hoog niveau wedstrijden gereden, dus dit is in principe helemaal geen probleem.
Als het rijden goed gaat moet je je verder nergens druk over maken en er gewoon voor gaan!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:24

Een vriendin van ons rijd met haar merrie in het M springen mee. Die was wel al M voordat ze haar oog verloor, dus ik weet niet of dat zou schelen. In het springen wel denk ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:59

Gewoon zitten en rijden Knipoog.

Mijn merrie heeft staar, ziet aan 1 kant helemaal niets(oog zit er nog wel in, is helemaal wit uitgeslagen), andere kant weinig.

Ik start er nu M dresuur en L vaardigheid (voor de wagen) mee.
En ze is thuis L klaar ohz. Ik ga ook af en toe met haar oefenspringen en dat gaat ook prima. Ik zal er niet mee op wedstrijd springen omdat het een A pony is en ik bij de paarden moet starten (maar met het oefenspringen spring ik nu 40/50 cm dus iets onder B nivo).
Ze gaat binnenkort wel onder het zadel IBOPen (dus een B proefje dresuur en een B proef springen).

Bloempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:29

Als je gewoon lekker kan rijden met die pony waarom niet doen dan?

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:32

Op wedstrijd is er ook iemand die een pony met 1 oog rijdt.
Pony springt parcour 95cm en 1m10 mee.
Gewoon rijden,je zal geen slechtere punten krijgen omdat de pony maar 1 oog heeft hoor Knipoog

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:45

Gewoon lekker rijden, als het goed is, moet het niet uitmaken voor een jury of je paard 1 of 2 ogen heeft.
Kun je een keer in een bak op een andere locatie bij jou in de buurt oefenen? Sommige maneges waar je wedstrijden rijdt bieden de mogelijkheid om vrij te rijden tegen betaling, meestal rond de 10.- euri. Dat is eigenlijk de makkelijkste manier om uit te vinden hoe je pony reageert in een andere omgeving.
In ieder geval succes en veel plezier.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:44

ja ik heb vorig jaar op het concours wat we organiseerden een hafllinger in de M gezien met 1 oog. (dressuur).
Zag er zeer goed uit vond ik Lachen
Ben het verder met cinny eens!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:49

Tsja,, als hij er mee kan leven is er geen probleem toch?>

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:57

ze zien niks aan 1 kant dus zullen misschien wat schrikkeriger zijn, maar ligt ook aan het karakter. ik neem aan dat jouw manege het vertrouwd, anders zouden ze jou toch niet op hem laten rijden?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:20

De fjord van Krista op bokt mag nu in de Z1 starten en hij is ook blind aan één oog. Sommige oefeningen zullen aan de blinde kant misschien minder gaan, maar als je paardje jouw vertrouwd dan moet alles gewoon lukken hoor Ja

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:42

Ja ik heb wel eens ooit gereden tegen iemand die een paard met maar 1 oog had. Was volgens mij in Nistelrode, een jaartje terug in het M1. Paard was heel rustig en niks aan het handje. Ik denk ook dat hij idd veel vertrouwen had in zijn ruiter.