groeten bij binnenkomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

groeten bij binnenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:13

n.a.v. een andere topic. Die erover ging dat er tegenwoordig niet meer gegroet word bij binnenkomst.

Ik wil hier nog wel even op reageren, ik vind het namelijk belachelijk dat dat veranderd is. Ik weet de reden niet, maar je begint met je proef en je toont geen enkel respect naar de jury. Ik vind het juist een vorm van respect dat groeten, je legt het contact met de jury, en zo begin je en pas als je eindigt heb je oogcontact. Ik vind het echt super raar en ik vind dat dit veranderd moet worden. De dressuursport is toch al een sport met weinig vernieuwing (zie bitloos) dan vind ik persoonlijk dat dat ouderwetse groeten bij binnenkomst weer terug moet komen, je gaat toch ook niet bij iemand op bezoek zonder te groeten??

lisje90

Re: groeten bij binnenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:36

ik rijd geen wedstrijden dus weet er het fijne niet van maar het is toch wel netjes om iemand te begroeten die jou 'even' gaat beoordelen lijkt mij... ik ben het dus met je eens

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:50

Wat raar dat dat is veranderd...groeten is beleefd en vind dat je dat gewoon moet doen...in andere sporten geef je je tegenstander een hand, hier begroet je de jury..Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden maar als ik dat zou doen zou ik altijd even netjes groeten, simpelweg omdat dat beleefd is! (en ben zo opgevoed haha *LOL*

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:58

ik dacht dat alleen mijn manege het had verandert. ik vond met groette in het begin ook beter want het is eigelijk wel een soort respect voor de jury. ik zou eigelijk de reden wel willen weten Bloos

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:01

Ik ben het helemaal met de TS eens. Ik hoorde ooit dat de achterliggende gedachte was dat je paard nog niet hoeft stil te staan aan het begin omdat je hem dan beter aan het lopen krijgt. Wat is dat nou voor stoms - je paard moet toch wel gewoon stil kunnen staan!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:06

het is zo gekomen omdat het als stressvol werd ervaren om een paard bij het binnenkomen de ac-lijn op te trekken, halt houden en dan vol spanning weer voorwaarts.

Ik ben het met je eens dat het erg onbeleefd overkomt, van mij had het groeten ook op de hoefslag gemogen, eventueel gewoon een knikje onder het draven. (net als bij het springen)

Edit; typefoutje
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 05-02-08 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rosjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:10

ja ik vind het wel minder netjes dat je zomaar heel raar moet beginnen in de b en de l maar voor jonge paarden die vaak gespanne zijn vind ikhet wel goed!! alleen sommige proeven slaan nergens op en zijn raar opgebouwd in de b heb je overal vet lang de tijd voor en dna opeens een stuk waar je binnen 20 meter stap draf stap moet:S en nog in wendingen ook! dat vindt ik wel heel vaag want overal heb je ongeveer drie letters de tijd en dan op zn gedeelte bijna niks!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:14

Ben ik niet met je eens, immers behoort iedereen zich ook even te gaan melden bij de jury, en daarbij dan een veelzeggend knikje geven is weinig moeite, even netjes en net zo gemakkelijk.
Beter dan met een jong schrikachtig paard vol stress een proef beginnen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:34

DresslOver schreef:
Ben ik niet met je eens, immers behoort iedereen zich ook even te gaan melden bij de jury, en daarbij dan een veelzeggend knikje geven is weinig moeite, even netjes en net zo gemakkelijk.
Beter dan met een jong schrikachtig paard vol stress een proef beginnen.

Dat is hier niet zo, de ringmeester geeft je naam / startnr. door aan de jury Knipoog

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:43

ja ik hou eerst altijd een praatje met de jury wie ik ben enz en dan begin ik
zover mogelijk is dan, want soms zit de jury hoog en dan kan je moeilijk een praatje houden Knipoog
maar niet iedereen doet dit, veel beginnen gewoon
Nibbit schreef:
Dat is hier niet zo, de ringmeester geeft je naam / startnr. door aan de jury Knipoog

gebeurd ook wel eens, maar dan nog stop ik bij de jury om te zegge wie ik ben
doe ik altijd standaard

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:48

Dat waarderen ze hier echt niet, wedstrijden zijn erg vol en dan loopt het teveel uit

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:02

moet toch wachten tot jury klaar is, en die 2 sec waarin je je naam zegt maakt ook niet uit, vooral niet als je der toch langs gaat bij binnekomst ofzo.
moet eerlijk zegge dat ik erger vind als iemand breed uit aan het einde van proef gaat vragen wat de jury van der proef vond dat duurt veel langer Knipoog
dan denk ik ja doe dat bij de uitreiking ofzo

ik heb keer een jury gehad en die zei ja je bent de eerste die dit doet heel blij
die vond het belangrijk dat iemand even van te voren zich voorstelde

maja iedereen is anders Knipoog

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:50

Ik meld me ook altijd even, dan zijn ze toch nog bezig met het invullen van de onderste cijfers van de vorige combi. Het is wel lekker dat je een jong paard gelijk voorwaarts kan houden en geen gemeut krijgt op 'enge' juryhokjes etc.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:53

Bij indoorwedstrijden ga ik er van uit dat als ik geen contact met ruiters/amazones kan leggen (en dat gebeurt vaak!) dat een ringmeester de volgorde in de gaten houdt. Ik kan niet raden wie er komt.

Bij outdoorwedstrijden is men verplicht zich eerst te melden, danwel de ruiter/amazone zelf, danwel de voorlezer.

Ik moet zeggen dat ik er niet mee zit hoor, dat er niet meer gegroet wordt in het begin van de proef, kan me daar niet aan storen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:00

Voor een jong paard is het een stuk fijner om meteen door te kunnen rijden dus ik kan mijn eigen voorstellen dat ze het in het B en L veranderd hebben...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:42

Ik vind het ook raar hoor dat het eruit is, groeten vind ik wel zo netjes aan het begin. Tong uitsteken Ik snap wel dat het makkelijker is zonder te groeten, maar het 'hoort' er toch een beetje bij. Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:29

Ik vind het super fijn, het is ook gedaan voor de jongere paarden, want veel paarden staan niet stil voordat ze gewerkt hebben, en bonny ook. Ja

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:31

ja als je je moet melden ligt het anders, maar ik vind het erg vreemd dat de regel is veranderd omdat jonge paarden niet stil zouden kunnen staan, dat bewijst maar eens dat deze paarden niet goed aan de hulpen staan. Dan vind ik dat het veranderd had moeten worden, dat 1 stapje wel mag en niet perse vierkant in de hogere klassen. Waarom eerst je paard moe rijden en dan pas stil kunnen staan. Je rijdt toch in? En dan sta je ook wel eens stil.

Bij mij zit de jury ergens bovenaan in een glazen hokje dus contact heb je niet, alleen het laatste oogcontact, dus groeten vind ik wel beleefd.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:33

De achterliggende gedachte is inderdaad dat veel paarden in de B gespannen zijn in een proef en dat groeten in het begin vaak niet goed gaat. Aan het einde van de proef is je paard een beetje aan de omgeving gewend e.d.

Ik vind ook jammer dat het eruit is.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:34

het gaat niet echt om het moe rijden...maar heel veen ruiters en paarden hebben wat wedstrijdstress wat het stilstaan niet makkelijker maakt...
Dan kun je het wel gaan forceren maar als je gewoon lekker kunt beginnen met rijden dan is die stress eerder weg dan dat je stil moet gaan staan en je paard gaat vervelend doen omdat jij nog gestressd bent dan komt er van de proef ook niet veel meer van..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:39

De werkelijke reden is dat men wil stimuleren dat vooral jonge paarden lekker voorwaarts de proef ingereden worden. En dat je dan al niet begint met terugrijden en stilstaan.
Ik rijd zelf diverse jonge paarden en ik moet zeggen...het werkt wel. je kunt lekker rondrijden, lekker voorwaarts aan je been...en dan gewoon doorrijden en beginnen. Je hebt zo een veel vloeiender begin van je proef voor het jonge paard.
Kortom...ik vind het een verbetering.
En ik vind trouwens lang niet alle dingen uit de nieuwe proeven een verbetering...maar dit toevallig wel.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:47

Ik vind het juist fijn, zo kan ik mn paard lekker voorwaards rijden en op de proef richten. En na de proef afgroeten, maar mijn paard had ook geen moeite mee gehad als hij in begin moet stoppen en ik moet groeten. Maar vind dit praktischer Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:52

Groeten vind ik er ook zeker bijhoren :J
Is het echt afgeschaft bij de dressuur, kan me er niks bij voorstellen..
Ik spring en groet altijd.
Afgroeten bij spingen doe ik niet vind het ook best storend, ik heb een geholpen en daar stelden ze het ook helemaal niet op prijs als iemand afgroeten bij een spingwedstrijd.
Bij dressuur vind ik het gewoon horen, op het begin en ook op het eind.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:31

jemaine schreef:
ja als je je moet melden ligt het anders, maar ik vind het erg vreemd dat de regel is veranderd omdat jonge paarden niet stil zouden kunnen staan, dat bewijst maar eens dat deze paarden niet goed aan de hulpen staan. Dan vind ik dat het veranderd had moeten worden, dat 1 stapje wel mag en niet perse vierkant in de hogere klassen. Waarom eerst je paard moe rijden en dan pas stil kunnen staan. Je rijdt toch in? En dan sta je ook wel eens stil.

Bij mij zit de jury ergens bovenaan in een glazen hokje dus contact heb je niet, alleen het laatste oogcontact, dus groeten vind ik wel beleefd.

Gaat niet zo zeer om het niet stil kunnen staan, maar om de spanning die er bij komt kijken om recht op een eng wit glazen hokje of auto te rijden waar de zon fel op de motorkap weerkaatst. Dat kan een heel groot punt zijn voor een (jong) paard, er langs af lopen is dan vaak nog wel te doen, maar er rechtopaf rijden is dan toch eng. Dát is meer het punt. Bovendien kán een jong paard vaak wel stilstaan maar brengt ook dat alleen maar weer meer spanning met zich mee. Als het puur en alleen om het halthouden zou gaan zouden ze dit ook wel uit de proef gelaten hebben halverwege op X ofzo.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:33

Gelukkig wordt dat hier in BE voorlopign niet ingevoerd, beetje respect mag wel, en daarbij leert mijn paard zo ook om stil te staan alsik een losser contact heb in mijn proef.