Waar ligt de grens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:55

Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij toch echt af waar voor jullie de grens ligt. Vanaf wanneer vinden jullie dat je het recht heb om geweld (terug) te gebruiken?
En dan bedoel ik ook echt vanaf wanneer? Is dat al voor iets kleins, of moet er toch echt iets mis zijn? En ben je daarbij geïntresseerd naar de reden achter zijn/haar gedrag?

il0nkii

Re: Waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:10

Ik had op dat toppic ook gereageerd en ik durf nog.
En ik ben niet iemand die z'n paard bij het kleinste of geringste slaat. Maar als een paard bijt als je door de stallen loopt krijgt die een goede tik terug.
En moet je maar eens naar paarden in de kudde kijken, dat gaat er goed hart aan toe. daar worden pas echte klappen uitgedeelt als het paard niet luisterd naar de lijder! En als jij een flink dominant paard hebt kan het goed voorkomen dat hij dingen flikt die niet kunnen. Elk paard wil weten wie de baas is, het ene paard heeft dat sneller in de gaten als de ander.
Wat ik ook wel erg belangrijk vind is belonen als ze het wel goed doen!! Je kunt een paard niets leren door alleen straffen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:13

Ik ben van mening: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Dus als het nodig is met je correctie om door te gaan tot een intensiteit van correctie die het paard nodig heeft, dan moet je dat in je portfolio hebben zitten en moet je dat durven doen. Iedere aanwijzing/correctie die het paard niet serieus neemt is een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven geven. Je paard leert er namelijk alleen maar van dat ze het in bepaalde dingen van je kunnen winnen.

Vanaf welk punt ik wat sterker inkom? Is per paard verschillend, kan ik zo niet algemeen zeggen. Zoals al gezegd: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:18

Ben het met Cassidy eens,

Als ik naar mezelf kijk kan ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet of incidenteel een tik of iets in die richting verkoop aan m'n paarden.

Ik laat zeker niet over me heen lopen, maar slaan is meestal een uiting van onmacht en in zo'n situatie onnodig.
Ik kan me herinneren dat mijn paard me 1 keer tegen de muur vd stal aangedrukt heeft, gewoon omdat het voeren niet snel genoeg ging, toen ben ik even van m'n geloof afgestapt en hem een behoorde schop tegen z'n kont aan gegeven. Dat was ...tig jaar geleden en ook maar 1 keer 'nodig', als hij nu wat ongeduldig is hoef ik alleen maar m'n stem te gebruiken en hij weet voldoende.

Het opmerkelijk is dat bij al onze 7 paardjes ik maar 1 keer goed uit de hoek 'hoef' te komen en dan is het voor altijd goed tussen ons.
Maar paarden zoeken natuurlijk hun grenzen op, ik ben zachtaardig en geduldig van karakter maar als mijn grens bereikt is, dan ben ik ook goed pissed!

Timing is in mijn ogen essencieel evenals redelijkheid en eerlijkheid, een paard die iedere dag een tik of wat dan ook nodig heeft, bestaat in mijn ogen niet, dan zul je toch eens bij jezelf te raden moeten gaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:43

Timing is inderdaad essentieel. Ik zal niet snel uithalen naar een paard, ook niet als hij iets fout doet. Wel blokkeer ik hem als hij agressief mijn persoonlijke ruimte inkomt, maar dat is wat anders dan slaan. En ja, een blok met mijn onderarm kan best hard aankomen, maar dan zie je dat het paard zichzelf de schuld geeft in plaats van dat het een spelletje wordt van: Als ik dit doe, doe jij dat (je ziet paarden wel eens naar elkaars hoofd bijten in de wei).

Verder ben ik het met cassidy eens; soms moet je even doorkomen met je hulp, gewoon om een reactie te krijgen, maar rijg je die dan, dan ook gelijk belonen.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:44

Ik sluit me ook bij cassidy aan, een corrigerende tik mag best.
Het zou niet zo moeten zijn dat het paard de baas over jouw wordt in plaats andersom. Maar je moet ook duidelijk en eerlijk zijn tegenover jouw paard, en vooral niet vergeten te belonen wanneer je paard iets goed doet. Met straffen los je meestal niet de oorzaak op, dit kan dwarsigheid zijn maar ook een lichamelijke/geestelijke klacht. Dus vanaf wanneer je "geweld" (wat klinkt dat erg!) gebruikt is alleen wanneer hij iets doet wat echt niet door de beugel kan bijvoorbeeld expres bijten/trappen en dat soort dingen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:39

Ik zal altijd een oorzaak zoeken achter het gedrag, maar op dat moment zelf echt niet. Hij mag dan nog pijn hebben, in zijn recht zijn, weet-ik-veel wat, maar hij moet het niet uitwerken op mij, dan krijgen ze standaard wat terug. Achteraf ga ik dan natuurlijk denken wat de reden kan zijn. Dit overigens met meer dominante paarden, die er nooit gebruik van mogen maken.
Heb ook wel eentje die heel erg nerveus is, en hem heb ik in feite nog nooit moeten straffen, omdat lichte correcties met de stem meer dan voldoende zijn. Het is echt per paard afhankelijk, maar als hij zonder merkbare oorzaak (als een wonde ontsmet wordt en ik weet dat het gaat pieken dan is het een kwestie van opletten en niet terugschoppen natuurlijk) ineens mij probeert te raken, krijgt hij zeker een vermaning stem/vlakke mep.

Ik probeer het wel altijd HEEL kort te houden, echt op het moment zelf en meteen weer normaal doen erna. Ga nooit een paard meerdere schoppen verkopen bvb, zoals ik soms zie...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:50

Die van mij heeft echt wel eens op zijn dondergehad, en echt geen harde klappen of wat dan ook, maar te ver is te ver en dan is het gewoon klaar en krijgt hij een tik, zeker nu hij aan het puberen is ben ik helemaal streng, want ik heb geen zin dat hij straks over me heen gaat lopen ofzo. En als hij braaf is wordt hij ook helemaal de hemel in geprezen natuurlijk, tot nu toe werkt het super.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:32

Cassidy schreef:
Ik ben van mening: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Dus als het nodig is met je correctie om door te gaan tot een intensiteit van correctie die het paard nodig heeft, dan moet je dat in je portfolio hebben zitten en moet je dat durven doen. Iedere aanwijzing/correctie die het paard niet serieus neemt is een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven geven. Je paard leert er namelijk alleen maar van dat ze het in bepaalde dingen van je kunnen winnen.

Vanaf welk punt ik wat sterker inkom? Is per paard verschillend, kan ik zo niet algemeen zeggen. Zoals al gezegd: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

ben het ook met Cassidy eens Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:37

ligt ook heel erg sterk aan het paard. Die van mij kan ik al streng corrigeren met stemhulp en dan is ze echt geschrokken van mij van een brul. Reageert ze niet wat vrijwel nooit voorkomt krijgt ze een tik. Steigeren is altijd een tik klaar

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:33

Ik ben het ook met cassidy eens, maar het is zo 'algemeen' Want wanneer is hard nodig? Ik denk dat cissy het nog beter beschrijft. Indien nodig 'blokken'.
Ik heb vaak bij mensen een reflex gezien, paard bijt mens slaat/schop zonder er bij na te denken. Ik vind het belangrijk eerst de 'mogelijke oorzaak' te weten. Snel leren redeneren dus want na 2 seconden ben je te laat. stem verheffing of een blik is vaak al genoeg hier.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:43

Ik ben het er ook mee eens dat je een paard een corrigerende tik mag geven, als die expres iets doet, bijv bijten/trappen.
Mijn paard probeert vaak met zijn mond met mij te spelen (bijten is het zeker niet want hij doet zijn oren niet plat). Soms word het te vervelend want dan maak ik bijv het halstertouw vast en dat gaat dan bijna niet omdat hij de hele tijd met zijn snoet bij mijn hand zit. Dus laatst had die ook een zacht tikje op zijn neus gekregen, omdat het met mijn stem niet hielp.
Als ik voor de rest merk dat die expres vervelend is of iets doet, krijgt die echt wel een tik op zijn neus! Als ik hem zijn gang laat gaan en het bijv negeer i.p.v. een tikje, dan weet ik zeker dat die er steeds mee doorgaat. Een paard moet nou eenmaal welles op zijn plaats worden gezet, dat doet de leider in een kudde ook.. en dat gaat veeeel lomper!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:25

Als een paard bokt, trapt, bijt of anderen aanvalt vind ik wel dat je een tik mag geven,
zoiets mogen ze van mij gewoon niet.

Als ik in de stal sta en het paard probeert me te bijten of schopt dan krijgt hij/zij een (niet pijnlijke) klap.
Klinkt dramatisch,
maar op een plek waar het niet te veel pijn doet,
het is vooral om te laten weten dat dat niet mag.

Een keer heb ik een paard redelijk met opzet pijn gedaan,
maar ook in een situatie waar dat (naar mijn mening) gepast was:

Een paard dat altijd anderen aanvalt in galop was eerst heel sloom,
maar toen er een paard een paar meter ervoor kwam rijden ging hij erineens vandoor.
Achter dat paard aan dus.
Toen heb ik nogal hard aan de teugels getrokken,
zodat hij voor de verandering meteen luisterde.
Ik heb toch liever dat een paard hard stopgezet wordt door zijn eigen schuld,
dan dat een (redelijk Knipoog) onschuldig paard ineens in zijn kont wordt gebeten ofzo..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:42

Black_White schreef:
Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij toch echt af waar voor jullie de grens ligt. Vanaf wanneer vinden jullie dat je het recht heb om geweld (terug) te gebruiken?
En dan bedoel ik ook echt vanaf wanneer? Is dat al voor iets kleins, of moet er toch echt iets mis zijn? En ben je daarbij geïntresseerd naar de reden achter zijn/haar gedrag?

Het gaat er niet om of je "het recht hebt om geweld te gebruiken", maar of het nodig is. Daar waar het nodig is, zal ik het gebruiken. Maar het heeft mijn voorkeur om te voorkomen dat ik in zo'n situatie kom Knipoog
En "geweld" kan variëren van lichte stemverheffing tot een bezem op de kont (weipaal zwaaien komt in de praktijk zelden voor Clown )
De reden voor het gedrag speelt wel mee, maar bepaalde gedragingen zijn gewoon nooit acceptabel, voor wat voor reden dan ook. Over iemand heenlopen is daar een goed voorbeeld van.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:04

Ik ben de eigenaar van Keno, die word 30 maart 1 jaar. Hij is ontzettend lief maar beet wel eens, best vaak eigelijk wel, dat doen hengsten nou eenmaal. hij kon ook al goed hard bijten. 'geweld' vind ik een erg groot woord. ik vind het al moeilijk om een tikje met een zweep te geven, laat staan geweld te gebruiken. wel zie ik bij de andere paarden in Keno's kudde dat het er idd flink hard aan toe gaat. ik heb goed opgelet wat andere paarden van zijn gebijt vinden en heb dat een soort van gekopiërd. Als hij mij bijt draai ik me snel naar hem toe, kijk hem recht in de ogen en zet een grote stap naar voren met mijn schouders opgeheven, net zoals de oudere paarden in de kudde deden, en dan raak ik hem niet aan. Hij schrikt dan en stapt naar achter. Als hij dan terugkomt doe ik gelijk weer super lief tegen hem, en dan laat ik blijken hoe braaf hij wel niet is, want paarden blijven ook nooit boos op elkaar. als hij dan weer bijt bijna direct erna doe ik het nog een keer, alleen dan raak ik hem licht aan met mijn elleboog, en dan ook echt licht! geen harde duw, maar net iets harder dan aantikken. daarna doe ik weer hetzelfde, dan is hij weer lief en 'welkom' bij mij.

ik heb deze methode 3 keer uit moeten oefenen en het was weg, hij probeerde het niet meer en was ook zeker n9iet bang geworden van mij. Ik vind dit de ideale manier om iets af te leren bij een paard. Voor hem is het de natuurlijkste manier van straffen. want let buiten maar eens op vanaf een afstandje, paarden blijven nooit boos op elkaar, lijkt het alsof ze wel erg boos zijn en blijft dit, dan is daar vast een reden voor. neem een middagje de tijd, ga lekker aan de andere kant van de wei zitten en let maar op, dan kom je zo veel te leren over van alles! daar kan geen boek of forum tegenop. moet je tuurlijk wel doen als het zonnetje lekker schijnt, het moet voor jezelf ook leuk blijven Knipoog

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:32

Ik heb in de opvoeding van mijn paard zeer zeker wel tikken en schoppen uitgedeeld. Wanneer ik die grechtvaardigd vind? Als het dier over grenzen heen gaat. Pletten tegen de stalwand, omverlopen en bijten zijn daar wel duidelijke voorbeelden van. Ik geef eerst wel een waarschuwing af maar als dat niet volstaat kom ik desnoods even wat steviger door.
Zaak is wel om zo snel mogelijk weer terug te kunnen grijpen op kleine aanwijzingen. Bij dit paard gebruik ik nog steeds makkelijk wel eens een por als er niet gereageerd wordt op een kleine aanwijzing maar dit is de manier waarop dit paard in elkaar steekt. Hij is ook niet bepaald tuttig in zijn omgang met ander paarden.

Er zijn geen richtlijnen af te geven. In dit geval gaat het over een paard wat zijn grenzen niet kende (door zijn verleden) en een dier wat blaakt van het zelfvertrouwen.

Ik heb ook paarden gehad waarbij een tik of dreun bijna nooit ingezet werd als correctie. Daarbij was een kleine aanwijzing met het lichaam of een geluid al genoeg.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:40

Tja..Waar ligt de grens, ik denk ik zoverre, dat het verantwoordelijk is voor je eigen veiligheid, daar bedoel ik mee: Als het paard is doet waardoor hij jou zou kunnen verwonden, (Hierbij bedoel ik dus echt van uit het paard, en niet door een fout van de mens.) Het is natuurlijk niet de bedoeling om je paard in elkaar te slaan of te schoppen. Als ik achter een paard ga staan, en ik krijg een schop zou mijn eerste reactie zijn, een schop terug, terwijl het mijn fout is. Daar gaan vaak de meeste mensen de pech in. Als ik er naast sta en hij weet dat, en draait zijn kont gericht toe en wil slaan, ja dan is het pech voor het dier. En voor dingen als bijten e.d. Ligt dus ook helemaal aan het moment, als dit is omdat er een paard langs loopt waar die een hekel aan heeft, en hij pakt jou. Ja dat is dom. Ik vind het persoonlijk ook jammer dat het zoveel gebeurt. Laatst bijv deed ik de deken weer op na het rijden (zoals de hele winter) Ik deed voor sluiting dicht, en hap in me arm, ja dan krijgen ze er ook 1 om dat er verder geen aanleiding voor was.
Ik denk dat als je leert met paarden om te gaan, dat je moet gaan weten hoe een paard waarop kan reageren, en niet voor onnodige dingen, wat hij normaal in t land o.i.d. ook zou doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:08

Cassidy schreef:

Mee eens.
Er is voor mij geen grens aan "grof geweld" indien ik me gedwongen zie dat toe te passen. Als bij wijze van spreke alleen een knal met een weipaal het paard nog tot rede brengt, dan krijgt ie ook met die weipaal, desnoods letterlijk.
Maar als ik met een kriebel van één vinger mijn verzoek kan laten uitvoeren, waarom zou ik dan een por met twee vingers geven??
paarden zijn als Land Rovers in het terrein: Goed equipment (=opvoeding), inzicht in de mogelijkheden en beperkingen en dan zo zachtjes als mogelijk en zo hard als noodzakelijk. Dan kom je met een Land Rover door elk terrein en met een paard overal.

HET probleem van veel mensen is gebrek aan bandbreedte. In de dressuur zie ook van die sukkels van juryleden. Dat geeft wat 5-jes als het niks is en een 6-je of misschien een 7 als het heel goed is, maar verder komen ze niet. Een k*t gereden oefening moet gewoon een 1 krijgen, maar als diezelfde combinatie even later een andere oefening zeer goed neerzet, durf dan gewoon een 8 of een 9 te geven. Dan heb je ballen als jurylid, de rest zijn een stel sukkels. Ditzelfde zie ik ook vaak in de omgang. Beetje pappen en nathouden, in plaats van één keer duidelijk optreden en klaar; niet meer op terugkomen. 80% van de "problemen" die op Bokt ter tafel komen zijn terug te voeren op gebrek aan optreden, duidelijkheid naar het paard en concequent zijn.

sabbie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:30

Ik ben iemand die een paard niet zonder reden slaat of corrigeert ik gebruik verhef meestal mij stem en dat werkt meestal wel. Maar als ik een tik geef omdat hij bijt of echt iets doet tijdens het rijden Dan krijgt hij wel een klap en dat zijn je meestal wel goede die raak is maar ze mijn paard weet waar hij aan toe is en als ik hem een poging tot bijten zie doen en ik sta der naast en ik verhoog mijn hand weet hij dondersgoed wat hij kan verwachten en als hij het zit zert hij zijn actie niet door. Ik ben gewoon conceqent dat heeft effect. maar staf alleen als het fout gedrag is en niet als het een fout je is en dat is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:33

Onderstaande sta ik na jaren nog steeds achter

paard lief = ik lief
Paard niet lief = is ik niet lief.

Net als wat Cassidy zegt, zo zacht als het kan en zo hard als het moet.
Maar ben je consequent en duidelijk in je dagelijkse omgang merk je dat hard niet zoveel voorkomt

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:35

Zodra mijn paard mij in gevaar brengt, ben ik toch genoodzaakt om 'geweld' te gebruiken (al vind ik die term zo rot... Ik bedoel daarmee dat ik best een duw of een tik geef, en als het voor mijn veiligheid nodig is ook een trap). Als hij bijt, een kleine corrigerende tik. Verder voorkom ik liever zulke problemen dan dat ik ze bestrijd, dus ik probeer de verstandhouding in orde te hebben en hem netjes mij de ruimte te laten geven. Als ik meteen doorheb dat iets per ongeluk is, ga ik natuurlijk niet lopen meppen. Als mijn paard per ongeluk mij tepletter loopt, moet het toch wel, omdat dan mijn eigen veiligheid in gevaar is. Zo maak je wel eens fouten, ja, maar daar leer je zelf ook van.
Ten slotte wil ik altijd weten wat de oorzaak en aanleiding van het gedrag van mijn paard is. Desondanks is bijten gewoon een tik, of hij nou wordt aangesingeld, bedreigd of gewoon in de wei staat.
Runningkawa, ik ben het helemaal met je eens.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:43

Het wordt wat afgezaagd, maar ook ik sluit me aan bij wat Cassidy zegt.

Voorbeeldje: van de week ging ik een klein stukje gras bij prikken voor mijn pony. Normaal blijft hij dan altijd op een metertje afstand wachten, maar nu doorkruisten onze paden zich, om de een of andere vage reden. Hij liep net niet tegen me aan, maar kwam zo dichtbij dat ik hem hem een zacht klopje tegen z'n schouder gaf. En hup, daar sprong hij een metertje opzij. Deze pony heeft dus heel kleine hulpen nodig om te begrijpen wat ik bedoel en mijn vragen te beantwoorden.

Een ander paard was ik diezelfde dag zijn deken op stal aan het afdoen. Hij zag iets buiten, had zin om te rellen, vergat dat ik er ook nog stond en dreigde me tegen de muur te pletten. Als ik er tijd voor heb, probeer ik hem door met mijn armen te zwaaien de pas af te snijden. Maar aangezien dat nu geen indruk maakte, heb ik hem een knietje gegeven (en een 'Hee'). Paard deed toen wel keurig een stapje opzij, en heeft er geloof ik geen trauma aan overgehouden. Knipoog

Doe ik methode 1 bij paard 2, heeft het geen effect. Doe ik methode 2 bij pony 1, zou dat veel te veel effect hebben.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:06

Als ze me bijt,,
kan ze zeker een tik terug verwachten ,,
Zoiets vind ik niet dat ze hoort te doen ,,
Ik ga haar ook niet plots bijten =']

Of als we aan het rijden zijn,,
En ze gaat er steeds met opzet vandoor,,
je kan een slechte dag hebben,,
Maar als ze mij er dan met opzet af gaat gooien vind ik niet dat heel ff 'Niet doen' zeggen genoeg is.

Mijn pony heeft een even koppig karakter als ik,,en mensen kunnen zeggen wat ze willen,,
ik geloof volle 100 % dat die beestjes altijd precies weten wat ze aan het doen zijn op die momenten,,
En dat je dan ook het recht hebt om een tik te geven als ze je met opzet pijndoen [Dan wel niet als ze echt bang zijn]
Of als ze het echt gaan uitlokken. =']

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:44

Als het gaat om oefeningen e.d. zal ik echt een paard geen tik uitdelen ofzo. Wel zal ik na het niet luisteren een zelfde commando sterker vragen, zodat mijn vraag beantwoord wordt.

Wanneer het echter gaat om 'gemene' dingen als bijten en slaan, dan krijgen ze wel een klap terug. Puur omdat ze dat in de wei ook gehad zouden hebben en wanneer ik het niet doe, dan denken ze dat ze het kunnen maken en proberen ze je de volgende keer nog verder uit.

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:11

Ja zeker zodra een paard mij trapt of bijt krijgt hij het even goed terug!