Opjagen en aanstellerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Opjagen en aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:56

Sinds ik hier aan het lezen ben zijn er al een hele tijd twee vragen die door mijn hoofd spoken, en ik zou bij deze graag jullie mening willen horen. Ik ben een leek, dus zou mijn mening niet willen opdringen, maar ben toch wel erg benieuwd waarom dit soort dingen gebeuren en gedacht worden.

Van veel mensen lees/hoor ik dat ze hun paard losgooien (goed, dat is fijn voor het beestje) en hem dan gaan opjagen (?), als in; "dat vindt hij leuk en dan kan hij zijn energie kwijt". Ik kan dit haast niet geloven. Want hoe kan een kuddedier, een prooidier het leuk vinden om opgejaagd te worden en dan nog wel door zijn eigen verzorger? Dat moet toch vreselijk zijn? Lijkt me niets leuks aan. Samen wandelen, huppelen of zelfs rennen met je paard kan ik wel begrijpen, maar hem opjagen klinkt niet bepaald prettig.

En dan nog het stukje 'aanstellen' waar ik ook vaak over lees/hoor. Men heeft een schrikkerig paard, máár, dat valt eigenlijk wel mee want hij doet net alsof dus geven we hem straf. Ik vraag me af of dieren dit überhaupt wel kennen, net alsof doen. Naar mijn idee is dit namelijk niet zo. En iets expres doen terwijl er na die actie een paar keer straf heeft gevolgd lijkt me ook onlogisch om te doen. Paarden zijn wel intelligent, maar het zijn geen mensen. Dus aanstellerij van een paard vind ik erg moeilijk om te geloven.

Nou, ik ben benieuwd naar jullie meningen.

ikenindi

Re: Opjagen en aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:58

paarden kunnen niet liegen, dus dat laatste ben ik het met jou eens. dat eerste ken ik alleen in de zin van join up. maar domweg opjagen heeft weinig nut in mijn ogen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:00

Roosje, ik denk er zo ongeveer hetzelfde over als jij. Ik jaag mijn paard nooit op (hij staat ook 24/7 in de wei), mede omdat ik juist door wat ik met hem doe in het grondwerk een band met hem opbouw als soort van 'kuddedier'. Dat zou ik aardig teniet doen als ik hem op ga jagen, volgens mij..... Dat is zoiets typisch menselijks. Scheve mond

Ik geloof ook niet zo in aanstellen. Ik vind dat ook zeer menselijk gedacht en kan daar helemaal niets mee. Is je paard schrikkerig, leer hem dan moediger te zijn, door bepaalde oefeningen te doen. Je kunt paarden helpen zelf meer na te denken, dat kun je echt ontwikkelen. Maar ja, dan moet je daar wel open voor staan en tijd/geduld voor maken. En dat hebben velen helaas niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:02

Ik jaag mijn pony zelden op...maar ook hij vind het lekker om keihard door de bak te gaan.

Ik hoef maar te roepen en dan galloppeerd ie keihard naar me toe stopt ineens en rent weg...daagt me uit...
Loopt naar me toe met oortjes naar voren en vlak voor me rent ie opzij en bok bok bok.

Hoe wil je dit noemen dan?

Aanstellen *LOL* jawel ik heb de grootste op stal maar straffen doe ik hem niet vind het wel leuk.

vb loop op de weg en overal staan containers langs de kant en eentje ligt er dan toevallig dan gaat meneer briessen snuiven en er met een grote boog omheen lopen/
Of hij staat stil, draait snel om.

Meestal stap ik af en laat hem ruiken behalve als hij mij begint te bijten dan weet ik dan ie echt bang is
Laatst bijgewerkt door tita op 01-02-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:03

Tita, dat is toch geen opjagen. Ik denk dat ze meer bedoelt van die mensen die er (vaak schreeuwend) met een zweep achteraan rennen om ze op te drijven onder het mom van 'benen strekken'.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:04

opjagen bedoel ik altijd mee. achter me paard aan rennen in de bak. dat vind ze hardstikke leuk. dat is een spelletjes wat we zamen bedacht hebben.
opjagen is dan geen goede naam eig.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:06

Opjagen vind ik onzin, evenals een join-up. Ik kan hier het nut niet van inzien, behalve voor bijvoorbeeld kopers, hehe (zoekt dekking). Daarintegen denk ik dat een paard zich wel degelijk "aan kan stellen". Ik merk heel goed aan mijn paard wanneer ie bang is, iets spannend vind, of gewoon onder t werk uit wil komen. Als ik hem een keer bij pik als hij bang is raakt ie compleet in paniek, terwijl ik dat doe en hij "stelt zich aan" het daarna over is. Een paard denkt niet van "ow ik ga even schrikken dan kom ik onder het werk uit", maar weet wel dondersgoed dat hij er "succes mee had de vorige keer en even niet op hoefde te letten bijvoorbeeld".

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:06

Nadya schreef:
Tita, dat is toch geen opjagen. Ik denk dat ze meer bedoelt van die mensen die er (vaak schreeuwend) met een zweep achteraan rennen om ze op te drijven onder het mom van 'benen strekken'.

echhh ik blijf aan de bakrand staan en gil dan HEEEEE of sla met een zweep op de bakrand...als ie dan echt zo gek als een deur is, loop ik naar het midden van de bakrand en dan begint het spelletje echt pas...baasje plagen Haha!

schitterend als ik zie hoe die ouwe dan opleef achter me aan en uitdagen...als ie niet meer wilt dan keert ie zijn kont naar me toe...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:07

Ik jaag de paarden wel degelijk op Lachen maar alleen als zij er echt zin in hebben (staart omhoog, oortjes naar voren en huppelen door de wei).
Overigens heeft mijn pony sch*t aan een zweep, plastic zakjes of wat dan ook. Dus als hij geen zin heeft om te rennen, doet hij dat ook niet.
Het opjagen zie ik meer als samen spelen Lachen
(aangezien er geen angst in het spel is en de paarden er lol in hebben. Na het opjagen gaan de paarden zelf nog even stoeien door elkaar op te jagen).

Ik jaag de paarden dus niet om puur voor de beweging.

(hoe weet ik dat mijn pony er geen zin in heeft? kont naar mij toe en gewoon doorvreten Clown)

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:08

sandra1986 schreef:
opjagen bedoel ik altijd mee. achter me paard aan rennen in de bak. dat vind ze hardstikke leuk. dat is een spelletjes wat we zamen bedacht hebben.
opjagen is dan geen goede naam eig.

Kun je samen met je paard een spelletje bedenken? Knipoog Ik denk dat zoiets júist het toppunt is van dieren menselijke eigenschappen toekennen. Je zult ook NOOIT met een paard kunnen spelen zoals paarden onderling kunnen spelen. Je bent een mens, blijf ook in die rol... Dat wil niet zeggen dat je niet kan sámenwerken met je paard.
Laatst bijgewerkt door Destinietje op 01-02-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:09

Tja, ik jaag de paarden nooit op. Ik speel met mijn paard door hem uit het land te halen (hij loopt altijd los met me mee) en samen te rennen in diverse tempo's (draf, galop) door het land. En dan loop ik voorop. Dat is wel een verschil met het opjagen van jullie dan. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:10

Ik kan niet meerennen vanwege mijn knieen Nagelbijten / Gniffelen
Dus dan speel ik op een afstandje Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:13

Ik ren niet zozeer mee, ik ren voorop. Hij rent altijd achter me aan met zo'n hoog opgeheven staart. En dan ga ik 8tjes lopen en die loopt 'ie braaf mee. Goed voor mijn conditie en leuk voor degenen die het aanschouwen. Die liggen in een deuk, haha.....

Het gaat mij er om dat ik de roofdier-vluchtdier theorie niet wil naspelen met mijn paard. En dat doe ik niet, omdat ik voorop loop, snap je? Tenzij je dat niet kent, maar daar zijn tig boeken over..... Knipoog

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 15:14

Leuk om te lezen dit Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:16

Het is nog leuker om te zien, Roosje87. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:17

Ik kan ook niet voorop rennen Nagelbijten / Gniffelen
Ik snap het principe, doe het wel wandelend in de wei (voor zolang mijn knie het dan volhoudt...). Maar ik zie dat mijn pony enorm veel plezier heeft in het rennen met zijn vriendje op mijn commando Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:18

Dat is heel mooi, Welshcobfan. Ze moeten er lol in hebben.... Ja
Balen dat je niet zo goed meer kunt rennen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:20

Opjagen vind ik ook helemaal niks Een paard dat braaf is zal niet begrijpen waarom het 'uit de kudde' wordt gejaagd.
Spelen vind ik wat anders; samen met je paard door de bak rennen (zonder zweep!) en hem met je stem aanmoedigen om te scheuren.
Los longeren vind ik ook prima, doe ik zelf ook vaak.
En als hij echt stout is (in mijn richting bokken bijvoorbeeld) dan zal ik hem ook zeker met de zweep/bezem of wat ik dan ook toevallig in mijn handen heb wegjagen.
Maar niet als het paard niks heeft misdaan.

'Aanstellen' kan die van mij heel goed. De ene dag ligt er een boomstronk langs de weg, meneer loopt er zonder problemen langs.. De volgende dag ligt die er nog steeds, en begint meneer ineens te knorren en dansen als ie em ziet.. Dat vind ik dan echt aanstel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:21

Sja paarden en aanstellen... ik denk dat dat een te menselijke eigenschap is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:24

lekker in de bak crossen bedenkt ze zelf wel daar hoef ik niets voor te doen. lijkt ook op join up wat veelal fout wordt gebruikt, al denken de gebruikers ervan dat ze dat niet zijn. Verder heb je een goed punt waar ik me ook al jaren aan erger is dat men het paard vergelijkt met mensen. Dus ook hun emoties etc wat natuurlijk nergens op slaat..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:29

Welshcobfan schreef:
Sja paarden en aanstellen... ik denk dat dat een te menselijke eigenschap is.

Zou bijna zeggen kom de mijne ff lenen die kan het als de beste....oortjes naar voren knorren briessen en groot maken....
Als ie het voorwerp voorbij is kak ie gelijk in dan is het weer een kleine poownie Cool

De mijne stelt zich elke buitenrit aan..ik trek het me niet aan.
Als ie echt vervelend is, stap ik af en laat ik hem ruiken als ie echt bang is, dan wilt ie niet eens in de buurt komen.
Meestal wilt ie ruiken en vervolgens gelijk ff kijken of ie erop kan luchtzuigen Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:31

Mijn peerd is ook zo'n type, maar ik noem het geen aanstellen: dat doen mensen.

Maar vaak wil hij dan gewoon showen, is opgefokt door misschien een geur of heeft totaal geen zin om de wei te verlaten Haha!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-02-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 15:33

Hij stelt zich elke buitenrit aan...Dus hij is niet elke buitenrit onzeker, of angstig, of gespannen?

Snap je mijn punt? Kan je dat aanstellen noemen? Of heb je gewoon een gevoelig paard?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:38

ik gooi vaak mijn paard los en ga hierbij hem een beetje opjagen, maar dit opjagen ziet hij als uitdagen en zo ga je eigenlijk met elkaar spelen, hij probeert mij uit te dagen door keihard op me af te rennen en ineens opzei te springen enz enz. ik kan aan hem merken dat hij dit gewoon erg leuk vind. wel ben ik het met je eens dat een paard niet kan liegen en zich dus ook niet kan aanstellen. mijn paard is erg gevoelig en voor veel dingen bang, maar omdat hij zoveel vertrouwen heeft in mij laat hij het vaak niet meer merken omdat ik zeg dat het kan. maar hetgeen in de bak wat jij onder opjagen verstaat zie ik meer als spelen en uitdagen. (nouja of je kan zeggen dat ik hem niet opjaag maar gewoon met hem ga spelen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:39

Als mijn paard zich ergens reuze over staat op te winden en staat te blazen en ik verhef even mijn stem waarna ze direct ophoud met het gesnuif en er doodrustig langsloopt aan een halflang teugeltje dan noem ik dat aanstellen Ja . Je mag het ook een ander naampje geven als je aanstellen geen goed woord vind.