Op het verkeerde been rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Op het verkeerde been rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:16

Als je in de proef bijvoorbeeld in draf van hand moet veranderen en je wilt van been wisselen, is het dan verplicht om dit te doen met 2x zitten? Want mijn paard komt terug in tempo als ik 2 passen ga doorzitten, dus ik wissel altijd van been door 2x te blijven staan. Naar mijn idee belast ik hem dan ook een stuk minder. Krijg je hier minpunten voor?

Doei!

Ir111

Re: Op het verkeerde been rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:17

Geen idee, maar ben benieuwd naar het antwoord. Ik zit nl ook nooit 2x door maar sta altijd 2x.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:18

Nee, het is de bedoeling dat je van been wisselt door te blijven zitten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:18

Ik doe dat ook, door 2 keer te staan. Nog nooit commentaar op gehad. Je moet t gewoon niet al te opvallend doen Bloos

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:21

KarinvdM schreef:
Nee, het is de bedoeling dat je van been wisselt door te blijven zitten.

Is er een reden dat je perse 2x moet zitten!?

_Loes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:22

Mij is ooit verteld dat je dan op het einde van de diagonaal mag wisselen. Dit doe ik nu al heel lang en heb er nog nooit commentaar op gehad. Je moet je paard/pony toch op tijd terugnemen in tempo en dan heb je ook nog tijd om van been te wisselen zonder te storen.
Maar of er verschil wordt gemaakt tussen 2x staan of 2x zitten, weet ik niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:32

Het is de bedoeling dat jet het doet door te zitten. Als je het goed doet dan belast je je paard daar niet mee. Hoe doe jet dan dan in de B proef waarbij je een grote volte moet maken en doorzitten, en daarna in de galop aanspringen? Blijf je dan ook dat hele stuk lichtrijden?
Je kunt hem juist wel storen door te blijven staan.

Ik zou het persoonlijk als jury niet graag zo zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:54

Scum schreef:
Het is de bedoeling dat jet het doet door te zitten.

Maar waarom dan? Ik bedoel, wat maakt het uit?

Heb overigens de reglementen doorzitten spitten gisteren en zie daar niets staan over de manier van been wisselen.

Ik ben gewend zo van been te wisselen. En nee, als ik een volte moet doorzitten ga ik niet staan maar gewoon doorzitten, dat wordt nl gevraagd. Terwijl er naar mijn idee nergens gevraagd wordt van been te wisselen dmv 1x zitten ipv 1x staan. Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:57

Vaag Ja
Ons is altijd geleerd door te blijven zitten bij het hand veranderen ,maar als er niks in het reglement staat, waarom zou je dan niet kunnen blijven staan?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:58

ik heb eerlijk gezegd tijdens een proef nooit gezien dat iemand ging staan. (oh nee, 1x! mijn instructrice.... Knipoog ) ik ga ook altijd maar zitten, terwijl ik het in de training door middel van 2x staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:00

Idd, je leert het dmv doorzitten.
Maar ook bij elke overgang ga je een paar passen doorzitten. Ook dat wordt niet in een proef gevraagt, maar dat hoort wel bij een nette overgang maken Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:07

runningkawa schreef:
Maar ook bij elke overgang ga je een paar passen doorzitten. Ook dat wordt niet in een proef gevraagt, maar dat hoort wel bij een nette overgang maken Lachen

Mee eens, maar dat is een bijna logisch gevolg van een overgang rijden. Terwijl je van been kunt wisselen op 2 manieren. Voor beide manieren kun je kiezen. Weet niet of ik me duidelijk uitdruk maar snap je wat ik bedoel? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:09

Ik snap wat je bedoelt Ja

Ik zie mensen ook echt wel een paard op de rem trekken zonder door te zitten..dus niet voor iedereen logisch Lachen

En ts heeft last ervan omdat hij terug komt in tempo, hoe doet zij dat dan in overgangen?

Ik heb nooit ander geleerd dan dmv doorzitten, lijkt me ook maar een raar gezicht dmv blijven staan Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:14

runningkawa schreef:
En ts heeft last ervan omdat hij terug komt in tempo, hoe doet zij dat dan in overgangen?

Goede vraag. Dan wordt een volte doorzitten ook een uidaging wss. Haha! Maar ik kan me we voorstellen dat ze het aantal momenten waarop haar paard terugkomt in tempo probeert te minimaliseren in haar proef.

runningkawa schreef:
Ik heb nooit ander geleerd dan dmv doorzitten, lijkt me ook maar een raar gezicht dmv blijven staan Lachen

Ik sta dus altijd (maar dat is ondertussen wel duidelijk). Het valt minder op dan je denkt, als iemand blijft staan. Pas als iemand (jury in dit geval) echt elke pas naar je kijkt zie je het.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:26

Misschien is het wel opgevallen maar zeggen ze er niks over...
Persoonlijk vind ik het ook netjes(er) om te blijven zitten.
Vraag het anders eens aan een jurylid? Of heef er al iemand geantwoord die dat is?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:33

ik ben een vers jurylid (net geslaagd, jippie!!) En mij is verteld dat je pas mag wisselen voorbij X, als je dat niet doet, wordt er 1 punt van je cijfer voor dat onderdeel afgetrokken... De bedoeling is dat je van been wisseld, hoe je dat doet staat naar mijn mening nergens omschreven... Persoonlijk zou t mij, als het niet hinderlijk (dus nadelig voor de zit van de ruiter en voor de tact en regelmaat van het paard) is, het niet echt iets uitmaken...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:37

Ik heb mijn antwoord al gegeven Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:48

Scum schreef:
Ik heb mijn antwoord al gegeven Knipoog

Zou jij minder punten geven of het meenemen in je beoordeling? Je zegt dat je het niet graag ziet nl.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:49

Als het storend overkomt dan neem ik dat wel in mijn beoordeling mee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:51

Dus al iemand blijft staan, dan mag je daar als jury eigenlijk niemand op afrekenen omdat het nergens staat?
Net zoals in de wet bijv. je kan niet veroordeeld worden als er nog geen wet voor is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:51

Goed lezen....

Scum schreef:
Als het storend overkomt dan neem ik dat wel in mijn beoordeling mee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:53

@Scum: uiteraard. Net zoals je in je beoordeling meeneemt een verstoring bij het van been wisselen dmv 1x zitten denk ik? Lachen Bij storend denk ik overigens aan taktfouten of verstoorde zit van ruiter zoals kaatjemuts beschrijft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:53

Ja, als dat storend gebeurt (dat zou dan bijv. tegen de hand kunnen zijn oid) dan is daar ook puntenaftrek voor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:55

Scum?

Wanneer is het storend? Wanneer is het storend als je blijft doorzitten, wat dat lijkt me nu juist moeilijker dan te blijven staan. Of bedoel je als iemand terug valt in het zadel?
En mijn vraag, mag je op iets afgerekend worden wat niet in het regelement staat?

Edit: storend is duidelijk Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:56

Mooi! Ik zou het namelijk wel apart vinden als je aan de 'willekeur' van een jurylid overgeleverd bent of je wel of niet van hand mag veranderen dmv staan. Die indruk kreeg ik heel even, is gelukkig niet zo! Haha!