Paarden wel/niet naar buiten met storm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Paarden wel/niet naar buiten met storm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:51

Omdat er voor vandaag een zware storm is voorspeld hebben een aantal mensen bij mij op stal hun paarden binnen laten staan. Die van mij staat wel buiten omdat het een jong dier is en ik vind dat hij veel beweging moet hebben. Hebben jullie je paard/pony ook gewoon buiten staan?

soofenflo

Re: Paarden wel/niet naar buiten met storm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:53

Ja, mijn paard staat gewoon lekker buiten. Hij smelt niet en hij heeft een goede deken om.
Mijn jonge en mijn 'volwassen' paard staan allebei lekker buiten, gewoon bewegen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:54

Mijn paard staat buiten, maar als het echt te gek wordt gaat ze naar binnen. Ik ben ook van mening dat een paard een paard is, en dus niets minder wordt van storm. Het probleem bij ons is, dat onze paarden direct aan het bos staan. Er vallen/waaien nog weleens (grote) takken het land in. Als dat gebeurt gaan ze naar binnen. Dat is dus puur vanwege de takken en niet voor 'de storm'.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:55

aangezien mijn pony 24/7 buiten staat, staat ze ook nu buiten en blijft buiten
zal als het gaat vanavond nog even kijken bij der of he goed gaat (als het weer het toelaat)

Binckydenice

Ja hoor lekker naar buiten....

Anoniem

Buiten...heb er nog nooit een weg zien waaien Tong uitsteken Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:56

Binnen. Ze staan al bij het hek ,vinden er kennelijk niks aan, die wind..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:56

Gewoon naar buiten gooien. Ze zijn niet van suiker toch? Kan is ook dat die morgen meer uit zijn dak zal gaan omdat hij zijn tijd buiten niet heeft gehad.

Ik heb op een stal gewerkt waar we in een stormbui alle paarden naar binnen moesten halen. Stond geen een bij het hek en wij waren doorweekt voordat alle zestig binnen waren. Enkel paarden die echt bang zijn voor onweer zou ik in de gaten houden. Anders lekker laten staan, moeten zich neit aanstellen Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:57

Ja hoor mijn paard staat ook 24/7 buiten, de storm die jullie nu hebben komt deze kant op en de mijne gaat nooit naar binnen.
Wel heeft ze de beschikking tot een inloopstal.
Wel ga ik één of twee keer extra kijken met noodweer.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:57

Super dat jullie er ook zo over denken. Er staan hier (Groningen) geen bomen in de buurt van de bak dus daar hoef ik mij gelukkig niet druk om te maken. Ik ben ook van mening dat je geen watje van je paard moet maken en ze gewoon lekker buiten moet zetten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:00

RianneH schreef:
Gewoon naar buiten gooien. Ze zijn niet van suiker toch? Kan is ook dat die morgen meer uit zijn dak zal gaan omdat hij zijn tijd buiten niet heeft gehad.

Ik heb op een stal gewerkt waar we in een stormbui alle paarden naar binnen moesten halen. Stond geen een bij het hek en wij waren doorweekt voordat alle zestig binnen waren. Enkel paarden die echt bang zijn voor onweer zou ik in de gaten houden. Anders lekker laten staan, moeten zich neit aanstellen Knipoog

Als jouw paard aangeeft dat het naar binnen wil, waarom moet hij zich dan neit aanstellen en buiten blijven? je kunt toch ook kijken naar wat je paard aangeeft?..

BIj ons is het land al bagger en ze trekken zich terug in de schuilstal als het daarbij ook nog eens plenst. Dan heb ik ze liever binnen. We wonen in een open gebied. Als ze idd bleven rondlopen alsof er niks was dan was het anders. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:02

Die van mij staat altijd buiten en kan best wel een storm hebben. Je maakt hem in elk geval niet happy door hem op stal te zetten.
Hij is niet bepaald een watje, hij is een echt doorgewinterd buitenpaard. Lachen
Net als zijn kuddegenootjes. Meestal zit ik me drukker te maken thuis bij rotweer. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:03

Wind zijn die van mij alleen wat vliegerig, zie ze nu regelmatig rond denderen Lachen

Bij een paar uur regen willen ze naar binnen..maar helaas Duivel
Lopen is gezond.
Voor Kawa met zijn atrose is stilstaan niks, Zanda als jong paard ook niet.
Ik kan ze wel eens een uurtje eerder binnen zetten, maar niet veel meer.
Weten hun veel hoe belangrijk die beweging is Lachen
Net als kinderen die elke dag friet willen...daar moet je als verstandige ook zeggen, dat is niet goed Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:06

Zeg ook niet dat ze niet naar binnen mogen. Maar deze paarden hebben niet aangegeven dat ze naar binnen wouden, maar wij moesten ze wel naar binnen halen. Omdat het anders zielig was. Grootste gedeelte van de eigenaren belden naar stal om dat te checken.
Daarnaast ben ik van mening dat ze, wanneer het land het toe laat, ze best in de storm buiten kunnen blijven. Met een schuilstal helemaal. Mijn paarden staan overdag in de bak, ook met storm, en dat vind ik beter voor ze dan op hun donkere stalletje van 3 bij 3 omdat het storm. Dan worden ze maar nat, ze moeten zich niet aanstellen Knipoog Gezien ze zomers ook nooit naar binnen gaan met zulk weer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:08

Misschien hangt het idd af van je omstandigheden; ze hebben hier enorme buitenboxen en ons lang is echt al bagger. Met die enorm voorspelde regen en die wind doe ik het maar zo.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:08

Ik zet ze straks binnen, maar dat is meer voor vliegende takken en omvallende bomen (vorige keer ook al gebeurd) En het zijn dikke eiken bomen. Ga ze vanmiddag nog wel rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:09

Dat heeft die van mij nu helemaal niet, dat vliegerige.... Die staat gewoon met zijn kont in de wind en doet zijn ding (slapen, grazen, hooi eten). En dat beeld hou ik me maar voor, als het echt spookt en ik lekker warm thuis zit.... Knipoog

(Er is geen schuilstal, wel bomen/struiken en nu omdat ze 'vooraan' staan, een wat hoger, dicht hekwerk. En soms als er extreme regen bij voorspeld wordt, haal ik zijn regendeken nog wel eens uit het stof).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:11

detour schreef:
Misschien hangt het idd af van je omstandigheden; ze hebben hier enorme buitenboxen en ons lang is echt al bagger. Met die enorm voorspelde regen en die wind doe ik het maar zo.

Precies, dat maakt de situatie al anders Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:13

Overigens las ik dat de storm vanmiddag begint (het waait hier al aardig, maar het is droog en van echte storm is nog lang geen sprake), vooral zal zijn in het Waddengebied en in de kustprovincies. Er zullen hevige plensbuien zijn, maar later in de nacht zal de storm alweer afnemen. Als ik zo'n bericht lees, valt het voor ons nog erg mee, lijkt me......

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:13

Ik heb ze vanochtend even 2 uurtjes buiten gehad in de buitenbak. Het weiland is de laatste dagen toch niet te doen met dit weer. Ze vonden het wel lekker met dit weer volgens mij, konden ze zich even flink uitleven.
Nu staan ze binnen, maar grote kans dat ik er straks weer even heen ga en ze buiten laat. Het weer valt hier op zich nog wel mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:14

Ja hoor hier staan ze ook gewoon buiten.. niet al te flauw met die dieren hoor kunnen ze makkelijk hebben. Lachen
Ze staan gewoon de hele dag buiten net als anders

Up_to_Date

Ik sta op een pensionstalling en ze zijn vanmorgen gewoon de wei in gegaan.
Rond 16uur gaan ze weer op stal.

Anoniem

Hier is het nu windkracht 6. Dus nog geen storm. Al vind ik het op de open vlakte toch wel hard, zeker met de rukwinden erbij.
En koud...brr wat is de wind koud vandaag...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:16

ik heb net de paarden gewisseld in de paddock.
zo wat waren die fris zeg door de wind.
nu zijn ze bij ons in de buurt ook nog aan het jagen dus wind en af en toe het geknal van een geweer is een leuke combie.
ik haal die van mij toch zo binnen hij vind 2 a 3 uur paddock meer dan genoeg,zeker met wind en regen.
nu staan ze bij ons in de paddock ineen openvlakte met alleen weilanden er om heen dus de wind raast er best hard langs.
en binnen staan ze in een ruime box met een open soort van garage deur dus frisse lucht genoeg.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:20

Gewoon buiten, hier staan ze 24/7 buiten dus ook met slecht weer. Kan niet zien dat ze het vervelend vinden! Ik zie ze nl uit mijn raam staan eten van het hooi! Alle 4 op een rij, heerlijk uitzicht heb ik maar!