Rijbaanregels?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijbaanregels?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:34

Stel: Iemand draaft op de linkerhand op de hoefslag. Er komt iemand aan in schouderbinnenwaarts op de rechterhand, wie heeft er voorrang/mag op de hoefslag blijven?

Dit is nav gister in de les Knipoog

Stephanie87

Re: Rijbaanregels?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:36

Mij is altijd geleerd dat je elkaar de rechterhand moet kunnen geven...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:39

Op sommige maneges laat met iemand voor die een zijgang aan het rijden is, ongeacht op welke hand diegene dan rijd. Maar op sommige stallen heeft de linkerhand altijd voorrang en kijkt men niet naar zijgangen. Dit is dus net wat je afspreekt.
Ik kan me voorstallen dat als jij les had, dat je gewoon je voorrang wil. Maar ik kan me ook voorstellen dat als jullie beide geen les hebben (of beide wel) dat je een zijgang even voorrang geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:43

We hadden beide les, maar rijden dan gewoon door elkaar...

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:44

Conga schreef:
Mij is altijd geleerd dat je elkaar de rechterhand moet kunnen geven...

Linkerhand volgens mij..........

Al wie zich in de baan wil wagen
Dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
Wie stapt moet van de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'andere plaats
Rijd veel, praat weinig tot besluit
Kom tijdig, ga op tijd eruit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:44

Bij ons hebben de zijgangen voorrang Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:46

Heej MyWishMax, feli met je verjaardag!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:50

Net zoals je elkaar op de fiets of met de auto passeert doe je dat tijdens rijden ook. Je moet elkaar dus de linkerhand kunnen geven. Over voorrang bij zijgangen heb ik nog nooit gehoord, maar als je wel aan de kant kunt is het wel zo sociaal..
En idd stappen op de binnenhoefslag en iets waar ik me behoorlijk aan erger is dat er veel mensen zijn die hun zweep niet bij zich kunnen houden tijdens het passeren..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:54

Egotje schreef:
Al wie zich in de baan wil wagen
Dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
Wie stapt moet van de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'andere plaats
Rijd veel, praat weinig tot besluit
Kom tijdig, ga op tijd eruit

Zo doen wij het ook altijd. Lachen Komt wel eens een enkele keer voor dat er een botsing is, maar inprincipe gaat bij ons in de les alles goed omdat we het bovenstaande gedicht naleven.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:56

Sorry stom van mij om zo te reageren... haha moet natuurlijk linkerhand zijn...

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:33

De ruiter die schouderbinnenwaarts reed imo: zijgangen hebben voorrang op alles.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:35

Maar dit merk ik op concours echt niet.. Ik rij veel los in de schoudervoor/schouderbinnenwaarts, maar niemand die voor mij aan de kant gaat..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:36

Gelukkig zijn de rijbaanregels nog niet bij de wet geregeld!!! Het is dus inderdaad maar net wat een manege aan regels stelt.
Ik ken inderdaad wel dat je elkaar rechts passert, en dat linksom dus voorrang heeft. Ook ken ik de regel dat zijgangen voorrang hebben. verder ken ik ook maneges waar een snellere gang voorrang heeft. Tot slot zijn er dan nog maneges waar 2 of meer regels tegelijk gelden (snellere gang gaat voor langzame, maar zijgang gaat weer voor snellere gang bijvoorbeeld).

Ikzelf zou zeggen: als je als ruiter normaal draaft en je kan fatsoenlijk afwenden, geef degene in schouderbinnenwaarts dan even voorrang. Kan degene in schouderbinnenwaarts zien dat dat je niet gaat lukken (bijvoorbeeld omdat je net met een jong paard de hoek uitkomt) ga dan ook even aan de kant.
Ik denk zelf redelijk weinig na bij de regels, kijk gewoon wat op dat moment het handigste of vriendelijkste is.
Een beetje beleefdheid naar elkaar werkt beter dan je strak aan de regels houden, al zijn de regels een goede richtlijn. Maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de plaatselijk geldende regels.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:36

Maar op concours zijn er zoiezo al 1000en mensen die zich niet aan die regels houden Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:39

Lalidan ik ben het helemaal met je eens en dat is wat ik meestal ook doe..
En zeg ook eens sorry als je elkaar per ongeluk niet goed passeert, want soms....

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:41

Hou op, hou op Haha!
Gezellig met zijn drieen naast elkaar instappen op hoefslag, binnenhoefslag en derde hoefslag en zie maar hoe je er langs komt in schouderbinnenwaarts Clown
En dan vraag je beleefd of ze misschien achter elkaar willen gaan stappen en dan krijg je nog een vuile blik op de koop toe en ongetwijfeld het predikaat arrogante ***

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:47

-> TAO

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:49

toch geen ruzie over gehad hoop ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:40

Nee zeker niet haha! Zijn er 2 in onze les die ik wel kan schieten, maar die stappen ook gerust op de hoefslag enz...

Maar ik ga dus linksom nooit aan de kant voor een zijgang, maar ga rechtsom wel altijd van de hoefslag af ook al rij ik zijgang. Ik hoor ook vaak op wedstrijden de frustratie dat het niet lukt om rechtsom een sbw oid in te zetten omdat er dan weer iemand aankomt...

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:34

Relaxed schreef:
Nee zeker niet haha! Zijn er 2 in onze les die ik wel kan schieten, maar die stappen ook gerust op de hoefslag enz...

Maar ik ga dus linksom nooit aan de kant voor een zijgang, maar ga rechtsom wel altijd van de hoefslag af ook al rij ik zijgang. Ik hoor ook vaak op wedstrijden de frustratie dat het niet lukt om rechtsom een sbw oid in te zetten omdat er dan weer iemand aankomt...

op wedstrijden heb je wel vaak van die arrogante mensen die gewoon doen waar ze zelf zin in hebben

Moorkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:47

Zoals het in het rijmpje staat kloppen de rijbaanregels, maar bij zijgangen worden die zijgangen bedoeld die je niet op de hoefslag rijd zoals appuyementen e.d. Het rijden hiervan heeft dan voorrang op andere rijbaanfiguren als een volte. Voor sbw geldt gewoon de "linkerhand heeft voorrang"regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

Moorkop schreef:
Zoals het in het rijmpje staat kloppen de rijbaanregels, maar bij zijgangen worden die zijgangen bedoeld die je niet op de hoefslag rijd zoals appuyementen e.d. Het rijden hiervan heeft dan voorrang op andere rijbaanfiguren als een volte. Voor sbw geldt gewoon de "linkerhand heeft voorrang"regel.

Nou en dat dacht ik dus ook altijd! Ja Dat die zijgangregel alleen op wijken en appuyeren slaat..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:02

Ik dacht dat zijgangen altijd voorrang hadden, maar dat meer appuyementen, wijken etc was, wat je door de hele bak doet.
Een sb valt daar m.i niet onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:05

In principe heb je voor de hoefslag al de linksom heeft voorrang regel, dat van de zijgangen is dan meer voor middenin de bak.. Zo had ik het tenminste altijd bedacht Knipoog

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:06

Zijgangen hebben voorrang, al ligt het er wel aan hoe de regels op de stal zelf zijn gesteld.
Overigens ken ik ook de regel 1 les per bak.
Met 2 in de zelfde bak lessen en dan allebei bij een verschillende instructeur is imo erg onhandig.