Pijn aan enkels tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Pijn aan enkels tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 11:55

Ik heb tijdens het rijden pijn aan mijn enkels. Als ik m'n hakken uitdruk knikken m'n enkels min of meer naar buiten Koe en ik krijg ze niet recht. Beugels gaatje langer/gaatje korter heb ik al geprobeerd, maar geen verschil...
Zijn er meer mensen die dit hebben (gehad) en wat kun je eraan doen?

pearlie

Re: Pijn aan enkels tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:00

Het kan spierpijn zijn, dat de spieren moeten wennen aan de houding op het paard. Heb ik zelf altijd ontzettend last van als ik een tijd niet heb gereden (en op de raarste plekken).
Je zou ook een ander soort schoeisel kunnen proberen. Ik weet niet waar je nu mee rijdt, misschien iets stevigers of juist minder stevig; rubberen laarzen, leren laarzen, chaps.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:02

Dan steun je wss te veel op je enkels met lichtrijden. Dan belast je ze te veel. Probeer eens zonder beugels licht te rijden, dan moet je je knieën beter aanleggen en worden je enkels minder belast. Is een kwestie van veel oefenen.

Het kan ook nog zijn dat je je benen verdraait om uit het zadel te kunnen komen, dan kun je zowel last van je enkels als van je knieën krijgen. Is ook een kwestie van je bovenbeenspieren trainen Lachen

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:02

Ik heb zelf last van mijn linkerenkel tijdens het rijden. Ik heb vooral last van de spier die vanaf de buitenkant van de enkel richting de kuit loopt.

Ik heb dit op verschillende paarden/verschillende zadels/met verende beugels/zonder verende beugels/met enkelband om/zonder enkelband om etc.

Ik ben er toevallig deze week voor naar de huisarts geweest.
Hij vond dat mijn enkel behoorlijk instabiel/zwak was maar dat was waarschijnlijk aanleg. Doordat die enkel zo zwak is overbelast ik de spier waar ik dan last van krijg.

Niets aan te doen verder. Ik mocht gewoon doorrijden maar moest gewoon opletten dat ik niet teveel deed....
Niet echt handig dus.

Ik rijd af en toe met enkelband maar ik geloof niet dat het echt helpt. Ik ben nu vooral druk met steppen en dergelijke om de spier wat te trainen. Ik wil ook weer gaan skaten en het zo weer opbouwen.
Spieren kun je trainen dus dat probeer ik dan maar.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:40

misschien de sprenger bow balance of beweegbare sprengers kopen ?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:42

meedraaiende en verende beugels misschien een optie voor je?
Ik heb zelf de gpg pro grip.
Ideale beugels

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:05

Ik heb een chronische enkel blessure en krijg vreselijke steek en pijn als ik met een gewone beugel rij.
Ik gebruik de Sprenger beweegbare beugels en daarmee gaat het goed. Ik krijg alleen nog last als mijn paard moeilijk aan het been is of tijdens het trainen van zijgangen waar hij nog veel "steun" voor nodig heeft.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 11:39

Wat dom van me.. haha.
Ik heb altijd met die beweegbare beugels van Sprenger gereden. Maar heb een nieuw zadel gekocht met daaraan 'gouden' beugels van Ainsley, die schuine zeg maar. Dat zal het probleem wel zijn. Snel weer m'n sprengertjes eraan Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:49

idd ik heb ook sprengers beugels en gpg beugels! Voor mij de oplossing, ik knik mijn enkels ook naar buiten

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:52

Het kan inderdaad spierpijn zijn.
Ik heb daar in het begin ook regelmatig last van gehad.
Succes Haha! !

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:13

loop je normaal altijd op hakken? het kan zijn dat je pezen dan een beetje zijn gekrompen :p

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:56

Ik krijg het als ik veel lichtrij, maar een beetje training scheelt ook. Ik rij nu eigenlijk alleen nog maar met EZ rides: http://www.saddle-up.nl/N_art_123.html
Die hebben ook een groter voetbed en dat rijdt een stuk prettiger Ja

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:42

ik heb het ook , maar hoe vaker ik rij, hoe minder ik er last van krijg

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:46

Dat heb het ook soms, alleen aan de rechterkant.:S

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:16

Dat heb ik als ik me tenen naar het paard roe moet houden dan doet het pijn. Clown

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:06

Ik rijd vanwege enkelband problemen met Flexride beugels,scheelt een stuk.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:43

Ik heb nu ik weer met mijn Sprenger beugels rijd, nergens last meer van :-D

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:16

Gellukig had ik er vandaag geen last van

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:19

Ik had er vroeger ook altijd last. Maar sinds ik sinds 2 jaar bijna alleen op gympen loop en veel getraind heb in de sportschool, moet ik zeggen dat ik er geen last meer van heb. Waar het dan precies aan ligt weet ik niet. Ik denk dat die gympen een grote rol schelen (loop dus niet meer op hakken). En veel beenspieren trainen en pilates (alles lang en dus ook recht maken).

Daphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:05

Zoals er soms al staat misschien spierpijn, misschien belast je ze te veel.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:07

Ik tape mijn enkel nu voor het rijden en dat scheelt een stuk. Ik denk erover om een brace aan te schaffen want elke keer tapen is wel veel werk. Maar ik wacht nog even af.
Trainen heeft bij mij helaas geen nut want ik heb al vanalles gedaan. Het is echt een zwak punt. Ik heb het dus ook alleen links.

Vorige week heb ik zonder tape of enkelband etc gereden en dat ging voor geen meter. Na een kwartier had ik er al last van. En na een half uur moest ik echt stoppen.

Vandaag dus wel goed ingetaped en eigenlijk bijna geen last. Voor mij dus op dit moment wel een oplossing.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:50

kaj schreef:
Ik heb zelf last van mijn linkerenkel tijdens het rijden. Ik heb vooral last van de spier die vanaf de buitenkant van de enkel richting de kuit loopt.

Ik heb dit op verschillende paarden/verschillende zadels/met verende beugels/zonder verende beugels/met enkelband om/zonder enkelband om etc.

Ik ben er toevallig deze week voor naar de huisarts geweest.
Hij vond dat mijn enkel behoorlijk instabiel/zwak was maar dat was waarschijnlijk aanleg. Doordat die enkel zo zwak is overbelast ik de spier waar ik dan last van krijg.

Niets aan te doen verder. Ik mocht gewoon doorrijden maar moest gewoon opletten dat ik niet teveel deed....
Niet echt handig dus.

Ik rijd af en toe met enkelband maar ik geloof niet dat het echt helpt. Ik ben nu vooral druk met steppen en dergelijke om de spier wat te trainen. Ik wil ook weer gaan skaten en het zo weer opbouwen.
Spieren kun je trainen dus dat probeer ik dan maar.

daar heb ik ook last van, kan je dat minder maken door te trainen? en wat voor soort dingen moet je dan doen?
ik heb het bij allebei mijn enkels

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:51

Ik heb verschillende dingen geprobeerd (steppen etc) maar bij mij bleef het probleem.
Tapen is bij mij toch effectiever maar ja dat doe je niet zo gauw bij beide enkels.
Misschien kun je een keer een enkelband proberen?
Bij mij was het niet voldoende maar misschien dat het bij jou wel helpt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:12

een probleem bij tapen etc, is dat je daarmee de tape eigelijk alle steun laat overnemen. Daardoor zullen de pezen en spieren in je enkels nog verder verslappen. Ik zou dus toch proberen veel te wandelen, wandelen en nog meer wandelen, op schoenen die je enkels vrij laten. Dan zul je een paar keer pijnlijk door je enkels gaan (weet ik uit ervaring, ik kan zelfs met rijden door m'n enkels gaan..) maar het is wel noodzakelijk om enige stevigheid in je enkels te krijgen en of houden.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:38

Airborn ik kan echt wandelen wat ik wil maar met lopen heb ik er totaal geen last van. Tenminste niet voor het rijden zeg maar.

Ik kan door allebei mijn enkels zwikken zonder dat het pijn doet (enkelbanden zijn behoorlijk uitgerekt zeg maar Haha! ) maar met paardrijden kan mijn linkerenkel het niet aan.

Het is dan ook niet de enkel zelf die pijn gaat doen maar de spieren eromheen.

Huisarts vond stoppen met rijden ook weer niet nodig maar een brace zou wel kunnen helpen volgens hem.

En dat ik met rijden door mijn enkel zou gaan vind ik op zich nog niet het grootste probleem. (dat is me ook wel gebeurd) maar ik kan op een gegeven moment mijn voet niet meer in de stijgbeugel houden zo verkrampt zijn de spieren dan. Ik moet dan ook stoppen met rijden en dat is echt handig als je midden in een priveles zit. Als ik zelf aan het rijden ben kan ik rustig een kwartier gaan stappen of zelfs afstappen tussendoor maar tijdens een les wordt dat lastiger.

Mijn instructrice houdt er wel rekening mee maar ja van een half uur priveles kan zij ook geen anderhalf uur maken natuurlijk. Dus bij de eerste tekenen dat het niet meer gaat doen we even rustig aan maar als we daarna verder gaan en het gaat nog steeds niet dan moet ik gewoon stoppen.
Dat vind ik ook zonde van mijn les elke keer.
Ik ben een tijdje gestopt met rijden wegens omstandigheden en in november ben ik weer begonnen met lessen en sinds die tijd heb ik al hetzelfde probleem. Eerder heb ik het ook weleens gehad maar niet in deze mate. In het begin dacht ik nog het is kwestie van weer even wennen maar helaas dit blijkt niet zo te zijn. Het wordt eerder erger dan minder.

En ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat van een half uurtje tape mijn enkels zwakker worden. Het is niet zo dat ik mijn enkel elke dag intape ofzo. Op dit moment doe ik het alleen voor de les en dat is 1 keer per week.
Ik heb het vorige week niet gedaan en ik kon na een kwartier al bijna niet meer verder. Weer een tijdje gestapt en toch weer geprobeerd maar het ging niet meer. Afgelopen week had ik mijn enkel wel getaped en nu ging het een stuk beter. Na een half uur voelde ik het wel iets maar ik kon nog gewoon verder. Uiteindelijk bijna die kwartier erop gezeten en het ging eigenlijk prima.

Dus ik tape gewoon verder hoor Knipoog Ik heb trouwens kilometers over het strand gelopen op blote voeten en dit is ongetwijfeld erg goed voor de enkels maar het helpt niet tegen mijn problemen met paardrijden helaas.

Ik ben het wel met je eens dat als je een blessure hebt gehad dat het beter is om zoveel mogelijk te proberen om zonder tape en dergelijke de stevigheid weer op te bouwen maar als het niet gaat dan gaat het niet.
Overigens is mij wel verteld dat ondanks alle verhalen hierover tape of een brace je enkel niet verzwakt. Maar ja daar zijn natuurlijk verschillende meningen over.