Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 14:18

Een wild paard zou het niet in zijn hoofd halen om bij je in de buurt te komen. Maar onze trouwe beestjes begroeten ons als we ze weer komen bezoeken. Kijken of je niet nog wat te bikken hebt en geven zo nodig ook nog een voetje om extra aandacht te krijgen. Het 'huidige' paard is niet meer wat het was geweest.

Mijn vraag aan jullie: Wat vind je hier van? Is het goed dat het paard niet meer is was het was? Is het goed dat het paard zo afhankelijk van ons is geworden?

ikenindi

Re: Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:20

ik denk dat het gedrag van een paard in principe hetzelfde is als dat van een wildpaard. als je het paard maar yoe laat paard te zijn.

verder werkt het lichaam nog steeds het zelfde als een wild paard. zoveel verschilt een wild paard nietr van een gedomesticeerd paard. het is alleen jammer dat sommigen zich dat niet realiseren...

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:25

ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Er zijn allerlei belangrijke factoren weggefokt die de paarden wel nodig hebben om in de natuur te kunnen leven, denk aan harde hoeven en de vacht.

edit, nu ontopic. Tja die vraag kan je over alle gedomesticeerde dieren stellen. Of het goed voor hen is: ze weten niet hoe het leven in het wild is dus zullen ze zich er niet rot over voelen ofzo. Het is wel egoistisch van de mens, maar wij zijn gewoon extreem dominant en egoistisch Lachen Zo zijn we nu eenmaal gevolueerd. Niemand die er iets aan kan doen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:32

Annemarie_ schreef:
ikenindi: een wild paard en een gedomesticeerd paard verschillen wel heel erg van elkaar, het is niet zo dat als je een veulen van nu in het wild zet en je het een paar jaar later op komt zoeken dat het dan een volkomen wild paard is.
Er zijn allerlei belangrijke factoren weggefokt die de paarden wel nodig hebben om in de natuur te kunnen leven, denk aan harde hoeven en de vacht.

bullshit! harde hoeven en dikke vacht heeft die van mij nu ook. en die is echt gedomesticeerd, maar staat wel ook in de regen buiten;)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:32

Annemarie_ schreef:
Mijn paard heeft knijterhartde hoeven,en een mega vacht waar ze met -10 nog vrolijk bij zou zijn.

Black_White schreef:
Mijn vraag aan jullie: Wat vind je hier van? Is het goed dat het paard niet meer is was het was? Is het goed dat het paard zo afhankelijk van ons is geworden?
Ik vind het niet erg dat een paard gedomesticeerd is,zolang je de natuurlijke leefomgeving zoveel als mogenlijk probeerd na te bootsen.
(24/7 op de wei is daar al een goed voorbeeld van)
Het paard is afhankelijk van ons ja,maar dat zijn alle dieren in gevangenschap.
Het gedomesticeerde paard is nog steeds een paard,net zoals een wild paard,maar wij hebben voor onze eigen behoeften de paarden afhankelijk gemaakt.
(anders kon je er ook niks mee beginnen)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:43

Dat is nou eenmaal de evolutie zou ik zeggen, daarnaast bezitten paarden nog genoeg oorspronkelijke kenmerken. Als je een paard op laat groeien zonder menselijk contact zijn ze kwa gedrag net als vroeger in het wild.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 14:47

ikenindi schreef:
Annemarie_ schreef:

bullshit! harde hoeven en dikke vacht heeft die van mij nu ook. en die is echt gedomesticeerd, maar staat wel ook in de regen buiten;)

Huilen van het lachen die van mij staat als het regend buiten bibberend te wacht tot hij weer naar binnen mag om zijn bakje voer leeg te eten. Maar dat zal wel iets van zijn spaanse genen zijn.

Ik vind het wel zonde dat we de dieren zó afhankelijk hebben gemaakt. En dan doel ik er op dat een gedomesticeerd paard niet eens weet hoe het zichzelf zou moeten onder houden. Laat staan als het ziek is. Reken er maar niet op dat het dan zal eten, terwijl een wild paard geen moment zal twijfelen over het feit of die zielig moet doen of moet doorzetten om te overleven.

Ik denk dat we heel vergaan in het afhankelijk maken, maar daarentegen zeg ik ook eerlijk dat, ondanks ik mijn paard dagelijks buiten heb, en zijn leef omgeving zo natuurlijk mogelijk wil houden, dat ik niet veel doe om hem echt hard te krijgen.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:51

ikenindi schreef:
Annemarie_ schreef:

Die hoeven en vacht zijn maar een voorbeeld. Veel paarden zouden dit toch niet overleven door bijvoorbeeld slechte hoeven die afbrokkelen oid.

Black_White schreef:
Huilen van het lachen die van mij staat als het regend buiten bibberend te wacht tot hij weer naar binnen mag om zijn bakje voer leeg te eten. Maar dat zal wel iets van zijn spaanse genen zijn.

Ik vind het wel zonde dat we de dieren zó afhankelijk hebben gemaakt. En dan doel ik er op dat een gedomesticeerd paard niet eens weet hoe het zichzelf zou moeten onder houden. Laat staan als het ziek is. Reken er maar niet op dat het dan zal eten, terwijl een wild paard geen moment zal twijfelen over het feit of die zielig moet doen of moet doorzetten om te overleven.

dat bedoel ik, het échte oerinstinct van een wild paard vinden we toch bij heel weinig gedomesticeerde paarden nog terug ...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:55

Dus omdat Annemarie haar paard staat te bibberen in de regen zijn alle paarden hun oerinstinct verloren.
Die van mij bibberd niet,ook niet met een pak sneeuw op haar kont.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 15:01

Het was mijn paard, maar ik denk dat ze doelt op het feit dat maar weinig/geen gedomestceerde paarde nog het overlevingsinstict vertonen als ze ziek zijn. De meeste hebben geen eetlust meer en zullen, hoe je het ook went of keert, zielig gaan doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:01

Black_White schreef:

of gewoon wat het dier gewend is;) die van mij krijgt geen winterdeken op, en komt nooit op stal. ze past zich aan op de omgeving. als het korter licht wordt weet ze dat het winter gaat worden en begint ze al met het aanmaken van een dikke vacht. ze krijgt van mij ook geend eken op, en ik scheer het ook niet weg...

die van mij is qua gedrag niet wil, maar ze kent de paardentaal wel. elk sociaal opgegroeid paard kent dat nog.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:02

Tinkerloos schreef:
Dus omdat Annemarie haar paard staat te bibberen in de regen zijn alle paarden hun oerinstinct verloren.

Dat heb ik nergens gezegd Verward die van mij bibberen ook niet, omdat ze een deken op hebben Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:02

Annemarie_ schreef:
Die hoeven en vacht zijn maar een voorbeeld. Veel paarden zouden dit toch niet overleven door bijvoorbeeld slechte hoeven die afbrokkelen oid.

die hoeven brokkelen af ja. de buitenwand breekt af zodat het weer een korte hoef wordt;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:04

Black_White schreef:
Het was mijn paard, maar ik denk dat ze doelt op het feit dat maar weinig/geen gedomestceerde paarde nog het overlevingsinstict vertonen als ze ziek zijn. De meeste hebben geen eetlust meer en zullen, hoe je het ook went of keert, zielig gaan doen.

en DAT komt volgens mij door de manier van houden. als ik sommige paarden zie die `gewoon gezond`zijn denk ik ook soms: ze leven van buiten, maar ze leven van binnen al lang niet meer. gewoond oor de verkeerde manier van houden en omgaan...

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:05

apart dat jij dat aan paarden kan zien ikenindi Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:05

Annemarie_ schreef:
Tinkerloos schreef:

Dat heb ik nergens gezegd Verward die van mij bibberen ook niet, omdat ze een deken op hebben Tong uitsteken
Weet ik,ik heb mijn dikke bril niet op,het was het paard van Black_White. Cool

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:07

Annemarie_ schreef:
apart dat jij dat aan paarden kan zien ikenindi Knipoog

nou, als ik een stal binnen kom waar geen 1 paard reageert op je zijn die in mijn ogen dood hoor. een paard hoort allert te zijn. maar alle paarden hadden een andere eigenaar, en elke eigenaar beweerde dat zijn/haar paard gezond was;)

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:10

die paarden kunnen het ook gewend zijn dat mensen telkens binnen komen lopen. Als er bij jou telkens je moeder of weet ik veel wie langs je kamer loopt kijk je ook niet elke keer op lijkt me, en erg dood lijk je me niet... Het lijkt me als paard ook vermoeiend om telkens op te moeten kijken als er iemand aan komt lopen, op een gegeven moment heb je wel door dat dit gewoon 'voorbijgangers' zijn..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:12

dat is 1 van de dingen. als ik bij n paard zijn box kom hoort het in mijn ogen nieuwsgierig te zijn of iig intresse te tonen. deze paarden stonden allemaal suf voor zich uit te kijken...

die van mij is ook mensen gewend die langs haar komen. toch komt ze wel naar je toe lopen (ja, die van mij heeft wel de ruimte om dat te doen). in ieder geval gaat haar hoofd omhoog en zie je de oren bewegen. soms is t eten interessanter dan de mensen die langs lopen, maar ze is wel allert.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:19

haha ben je soms een natural ikenindi? Tong uitsteken (niks daartegen hoor, ik vroeg het me gewoon af)

Reageren die paarden dan zelfs niet als je bij de stal zelf komt staan en wat tegen ze zegt of klikt o.i.d.? En met deze opmerking van jou: toch komt ze wel naar je toe lopen (ja, die van mij heeft wel de ruimte om dat te doen
krijg ik ook het idee alsof die paarden in een heel erg klein boxje staan... Misschien dat ze daarom nogal afgestompt/duf/ongelukkig zijn?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:18

Paarden reageren altijd als er mensen langs lopen, ook al ben jij niet hun baas ze tillen altijd hun hoofd even op of kijken je even aan.

Een paard blijft altijd zijn oer instinct houden daarom zijn het ook vlucht dieren als ze in het nou komen zullen ze altijd willen vluchten. Als ze in het land staan spelen ze,vechten ze ook op hun wilde paarden manier met elkaar. Maar als een paard bang is en hij is bij jou zal hij toch altijd op jou vertrouwen (tenzij de band niet zo sterk is dan zal hij twijfelen of hij bij jou blijft of wil vluchten) Vluchten is één van de oer instincten zeker als iets eng is.

Maar een paard wat niet kan overleven in het wild gaat dood, of wordt verjaagt door zijn soort genoten. Maar wij mensen kunnen paarden weer beter maken. Daardoor worden paarden ook ouder als in het wild. Wij hebben de paarden gemaakt zoals ze nu zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:07

Annemarie_ schreef:

Ze verschillen niet van elkaar. Niet qua bouw, niet qua instinct, niet qua wezen.
Het gaat mis vanaf het moment dat mensen zich met het veulen gaan 'bemoeien' en het veulen omstandigheden gaan bieden die tegen de natuur van het paard in gaan. Denk aan de manier van afspenen, de manier van huisvesten, de manier van voeren, de manier van verzorgen etc. Dáar gaat het veelal mis en niet in het fokken (er is echt niks "weggefokt").

Annemarie_ schreef:
Tja die vraag kan je over alle gedomesticeerde dieren stellen. Of het goed voor hen is: ze weten niet hoe het leven in het wild is dus zullen ze zich er niet rot over voelen ofzo. Het is wel egoistisch van de mens, maar wij zijn gewoon extreem dominant en egoistisch Lachen Zo zijn we nu eenmaal gevolueerd. Niemand die er iets aan kan doen.

Een paard is een dier dat zich gemakkelijk aanpast en het leven neemt zoals het is. Maar dat wil niet zeggen dat paarden die een leven hebben wat grotendeels tot volledig tegen hun natuur en hun hele wezen indruist, zich niet rot zouden voelen. Een dier dat gebouwd is om continue in beweging te zijn, te lopen grazen, in kuddeverband te leven, alle ruimte te hebben om te kunnen vluchten, continue ruw voedsel tot zich te nemen, zal zowel geestelijk als lichamelijk veel gezonder zijn dan een paard dat veelal stil, binnen, opgesloten en geïsoleerd staat, geen ruimte heeft en niet continue ruwvoer tot z'n beschikking heeft (maar plotseling 2 kilo snel verteerbaar voedsel in z'n maag krijgt).
Dus wat je laatste zin betreft dat niemand er iets aan kan doen: je kunt er wel degelijk iets aan doen, namelijk je paard tegemoet te komen in zijn natuurlijke wezen en behoeftes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:10

Kingsley2 schreef:
Paarden reageren altijd als er mensen langs lopen, ook al ben jij niet hun baas ze tillen altijd hun hoofd even op of kijken je even aan.

Een paard blijft altijd zijn oer instinct houden daarom zijn het ook vlucht dieren als ze in het nou komen zullen ze altijd willen vluchten. Als ze in het land staan spelen ze,vechten ze ook op hun wilde paarden manier met elkaar. Maar als een paard bang is en hij is bij jou zal hij toch altijd op jou vertrouwen (tenzij de band niet zo sterk is dan zal hij twijfelen of hij bij jou blijft of wil vluchten) Vluchten is één van de oer instincten zeker als iets eng is.

Maar een paard wat niet kan overleven in het wild gaat dood, of wordt verjaagt door zijn soort genoten. Maar wij mensen kunnen paarden weer beter maken. Daardoor worden paarden ook ouder als in het wild. Wij hebben de paarden gemaakt zoals ze nu zijn.

Een paard hoeft zijn hoofd niet op te heffen om te beseffen dat je eraan komt hoor... Ze zijn gewoon geleerd dat het niet eng is en dus niet de moeite om naar te kijken.
Paarden zijn nog niet zoveel veranderd volgens mij hoor...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:47

JoviBan schreef:
Annemarie_ schreef:

Ze verschillen niet van elkaar. Niet qua bouw, niet qua instinct, niet qua wezen.
Het gaat mis vanaf het moment dat mensen zich met het veulen gaan 'bemoeien' en het veulen omstandigheden gaan bieden die tegen de natuur van het paard in gaan. Denk aan de manier van afspenen, de manier van huisvesten, de manier van voeren, de manier van verzorgen etc. Dáar gaat het veelal mis en niet in het fokken (er is echt niks "weggefokt").

(ik weet het niet hoor, heb het nooit geprobeert, daarom vraag ik het)
Dus jij denk dat als ik een merrie met veulen in een natuurgebied 'dump' en de merrie verzorg indien nodig en het veulen volkomen negeer, dat het veulen volwassen wordt en voor zich zelf leert op komen zoals een paard dat hoort te doen? Het vervreemd zich wel van mensen, maar zit het afhankelijke niet inmiddels in het paard ingebakken? Zou het zich kunnen redden als het ziek is (noem maar een voorbeeld)?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:57

Mijn pony is wild opgegroeid zonder menselijk contact die redde dus inderdaad zichzelf met de kudde