bodyprotector wel/niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

bodyprotector wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:08

Hallo,
Ik ben erover aan het denken om een bodyprotector aan te schaffen,
alleen nu hoor ik van sommigen heeft geen enkele zin, zit niet lekker en heeft geen nut;beschermt niet goed! En andere vinden van wel.
Ik zou graag jullie mening horen, want ze zijn toch niet zo goedkoop..
En welke zit dan het fijnst? Bloos
Groetjes.

sorry als hier al een topic over is, ik zou dan graag de link willen

Judje

Re: bodyprotector wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:40

Het belangrijkste voor de werking van de bodyprotector is dat deze goed past.
Een bodyprotector, die goed past, belemmerd weinig tot niet en beweegt niet ten opzichte van jou.
In ruitersportzaken hebben ze vaak de kennis niet, waardoor er iha te grote BP's worden verkocht, waardoor ze dus gaan schuiven tijdens een val en juist extra pijn kunnen veroorzaken.
Een goede BP is zeker aan te bevelen. Je romp is het centrum van je lichaam, waar de meeste belangrijke organen ziten. Daarnaast: je ruggengraat. Een gevoelig onderdeel van het lichaam, waar alle zenuwen doorheen lopen.

Zelf rijdt ik sinds kort ook met en je zult horen (meerdere topics) dat het echt verstandig is en ze snel naar je lichaam vormen. Ik heb de Air-o-wear Zippa bij http://www.canter-equipment gekocht. Zij zit zelf in de SGW en heeft al jaren ervaring met BP's. In de dressuur en springsport is het nog relatief nieuw, waardoor de ervaring bij de meeste verkopers niet aanwezig is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:52

fabiee schreef:
Hallo,
Ik ben erover aan het denken om een bodyprotector aan te schaffen,
alleen nu hoor ik van sommigen heeft geen enkele zin, zit niet lekker en heeft geen nut;beschermt niet goed! En andere vinden van wel.
Ik zou graag jullie mening horen, want ze zijn toch niet zo goedkoop..
En welke zit dan het fijnst? Bloos
Groetjes.

sorry als hier al een topic over is, ik zou dan graag de link willen

Er zijn verschillende soorten BP's. Ik heb op Equitana alle soorten merken gepast en veel daarvan zaten idd niet lekker. Dat heb jij ook als je schoenen gaat kopen. Ook al heb je de goede maat, toch kunnen ze niet lekker zitten als het net niet jouw model is.
Allereerst moet je de goede maat hebben en zeker niet te groot, want dat is onveilig bij het rijden.

Welke het fijnst zit kunnen wij jou niet vertellen. Ik heb de RaceSafe, maar dat wil niet zeggen dat het ook jouw model zal zijn.

Goedkoop.... tja, wat is goedkoop? Als jij van je paard afvalt, en je loopt daarbij letsel op, dan kan de behandeling daarvan duurder zijn dan de aanschaf van een BP. Natuurlijk ben je niet overal tegen beschermd met zo'n ding. Maar het kan wel je val breken. En bijv. zorgen dat je ribben niet breken maar alleen gekneusd zijn.

Bij een ruitersportzaak verkopen ze doorgaans maar 1 merk. Dus je hebt weining keuze. Ook hebben verkopers er doorgaans nog niet zoveel verstand van wanneer een PB goed zit. Als ik jou was zou ik dus ook contact opnemen met Canter en haar om advies vragen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:10

ik heb zelf pas een bodyprotector aanegschaft. zodra de BP een beetje warm is vormt die naar je lichaam vergeet je dat je er 1 omhebt. het geeft mij meer zelfvertrouwen op een paard/pony.
op mijn manege rijden er best wel veel van de ruiters met een BP. het beschermt wel op het hoofd na de belangrijkste delen van het lichaam. toen ik oor het eerst een BP droeg , ik was de eerste van mijn lesgroep werdt er verteld aan alle andere ouder wat het doet en waarom het belangrijk is. ik zelf vind he een BP even belangrijk als een cap en dat vinden meerdere mensen ook. vooral voor kleine kinderen is het aan te raden omdat hun sneller iets breken dan volassenenen.

ik heb trouwens de BP van harry horse. de BP kun je al vinden vanaf 60 euro

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:14

ik rijd nu met de bodyprotector van mijn bijrijder. Voel me tog wel een stuk veiliger!

Ga er zelf ook echt 1 aanschaffen! Is gewoon veel beter voor mijn eigen gemoedsrust ook. misschien val ik dan zachter Clown

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:02

dankjewel allemaal,
dus als ik jullie geloof, KOPEN die bodyprotector?! Knipoog

j0mMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:09

koop wel een goed passende en aansluitende bodyprotector!
Die van mij was iets te groot waardoor ik niet lekker kon gaan zitten met springen (daarvoor had ik hem) als ik ging zitten duwde hij in mn nek en dan zat ik niet meer in balans... Ik ben daarna gewoon zonder gaan springen omdat ik dan beter zat dus er minder makkelijk vanaf viel.. Voor mij had ie dus eigenlijk een negatief effect...

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:40

Ik vind dat het niet echt lekker rijd. maar het is wel goed als je valt ! Maar het kan ook gebeuren dat je precies op het randje vaslt aan de onderkant en dan heb je alsnog last van je rug. Met springen vindt ik het wel goed !! want als je dan in een hindernis stort doet het al een stuk minder pijn Clown haha

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:06

lizzy_x schreef:
Ik vind dat het niet echt lekker rijd. maar het is wel goed als je valt ! Maar het kan ook gebeuren dat je precies op het randje vaslt aan de onderkant en dan heb je alsnog last van je rug. Met springen vindt ik het wel goed !! want als je dan in een hindernis stort doet het al een stuk minder pijn Clown haha

ik spring niet veel, kleine sprongentjes nog geen meter,
ik weet het niet goed wat ik moet doen.
Maar hoe kan ik nou controlen of de bodyprotector goed past? Haha!

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:26

Ik heb ook een bodyprotector. Ik voel mij hierdoor veiliger. Dit omdat ik na een gevaarlijke val toch wat bang ben geworden. Ik ben ook een paar keer met de bodyprotector gevallen en ik had niets. Normaal heb ik gelijk rugklachten etc. Als ik een paard niet vertouw doe ik hem altijd aan ook al is het met dressuur. Ik heb een imperial riding bodyprotector. Wanneer deze warm wordt past deze zich aan je lichaam aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:29

ik rij altijd met een BP

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:06

We zijn op het moment bezig met het inrijden van mijn paard, zonder bodyprotector stap ik er niet op Lachen. Ik ben er al een keer goed afgestuitert, en die bodyprotector heeft zeker de val gebroken!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:40

Ik denk dat een bodyprotector wel degelijk zin heeft! zelf heb ik er geen 1 maar ik heb er wel een keer 1 omgehad met springen! het zit misschien niet zo fijn maar ik denk dat het de klap wel opvangt!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:47

Ik heb er ook 1 aangeschaft omdat ik ook een 3-jarige aan het inrijden ben Lachen de eigenaresse was eraf gevallen en had dr rug gebroken. Ze wilde absoluut niet dat ik zonder opstapte. Ik heb ook de Air-o-Wear, zit goed, alleen de achterkant was iets te lang voor mn dressuurzadel. Nu hebben we er zelf een stukje afgesneden.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:05

Wil er ook eentje kopen, nog tips voor een goed merk??

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:07

Welke ik helemaal bagger vond zitten was die van HH.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:16

die vind ik juist heel lekker zitten
iedereen vind een andere BP lekker zitten dus probeer er meerdere merken.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:49

ik rijd ook met 1 van HH opt moment

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:00

Ik heb ook een BP aangeschaft wegens het gaan rijden op een jong paard. Ik heb op Equitana een engelse BP gekocht. deze zit geweldig. Je hebt niet eens in de gaten dat je hem aanhebt.
Tip, als je de BP aanhebt in de winkel ga dan op een zadel zitten waar je zelf ook regelmatig opzit. op deze manier kun je goed bekijken en voelen of de BP het zadel niet raakt, want dan is hij te groot. de man waarbij ik de BP kocht heeft dit ook bij mij gedaan en heeft ervoor gezorgd dat de BP volledig aansluit bij mijn lichaam.
Ik denk dat de echte tip is om de BP te kopen bij een plek waar je weet dat de mensen er verstand van hebben, want het klopt dat de meeste paardenwinkels dit niet hebben mbt dit onderdeel.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:31

ik heb er ook een aangeschaft omdat ik me op die manier veel veiliger voel bij het springen,je weet gewoon als je zou vallen dat het bijna geen pijn doet,

je eigen veiligheid gaat voor alles!!! dus lekker doen en laat de rest maar kijken, ik heb gewoon verschillende merken gepast en de best zittende gekocht

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:36

lemanthia schreef:
die vind ik juist heel lekker zitten
iedereen vind een andere BP lekker zitten dus probeer er meerdere merken.

Precies, wat bij de een goed kan zitten, zit bij de ander vreselijk Lachen

Goed en veel passen dus!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:06

Als je er eentje wilt kopen, maar wel zorgen dat het dan wel goed past, dus misschien even langs meerdere ruitersportzaken of grote als Divoza. Zo kan je informatie 'verzamelen'.
Verder zou ik het wel erg fijn vinden bij springen/crossen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:11

MissyPalonie schreef:
ik rijd nu met de bodyprotector van mijn bijrijder. Voel me tog wel een stuk veiliger!

Ga er zelf ook echt 1 aanschaffen! Is gewoon veel beter voor mijn eigen gemoedsrust ook. misschien val ik dan zachter Clown

Niet handig, want de BP gaat naar jouw lichaam zitten. Zo moet je een BP, net als een cap, nooit uitlenen aan andere.

Ik heb dinsdag een nieuwe cap gekocht(kavalkade) ben woensdag gelijk van het paard geknilkkerd en heb nu m'n rugspieren gekneusd. Conclusie? Vandaag terug naar de ruitersport zaak e BP aangeschaft. Dit gebeurd me geen 2e keer. Ben er nog goed vanaf gekomen, want tja, van een paard via een flinke bok plat op je rug terecht komen is niet echt lekker.

Kopen dus dat ding!
(en tja, je wint er niet de schoonheidsprijs mee, maar wat is je meer waard?)

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:15

Mijn moeder, zusje en ik hadden het er net aan tafel nog over en wij gaan er ook 1 aanschaffen. Ik wil nu toch wat meer gaan springen en we rijden veel buiten dus mijn moeder vond het een veiliger idee.
Divoza zit niet zo ver bij ons vandaan, daar hebben ze toch ook wel verschillende en kunnen ze je toch ook wel goed helpen?
( ik heb nog niet op de site gekeken)

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:16