Mening gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkyhorse

Mening gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:11

Hallo bokkers! Clown

(Ik hoop dat dit berichtje juist staat...)
wij, ik en mijn 2 andere zussen, zouden dus waarschijnlijk een paard krijgen.
het staat bijna helemaal vast, alleen nog wat organiseren.. voor het paardje zelf zouden we naar iemand gaan die er eentje voor ons zoekt. Je vertelt aan die persoon wat voor paard je zoekt,...
Want het is tenslotte niet eenvoudig om een paard te vinden dat voldoet aan de eisen van ons alledrie!
Wij rijden natuurlijk allemaal anders, dus zal het vinden van een geschikt paardje niet eenvoudig zijn...:s
(Dit was even ter info Clown )

wij zouden dus MET 3 met 1 PAARD rijden... Natuurlijk maken we een rijschema op, zodat iedereen evenveel kan rijden op ons paardje, maar dan zou het paardje wel 6uur per week rijden, als iedereen 2uur per week wil rijden!...
*Vinden jullie dit niet een beetje teveel?
*Of is dit juist goed, dat een paard zoveel rijdt?
*En heeft iemand misschien ervaring met het-delen-van-een-paard-met-3, of hoe denken jullie erover?
*Zouden wij dit kunnen, als we alles goed afspreken?

sarosxx

Re: Mening gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:19

Als jullie drie zussen zijn is het toch geen probleem? Ik neem aan dat dit samen met jullie ouders is besproken.
Zes uur per week is helemaal niet te veel. Het is juist goed als ze veel beweging krijgen. En met drieën komt hij of zij zeker geen aandacht te kort. Misschien wel verstandig als jullie les gaan nemen, dan alle drie dezelfde instructeur of trice hebben.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:20

Dat is is 1uur per dag en 1 dadg rust , dat is toch prima voor een paardje Lachen ?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:22

Waarom is 6 uur in de week veel? Dat betekent per dag 1 uur rijden en 1 dag stilstaan. Dat is normaal vind ik.
Met zijn 3en een paard delen kan prima, mits je allemaal op 1 lijn zit met bepaalde dingen. Bijvoorbeeld ongeveer dezelfde rijstijl, heebn jullie alledrie dezelde doelstelling? Niet dat de een recreatie rij en de ander fanatiek wedstrijdruiter is. Meestal zijn daar verschillende eisen aan bij het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:23

Ik heb geen ervaring van een paard delen met drie, wel met twee. Het belangrijkste vind ik dat je een paard zoekt dat écht bij jullie alledrie past, want bij ons is het daar fout gegaan. Mijn zus had het zowiezo al meer voor de pony's, maar dit was niet realistisch omdat we beiden nogal groot zijn. Ze zag een paard dus op voorhand niet écht zitten, en omdat Noah wat kuren had in het begin, voelde ze zich steeds vervelender bij hem. Resultaat is dus nu dat ik (na een jaar) hem helemaal alleen doe, ze komt af en toe nog wel eens mee, maar dat is het dan. Ik weet hoe moeilijk het is, want het klikte bij mij meteen met hem, en dan laat je zo'n paard natuurlijk niet graag gaan, maar hou echt rekening met elkaar, anders kan het best nog tot ruzie leiden (is gelukkig bij ons niet gebeurt).

Voor het rijden: ik denk dat er wel meer paarden zijn die 6u per week rijden, manegepaarden doen gemakkelijk 2u per dag, dus nog veel meer Knipoog Wel kan je mss niet altijd rijden, maar bv 1u rijden, en het 2de uur (dat het jouw beurt is) longeren, grondwerk, wandelingetje aan de hand gaan maken, voetballen,... gewoon iets minder inspannend dan rijden.

Veel succes met de zoektocht naar je paard!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:36

Amai, bedankt allemaal voor jullie snelle reacties! Bloos
Wij rijden altijd in dezelfde groep, dus ons niveau ligt ongeveer op dezelfde lijn.
Wel heeft mijn ene zus veel meer lef... Mijn zus heeft soms wat schrik en durft niet altijd voor de wat pittigere paarden te kiezen, terwijl mijn andere zus er met geen probleem opkruipt Clown
Dat zal dus waarschijnlijk wringen... Mijn zus wil graag een wat pittiger paard,
terwijl mijn andere zus een goed, eerlijk, lief leerpaardje zoekt.
Maar volgens mij bestaan er wel paarden die dit allebei hebben...
Natuurlijk zouden we ook blijven les volgen, waarschijnlijk ook van dezelfde persoon, dus dat komt wel in orde Clown

Ons doel is dressuur en springen, maar we zouden misschien eventueel later wedstrijden rijden.
Eerst véél oefenen Clown
Dus dat zit wel goed, ons doel.

Nu ja, misschien hebben jullie wel gelijk, 6uur is niet zoveel, mits het paardje voldoene rust krijgt Clown

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:41

Zes uur is idd niet zoveel voor een volwassen paard, dus minimaal een jaar of 7/8. Voor een jong paard is het wel teveel.
Idd wel goede afspraken maken, bij dezelfde persoon lessen is idd erg verstandig, zodat de rijstijl een beetje overeenkomt.

Maar je moet wel accepteren dat de een fanatieker is dan een ander en dat de een beter rijd als een ander. Als je hier geen problemen mee hebt, dan moet het goed komen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:53

Ik denk dat de meeste paarden van particulier wel uurtje per dag lopen met misschien een rustig.
Manegepaarden lopen paar dagen in de week veel uren.
Mensen die endurance o.i.d. rijden maken soms veel uren.

Welnee, een gezond paard lacht om 6 uur! Haha!
Ik hoef zeker niet over werkpaarden te beginnen? toeristenmaneges e.d.? ranchpaarden?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:34

elke dag 1 uur beweging en een dag rust is eigenlijk nog best weinig hoor. Wel moet je omdat je met z'n direen bent afspreken wie wat en welke dag doet. Verder lijkt mij ideaal hoef je niet elke dag naar je paard maar wordt hij/zij toch gedaan.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:32

prima toch. 6 uur is helemaal niet veel. een paard kan veel hebben hoor.

123roy456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:41

djoya schreef:
prima toch. 6 uur is helemaal niet veel. een paard kan veel hebben hoor.

1 uur per dag kan het makken lijk hoor! zal het paardje echt helemaal niet erg vinden
alleen zou ik dus goed met zijn 3e afspreken hoe jullie het gaan doen dat jullie wel allemaal het zelfde rijden Knipoog anders kan die in de war raken dan heb je zo een manege pony efeckt Verdrietig gewoon alle 3 van de zelfde persoon les nemen dan komt alles helemaal goe:D

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:45

Ik deel mijn pony samen met mijn zus, dat bevalt heel goed. Je kunt elkaar helpen met rijden en bij elkaar terecht voor zorgen of advies rond je pony. Het is even een balans vinden in tijd en aanpak. Onze pony komt iig geen aandacht te kort!
Het is wel belangrijk dat je allemaal een goede klik hebt met de pony en goede afspraken maakt over de dagelijkse verzorging e.d.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:00

Het is beter je paard te veel dan te weinig te laten lopen. 6 uur per week is prima. jullie moeten wel goed afspreken op wiens naam het paard komt te staan, want om welke reden dan ook kan er een plotseling mee stoppen... maar met zussen hoeft dat vast geen probleem te zijn. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:08

pinkyhorse schreef:
Amai, bedankt allemaal voor jullie snelle reacties! Bloos
Wij rijden altijd in dezelfde groep, dus ons niveau ligt ongeveer op dezelfde lijn.
Wel heeft mijn ene zus veel meer lef... Mijn zus heeft soms wat schrik en durft niet altijd voor de wat pittigere paarden te kiezen, terwijl mijn andere zus er met geen probleem opkruipt Clown
Dat zal dus waarschijnlijk wringen... Mijn zus wil graag een wat pittiger paard,
terwijl mijn andere zus een goed, eerlijk, lief leerpaardje zoekt.
Maar volgens mij bestaan er wel paarden die dit allebei hebben...
Natuurlijk zouden we ook blijven les volgen, waarschijnlijk ook van dezelfde persoon, dus dat komt wel in orde Clown

Ons doel is dressuur en springen, maar we zouden misschien eventueel later wedstrijden rijden.
Eerst véél oefenen Clown
Dus dat zit wel goed, ons doel.

Nu ja, misschien hebben jullie wel gelijk, 6uur is niet zoveel, mits het paardje voldoene rust krijgt Clown

6 uur per week is ABSOLUUT niet veel, een volwassen paard kan met gemak 2 uur per dag lopen. Af en toe een dagje rust is natuurlijk nooit slecht. Al zouden jullie allemaal 4x per week willen rijden, zelfs dat zou mogelijk moeten zijn.

Wat betreft het paard: er zijn stapels paarden die pittiger of ondeugender worden op het moment dat je ze pittiger rijdt of er wat meer van vraagt en die braver zijn op het moment dat je er minder van vraagt. Met zo'n type paard zou je ene zus het in eerste instantie rustig aan kunnen kijken en op het moment dat ze wat meer vertrouwen krijgt wat meer kunnen gaan vragen van het paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:12

Een volwassen paard zou makkelijk 6 uur per week moeten kunnen rijden hoor, dan kan iedereen toch lekker 2 keer per week rijden? Je moet alleen wel zorgen dat je het goed opbouwt, niet ineens heel veel gaan rijden zeg maar.

En je moet natuurlijk goed afspreken wie er in het weekend rijdt en wie niet. Maar je zou zelfs zo kunnen doen dat op zaterdag of zondag 2 personen rijden, b.v. zaterdagochtend de ene zus, zaterdagmiddag de ander. Dan kan iedereen in het weekend 1x rijden. Ook dat kan nog best hoor, als je d'r maar op let dat er dan niet 2x op 1 dag heftig gedressuurd wordt. Stel iemand rijdt op zaterdagochtend flink dressuur, dan is het juist goed dat je op zaterdagmiddag dan nog een rustig (!) bosritje of buitenritje doet, maakt de spieren weer lekker los.

Nee, ik zie daar niet zo'n groot probleem in, als je maar wel de gezondheid en training van het paard op de eerste plaats zet.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:18

Dat kan prima hoor zolang jullie maar op 1 lijn zitten. Haha! En het paard genoeg afwisseling krijgt, ipv elke dag dressuur of dergelijke. Anders word het snel saai voor je pony denk ik!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:03

HannahFrouk schreef:
Een volwassen paard zou makkelijk 6 uur per week moeten kunnen rijden hoor, dan kan iedereen toch lekker 2 keer per week rijden? Je moet alleen wel zorgen dat je het goed opbouwt, niet ineens heel veel gaan rijden zeg maar.

En je moet natuurlijk goed afspreken wie er in het weekend rijdt en wie niet. Maar je zou zelfs zo kunnen doen dat op zaterdag of zondag 2 personen rijden, b.v. zaterdagochtend de ene zus, zaterdagmiddag de ander. Dan kan iedereen in het weekend 1x rijden. Ook dat kan nog best hoor, als je d'r maar op let dat er dan niet 2x op 1 dag heftig gedressuurd wordt. Stel iemand rijdt op zaterdagochtend flink dressuur, dan is het juist goed dat je op zaterdagmiddag dan nog een rustig (!) bosritje of buitenritje doet, maakt de spieren weer lekker los.

Nee, ik zie daar niet zo'n groot probleem in, als je maar wel de gezondheid en training van het paard op de eerste plaats zet.

Ja idd, eerst opbouwen natuurljk,
misschien best beginnen met een halfuurtje elk per week, dan 1uurjte, ...
dat zien we wel nog Clown
en natuurlijk komt er een rijschema:) en we hadden het ook zo voorzien dat er de zaterdag 2mensen rijden, en de zondag in de voormiddag. De zondagnamiddag een buitenritje, even op de wei,... zoals je zegt:)
We willen het paardje natuurlijk niet afmatten! Clown
Bedankt voor julle reacties btw Bloos

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:05

Anniick schreef:
Het is beter je paard te veel dan te weinig te laten lopen. 6 uur per week is prima. jullie moeten wel goed afspreken op wiens naam het paard komt te staan, want om welke reden dan ook kan er een plotseling mee stoppen... maar met zussen hoeft dat vast geen probleem te zijn. succes!

Daar heb ik ook al aan gedacht... Bloos
maar ik denk dat het het eerlijkst is om het paardje op de naam van één van mijn ouders te zetten...
Anders is het helemaal niet fair.. Clown
HOewel het altijd op mijn naam mag staan hoor! Haha! Maar dat speelt geen rol,
zolang het paardje maar gelukkig is! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:18

pinkyhorse schreef:
Ja idd, eerst opbouwen natuurljk,
misschien best beginnen met een halfuurtje elk per week, dan 1uurjte, ...
dat zien we wel nog Clown
en natuurlijk komt er een rijschema:) en we hadden het ook zo voorzien dat er de zaterdag 2mensen rijden, en de zondag in de voormiddag. De zondagnamiddag een buitenritje, even op de wei,... zoals je zegt:)
We willen het paardje natuurlijk niet afmatten! Clown
Bedankt voor julle reacties btw Bloos

Dikgedrukt: dat moet je gewoon af laten hangen van de conditie die het paard al heeft op het moment dat je het paard koopt of op proef krijgt. De meeste fatsoenlijk ingereden paarden worden wel ongeveer iedere dag gereden dus dan is het geen probleem als je die gelijk 6x per week rijdt.

En afmatten dat doe je niet mits je gewoon luistert naar je paard en het dier niet oneerlijk behandelt en bijvoorbeeld een uur lang alleen maar gaat racen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:44

Je bedoelt denk ik: een half uurtje per week per ZUS (?) Knipoog. Want met een half uurtje per week rijden zul je niet veel opbouwen hoor. Dan zou ik 3x een half uurtje doen.

Maar affin, zo te horen gaat het allemaal wel goedkomen en zijn jullie in elk geval niet van plan om het paard uit te putten ;-

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:58

6 uur in de week is helemaal niet veel. Als je maar wel zorgt dat je t werk opbouwd en het neit allemaal op 1 dag of 2 dagen propt.. dus niet de hele week stil laten staan en dan in t weekend ineens alle 3 2 uur willen rijden.
Verder moet je van te voren zo goed mogelijk afspraken maken. Hoe verdeel je de weekenden bijvoorbeeld? wat doen jullie als er iemand ziek of geblesserd is of op vakantie? en als t paard nou bijv een paar dagen kreupel is oid en 1 of 2 van jullie daardoor niet kunnen rijden en de derde een paar dagen later weer wel.. krijgen jullie dan geen ruzie? zitten jullie wel op 1 lijn qua africhting? zo is het voor de afwisseling ook goed om eens niet te rijden, maar in plaats daarvan te longeren, grond werk te doen, te gaan wandelen en gewoon los te gooien. Dan is het natuurlijk niet leuk als 1 persoon dat heel belangrijk vind en de rest juist niet.. tenzij je t juist weer leuk vind om als enige bv grondwerk met t paardje te doen...
Ik zou aanraden om te proberen zoveel mogelijk van te voren af te spreken en eventueel op te schrijven! en als t paardje dr dan is vooral veel blijven praten over wie wat doet en hoe en wie wat wil, dat jullie wel op 1 lijn blijven! T hangt ook vna jullie band af hoor! Als jullei t allemaal prima met elkaar kunnen vinden zonder gekibbel gaat t vast goed, maar mijn ervaring is dat zusjes en broertje vaak nogal kunnen kibbelen hahah!
Veel succesen vooral veel plezier alvast!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:25

6 uur vind ik niet veel hoor dat is normaal, ik hoop alleen dat jullie onderling geen ruzie krijgen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:25

6 uur rijden is juist prima. Wij( man, dochter en ik) delen ook een paard. Alle drie een manege les in de week en man en ik rijden haar de buitenritten. ( hebben zelf geen bak o.i.d.)Het belangrijkste is, denk ik, een geschikt paard vinden. Mijn man is nogal streng, mijn dochter is beginner en ik zit er midden in. Het paard voelt meteen wat er van haar verwacht wordt en past zich volgens mij gewoon aan.Mijn man vraagt veel, ik wil gewoon stelling, buiging en vriendelijk aanleuning en dochter sloft rustig haar lesje.Zoon lief van elf, heeft ook 1 maal gelest met haar, maar zij liep als maar terug de groep in( liet zich dus eigenlijk niet "sturen/leiden" door hem, maar rende steeds naar de ander lesdieren op dat moment)( niet heel vreemd, zo'n klein mannetje op een dier van 1.76 m). Dit liet ze bij niemand zien, vond ik ook geen gezonde actie van haar, en heb dat dus stop gezet.Helaas staat ze nu enkele weken stil, met een blessure, wat inhoud dat wij drieen niet lessen!!! Hou daar ook rekening mee Knipoog

Wij hebben best enige tijd naar een geschikt paard gezocht. De ene was te heet en de ander te sloom. Die te groot of te snel. Hij/zij hoeft niet mooi te zijn, als hij/zij maar braaf is, is voor mij het belangrijkst.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:30

Ik zou er in het begin voor zorgen, dat jullie allemaal goed aan het beestje gewend zijn, en dat het beestje ook gewend is om te werken Knipoog. Gewoon goede afspraken maken en rustig opbouwen!

Succes ermee!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 17:17

HannahFrouk schreef:
Je bedoelt denk ik: een half uurtje per week per ZUS (?) Knipoog. Want met een half uurtje per week rijden zul je niet veel opbouwen hoor. Dan zou ik 3x een half uurtje doen.

Maar affin, zo te horen gaat het allemaal wel goedkomen en zijn jullie in elk geval niet van plan om het paard uit te putten ;-

Ja tuurlijk! Clown