wat allemaal doen voor een paard kopen...??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

wat allemaal doen voor een paard kopen...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:06

heey,,
Ik ben alvast vooruit aan het kijken voor een paard kopen en ik vroeg me af waar ik allemaal aan moet denken en wat ik allemaal nodig heb.. Dus hier zijn een paar vragen en ik hoop dat jullie er antwoord op hebben:
-wat is ongeveer de prijs van een recreatie paard dat 4/10 jaar is.
-waar moet ik aan denken als ik een paard koop.
-wat moet je allemaal op het begin kopen en waar moet je aan denken.
-hoevaak moet je je paard inenten en wormkuren geven.

noellakinky

Re: wat allemaal doen voor een paard kopen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:18

ik denk tussen de 1500 en 4000 euro verschilt per paard en ras.
ik neem altijd iemand mee die er veel verstand van heeft en laat hem altijd keuren.
in het begin heb ik een zadel, hoofdstel, beenbescherming, fleecedeken, winterdeken en poetspullen gekocht en later kwam zweep enzz...
ik ent me paard halfjaarlijks in dit kan ook jaarlijks. maar een enting geldt als het klopt maar 8/9 maanden. en wormenkuur 1 x in 8 weken ongeveer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:36

madebymoi schreef:
heey,,
Ik ben alvast vooruit aan het kijken voor een paard kopen en ik vroeg me af waar ik allemaal aan moet denken en wat ik allemaal nodig heb.. Dus hier zijn een paar vragen en ik hoop dat jullie er antwoord op hebben:.

-wat is ongeveer de prijs van een recreatie paard dat 4/10 jaar is.
dit verschilt heel erg.. wil je een fjord? een haflinger? een kwpner? even op marktplaats kijken, let wel op , een vráágprijs is niet de prijs die je persé moet betalen Lachen
-waar moet ik aan denken als ik een paard koop.
dat je genoeg geld hebt Knipoog stalling, evt begeleiding Lachen en qua paard, dat je een DA hem/haar laat keuren Lachen
-wat moet je allemaal op het begin kopen en waar moet je aan denken.
zadel hoofdstel, zweetdeken, halster, touw, bit, poetszooi Knipoog enzv
eraan denken dat je je paardje op een leuk plek kunt neerzetten Lachen
-hoevaak moet je je paard inenten en wormkuren geven.
Inenten elke 11 maanden
en wormenkuren is elke 8 tot 12 weken Lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:10

waar hebben jullie trouwens gekeken voor een paard/pony op marktplaats of iets anders??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:55

ik had het ''makkelijk''
de eigenaar van mijn verzorgpaardje kwam helaas te overlijden.. Ik heb het paardje toen gekocht (heb ook niet gekeurd omdat ik het paardje al een half jaar elke dag zowat reed )
als je een ras weet kun je ook via fokkers proberen? Die weten meestal wel waar iets tekoop staat Lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 07:36

Naaltje schreef:
als je een ras weet kun je ook via fokkers proberen? Die weten meestal wel waar iets tekoop staat Lachen

ja alleeen weet ik nog geen ras. Misschien weet jij een leuke.... maar ik wil een wel een beetje grote pony/paard zodat ik niet gelijk te groot ben. En ik zou wel graag een paar springwedstrijdjes willen rijden. Ook veel buitenritten lijkt me leuk. Dus gewoon een paard dat alles kan...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 07:47

madebymoi schreef:
Naaltje schreef:

ja alleeen weet ik nog geen ras. Misschien weet jij een leuke.... maar ik wil een wel een beetje grote pony/paard zodat ik niet gelijk te groot ben. En ik zou wel graag een paar springwedstrijdjes willen rijden. Ook veel buitenritten lijkt me leuk. Dus gewoon een paard dat alles kan...

als ik zeg wat ik leuk vind komen we er hier al niet uit Knipoog
ik wil nl een kleintje omdat ik een schijtebroek ben Clown

je zou een redelijk luxe haflinger kunnen doen? die zijn meestal ontzéttend koel in de kop, en door het hedendaagse fokken wat meer rijtypisch? én ze worden tegenwoordig met hoogte gefokt Lachen
of een kwpner
offeh..

een draver? die zijn meestal ook niet zo duur Lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:20

Citaat:
je zou een redelijk luxe haflinger kunnen doen? die zijn meestal ontzéttend koel in de kop, en door het hedendaagse fokken wat meer rijtypisch? én ze worden tegenwoordig met hoogte gefokt Lachen
of een kwpner
offeh..

een draver? die zijn meestal ook niet zo duur Lachen

sorry misschien een domme vraag (ik weet niet zo veel van paarden rassen en zo maar wel van het rijden en verzorgen Bloos ) wat is een kwpner en een draver??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:58

kwpner is een rijpaard (google eens Knipoog )
en een draver is een paardje wat gefokt wordt voor harddraverijen, maar meer weet ik hier ook niet echt van

nogmaals;
google of de boktwiki zijn betrouwbare bronnen wat dat betreft dan ik Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:08

Heb je wel ervaring met paarden en paardrijden?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:29

ik heb wel veel ervaring maar niet echt dat ik uit mijn hoofd weet welk ras wat is... snappie...
ik rij nou ook een andere pony van iemand en gaat ook al allemaal heel goed... alleen heb ik meer ervaring met de omgang met paarden en verzorging en het rijden....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:14

Aha, nou ik zou eerst eens gaan vogelen wat je een leuk ras vindt. Eens gaan kijken op verschillende maneges/stallen.
En haal eens een paardenrassenboek in de bieb!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:18

Als je nu eens de zoekmachine gebruikt!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:36

sporthorses.nl, daar zijn ook recreatiepaarden te vinden, op www.kwpn.nl, en op marktplaats.nl. Daar heb ik zelfs mijn E-pony ook vanaf.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 14:58

oke ik weet al wel een paar leuke rassen: draver (heb ik opgezocht, haflinger, fjord... dat is tenminste al een begin...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:02

waar woon je in de buurt? Lachen

misschien dat er fokkers in de buurt zitten die je meer over het ras kunnen vertellen, en waar je eens kunt gaan kijken (uitproberen) ?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:35

bij nijmegen in de buurt (wijchen) en er zit dus een pensionstalling aan het einde van de straat Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:45

maak voor jezelf een lijstje wat je per jaar moet kopen/hebben voor je paard
kosten erbij
optellen en delen door 12
dan heb je het bedrag wat je per maand moet hebben
dikke spaarpot erbij voor noodgevallen Lachen

je gaat voor jezelf speuren naar een gaaf ras, of paard wat je gewoon erg aanspreekt (goed paard heeft geen kleur Knipoog )
en zorgen dat je van iemand in je omgeving begeleiding kunt krijgen.
geloof mij, het is een éng gevoel als je een paard hebt! en altijd superfijn als je dan kunt terugvallen op iemand met veel kennis en ervaring Lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:32

hmmm.. ik heb niet echt iemand met heel veel ervaring in de buurt.. wel iemand die zelf ook twee pony's heeft..maar verder niet. en ik heb zelf al een beetje berekend wat ik moet betalen. met hoefsmit, stalling, inentingen en wormkuren, alleen de verzekering niet. want ik kom soms op topics en daar staat welke verzekering heb je???. wat kost ongeveer een verzekering dan.. en wat is een goede...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:43

mijn pony heb ik ook niet verzekerd..
zou dan compleet tegen ziektekosten ed willen, maar dat wordt zo duur.. ze vergoeden maar tot waarde, en die is niet zo hoog bij hem Lachen
heb dus ouders en een eigen spaarpotje Lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 07:50

oke.. weetje wat zooo frustrerend is: Ik ben dus pas 13 (zit dus in de tweede) en ik kan dus nog niet werken, behalve krantenrond brengen maar dat doe ik al.. dus elke keer als ik een leuk paard zie dan kijk ik naar de prijs en dan is het weer veel te veel... maar gelukkig kan ik in de vakanties wel op mijn manege gaan werken..Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 07:53

en waar ga jij de rest van de kosten mee opbrengen dan? Scheve mond
betalen je ouders de maandelijkse lasten?
anders raad ik het je pertinent áf!
alleen in de vakanties op de manege kunt werken kun je geen paard onderhouden

vraag me trouwens af wat je budget is voor een paard aan te schaffen? hoeveel die max mag kosten?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:14

Wat is ongeveer de prijs van een recreatie paard dat 4/10 jaar is?
Zoals je zelf zegt ben je pas 13 en lijkt het mij niet verstandig om dan een 4-jarige te kopen. Op deze leeftijd zijn ze aan het puberen en kunnen ze behoorlijke lastpakken zijn. Het is natuurlijk jammer als je met je eerste eigen paard een slechte ervaring krijgt.
Ik zou dus als ik jou was eerder kijken naar een paardje tussen 8 - 12 jr.

Qua rassen die genoemd zijn:
KWPN-ers zijn een mogelijkheid, vaak wel wat duurder in aanschaf en je hebt een hele hoop verschillende. Zijn er vanaf 2000e en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Fjorden evenals haflingers zijn leuke ponys. Ze zijn erg veelzijdig en leuk als eerste pony. Je zult er bovendien niet snel uitgroeien, deze ponys zijn wat breder dan normale ponys en zijn sterk genoeg om een volwassene te dragen. Ik zou dan wel kijken naar een pony van 1,45+. Vanaf 1000e kun je een leuke haflinger of fjord kopen. Ze zijn er ook goedkoper maar vaak zijn dit veulens, jaarlingen of 4-jarigen die nog niet zijn bereden.
Dravers zijn hele lieve aanhankelijke, gevoelige paarden. Ze zijn gefokt om op de drafbaan te lopen. Als ze in het verleden al op de drafbaan hebben gelopen hebben ze wel vaak wat moeite met galop. Ze zijn vaak ook flink pittig. (Sneller kijkerig, moet elke dag flink wat mee gedaan worden.) Vaak moet je deze paardjes nog alles leren. Springen/dressuurmatig hebben ze vaak geen ervaring mee. Deze paarden heb je voor rond 1000e.

Waar moet ik aan denken als ik een paard koop?
Bereken allereerst wat je maandelijkse vaste lasten zijn.
Ga altijd uit van het duurste (bijv. sommige paarden hoeven niet op ijzers, dit is goedkoper. Echter, ga bij je berekening altijd uit van het duurste, dus dat je paard rondom beslagen moet worden.)
Denk aan stalgeld, hoefsmid, verzekering, inentingen en wormenkuren maar ook aan extra's als slobber, dekjes, worteltjes enzo.
Bovendien is het slim te bekijken wat je bij de aanschaf kwijt bent aan materiaal: dekjes, hoofdstel, zadel, dekens, poetsspullen, ehbo-kitje enzo.
Denk ook aan de tijd die je aan je paard moet besteden en of dit in de toekomst gaat lukken. Het zou niet leuk zijn om over 3 jaar je paardje waar je inmiddels zo aan gehecht bent, te moeten verkopen omdat je gaat studeren en geen tijd meer hebt.
Denk er ook aan dat het verstandig is om je paard bij een dierenarts te laten keuren voordat je hem koopt. Het is vaak handig dat iemand met verstand naar de gezondheid van jouw toekomstige paardje heeft gekeken voordat jij straks thuis zit met een ziek paard.
Ga bij meerdere paarden kijken en proefrijden. Zo krijg je meer inzicht in wat je wilt en welk ras/type voor jou geschikt is. Wellicht wil iemand van de pensionstal bij jou in de straat met je mee, het is vaak verstandig als iemand mee gaat die verstand heeft van paarden.
Zorg ook dat je alles goed bespreekt met je ouders en dat je ouders het er mee eens zijn.

Wat moet je allemaal op het begin kopen en waar moet je aan denken?
Als basis heb je nodig: zadel, hoofdstel met bit, dekje(s), zweetdekentje, halster met touw, eventueel winter/zomerdeken, poetsspullen, ehbo-kit, longeerlijn, longeerzweep, beenbescherming. Er is nog veel meer te bedenken zoals hulpteugels voor het longeren e.d. maar deze spulletjes heb je sowieso nodig.

Hoevaak moet je je paard inenten en wormkuren geven?
Inentingen 1 tot 2x per jaar, wormenkuren 2 tot 4x per jaar. Je kunt het beste informeren bij je dierenarts of bij ruiterspeciaalzaak (betreffende de wormenkuren).

Hoop dat je aan deze info wat hebt. Veel succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:11

Waar ga je het paard neerzetten (of heb ik daar overheen gelezen?) en wie gaat de stalling betalen als het niet aan huis is? Vergeet je ook niet de kosten te tellen voor goede les? Dat is zeker nodig bij een nieuw paard, en kan ook best oplopen!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 07:35

oke.. ik weet ook wel dat ik nog heel veel moet sparen, anders zit een paard dalijk zonder eten ofzo.. dus ik wil wel eerst heel veel geld hebben voordat ik een paard koop. als ik een paard koop zet ik hem/haar denk ik bij een pensionstalling wij hebben er bijv. een aan het einde van de straat. dus dat is wel handig.