Flossen=Hoge punten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Flossen=Hoge punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:47

Ik rij regelmatig dresuur wedstrijden, in de klasse B bij de pony's.
En ik zie steeds meer mensen : flossen!
Met gespannen pony's onder hun kont, maar die wel rond lopen.
Rijd er iemand met een ontspannen pony maar die niet helemaal rond loopt krijgt gelijk lagere punten.
Het valt me eerlijk gezegt ook wel op dat flossers toch meestal de hoge punten rijden.

Zo had ik een maand gelede een wedstrijd geloof ik, en dan zie je gewoon zelfs die kleine kindjes al flossen. En die worden dan nog beloond met hoge punten.

Moet je tegenwoordig gaan flossen ofzo voor hoge punten? Nagelbijten / Gniffelen

Nou sorry, daar begin ik echt niet aan

(Dit is natuurlijk niet bij iedereen zo, geloof dat er ook zat mensen zijn die ook hoge punten rijden zonder te flossen. Maar het viel me daar wel heel heel erg op, en er waren nog wel meer mensen die zich erover verbaasde)

viv77

Re: Flossen=Hoge punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:50

ik vind flossen wel een meesterlijke uitdrukking!!
klinkt beter dan zagen, maar komt op hetzelfde neer..
Ben er een beetje uit maar heb wel het idee dat er veel mensen te snel resultaat willen en door te gaan "flossen"vergeten dat in de krul trekken iets heel anders is dan aan de teugel rijden..misschien dat dat vergeten wordt uit te leggen aan die jonge kinders..

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:52

Ja maar dan snap ik niet waarom de Jury's negen van de tien keer die ruiters toch belonen met hoge punten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:53

Even een blonde vraag, wat bedoel je met flossen? Blond

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:54

MelanieB schreef:
Even een blonde vraag, wat bedoel je met flossen? Blond

Zagen Knipoog Het 'dwingen' om je paard 'aan de teugel' te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 18-01-08 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:55

Dat vraag ik me ook af... Nagelbijten / Gniffelen Tanden flossen? Verward

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:56

dat heb ik ook gehad, ik reed op een haflinger..heel rustig en relaxt beestje alleen de neus was er teveel uit,
dus lage punten..
voor mij was er een meisje en die zat gewoon de heletijd te trekken..en raad het eens..
zei hadde hoogste punten van de dag/1

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:57

Zie het al voor me: bij het groeten trekt de pony lip omhoog, jury kijkt en zegt "een 9 voor die mooi gefloste tandjes"

ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:58

Geweldig gevonden flossen Huilen van het lachen

Ik ben geen dressuurruiter, geen dressuur kenner maar zie wel wanneer er fout word gereden en het paard niet goed loopt. (achterbeen er onder ect.)

Poosje terug een onderlinge wedstrijd gejureerd samen met een wel dressuurruiter. Afschuwelijk, van de 20 die mee deden in de B konden er 2 misschien een volte rijden op een correcte manier. Daarnaast werd er ontzettend veel in de mond gereden, en dit waren geen beginnende manegeruiters.

Ik heb een hoop commentaar moeten bij schrijven over het correct rijden en een lading 5 en 6 gegeven.

Nee de dressuursport is niks voor mij

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:58

Huilen van het lachen ROFL

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:00

Zowel iemand die het paard in de krul trekt als iemand die zijn paard niet correct nageeflijk kan rijden zie ik zelden punten rijden eigenlijk. En beiden hoeven imo ook niet op wedstrijd. Een paard wat nog niet nageeflijk loopt heeft de B van Basis ook nog niet voor elkaar.

Ach ja, as usual staan de beste stuurlui weer eens aan wal. De meeste mensen die zo fel zijn op andere ruiters rijden zelf nog geen deuk in een pakje boter zie ik vaak...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:04

Ik ben bijn jurylid (hoop ik) ik rij al 15 jaar wedstrijden. 15 jaar geleden zag ik dit al heel veel gebeuren, en inderdaad werd dit toen niet afgestraft. Als het goed is gaan juryleden steeds meer uit van de happy athleten, althans, de nieuw geschoolde juryleden. Als ik dit zie zou ik dit verrekenen in de onderdelen en onderaan bij houding&zit, juistheid en effect van de hulpen en aanleuning (welke dus totaal niet goed is...)
Gewoon netjes door blijven rijden, heb ik ook gedaan en uiteindelijk krijg je ook wel juryleden die dat wel waarderen! Beter neus te ver eruit dan te diep!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:08

Juryleden zouden het inderdaad moeten kunnen zien,maar feit is dat het niet altijd te zien is in een proef.Bij het losrijden zie je nog het meeste wat dat betreft.Wat een grappige woordkeuze,ik zag ookal een rij witte tanden voor me :-}

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:11

Tja vaak genoeg is het wel te zien en worden mensen ook niet afgestraft Vork
De KNHS wilde het welzijn van paarden voorop hebben ook met de nieuwe proeven? Zie er weinig van terecht komen om eerlijk te zijn

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:17

Urielle schreef:
Ach ja, as usual staan de beste stuurlui weer eens aan wal. De meeste mensen die zo fel zijn op andere ruiters rijden zelf nog geen deuk in een pakje boter zie ik vaak...

Dan kunnen ze het toch nog wel heel fout vinden dat mensen die hun paard maar in hun mond zitten te trekken (wat zoiezo fout is) de hoogste punten krijgen?

ik vind zelf dat je dit de laatste tijd heel veel ziet, mensen die maar zitten te zagen om hun paard naar beneden te krijgen, dan vind ik dat je paard nog beter niet naar beneden kan lopen.. Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:34

Ach, zolang je je paard met zijn neus in de wind wat rond laat hobbelen (tja, wat is er erger, zere lagen of een kapot gereden rug?) is het misschien ook moeilijk voor te stellen dat anderen een aanleuningsprobleem hebben dat ze op dat moment niet op weten te lossen. Iedereen doet zijn best om zo goed mogelijk te rijden en elke ruiter maakt daarbij fouten, dus ik vind het gewoon echt erg goedkoop om andere ruiters te gaan zitten afkammen. Je zou het zelf ook niet leuk vinden om helemaal afgevlamd te worden als je je stinkende best zit te doen op je paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:35

-> WD

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:12

Kev schreef:
Ik ben bijn jurylid (hoop ik) ik rij al 15 jaar wedstrijden. 15 jaar geleden zag ik dit al heel veel gebeuren, en inderdaad werd dit toen niet afgestraft. Als het goed is gaan juryleden steeds meer uit van de happy athleten, althans, de nieuw geschoolde juryleden. Als ik dit zie zou ik dit verrekenen in de onderdelen en onderaan bij houding&zit, juistheid en effect van de hulpen en aanleuning (welke dus totaal niet goed is...)
Gewoon netjes door blijven rijden, heb ik ook gedaan en uiteindelijk krijg je ook wel juryleden die dat wel waarderen! Beter neus te ver eruit dan te diep!!

ik ben het hier helemaal mee eens, de jurys van "de oude stempel (waarvan je zeg maar best goed kan zien dat ze stiekem wel een beetje oud beginnen te worden Bloos )" vindt ik veel anders jureren als de mensen die net zijn opgeleid.
maar ik denk dat de stelling wel correct is, en dan vooral in de b (uit eigen ervaring) dat veel jurys het gepluk niet genoeg afstraffen (en dan bedoel ik niet iedere oefening een 4 maar gewoon commentaar onder aan de coupon).
persoonlijk vindt ik ook dat de wat oudere jurys een nieuwe cursus moeten krijgen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:04

Misschien dat die cominaties in de B (en L) nog wel de punten rijden, maar op hogere niveau's kom je jezelf dat echt wel tegen. Als je paard niet correct nageeflijk wordt gereden, kan je ook de hogere oefeningen niet uitvoeren..

Soms is het inderdaad erg met het getrek en gepluk op wedstrijden, maar je kan er helaas weinig aan doen.
En van 'flossen' heb ik trouwens nog nooit gehoord, wij noemen dat altijd zagen. *LOL*

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:37

Ja op ponyconcoursen zie ik ook vaak kinderen die of in die bekken aan het zagen zijn, of die handjes vast zetten aan de zijkant van de hals.
Ik zie liever een kind rijden met een boogje in de teugels, met een regelmatig goed lopende pony.
Het verzorgstertje van mijn pony is ook ter strengste verboden om in de mond van mijn pony te zitten prutsen!!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:11

patsur schreef:
Zie het al voor me: bij het groeten trekt de pony lip omhoog, jury kijkt en zegt "een 9 voor die mooi gefloste tandjes"

ROFL

Huilen van het lachen ..

Hoe ik bij flossen kom, eigenlijk geen idee Vork . Vind zagen zo stom woord.
Maar dresuur blijft een 'oneerlijke' sport, er zijn tuurlijk ook wel jury's die er wel op afstraffen.
maar waarom krijgen mensen die netjes op de bordjes rijden, pony mooi regelmatig hebben lopen maar dan niet in de 'krul' bij haast geneen jury nog een winstpunt in de B?
Is dat omdat ze dan denken: 'In de L etc moeten ze wel aan de teugel, dus knnen ze beter nog even dooroefenen tot ze wel een B proef in de krul kunnen rijden?'

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:21

ik ben het helemaal met jullie eens, dat er véél te veel met de handen gereden wordt.
Ik rijd ook mee op ponyconcoursen, en zie die kleine kinderen idd aan een stuk door zagen..
Zelf doe ik hier absoluut niet aan mee, wel loopt mijn pony erg netjes (wat wel moeite heeft gekost hoor, we werken hard en hebben een enorm goede instructrice).
Hij loopt op eigen benen, maar hij heeft toch moeite met de kaak ontspannen. Thuis is dit 'probleem' al zo goed als verholpen, maar hij is nu 4, en op concours heeft hij spanning, waardoor hij de kaak niet goed ontspant.
Hierdoor komt hij er soms met het neusje iets meer uit (iets onrustig in aanleuning), maar hij zet nooit een onderhals op.
Ik rijd netjes op de bordjes.
We zijn nu net L1, en ik kreeg in de B vaak erg hoge punten (zelfs een keer 216! met een 10 op het halsstrekken, dat kunnen die 'anderen' vaak niet) Nu heb ik op mijn 2e L1 wedstrijd 195 punten gehaald, terwijl ik niet tevreden was. Ik vind dat er nog veel spanning inzit, maar toch waarderen jury's het Lachen
Soms kom ik het nog wel tegen dat jury's hem wat te hoog vinden lopen, wat ik raar vind. Zijn nek is (en hoort!) het hoogste punt en sommige juryleden zien een pony liever iets dieper lopen.

Wel zie ik jammergenoeg soms mensen heel arrogant op hun pony zitten en aan het zagen en op de voorhand, en tóch rijden die goede punten.. maar zeg nou zelf, als er niemand beter rijdt, kan het ook niet anders dan dat zo iemand bovenaan staat, toch? En ik ben heel kritisch, ik weet het, super vaak vind ik dat ik te hoge punten heb gekregen. Maar juryleden kunnen het denk ik niet maken om nooit iemand een winstpunt te geven. Als dan de mensen die trekken hun pony verder wel redelijk voor elkaar hebben, geven ze denk ik toch snel een winstpunt. Want ik moet eerlijk zeggen, ik denk dat ik beter geen jurylid kan worden, er zouden weinig mensen weggaan met winstpunt..
Maar ik denk dat juryleden hun punten een beetje bijstellen, zodat er eerder winstpunten worden gereden, dus ook door mensen die het anders doen.

Je kan misschien wel vriendelijk rijden, maar je moet je paard/pony wel goed voor elkaar hebben.
Ik denk dat dit voor jury's ook heel moeilijk is.

sorry voor het lange verhaal

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:45

Met flossen kom je uiteindelijk niet ver, denk ik Lachen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:50

nou dan ben ik zo een vervelende en probeer zo ontspannen mogelijk te rijden Tong uitsteken
gister toevallig nog wedstrijd gehad. de eerste proef was veel te veel spanning (daarom ga ik nog steeds niet zagen/flossen) maar ik geef gewoon zachte teugel drukjes om haar toch geconsentreert te houden/krijgen)
mijn 2e proef was heel relaxt. oke nou reed inderdaat een meisje mee die aan het flossen/zagen was en ja die heeft wel hogere punten gekregen (ligt ook aan de figuuren...)
waarom wil iedereen zo snel mogelijk ZZ rijden?? ga niet voor de winstpunten (zoals ik Tong uitsteken ) dan kom je veel veder!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:54

Ik weet niet WAAR jij je wedstrijden rijd, maar hier krijg je toch echt geen punt als je je paard/pony in zijn mond aan het zagen bent.
En ook een paard/pony die niet nagevelijk loopt in de B, zal die niet krijgen.