geen pensionstallingsovereenkomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

geen pensionstallingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:04

Wie kent dit;
Wij zijn weer driftig op zoek geweest naar een nieuwe stal. Die hopen we gevonden te hebben; een professionele manege. Maar ook hier werken ze niet met contracten. Maar het ziet er goed uit en een redelijk alternatief is er niet.

Wij hebben op dit gebied met andere stallen hele slechte ervaringen. Als je komt, beloven ze van alles. De stal waar we nu staan ook: de paarden zouden het hele jaar weidegang krijgen. Nou, na 2 weken hing er een mededeling: 'weideseizoen gesloten tot 1 mei'.
Afspraken worden zo vaak niet nagekomen....

Hoe zorg je nu dat de afspraken aan beide kanten helder zijn en worden nagekomen? 't is niet prettig om nu voor de derde keer in een jaar te verhuizen...

Arabesk

Re: geen pensionstallingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:07

tsja bekend probleem 'ja hoor jullie paarden mogen de hele winter op het land'

nou mooi niet dus...

duss staan we nu weer ergens anders, zonder contract helaas, maar ja, kijken hoe lang dat goed gaat..

aan de andere kant hadden wij ook geen opzegtermijn, had wel weer zo z'n voordelen: paard in trailer en verkassen die hap.

ikenindi

ik heb nog nooit iets zwart op wit gehad, maar op een manege vind ik dat apart...

ik heb overigens op 1 `stal` na geen nare ervaringen. en iig niet omdat er gemaakte afspraken niet na werden gekomen...

Arabesk

Onze paarden zijn met z'n drieen en ze vormen een mini kudde en het maakt ze dus niet zo heel veel uit waar ze staan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:12

dat voordeel heb ki helaas niet, maar ik hoop nog lang te kunnen staan waar ze nu staat. nadeel is dat roos al erg oud is, maar daar denken we maar niet aan. ik hoop dat ze nog tig jaar mee kan:)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:20

ik heb ook geen contract. Ook niet waar ik eerst stond. Bij ons hadden voor dat we daar met de paarden heen gingen. Duidelijk afspraak gemaakt dat het niet boven een bep. bedrag zou komen. want anders kwamen we al niet.(We zijn toen met een heel groep in een keer heen gegaan. ) Nu na 5 mnd gooit de man opeens stalgeld omhoog. En komt er ook extra geld overheen voor het weg brengen van de mest. Hoewel we dat voor die tijd altijd met z'n allen zorgden dat het mest weg werd gebracht. Nu gaat een van onze groep met haar 2 paarden eind deze maand weg. En heb ook gezegd dat als het nog duurder word ik ook weg ging met mijn vier ponies. Zou het wel heel jammer zijn want ik heb het daar echt wel naar me zin.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:20

ik heb ook net mijn paarden afgelopen weekend voor de derde keer in 4 maanden verhuisd. Bloos
Ze staan nu op een prachtplek in Drenthe, waar ze het hele jaar door dag en nacht zelfs buiten mogen lopen. De stalpaarden gaan op dit moment zodra het licht is naar buiten en komen voor donker weer binnen.
We hebben (nog) geen contract, maar zijn tot nu toe erg tevreden. Erg wordt goed gepraat tussen de partijen, dat vind ik dé manier om problemen te voorkomen. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:35

skessa schreef:
ik heb ook net mijn paarden afgelopen weekend voor de derde keer in 4 maanden verhuisd. Bloos
Ze staan nu op een prachtplek in Drenthe, waar ze het hele jaar door dag en nacht zelfs buiten mogen lopen. De stalpaarden gaan op dit moment zodra het licht is naar buiten en komen voor donker weer binnen.
We hebben (nog) geen contract, maar zijn tot nu toe erg tevreden. Erg wordt goed gepraat tussen de partijen, dat vind ik dé manier om problemen te voorkomen. Knipoog

Gefeliciteerd met je nieuwe stal (waar is het? PB mag ook)!
Fijn dat jullie goed kunnen overleggen. Een contract lijkt overbodig zolang de verhoudingen goed zijn maar op het moment dat afspraken niet nagekomen worden en ontkend worden, heb je geen poot om op te staan...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:04

waar we eerst stonden hadden we wél een contract, maar zodra we te kennen gaven dat we bepaalde dingen graag iets anders wilden kregen we te horen dat we , contract of niet met een maand opzegtermijn , dan net zo goed direct konden opkrassen. Boos!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:07

Nou aan een contract heb je ook niet zo veel, want bij de meeste is het zodanig omschreven dat ze overal wel een mouw aan kunnen passen in het eigen voordeel...
Vandaar: eerst praten, praten en ervaringen uitwisselen met anderen die er gestald staan!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:14

Wij hebben ook geen contact... Als we iets willen, lukt dat soms, maar soms moeten we het ook zelf doen en zelf betalen. Stalgeld is best laag, dus logisch dat er niet van alles bij in zit.

Vooraf gaan praten is een goede tip! Als je er eenmaal staat, verhuis je niet zo snel weer...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:00

Praat eens met andere "stalbewoners" hoe zien zij de stal en hoe wordt er met afspraken omgegaan.
Ik heb nooit contracten gehad en ik heb daar eigenlijk nooit echte problemen van ondervonden.
Mijn ervaring is wel dat het vaak zo is hoe kleiner de stal hoe beter men op de afspraken is.
Welke stal is het? ik ken ze natuurlijk niet allemaal, maar ik heb wel wat contacten daar in het noorden........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:09

Tja, er kunnen altijd omstandigheden zijn waarom er dingen in de verzorging aangepast moeten worden.
Het eerste jaar had ik in de winter dag en nacht weidegang.
Dat ging niet goed, want het land werd erg zacht en modderig en zelfs de bak hield het niet droog.

Dit jaar een stuk van de paddock en het stuk tussen bos en bak bestraat zodat de paarden altijd met droge voeten kunnen staan en de schuilstal goed bereikbaar is.
Niet meer dag en nacht op de wei, maar 's nachts op de paddock en bij erg natte bodem en vies weer 's nachts op stal. En helaas de laatste dagen door al die regen ook even niet meer op de wei. Het is zo vreselijk nat en het wordt zo zacht, dat het voor de paarden en het land niet goed is.
Tja, als je dan klanten hebt die eraan vast houden dat ze het hele jaar "weidegang" moeten krijgen, dan is dat wel een probleem...

Zou wel zo moeten zijn dat wanneer belooft wordt het hele jaar buiten overdag, dat er voor een oplossing komt voor wanneer de weide het niet meer toelaat. Anders laat je je klanten in de kou staan. Paddocks aanleggen zou dan een mooie oplossing zijn.

Zou bij het zoeken naar een nieuwe stal dus goed kijken of ze voldoende voorzieningen hebben om waar te maken wat ze aan willen bieden en het is verstandig om juist in deze periode te kijken hoe de paarden er bij staan, hoeveel ze buiten komen en waar en klanten om ervaringen te vragen. In de zomer is het bijna overal wel leuk en mooi...

Een contract is geen garantie... Helaas.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:14

Bij de volgende stal gewoon het contract en de afspraken op schrijven, met jullie handtekeningen eronder. Stel er word dan verandering in gebracht, kan jij altijd het contract laten zien als bewijs dat het zo is afgesproken.. Zo zou ik het doen Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:17

Wat je kan doen als de stalhouder geen contract met je wil aangaan is het volgende: je stuurt een aangetekende brief (of die overhandig je) waarin je de gemaakte afspraken 'bevestigt'. Daar zet je dus doodleuk in: wij bespraken dat mijn paard het hele jaar door dagelijks tenminste zoveel uur buiten komt. Met betrekking tot het voer spraken we dat af. De stalling bedraagt zoveel, daarvoor wordt dit en dat geleverd, dat en dat is voor gezamenlijke kosten. etcetera. Onderaan de brief zet je een alinea waarin je zet dat je hoopt dat je e.e.a. goed hebt verwoord en dat je het graag binnen 14 dagen schriftelijk hoort als je het verkeerd begrepen had.

De sfeer is daarmee wel meteen gezet, want beginnen met een aangetekende brief en meteen melden dat je er alleen schriftelijk over wil communiceren, is niet bepaald gezellig. Maar je zit er wel net zo 'safe' mee als met een contract.

succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:21

FloortjeM schreef:
De sfeer is daarmee wel meteen gezet, want beginnen met een aangetekende brief en meteen melden dat je er alleen schriftelijk over wil communiceren, is niet bepaald gezellig. Maar je zit er wel net zo 'safe' mee als met een contract.

Dat kun je wel stellen ja. Zo de waard is, vertrouwt ie z'n gasten..........

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:57

Hier heb ik één keer mee te maken gehad. Dat was bij een stal die net begonnen was. Specifiek gevraagd naar een aantal zaken die later toch veranderd werden. Was voor mij ook een reden om weer te verhuizen.

Toen mijn huidige stal bezocht en de mensen helemaal doorgezaagd. Goed duidelijk gemaakt dat er een aantal dingen voor mij heel belangrijk zijn. Nog eens onverwacht gaan kijken en wat pensionklanten aangesproken. Sta er nu super!

Ga ook acht op tijd op zoek als het even kan. Ga eens kijken in de zomer, als het heet is, als het regent, als het vriest....

Het zijn geen garanties maar zo maak je de kans op missers wel aanzienlijk kleiner.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:13

avaluna schreef:
Nou aan een contract heb je ook niet zo veel, want bij de meeste is het zodanig omschreven dat ze overal wel een mouw aan kunnen passen in het eigen voordeel...
Vandaar: eerst praten, praten en ervaringen uitwisselen met anderen die er gestald staan!

In een goed opgesteld contract zijn afspraken (rechten en plichten van beide partijen) helder omschreven en er kan dus maar zo geen 'draai' aan worden gegeven. Ik vind een contract onmisbaar en deze wordt met elke pensionklant dan ook gesloten. Eventueel worden specifieke wensen van de klant hierin opgenomen.

Zonder contract worden bij mij geen zaken gedaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:15

Een contract zegt ook niet alles hoor. Daar kunnen ze ook van alles in zetten en alsnog niet nakomen. Kun je natuurlijk wat van zeggen, maar dan is het alsnog verhuizen geblazen als zij stellen : Nou en...

Ben het wel met je eens dat een contract eigenlijk ook wel zou moeten. In de paardenwereld zou veel meer met contracten gewerkt mogen worden, voor beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:17

Ik heb altijd zonder contract gestaan
Soms ging dat goed, soms niet.
Ken mensen met contract die dezelfde dingen (idd geen weidegang) mee maakten met contract.
Ergens stond dan een verwijzing dat veranderingen doorgevoerd konden worden...

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:27

Op onze privéstal is dat super geregeld!! Go jij! Go jij!
Bij aankomst daar hebben we een kleine overeenkomst opgesteld en die werd getekend door beide partijen.
Verder is er een fantastisch goede communicatie tussen staleigenaar en pensionklanten en ook tussen de pensionklanten onderling.
We hebben ook afgelopen weekend weer een gezellige vergadering gehad met alle klanten over het 'huisregelement' zodat iedereen weer wat er wel en niet kan. Dit vind ik heel erg nuttig!!
We hebben nu afgesproken om dit vaker te doen. We hebben zelf ook inbreng in wat er allemaal gebeurd op stal, en dat vind ik fijn.
Vind het perfect geregeld zo en zou niet kunnen indenken wat er nog beter kon OK dan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:28

runningkawa schreef:
Ik heb altijd zonder contract gestaan
Soms ging dat goed, soms niet.
Ken mensen met contract die dezelfde dingen (idd geen weidegang) mee maakten met contract.
Ergens stond dan een verwijzing dat veranderingen doorgevoerd konden worden...

Maar als je ziet dat zulke onzinnigheden in een contract staan, dan zet je er je poot toch niet onder?

Op het moment dat er een contract is dan kun je iemand aanspreken op de overeengekomen afspraken. Helder toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:38

blijkbaar krabbelen mensen dat wel Lachen
Het staat er vaak gewoon in Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:45

Hierbij dus ook aan iedereen die zo'n ding ondertekent, lees eerst waarvoor je tekent. Kijk of jij ook nog specifieke wensen/eisen hebt die je in het contract wil hebben.
Een contract is bedoeld voor beide partijen. De verplichtingen van de pensionhouder en -klant staan hierin vermeld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:02

runningkawa schreef:
blijkbaar krabbelen mensen dat wel Lachen
Het staat er vaak gewoon in Lachen

Volgens mij is dat niet eens rechtgeldig...kan je de stalhouder net zo goed een blanco velletje met handtekening geven; 'Vult u het zelf maar naar wens in'