Paard van iemand anders vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantycom

Paard van iemand anders vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:29

Ik heb dus een bijrijdpaard, en afentoe gaan we op wedstrijden.
Normaal vervoert de eigenaar van het paard ons (met hun eigen trailer), super!
Maar helaas kan hij niet altijd, hoe zit het nu met de verzekering als mijn moeder rijd?
Ze heeft haar E rijbewijs, maar de trailer en het paard staan dus niet op haar naam.

Ik heb al informatie gezocht, maar heb het nog niet kunnen vinden
Wie weet hier een antwoord op?

TJolieke

Re: Paard van iemand anders vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:51

De trailer is verzekerd op de verzekering van de auto waaraan hij is vastgekoppeld. Het paard is niet verzekerd (of de eigenaar moet een verzekering voor zijn paard hebben afgesloten).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:24

hoe het allemaal precies zit weet ik niet.
Waar jij, en zeker de eigenaar van het paard wel op moet letten is:
Dat als jou wat overkomt met het paard, dit niet onder de gewone WA van de eigenaar valt. De eigenaar moet zich dus extra laten verzekeren wil het gedekt zijn dat als er iemand schade krijgt wat door zijn paard wordt veroorzaakt in jouw bijzijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:47

annastasia schreef:
Dat als jou wat overkomt met het paard, dit niet onder de gewone WA van de eigenaar valt. De eigenaar moet zich dus extra laten verzekeren wil het gedekt zijn dat als er iemand schade krijgt wat door zijn paard wordt veroorzaakt in jouw bijzijn.

Eigen paard > jouw eigen AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) betaalt de schade waarvoor jij aansprakelijk bent. Let wel op, want als je meerdere paarden hebt zou dit eventueel als bedrijfsmatig aangemerkt kunnen worden. Vraag na bij je verz. maatschappij hoe zij hierover denken.
Paard van een ander > de ander is aansprakelijk voor schade onstaan door eigen gedragingen van het paard en zijn AVP verzekeraar betaalt (wederom tenzij bedrijfsmatig).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:50

dan wil ik nog even nakijken waar ik dat precies gelezen heb. meende de paard&sport of de bit. Hoop dat ik het nog terug kan vinden. Anders wel raar dat er zo veel fouten in zo'n blad staan

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:53

Kijk maar gerust na. Je kan ook hierboven even bij FAQ kijken.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:18

TJolieke schreef:
De trailer is verzekerd op de verzekering van de auto waaraan hij is vastgekoppeld. Het paard is niet verzekerd (of de eigenaar moet een verzekering voor zijn paard hebben afgesloten).

dus als het paard gewoon verzekert is, is het goed?
of bedoel je, dat je je er apart voor moet verzekeren? Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:24

Welk risico wil je afdekken? Schade aan derden, schade aan het paard?

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:28

LDRD schreef:
Welk risico wil je afdekken? Schade aan derden, schade aan het paard?

schade aan het paard Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:33

Schade aan het paard is op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering) verzekering verzekerd. Daarvoor is het wel nodig dat jij aansprakelijk bent wil men uitkeren, jij moet dus verwijtbaar gehandeld hebben.

Als het paard zich bijvoorbeeld alleen maar verstapt o.i.d. valt dat dan dus niet onder de dekking.

Dat laatste is alleen op te lossen als het paard zelf verzekerd is voor ziektekosten e.d.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:34

LDRD. super bedankt Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:36

Graag gedaan en succes op wedstrijd! Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:36

LDRD schreef:
annastasia schreef:

Eigen paard > jouw eigen AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) betaalt de schade waarvoor jij aansprakelijk bent. Let wel op, want als je meerdere paarden hebt zou dit eventueel als bedrijfsmatig aangemerkt kunnen worden. Vraag na bij je verz. maatschappij hoe zij hierover denken.
Paard van een ander > de ander is aansprakelijk voor schade onstaan door eigen gedragingen van het paard en zijn AVP verzekeraar betaalt (wederom tenzij bedrijfsmatig).

OK, ik heb 5 paarden. Ik rij er met eentje buiten, andere 4 staan thuis op de wei. Ongelukje tijdens het buitenrijden. Hoe denkt mijn WA er dan over?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:52

Bedoel je of je maatschappij dat als bedrijfsmatig zou zien?

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:47

Schade aan het paard is op jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering) verzekering verzekerd. Daarvoor is het wel nodig dat jij aansprakelijk bent wil men uitkeren, jij moet dus verwijtbaar gehandeld hebben.

Als het paard zich bijvoorbeeld alleen maar verstapt o.i.d. valt dat dan dus niet onder de dekking.

Dat laatste is alleen op te lossen als het paard zelf verzekerd is voor ziektekosten e.d.

Ik zou hier graag op willen reageren. Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt en de schade aan het paard werd niet vergoed! De verzekering keerde namelijk niet uit als een item (paard) uitgeleend was.
Dus pas hier mee op.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:25

@ sietje22.
Dit bedoelde ik nou ook net te zeggen in mijn post.
Dus als jij je paard aan iemand anders meegeeft en er gebeurd wat, dan is dit niet gedekt

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:31

@ Annastasia
Inderdaad als jij je paard aan iemand anders meegeeft en er gebeurd iets met je paard is dit niet gedekt. Dit valt namelijk niet onder de normale aansprakelijksheidverzekering voor particulieren. bedrijven in de paardenbranche kunnen zich hier appart voor verzekeren. Ik weet niet of het mogelijk is om als particulier hier een extra verzekering voor af te sluiten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:30

Even voor alle begrip een paar voorbeeldjes:

1. paard glijdt uit op de loopplank en breekt zijn been; schade is voor de eigenaar van het paard.

2. Bijrijder laat per ongeluk een mestvork in de trailer staan en paard valt erin: schade aan paard voor AVP van bijrijder

3. Bijrijder krijgt aanrijding: schade aan paard is voor autoverzekering van de bestuurder die het ongeval veroorzaakt

Klopt dit zo LDRD?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:59

sietje22 schreef:

Ik zou hier graag op willen reageren. Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt en de schade aan het paard werd niet vergoed! De verzekering keerde namelijk niet uit als een item (paard) uitgeleend was.
Dus pas hier mee op.

Sietje, je doelt hier op de opzichtclausule. Zaken onder opzicht (zaken van een ander die je als verzekerde 'onder' je hebt) zijn in sommige gevallen niet meeverzekerd. Dit is een vrij specifieke opsomming van zaken en paarden vallen hier niet onder en vallen dus wel onder de dekking. Wel is hier sprake van een maximale verzekerde som van € 12.500,-.

Nagenoeg alle verzekeraars hanteren tegenwoordig dezelfde voorwaarden, een uitzondering hierop kan ik echter niet uitsluiten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:01

beantsje schreef:
Even voor alle begrip een paar voorbeeldjes:

1. paard glijdt uit op de loopplank en breekt zijn been; schade is voor de eigenaar van het paard.

2. Bijrijder laat per ongeluk een mestvork in de trailer staan en paard valt erin: schade aan paard voor AVP van bijrijder

3. Bijrijder krijgt aanrijding: schade aan paard is voor autoverzekering van de bestuurder die het ongeval veroorzaakt

Klopt dit zo LDRD?

1 en 2 zijn wel heel kort samengevat, maar zo is het in principe wel.

3 klopt niet, het paard is namelijk een met het voertuig vervoerde zaak (de hele combi van auto en trailer telt hierbij) en dat is van dekking op de autopolis uitgesloten. Aangezien dit niet helemaal mijn werkterrein is, pak ik zo de polisvoorwaarden er nog even bij Knipoog .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:10

Even nagekeken en inderdaad zijn met het motorrijtuig vervoerde zaken (ja, een paard is een zaak Tong uitsteken ) zijn uitgesloten van dekking.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:40

dit is wel erg intressant
ik rijd namelijk ook een paard van iemand anders, en de eigenaresse gaat nooit mee. ik regel altijd zelf vervoer ( ouders of vrienden met wie ik mee rijd)
we hebben het er eigenlijk nooit over gehad hoe het zit.
het paard is alleen verzekerd voor de "dood" ze maar

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:29

LDRD schreef:
Even nagekeken en inderdaad zijn met het motorrijtuig vervoerde zaken (ja, een paard is een zaak Tong uitsteken ) zijn uitgesloten van dekking.

Ik bedoelde de verplichte WA-verzekering die je als bestuurder hebt. (omdat het besturen van een auto altijd buiten je AVP valt).

We dwalen misschien een beetje af, maar ok...

LDRD; als je met je paardje op de trailer wordt aangereden (schuld door die andere bestuurder dus), dan kan je alle schade toch op die bestuurder verhalen? en dat wordt dan toch vergoed door die verplichte WA-verzekering?

En hoe zit dat dan als jij schade toebrengt aan iemand of een zaak van iemand in jouw auto door een aanrijding door jouw eigen schuld? Dan wordt dat toch vergoed door jouw WA-verzekering? Anders zou ik nooit meer iets of iemand durven te vervoeren....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:38

LDRD schreef:

Is dit op je eigen polis uitgesloten of op de polis van de aansprakelijke partij?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je aansprakelijke partij hier zo onderuit zou kunnen komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:26

beantsje schreef:
LDRD schreef:

Ik bedoelde de verplichte WA-verzekering die je als bestuurder hebt. (omdat het besturen van een auto altijd buiten je AVP valt).

We dwalen misschien een beetje af, maar ok...

LDRD; als je met je paardje op de trailer wordt aangereden (schuld door die andere bestuurder dus), dan kan je alle schade toch op die bestuurder verhalen? en dat wordt dan toch vergoed door die verplichte WA-verzekering?

En hoe zit dat dan als jij schade toebrengt aan iemand of een zaak van iemand in jouw auto door een aanrijding door jouw eigen schuld? Dan wordt dat toch vergoed door jouw WA-verzekering? Anders zou ik nooit meer iets of iemand durven te vervoeren....

Ik heb het ook over de verplichte WA verzekering hoor. Als je dus spullen van een ander vervoert zijn die van de aansprakelijkheidsdekking uitgesloten, daaronder valt dus ook een paard.

Uiteraard kan je als iemand anders schuld heeft diegene aansprakelijk stellen, dat staat buiten kijf.