Gedoe om keuringskosten betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Gedoe om keuringskosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:23

Wij zijn zo'n 3 maanden geleden bij een paard wezen kijken, het leek allemaal leuk en daarom wilde wij haar laten keuren. Wij hoefde alleen een rontgenkeuring aangezien ik zelf wel een buigproef etc. kan doen. Het paard was daar dus nog wel klinisch goed goedgekeurd. Rontgen had hij beide op het straalbeen een dikke 3 en een 4. Ze zijn toen gestopt met de keuring en wij hebben om die reden het paard niet genomen. Nu wil de verkoper dat wij deze keuringskosten betalen, wij zijn er vanuit gegaan dat het paard als het rontgen niet goed was de kosten voorhem waren en als het goed was voor ons. De dierenarts heeft de rekening naar hem gestuurd alleen wil hij dat wij betalen. Hij dreigt nu verdere stappen te ondernemen, maar wat zou hij dan kunnen doen? Wij hebben nergens getekend o.i.d. Vind het toch een vervelende situatie.
Wie draait er nou voor de kosten op?

TeeGee

Re: Gedoe om keuringskosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:24

Over het algemeen is het zo dat bij niet goed de verkoper betaald. Maar jullie hebben dus geen concrete afspraken gemaakt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:25

tjs lsstig omdat het van te voren niet is overlegd maar meestal is het wel zo dat de eigebaar bij afkeuring betaald

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:25

als je er geen afspraken over hebt gemaakt dan vind ik dat jij de keuringskosten moet betalen. Jij hebt de dierenarts immers opdracht gegeven voor de keuring.

het zou anders worden als de foto's bij de verkoper zijn gebleven, dan zou hij daar ook aan mee moeten betalen vind ik.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:27

owww dat was niet zo handig om t niet van te vore af te spreken... normaal is het zo dat als het paard goed is de koper de keuring betaald en als het niet goed is de verkoper..
maar niet iedereen is het daar over eens en meent dat de koper altijd moet betalen.. het is slimmer om dat van te voren even af te spreken. ook al is het mondeling dan weet je in ieder geval hoe de verkoper denkt en weet je naderhand wie de kosten moet betalen..
tja en aangezien er nu niets is afgesproken word het n beetje moeilijk.. mischien 50/50 word ook nog wel is gedaan als het paard afgekeurd word..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:27

hmm, lastig. jullie hebben daar niks over afgesproken?
en jij wilde de keuring (wat zul je daar blij om geweest zijn, stel je voor anders Bloos! )? dan ben ik bang dat je dat ook moet betalen dan.

vaak wordt afgesproken dat bij goedkeuren en koop de koper betaalt, en bij afkeuren en niet-kopen de verkoper. maar dna moet je dat wel besproken (en liefst vastgelegd) hebben.

er zit een jurist op bokt, ze heet geloof ik floor. even zoeken anders?

sterkte hoor, rotsituatie. Ach gut

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:28

Ik heb geen foto's gekregen en hij heeft ook het goedgekeurde klinisch rapport. Wat moet ik daar in godsnaam mee?
Daarnaast heeft hij toen gezegt dat het enkel om 3tjes ging en daarom wilde hij haar wel voor de helft weg doen. Later heb ik nog met de dierenarts gebeld en heeft hij vermeld dat het paard was afgekeurd.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:30

We hebben wel gezegt dat ik haar graag gekeurd wilde hebben en als het goed was dat de kosten voor ons waren. Daar ging hij mee akkoord. Maar nu wil hij dus dat wij de kosten betalen. Als er niets op papier staat kan hij ons dan nog dat bedrag laten betalen o.i.d?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:30

tja, als het keuringsrapport en foto's dan bij de eigenaar zijn gebleven zou ik er ook niet het hele bedrag meer voor betalen.

maar het is niet eerlijk om de dierenarts op zijn geld te laten wachten. Die heeft er niets mee te maken lijkt me.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:30

Denk dat de dierenarts al is betaald, de rekening hebben zij naar hem opgestuurd.

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:51

Eind goed, al goed ??
En heb je al een nieuw paard ??

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:55

Nou ik weet niet zeker dat de dierenarts is betaald alleen de dierenarts heeft de rekening naar hem toegestuurd.
Ik heb inmiddels een geweldig leuk paard Lachen

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:56

En hoe heb je het nu met dit paard gedaan, is die ook weer gekeurd ?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:59

Ja die was al eens ronten goedgekeurd en PROK. Die man woonde vlak bij ons en daar was de regeling ook gewoon zo als het niet goed was was het voor hem en anders voor ons. We hebben het paard ook opnieuw laten keuren. Ik heb nu een 7 jarige elite merrie Z1 dressuur. Het ging hier ook niet om paarden van 3500,-

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:03

Hoop dat je met dit paard veel plezier beleefd, en onthou maar dat het paardenvolk soms een raar volkje kan zijn. Het is inderdaad vaak zo dat de koper betaald als het goed is en de verkoper als het niet goed is. Belangrijk is dat het wettelijk gezien zo is dat de opdrachtgever moet betalen !

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:06

In principe laat je eerst een paard klinisch keuren.Is het paard goed, maak je daarna afspraken over wel of niet rontgenlogisch. Is het paard niet goed,dan zijn in de regel de kosten van de klinische keuring voor de verkoper.
In de regel zijn kosten van de foto's toch wel voor de koper.Ook bij de duurdere paarden.
Ik heb 2 jaar geleden een paard verkocht die niet helemaal goed liep.Ik heb hem toen zelf laten keuren en foto's laten maken en toen pas verkocht.Dat vind ik wel zo netjes en zo heb je geen gezeur achteraf.
Maar zoals altijd...maak eerst duidelijke afspraken,dat voorkomt een hoop gezeur ( en dus schriftelijk even vastleggen + handtekening)
Ik wens je in ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe paard.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:09

Raar dat jullie alleen afgesproken hebben wie voor de kosten moest opdraaien als deze goedgekeurd zou worden. Over het algemeen is de stelregel dat de koper betaald bij goedkeuring, de verkoper bij afkeur. Maar hier mag je niet zomaar zonder afspraken vooraf van uitgaan. Het is alleen maar veelvoorkomend.

Ik kan mij eerlijk gezegd wel voorstellen dat de verkoper nu de kosten op jouw verhaalt, er is namelijk niets afgesproken over de kosten en jij hebt indirect de keuring in gang gezet. Je zou het erop aan kunnen laten komen, dat degene die de dierenarts heeft verzocht te komen moet betalen.

Maar het is netter om elkaar tegemoet komen door beide de helft van de kosten op je te nemen? Niet alleen verkoper heeft verzaakt goede afspraken te maken, jullie als koper hadden dit namelijk ook kunnen bedenken vooraf..

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:12

Inderdaad een redelijke deal om de kosten in deze kwestie te delen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:44

Weet je wat ik trouwens ook raar vind, normaal gesproken kan je toch wel stoppen met keuren als je een 4 hebt? Ik bedoel als je linksvoor op het straalbeen gelijk een 4 ontdekt bespreek je dat toch met de eigenaar? Waarom moest dat beest dan doorgekeurd worden.. daar begrijp ik nou nix van. De verkoper was het daar ook niet mee eens. Is dat gewoon een kunstje van de dierenarts om meer geld te innen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:13

Ligt eraan wat de opdrachtgever gezegd heeft. Als er een volledige keuring is afgesproken, dan doet de dierenarts dit gewoon en valt hem echt niets te verwijten. Maar vermoedelijk is hierover vooraf ook niets afgesproken. In overleg kan veel en voorkomt discussies naderhand, zo ook met de kosten voor een volledige keuring..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:05

ditchie schreef:
Nu wil de verkoper dat wij deze keuringskosten betalen, wij zijn er vanuit gegaan dat het paard als het rontgen niet goed was de kosten voorhem waren en als het goed was voor ons. De dierenarts heeft de rekening naar hem gestuurd alleen wil hij dat wij betalen. Hij dreigt nu verdere stappen te ondernemen, maar wat zou hij dan kunnen doen? Wij hebben nergens getekend o.i.d. Vind het toch een vervelende situatie.
Wie draait er nou voor de kosten op?

Je kunt wel ergens vanuit gaan, maar juridisch heb je geen poot om op te staan. Als JIJ de opdracht hebt gegeven tot uitvoering van de keuring en er staat niks vast, dan ben JIJ degene die betaald. De verkoper zal (of heeft al) zijn rechtsbijstand of advokaat inschakelen en via hen sommeren de kosten te betalen.

Los van dit alles; iedereen doet alsof het heel normaal is dat bij afkeur de verkoper betaald, maar dat is nergens vastgelegd!! Dat is iets wat koper en verkoper onderling overeen komen en daarmee heeft het rechtsgeldigheid, maar als ik als verkoper weiger keuringskosten te betalen bij de verkoop van mijn paard dan is dat mijn goed recht. Je hebt dan twee opties: betalen of niet kopen.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:18

Ik vind niet dat je iets hoeft te betalen, je hebt immers gezegt dat de kosten voor jou waren bij goedkeuring.
Dit houdt in dat bij afkeuren de kosten zijn voor de verkoper, heel logisch.
Het paard is niet goed gekeurd dus zijn de kosten, logischer wijs, voor de verkoper.
Uit het ene, vloeit het andere.........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:29

ditchie schreef:
Weet je wat ik trouwens ook raar vind, normaal gesproken kan je toch wel stoppen met keuren als je een 4 hebt? Ik bedoel als je linksvoor op het straalbeen gelijk een 4 ontdekt bespreek je dat toch met de eigenaar? Waarom moest dat beest dan doorgekeurd worden.. daar begrijp ik nou nix van. De verkoper was het daar ook niet mee eens. Is dat gewoon een kunstje van de dierenarts om meer geld te innen?

Ook dat moet afgesproken worden. Meeste dierenartsen overleggen idd als ze dat ontdekken.
Vind het niet netjes iig om verder te gaan als het paard al is afgekeurd op de huidige foto's.
Heeft hij de foto gelijk beken voordat hij verder ging met de volgende foto's? Misschien heeft hij ze eerst allemaal genomen en toen pas bekeken? (meestal bekijken ze de foto's tussendoor,maar wie weet?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:29

Jos1 schreef:
Ik vind niet dat je iets hoeft te betalen, je hebt immers gezegt dat de kosten voor jou waren bij goedkeuring.
Dit houdt in dat bij afkeuren de kosten zijn voor de verkoper, heel logisch.
Het paard is niet goed gekeurd dus zijn de kosten, logischer wijs, voor de verkoper.
Uit het ene, vloeit het andere.........

Je kunt van alles "vinden", maar waar het om draait is wat de wet zegt. Het is vrij duidelijk dat de verkoper niet heeft toegezegd bij afkeuring te betalen, dus zijn de kosten voor de "koper" die ook de opdracht heeft gegeven. Afspraken over dit soort dingen maak je met beide partijen en schriftelijk, dan heb je naderhand geen gedoe.
TS kan proberen met de verkoper een deal te maken dat ze elk een deel van de kosten betalen, maar als de verkoper daar niet voor voelt (kan ik me zomaar voorstellen) dan heeft TS de kosten te betalen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:08

ditchie schreef:
Ja die was al eens ronten goedgekeurd en PROK. Die man woonde vlak bij ons en daar was de regeling ook gewoon zo als het niet goed was was het voor hem en anders voor ons. We hebben het paard ook opnieuw laten keuren. Ik heb nu een 7 jarige elite merrie Z1 dressuur. Het ging hier ook niet om paarden van 3500,-

Mhh ook 3500,- vind ik een hoop geld en zeker de moeite waard om gewoon te laten keuren.
Het gaat er gewoon om welke afspraak je gemaakt hebt, dus heb je afgesproken niet goed, geen keuring betalen tja dan hoef je je geen zorgen te maken.
Heb je zelf die keuring aangevraagd en geen afspraken gemaakt dan zou het wel netjes zijn als je betaald.