Paard uit Amerika

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunscout

Paard uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:56

Hoi allemaal,

Volgende week komt mn paardje uit amerika. Ik wilde weten of iemand hier al vaker ervaring mee heeft gehad. Hoe gaat het allemaal als het paard aankomt in NL. Hoe lang duurt het voordat je hem mag zien en weet ook iemand hoeveel de ongeveer de kosten zijn bij aankomst in NL (dus van World Animal Transport)? En weet iemand hoeveel ze vragen als je het paard thuis wil laten afzetten?
Ik zal binnkort wel bericht krijgen van ze maar kan eigenlijk niet wachten en ben gewoon heel benieuwd!!

Groetjes

Julia

Re: Paard uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:58

Misschien dat je contact op kunt nemen met Vera?
Zij heeft nog niet zo lang geleden ook een paard uit Amerika gehaald.

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:00

is het niet verstandig om dat soort dingen uit te zoeken VOOR je een paard naar nederland haalt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:17

De import/accijnskosten zijn 19% over het totaal bedrag; dus aankoop + verzending.
Voordat je het paard mee mag nemen wordt het eerst hier gekeurd door een DA (op algemene konditie om verder te reizen) en worden de papieren en inentingen gekontroleerd.
Afhankelijk van het tijdstip en het aantal paarden kan dat tot enkele uren in beslag nemen. Na een bepaalde tijd heb je kans dat de DA niet meer komt en dat het paard een nachtje in het paardenhotel moet overnachten.

@vervoer: dat is natuurlijk afhankelijk van het aantal kilometers.

Ik betaalde een aantal jaren geleden 500 euro aan invoerkosten/BTW (was toen nog 6%) en 1000 euro aan bezorgkosten vanuit Luxumburg (naar de Veluwe).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:17

Staat hij toevallig bij EZ 2 Spot in Texas in quarantaine?
Dan kan ie wel eens op dezelfde vlucht zitten als mijn hengst, die verwacht ik in de loop van volgende week van Schiphol op te kunnen halen Haha!

De meeste vluchten uit Amerika komen in de ochtend aan.
De paarden moeten dan wachten op de DA, je kan er dan helaas nog niet bij.
Na de veterinaire keuring ligt het aan de DA of hij de paarden meteen doorlaat zodat ze vast op de wagen kunnen of dat hij eerst al het papierwerk klaar wil hebben. Dan duurt het nog weer wat langer...
In september heb ik 2 merries opgehaald en toen duurde het in totaal zo'n 3,5 uur voordat we weg konden.
Viel erg mee als ik andere verhalen wel eens hoor...

Qua kosten stonden deze dingen op de rekening (voor 2 mini merries):
Ontladingskosten: €60
Douane/inklaring: €300
BTW: afhankelijk van de waarde op de bill of sale
Stamboekverklaring: had ik via het stamboek zelf geregeld maar via World Animal Transport kost dat €75 dacht ik...

Het ligt er dus erg aan wat er voor bedrag op de bill of sale staat. Zelf probeer ik dat altijd zo laag mogelijk te houden, zo tussen de $500 en $750 als de verkoper daar aan mee wil werken. Je hoeft geen betalingsbewijs mee te nemen Knipoog

Transport vanaf schiphol heb ik geen idee van, ik vind het veel te leuk om daar zelf heen te rijden en het paard op te halen Haha!
Waarschijnlijk kunnen ze van World Animal Transport daar wel meer over vertellen.

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:20

wat kost het dan wel niet voor een ticket,(voor een paard natuurlijk) Haha!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:21

Spanned, ben benieuwd hoe je paard eruitziet! Heb je mischien een foto?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:21

Een euro of 800 als ik mij niet vergis, Canada Lachen

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:22

Ik heb net gisteren een paard van het vliegtuig gehaalt, uit Ijsland maar waarschijnlijk gaat het over het algemeen hetzelfde.

Nu heb ik het 1 en ander uitgezocht en blijkt dat je voor een raszuiver paard géén tax hoeft te betalen. Hiervoor moet ik bij het stamboek een verklaring aanvragen (€100,- bij ijslanders) en dan meesturen met alle documenten voor de douane. Misschien kan je er even achteraan bellen en navraag doen bij de douane, dit is iig wat ze mij verteld hebben Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:28

Dat is de stamboekverklaring idd, dan betaal je dacht ik 6% ipv 19%.
Via het NMPRS betaalde ik €100 per stamboekverklaring maar ik dacht dat het via World Animal Transport goedkoper kon, €75.

Splash_ schreef:
Een euro of 800 als ik mij niet vergis, Canada Lachen

Dat is helaas alleen de quarantaine, de vlucht komt er nog bij Knipoog
En de KLM blijft de prijzen omhoog gooien Boos!
Ik betaal nu al weer ruim $200 meer dan in september vorig jaar...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:29

@Marije, volgens mij zit je qua ticket hetzelfde hoor Nagelbijten / Gniffelen Totaal zit je wel aan 1500 euro. Zit te denken bij welke organisatie ik het nou laatst had uitgezocht, maar kom er ff niet meer op.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:34

Geef mij dan snel het adres waar je voor €800 een paard over kan laten vliegen! Haha!
Ik betaal voor 1 mini op dit moment al $1650.
Dan staat nu de dollar wel erg gunstig maar 800 euro red je het echt niet mee...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:06

Nou dan is een mini al weer een stuk goedkoper als een 'gewoon'paard Haha!
Ik betaalde vanuit Canada inkl. quarantaine 3900 euro en vanuit Amerika is het rond de 2800 euro.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:46

Incl. quarantaine was ik voor een hengstje (iets duurdere quarantaine dan merrie of ruin) €2945 kwijt, met de huidige dollar zo rond de 2000 euro.
Daar komen dan nog de kosten op schiphol bij.

Dan nog de aanschafprijs + mijn eigen reiskosten om hem voor de aankoop eerst te gaan bekijken, maakt het bij elkaar toch weer een aardige uitgave... Bloos

sunscout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 13:23

Bedankt voor alle antwoorden. Ik had de kosten allemaal wel uitgezocht maar vroeg me gewoon af hoeveel de kosten van de keuring is etc. Ik las namelijk vorige week ergens een hele andere prijs op internet maar dat ging ook over een ander ras en vanuit een ander land dus vandaar dat ik het toch even wilde checken.

Mijn paard staat idd bij de EZ2Spot Ranch in Texas en zal 22 januari aankomen. Ik weet nog niet helemaal of ik vervoer kan regelen vandaar dat ik erover denk om hem thuis te laten brengen door Wold Animal Transport.
Moet het dus nog even kijken.

Heb nog niks gehoord van World Animal Transport dus hoop dat ik snel bericht van ze krijg over het een en ander.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:53

Potuit is ook een goeie transporteur, maar ik weet niet of die ook de papieren verzorgd voor inklaring etc.
Van Horse Service International weet ik het wel zeker. Die hebben mij toen heel netjes geholpen.

sunscout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:05

Ik kreeg net een mail dat het transport 270 euro kost. Hij moet van Schiphol naar Overijssel. Dus daar ben ik ook uit... Ik hoop alleen dat ik het zelf kan regelen, scheelt weer een hoop haha... We zullen zien.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:24

sunscout schreef:
Ik kreeg net een mail dat het transport 270 euro kost. Hij moet van Schiphol naar Overijssel. Dus daar ben ik ook uit... Ik hoop alleen dat ik het zelf kan regelen, scheelt weer een hoop haha... We zullen zien.

Lees je Pm maar een keertje, je zal nog op kijken Knipoog

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:23

Pff ik kom net terug van de douane, heb wel 5 mensen aan de telefoon gehad, die 10 verschillende dingen zeiden. De eerste zei dat ik 3 dagen had om het paard in te klaren, de 2e 5 dagen, de derde 2 weken en de laatste begon over een boete van €500.-, omdat we het afgelopen zondag hadden moeten doen Verward . Uiteindelijk in de auto gestapt en bij de heren lansggegaan. Ze hadden gezegt dat ik mét paard langs moest komen, nou mooi niet dus, ze bekijken het maar met hun dieronvriendelijke regels. Ze verwachte dat ik het paard na haar lange reis wéér en de trailer zou zetten, 2 uur rijden, en daar weer 1.5 uur wachten om vervolgens weer 2 uur terug te rijden. Heb mn poot stijf gehouden en ze hebben een uitzondering voor me gemaakt Vork Maar het paard moet nu een weekje op het erf blijven voor als de heren besluiten een kijkje te gaan nemen, ze zijn van harte welkom Clown

Let goed op of het T1 forumier klopt, er mag maar 1 paard op staan anders krijg je gedoe (ik heb 1 paard geimporteerd, stond ook een paard van een ander persoon op mijn formulier, raad eens wie volgens de wet moet betalen....) en nog een tip, rijd vanaf het vliegveld gewoon even langs de douane, neem een zak geld mee en betaal de BTW, ben je meteen van heel veel verwarring en gezeik af!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:37

Waarom is dat niet op schiphol gedaan?
World Animal transport regelt dat voor mij allemaal en dan heb je al dat gedoe niet.
Ze zullen er best wat op verdienen maar ik rijd daar heen, betaal de rekening waar alle kosten van Schiphol/douane op staat en laadt m'n paard in en klaar.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:40

Ze is in Luik (liege) aangekomen, daar door de belgische douane gegaan en moest me binnen 3 dagen bij Nederlandse melden. Maar er was me in Luik verteld dat de boel opgestuurd mocht omdat de belgische douane al naar het paard had gekeken, helaas bleek alles anders dan ze in Luik hadden verteld.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:44

Ah zo...
Je zou dan idd denken dat het een invoer naar België is en daarna naar Nederland.
Europa? Benelux?
Regeltjes en geld... Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:22

Tegen mij zeiden ze ook dat het paard nog door de NL-douane 'gezien' moest worden ivm kontrole op het juiste paard. Maar ze konden ook langs komen, nou ze moeten nog komen Haha!
Ook vanwege de hele papieren rompslomp heb ik het dus ook uit handen gegeven en door een bedrijf laten doen die dat vaker doet en dus weet hoe het werkt.

sunscout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:33

Sorry wat bedoel je met; lees je Pm maar een keertje...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:35

Ik vermoed dat ze bedoeld dat je een berichtje hebt gekregen en je die even moet lezen Knipoog waarschijnlijk staat er '1 nieuw bericht' naast het inlog/uitlog knopje bovenaan de pagina.