Vragen over leren rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Vragen over leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:47

Omdat ik erover denk leren rijlaarzen te kopen wil ik graag wat ervaringen etc. horen Lachen Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet alles vinden.

Zijn jullie rijlaarzen op maat gemaakt, of een standaardmaat? Hebben jullie de laarzen op een bepaalde manier ingelopen, en hadden jullie veel last met inlopen? Over welke laarzen zijn jullie erg tevreden, en over welke nou juist niet? Wat is nou echt het voordeel van leren laarzen in vergelijking met bijvoorbeeld rubberen Aigle laarzen, behalve het mooie?

Ik ben benieuwd Haha!

Yelly

Re: Vragen over leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:35

Oja, en hoe onderhouden jullie je laarzen? Hebben jullie altijd een laarzentrekker nodig, en doen jullie bijvoorbeeld ook boterhamzakjes om je voeten? En hoe veel zijn je laarzen in totaal ongeveer ingezakt?

Barst maar los hoor Haha! Knipoog

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 12:20

Nog steeds niemand Huilen Knipoog

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:37

Ik heb Derby Style laarzen, met rits.
Zitten erg lekker, niet echt in hoeven lopen.
Ik had eerst een standaardmaat, maar die ritsen waren erg slecht, zijn heeeeel vaak gerepareerd, maar heb toen (gratis) op maat gemaakte gekregen.

Ben nu heeel erg tevreden over mn laarzen, zitten erg lekker.

Voordeel voor mij is dat ik geen last meer heb van vervellende voeten, ook niet van zweet voeten en mn velletje zit niet meer tussen mn zadel en mn laars. (rubber laarzen waren voor mij altijd te kort)

Mijn laarzen zijn vrij weinig ingezakt, maar dit komt denk ik ook omdat het een laars met rits is.
Ik maak ze niet heeel vaak schoon, maar soms gewoon even een doekje erover, en soms ook grondig in het vet zetten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:43

ik heb de Anky's van Petrie. Ben er totaal niet tevreden over, ja ze zien er mooi uit, maar ze lopen voor geen meter. Nog steeds last rond mijn enkels als ik ze aan heb gehad, ze zijn erg snel ingezakt, en daarnaast vind ik het leder erg stug. Maargoed, rundleder hè. Rij nu altijd met schoenen van petrie en chaps van Ariat. Bevalt me een stuk beter!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:04

Ik heb er van Soubirac (Rijlaars Soubirac Dauphine veter met rits, om precies te zijn. http://www.ruiterhuishelden.nl/shop/rijlaarzen/879/rijlaars_soubirac_dauphine_veter_met_rits_(standaardmaat).html, ze gaan nu toch al een jaar of zeven mee. Eén keer een rits moeten vervangen (wat trouwens eerder de schuld was van mijn benen, die sinds mijn 13 toch een beetje uitgezet zijn), verder nog geen problemen mee gehad. Het was een standaardmaat trouwens..

Nooit geen laarzenuittrekkers of plastic zakjes nodig gehad, voordeel van ritsen in je laarzen. Inlopen was ook geen probleem, denk dat ik er een dag of twee wat mee in huis heb rondgelopen.. Maar met minder zou het ook gegaan hebben. Trouwens nooit ergens pijn gehad (als ik kijk naar een vriendin, haar knieholtes waren volledig kapot door haar nieuwe laarzen). Ze zijn nu, na zeven jaar, misschien een centimeter of twee/drie gezakt. Ideaal dus Lachen. Onderhoud.. Ik veeg mijn laarzen met een doekje proper nadat ik ze heb aangehad, om de drie weken (soms minder) vet ik ze in.

Waarom leren laarzen?
- Temperatuur van je voeten Clown (voeten blijven in de zomer koeler, in de winter worden ze minder snel koud)
- Ondersteuning + beter gevoel (bij mijn laarzen toch. De binnenkant van mijn kuit is een zacht leer, de rest van de laars is een erg stevig en hard leer... Op die manier kan je je paard met je kuit erg goed voelen, en heb je toch die extra ondersteuning.)
- Duur in aankoop, maar ook duurzaam. Met mijn aigles moest ik er zeker elk jaar nieuwe kopen, als het niet vaker was. Nu doe ik al zeven jaar met dezelfde laarzen

Ik heb ze toen trouwens met korting gekocht, voor een goeie 300€...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:12

Ik heb Petri's, gekocht bij Divoza, in een standaardmaat. Deze passen perfect!

Een hel met inlopen, dat kan ik je wel zeggen. Overal blaren en in mijn knieholtes open plekken (je moet er wat voor over hebben Clown ) Ze zijn nu nog ontzettend stug, maar ik vind het prachtige laarzen om te zien.
Ik heb mijn laarzen eigenlijk te hoog gekocht, vandaar dat ze nu perfect zitten, niet te laag o.i.d.

Ik maak ze meestal 1x in de maand helemaal schoon. Hierna met schoensmeer eroverheen. Even in laten trekken en uitpoetsen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:26

Hoe komt het eigenlijk dat het inlopen van leren laarzen zo'n pijn doet? Kijk, in je knieholtes kan ik wel begrijpen, daar zit natuurlijk de laars in het begin nog flink tegenaan. Maar aan je voeten? Waarom doet dat zo'n pijn, normale laarzen/schoenen inlopen doet nooit pijn Tong uitsteken

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:58

Ik heb de Derby topper. Aangezien ik 15 jaar ben en mijn kuiten dus nog dikker zouden kunnen worden. Met een rits kan je ze niet oprekken. Deze zou ik dus nog wel op kunnen rekken!
Ik ben er erg tevreden mee, heb weinig last gehad met inlopen.

Let wel op de hoogte van je laars! Ze zakken nog iets in dus koop ze, bij een dressuurlaars, voor je gevoel hoog.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:10

Ik heb sinds 2 maanden ongeveer helemaal op maat gemaakte Lipica's. Totaaaal geen last gehad van moeite met inlopen, ze zaten direct als gegoten. Met mijn oude Petrie's heb ik toch helse pijnen gehad, voor mij geen Petrie's meer hoor Nagelbijten / Gniffelen .

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:15

Petrie vind ik ook waardeloos! Als je de standaard laars koopt die al 200 eurie is heb je dus een goedkope uitvoering is geschikt is voor 1x in de week rijden.... Daarover zit een coating die er dus af kan gaan! Let daar dus op bij de goedkopere uitvoeringen van laarzen.

Ik heb nu weer Derby´s besteld (had ik vroeger ook en beviel super). Die zijn voor de net en gewoon heb ik de laarzen van MH. Heerlijk zitten die!

TKTG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:24

Hey, ik heb petrie anky's.
Ben er eigenlijk wel heel erg tevreden mee, het inlopen was niet zo heel erg verschrikkelijk. Cool gelukkig
Ik heb voor de ankys gekozen omdat ik deze in een keer paste en de andere lijn niet. En dan kwam ik op het zelfde bedrag uit, de bijv. perfect op maat laten maken of de ankys.
Waar je wel voor moet oppassen bij de ankys dat je ze helemaal goed inloopt zodat ze genoeg zijn ingezakt, want door de hoge dressuurboog kan die naar buiten buigen als ze nog niet goed zijn ingezakt.
Voor de rest vind het fijne laarzen. Haha!
Ik maak ze eiglijk elke keer na het rijden even snel schoon gewoon het zand er af vegen, droog maken, en eens per maand een grote schoonmaakbeurt. Met babydoekjes(toetenveger ofsow Tong uitsteken ) en daarna nog met die speciale petrie care set ofsow.

peter_pan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:59

ik heb leren laarzen van cavallo...
ze zitten héérlijk, en van mooi en soepel leder......
in het begin tijdens inlopen de gewone ongemakken (pijn in knieholte dan...)
maar nu helemaal nergens last meer van....
deze hab ik nu 2 jaar bijna, en zien er nog altijd heel goed uit Lachen
reinigen bij mij telkens na het rijden vuil er af halen (modder enzo)
en ongeveer om de 3 weken eens volledig kuisen en invetten....

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:06

Ik doe even een stipje.

Mijn moeder dacht ook voor mij over leren laarzen omdat dat van de dokter moet.
Zijn ze trouwens geheel van leer?

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:01

Ook ik heb sinds gisteren de Anky's.
Net maar even uitgetrokken na een half uur,rechts is al iets soepeler als links,maar ik heb wel pijn ja *LOL*

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:04

Ik heb 2e hands petrie's gekocht.
Ik heb de standaart maat en had wel geluk dat ik ze paste! Knipoog
De vorige eigenenaar heeft ze iets van 3 keer aangehad op wedstrijd, ze waren ook nog heel erg mooi toen ik ze kreeg. Ik heb ze alleen ook moeten inlopen en dat was minder hoor!
Eerst sneden ze in m'n knie holte maar ze zakken wel wat in. Ik had ook blaren op mijn hak. Nu ze helemaal ingelopen zijn kan ik egt niet zonder want het zit heerlijk.
Ik vind het een voordeel dat ze een beetje naar jou been gaan staan en dat kunnen rubberen laarzen niet.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:37

Ik heb Cavallo's. Denk dat er niet veel verschil in zit met Petries. Voordeel van leren laarzen is dat ze idd vormen naar jou voet/been. En nooit meer koude voeten in de winter / zweetvoeten in de zomer, wat je bij rubberen laarzen wel hebt. Onderhouden is bij mijn laarzen heel makkelijk, als ze na het rijden vies zijn omdat je bv. in de modder hebt gereden spoel ik ze af met water en droog ik ze af met een handoek. Ze zien er dan alweer stralend uit! Ook af en toe (voor een wedstrijd ofzo) even lekker poetsen met laarzenwas of schoenpoets.
Het inlopen van een laars hangt af van zijn stugheid, bij een hele soepele laars heb je er dus bijna geen last van.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:57

ik ben in het bezit van Petrie Anky laarzen.. bevallen goed! heb ze nu zo'n anderhalf jaar en ze zien er nog steeds mooi uit. ik had ze niet op maat laten maken want mijn kuit was toevallig precies een standaardmaat. ik had op mijn laarzen een wandeling gemaakt en trappen gelopen, gaat goed alleen ik kreeg er wel blaren van. maar ik ben zeer positief over de Anky's!

naomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:04

Ik heb leren laarzen van Mountain horse gewoon standaard maat,
zijn lekker soepel hoefde ze niet in te lopen en heb geen zakjes nodig. (= met rits)
Makkelijk schoon te houden, rijden lekker soepel en voel m'n paard
er goed mee aan. Wil nooit meer andere! Haha!
Heb ook petrie's gehad maar wat een verschrikking zijn die laarzen....
( eerst in lopen, zijn super stug en met rijden voel je je paard bijna niet) Vork

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:59

Oja, ik was nog vergeten dat ik altijd pantykousjes gebruik om in mijn laarzen te komen! Vroeger wel plastic zakjes, maar dat vond ik waardeloos. In de zomer gewoon pantykousjes in plaats van paardrijsokken en in de winter de pantykousjes over de sokken heen. Wil prima!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:54

Ik heb net nieuwe leren laarzen gekocht, van Derby met veters en rits op maat gemaakt. Dat is ook wel nodig, aangezin ik smalle kuiten, voeten en enkels heb zijn gewone rijlaarzen bij mij altijd te wijd, vooral bij de wreef. Ook al zou het maatwerk zijn. Ik heb ze net, dus kan er niet veel over zeggen, maar ze zitten super Haha!

Hiervoor heb ik 2,5 jaar Cavallo's gehad. We hadden ze iets groot gekocht, ik was namelijk 13, dus groeien kon ik nog. Maar ik groeide alleen in de lengte, en mijn smalle voeten en kuiten werden niet breder. Daarbij waren ze best zwaar en de schacht was stevig, wardoor ik niet zo fijn hulpen kon geven (mede doordat ze dus te groot waren). Maar toch waren het prima laarzen Lachen

Leren laarzen vind ik sowieso mooier ogen dan rubberen rijlaarzen, maar daarbij gaan ze naar je voeten staan, en omdat ze ook steviger zijn dan chaps/rubberen, kun je je voeten stiller houden.
En tja, sowieso vind ik leren schoenen fijner. In plastic krijg je óf ijskoude tenen, of ontiegelijke zweetvoeten ^^

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:56

millennium schreef:
ik heb de Anky's van Petrie. Ben er totaal niet tevreden over, ja ze zien er mooi uit, maar ze lopen voor geen meter. Nog steeds last rond mijn enkels als ik ze aan heb gehad, ze zijn erg snel ingezakt, en daarnaast vind ik het leder erg stug. Maargoed, rundleder hè. Rij nu altijd met schoenen van petrie en chaps van Ariat. Bevalt me een stuk beter!

Dan heb je niet de goede maat gekocht denk ik?:P
mijne lopen perfect! nergens last van,
en ze zijn veel beter ingelopen nu ze zijn ingezakt..

TS, de Petrie Anky's vind ik een goede keuze..
weet niet wat voor soort je zoekt Lachen

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:54

hOOii,
Ik heb zelf Retrie laarzen Haha! Ik heb gewoon een standaard maat.
Ik vind ze super rijden. Je moet ze wel eerst inlopen...
Groetjes Leonie

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:25

ik heb mr. decima kalfslederen laarzen... ze rijden en zijn zo soepel als chaps en je hoeft ze niet in te lopen of rijden.
De hoogte blijft gelijk (zakken dus niet)...
Ze bevallen mij zeer goed!

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:34

ik wil ook leren laarzen,

nu heb ik zitten denken over de petrie hampshire
of de Mountain Horse Sportive Rider..

heb ook nog zitten denken aan de petrie perfect maar daar hoor ik slechte verhalen over.

wie heeft er ervaring met deze 2 laarzen??