paard pas bij nieuwe eigenaar laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

paard pas bij nieuwe eigenaar laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:32

Hallo,

Mijn paard staat te koop en en zijn er mensen die haar willen kopem, maar ze willen haar laten keuren door hun eigen dierenarts (bij hun thuis!). En dan dus eventueel terugbrengen als ze afgekeurd wordt (wat ik niet verwacht maar toch).
Ik gaf al aan dat het wel bij mij mag, maar ze willen het daar doen. Maar ik vind dat nogal een risico, je weet nooit wat er onderweg of daar kan gebeuren toch?

Wat denken jullie?

Romeo2007

Re: paard pas bij nieuwe eigenaar laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:35

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:36

Wat wij dan doen is het volgende. je gaat mee naar de keuring waar het paard gekeurd wordt. Desnoods rijd je hem zelf erheen en nemen ze zelf ook een trailer mee om hem vanaf de kliniek zelf naar huis te vervoeren, je kan hem ook door rijden zodat je ziet waar hij terecht komt. Zo zie je wat ze doen en sta je er met je neus boven op. Ook handel je alles na de keuring af. dus papier, paspoort en geld. Op een neutrale plek de kliniek.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:38

Kunnen jullie niet naar het kliniek toe om hem daar door haar VA te laten keuren? Je kan je paard iig zelf daarheen rijden, als er dan wat gebeurt zou het teminste je eigen schuld zijn (niet op een banketstaaf manier bedoeld)
Waarom willen ze hem niet bij jou thuis laten keuren?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:40

dat snap ik op zich ook nog wel dat ze een eigen DA willen laten keuren. Zo weet de huidige DA wat voor nieuw paard hij er bij heeft en dat er niet gejoemeld wordt in vriendjes politiek

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:41

ik heb dit ook zo afgesproken, omdat het paard pas 2,5 is en uit de opfok komt, en dus niks gewend is.
ze is nu een maand bij me en ze zal morgen gekeurd worden.
bij afkeuring gaat ze terug. ik heb dat ook op papier gezet.
jou situatie vind ik in deze wat anders.
dan zou ik het niet doen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:42

of bij jou thuis laten keuren of samen met paard naar haar DA gaan en het daar laten keuren, word ze afgekeurd kun je haar meteen weer meenemen...
ik zou niet willen dat het gekeurd word als ze haar in principe al gekocht hebben...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:44

Ik zou ook niet het paard uit handen geven voordat deze gekeurd is en dus feitelijk voordat de koop rond is. Willen zij een dierenarts uitkiezen best, maar dan moet die maar naar het paard toe komen. Met het paard naar de kliniek gaan voor een keuring en deze op de kliniek overdragen zou eventueel een optie zijn, mits deze kliniek in de buurt is. Ik zou daarvoor niet naar de andere kant van Nederland gaan rijden. Dat zij ervoor kiezen een paard aan de andere kant van Nederland te kopen wil niet zeggen dat ik de behoefte heb het halve land door te crossen.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:48

ja, idd.. dat vind ik ook, dan moet ik nog allemaal moeite gaan doen. Ze wonen in Deil en ik in Nijmegen, dus dat is een aardig stukje rijden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:48

Persoonlijk vind ik het normaal om het paard door de eigen DA van de kopende partij te laten keuren. Ik zou het paard nooit door de DA van de verkopende partij laten keuren, dat wordt toch ook altijd afgeraden?

Het zal in veel gevallen van de omstandigheden afhangen denk ik. Als het paard aan de andere kan van NL staat maakt het de zaak natuurlijk niet handiger.

Ik heb Jo wel bij mij laten brengen door haar vorige eigenaar, en een paar dagen later laten keuren door mijn eigen DA. De verkoper was wel een via-via bekende, en ik wist dat ze in geval van nood teruggenomen zou worden. Hij heeft haar namelijk al eens teruggenomen waarna ik haar heb kunnen kopen.

Het is toch een kwestie van vertrouwen, en ik zou in ieder geval alles HEEL goed op papier laten zetten. Oa de termijn waarop de keuring wordt uitgevoerd.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:51

ja, dat snap ik ook (alhoewel ik stel zelf niet eens een d.a. voor, dus ze kunnen bellen wie ze willen).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:59

als ik jou was gewoon zelf het paard meenemen in je trailer naar de kliniek en de mensen daar ook ontmoeten. Bij afkeur neem je je paard direct mee en bij goedkeur draag je alles over. Dan is alles klaar en zonder gerotzooi

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:08

tja, als ze er echt op staan kan ik dat doen.
heb alleen zelf geen trailer, dus dan moet ik die zien te lenen. En zou ik dan akkoord gaan met bij hun keuren of echt naar een kliniek rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:08

Annne schreef:
ja, idd.. dat vind ik ook, dan moet ik nog allemaal moeite gaan doen. Ze wonen in Deil en ik in Nijmegen, dus dat is een aardig stukje rijden.

Goh, dat is ongeveer 30km. Als partijen daar moeilijk over doen, moet je gewoon geen zaken doen. NEXT.........

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:09

Dat ligt ook een beetje aan de afstand denk ik. Is die te overzien?

EDIT: te snel, ik zie het hierboven al staan.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 09-01-08 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:09

wat willen ze rontgen of alleen klinisch.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:12

klinisch alleen, de beugproven hebben ze zelfs al gedaan (zelf) en die waren goed

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:14

sorry, buigproeven Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:15

Het speelt natuurlijk ook wel een beetje mee hoe graag je het paard aan die mensen wilt verkopen. Heb je er een goed beeld bij, en weet je zeker dat het dier heel goed terecht komt, dan is dat wellicht ook wat meer 'gedoe' waard kan ik me zo voorstellen.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:16

Wij hebben mijn pony gebracht naar haar nieuwe huis. Haar daar laten keuren. Als ze afgekeurd zou worden zou ze mee terug gaan, anders bleef ze daar.(was dus het geval)
Wat er dan gebeurd met het transport ligt aan jezelf en daar ben je dan ook (neem ik aan) voor verzekerd

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:17

klopt heb je er geen goed gevoel bij doe je het niet. mensen kunnen ook hebben (ik wel) dat ze perse een bepaalde DA willen hebben en zo niet dan dan geen paard. Er zijn er toch zat.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:17

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat ze liever laten keuren door de eigen DA. Daar zou ik ook de voorkeur aan geven.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:19

Ik neem aan dat het gaat om een klinische + röntgonolische keuring? Als het om alleen een klinische keuring gaat zou ik niet heen en weer rijden met het paard. Als er ook foto's moeten worden gemaakt ontkom je daar niet aan. (ik weet dat het ook soms aan huis gedaan wordt, maar meestal moet je toch naar de kliniek daarvoor). Als je zelf geen trailer hebt, zou ik de toekomstige koper het paard laten halen en dan zelf in ieder geval wel meegaan zodat je er toezicht op hebt. Als het paard dan wordt goedgekeurd (gaan we wel vanuit natuurlijk Haha! ) dan is het voordeel voor jou dat ze het paard dan meteen meenemen en als je met ze afspreekt dat je nog meerijdt (of achter ze aan rijdt) naar hun huis, dan kun je meteen zien waar het paard terecht gaat komen. Let er overigens wel op dat je goede afspraken maakt over wie de kosten van de keuring betaald, zodat je niet achteraf voor problemen komt te staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:23

Sorry: Buigproeven ZELF doen ??????
Dat moet je dus nooit zelf laten doen door mensen die je paard willen kopen !!! Als het verkeerd gaat loopt je paard een blessure op en ben jij de klos!!!

Verder gewoon samen naar een DA van hun keuze gaan.En daar de boel afhandelen.
Bij afkeur mee terugnemen en bij goedkeur alles overdragen.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:24

als je de mensen niet goed kent zou ik er zelf bij willen zijn, ik zou als koper ook mijn eigen da erbij willen hebben, dus dat is niet zo raar. deil en nijmegen liggen niet zover uitelkaar misschien dat hun da naar jou toe kan komen