Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Margarita_ schreef:Ik heb laatst van iemand gehoord dat je het maximale laadgewicht van je trailer kan veranderen,
Bijvoorbeeld van 1800 naar 1500 kg. Zodat je je trailer zonder BE rijbewijs kunt trekken.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord?
En hoe zou je dat kunnen regelen?
En kan je het eventueel ook ooit nog eens terug laten veranderen? Naar het oorspronkelijke maximale laadvermogen?
felicity schreef:Wij hebben straks een trailer van totaal 1600 kg. Onze auto mag 1500 kilo trekken. Moet er dan ook terug gekeurd worden? Omdat het toch om 100 kg gaat.
EN het plaatje op de trailer blijft dan toch hetzelfde? Kunnen ze daar niet moeilijk over doen dat op het plaaatje staat 1600 en op de papieren 1500?
Miska schreef:Mijn auto mag 1400kg trekken en het maximale laadgewicht van mijn trailer is 1600kg. (1, 3/4 paards trailer)
Ik heb mijn BE-rijbewijs, maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht dus ik rijd er gewoon mee.
Officieel mag het niet ondanks mij BE-rijbewijs, maar je mag 10 % overgewicht trekken.
Maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht met mijn paardjes, dus neem ik het risico.
Zet me maar op de laadbrug, dan kun je zien dat ik maar rond de 1100kg trek en dat mag mijn auto.
Ik zou dus eigenlijk volgens de regels mijn laadgewicht van de trailer moeten verlagen bij het RDW.
Miska schreef:Mijn auto mag 1400kg trekken en het maximale laadgewicht van mijn trailer is 1600kg. (1, 3/4 paards trailer)
Ik heb mijn BE-rijbewijs, maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht dus ik rijd er gewoon mee.Officieel mag het niet ondanks mij BE-rijbewijs, maar je mag 10 % overgewicht trekken.
Maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht met mijn paardjes, dus neem ik het risico.
Zet me maar op de laadbrug, dan kun je zien dat ik maar rond de 1100kg trek en dat mag mijn auto.
Ik zou dus eigenlijk volgens de regels mijn laadgewicht van de trailer moeten verlagen bij het RDW naar 1400kg.
Miska schreef:Dat klopt als de trailer onbeladen zwaarder is!
Maar mijn trailer zelf weegt 600kg dus dat mag mijn auto gewoon trekken!
. wat bedoel je met dat klopt als de trailer onbeladen zwaarder is? Zwaarder dan wat de auto mag trekken? Ja dan mag je met geen enkel rijbewijs de trailer trekken. Eerst moet je kijken naar wat mag de auto en dan wat voor rijbewijs heb je. Heb je BE dan mag je trekken zoveel als de auto mag trekken ongeacht wat de max. laadvermogen van de trailer is. Maar zodra je maar B hebt ja dan krijg je die rekensommentjes (staat dit trouwens niet heel duidelijk met voorbeelden uitgelegt op wiki?) en dan kijkt men dus wel naar de max. laadvermogen.. felicity schreef:Vriendlief heeft ook zijn vrachtwagen papieren dus dat probleem van een e rijbewijs heb ik niet.
Onze auto mag 1500 kg trekken de trailer weegt totaal 1600 kilo. Dat zou beteken dat de trailer 100 kilo te zwaar is. Nu vraag ik me af of ik hem dan ook moet terug laten keuren naar 1500 kilo. Aangezien onze auto maar 1500 mag trekken.
Miska schreef:Ik mag wel met de combinatie rijden.
Trailer ledig gewicht : 600kg
Maximale laadgewicht : 1600kg
Gewicht auto : 1370kg
Maximale trekgewicht auto : 1400kg
Dus officieel mag ik de trailer maximaal beladen niet trekken (1600kg) en moet ik het gewicht verlagen naar 1400kg bij het RDW.Ik mag de trailer wel trekken als hij onbeladen is, omdat hij lager in gewicht is als mijn auto (600kg)!
Je mag 10 % overgewicht trekken. Goed is het niet, maar dat buiten beschouwing gelaten.
Dus zou ik 1540kg mogen trekken met mijn auto en daarvoor laat ik het gewicht van mijn trailer niet verlagen.
Hier moet je dan wel BE voor hebben.
Miska schreef:Ik mag wel met de combinatie rijden.
Trailer ledig gewicht : 600kg
Maximale laadgewicht : 1600kg
Gewicht auto : 1370kg
Dus officieel mag ik de trailer maximaal beladen niet trekken (1600kg) en moet ik het gewicht verlagen naar 1400kg bij het RDW.
Ik mag de trailer wel trekken als hij onbeladen is, omdat hij lager in gewicht is als mijn auto (600kg)!
Je mag 10 % overgewicht trekken. Goed is het niet, maar dat buiten beschouwing gelaten.
Dus zou ik 1540kg mogen trekken met mijn auto en daarvoor laat ik het gewicht van mijn trailer niet verlagen.
Hier moet je dan wel BE voor hebben.
Miska schreef:Wat begrijp jullie nu niet dan?
Nog een x ...
Maximale laadgewicht trailer : 1600kg
Verschil : 200 kg
Mag niet, moet bij RDW officieel laten verlagen naar 1400kgNee want je hebt BE dus dit maakt niet uit, nergens voor nodig
10 % overbeladen wordt getolereerd, maar mag eigenlijk niet.
Vergeet dat stukje maar even.
Mijn auto mag een onbeladen trailer van 600kg gewoon trekken, aangezien mijn auto maximaal 1400kg mag trekken.
1400kg - 600kg = 800kg restant aan gewicht. Niks aan de hand.
Een lege trailer, is lichter dan een trailer die beladen is.
Het wordt anders als je beladen bent.
Het gaat namelijk om het maximale laadgewicht. Zoals ik en nog een paar al probeerde uit te leggen. NEE het gaat niet om het maximuale laadgewicht!!! (bij BE)
Als ik mijn trailer beladen heb, weegt de trailer met paard 1100kg = minder dan 1600kg
Maar dat valt onderweg niet te controleren, dus ben ik bekeurbaar omdat ik volgens de papieren 1600kg zou kunnen wegen! Dit is echt wel te controleren twijfelt de politie stel je hebt er twee belgen in staan geheid meer dan 800 dan wordt je gewoon geleid naar de eerste de beste weegbrug! Hmm misschien ben ik hierin zelfs nog ouderwets. Volgens mij heeft de politie zelfs van die dingen waarop je moet rijden en die dan het gewicht kunnen meten, maar dit weet ik niet zeker..
En mijn auto mag maar 1400kg trekken, dus ben ik eigenlijk strafbaar. Nee je bent niet strafbaar zie eerdere uitleg het mag gewoon zolang je achter je auto maar niet meer hangt dan je auto mag!!
Ik neem het risico, omdat de kans op aanhouden vrij klein is en ik ben gewoon niet zwaarder dan 1600kg, kunnen ze controleren als ze me op de weegbrug zetten.
Officieel mag het dus niet, tenzij ik het laadgewicht laat verlagen, klopt het op papier. Officieel mag het dus wel! En hoef je ook niets op papier te verlagen.
_Margarita_ schreef:De regels van het BE rijbewijs weet ik precies, dus zouden jullie misschien antwoord op mijn vraag kunnen stellen?
Het is namelijk zo, als je geen be rijbewijs heb kijken ze naar het maximale laadvermogen van de trailer in mijn geval 1800 kg. Mijn auto mag 1600 kg trekken. En de auto weegt ruim 1500 kg.
Als ik mijn be rijbewijs heb mag ik de trailer trekken omdat de trailer zwaarder is dan de auto. Maar ik mag hem niet verder laden dan 1600 kg, omdat mijn auto dat niet mag trekken. Ik dus alles trekken zolang het niet meer dan 1600 kg is. Dan maakt het maximale laadvermogen niet meer uit.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk om het maximale laadgewicht te verlagen naar 1500 kg, Dan is mijn auto zwaarder dan het maximale laadgewicht van de trailer. En is de combinatie niet meer dan 3500 kg. En kan ik dus gewoon zonder rijbewijs rijden. Er staat een arabier en een welsh pony in. Dus ik kom nooit boven die 1500 kg uit. En uiteindelijk scheelt het me maar 100 kg omdat de auto zo ie zo niet meer dan 1600 kg mag trekken.
Kortom is het mogelijk om het maximale laadgewicht van de trailer te veranderen?
Miska schreef:_Margarita_ schreef:De regels van het BE rijbewijs weet ik precies, dus zouden jullie misschien antwoord op mijn vraag kunnen stellen?
Het is namelijk zo, als je geen be rijbewijs heb kijken ze naar het maximale laadvermogen van de trailer in mijn geval 1800 kg. Mijn auto mag 1600 kg trekken. En de auto weegt ruim 1500 kg.
Als ik mijn be rijbewijs heb mag ik de trailer trekken omdat de trailer zwaarder is dan de auto. Maar ik mag hem niet verder laden dan 1600 kg, omdat mijn auto dat niet mag trekken. Ik dus alles trekken zolang het niet meer dan 1600 kg is. Dan maakt het maximale laadvermogen niet meer uit.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk om het maximale laadgewicht te verlagen naar 1500 kg, Dan is mijn auto zwaarder dan het maximale laadgewicht van de trailer. En is de combinatie niet meer dan 3500 kg. En kan ik dus gewoon zonder rijbewijs rijden. Er staat een arabier en een welsh pony in. Dus ik kom nooit boven die 1500 kg uit. En uiteindelijk scheelt het me maar 100 kg omdat de auto zo ie zo niet meer dan 1600 kg mag trekken.
Kortom is het mogelijk om het maximale laadgewicht van de trailer te veranderen?
Ja dat kan dus!
Antwoord op je vraag!
Dorien66 schreef:Nee, het mag niet!
Op het moment dat je betrokken raakt bij een ongeluk zet de verzekering de hakken in het zand. Op papier mag het niet DUS ben je in overtreding, DUS ben je niet verzekerd.
Dat je BE hebt maakt in dit geval niet uit. Het gaat om wat de auto OP PAPIER mag trekken en wat de trailer OP PAPIER aan totale massa mag zijn.
Op het moment dat je 200 kg terugkeuren is er niets meer aan de hand.