Pensionstalling in NB, prijzen en enkele vragen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezter

Pensionstalling in NB, prijzen en enkele vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:36

Waarschijnlijk heb ik over een tijd de mogelijkheid om een aantal paarden bij huis te houden. Nu zijn wij ons aan het orienteren op de mogelijkheden om pensionpaarden te stallen, en waar beter te beginnen dan op bokt...

Het zou gaan om een particuliere stalling, dus kleinschalig (totaal kunnen er 8 tot 10 paarden staan incl onze eigen)
Voorzieningen zijn dan als volgt: Stallen van 3,5 x 4 of 4 x 4 meter. Buitenbaan gedraineerd 20 x 60 meter. Weidegang overdag. Longeerbaan. Uitmesten en buiten/binnenzetten. Stro of vlas en krachtvoer en hooi. (geen voordroog of kuil) Ligging aan het bos.

Mijn vragen aan jullie, en alvast hartelijk dank voor degene die me kunnen en willen helpen!

- Wat zou jij een redelijke prijs vinden (ter vergelijking met bijv je huidige stalling, de omgeving en de voorzieningen natuurlijk, geen blinde gok)
- Wat zou jij als je de keuze had heel graag zien op jouw pensionstalling, bijv een extra voorziening of mogelijkheid...
- Vind je dat voorzieningen zoals bijv stapmolengebruik in de pension prijs moeten zitten of betaal je dit liever per keer? En hoeveel vind je redelijk voor bijv een half uur of een uur? Wil je dan dat wij je paard erin zetten en eruit halen of doe je dat liever zelf?
- Hoe belangrijk is een binnenbaan, wat zou je bereid zijn extra te betalen voor een kleine binnenbaan?

Alle andere dingen waarvan je denkt dat ze belangrijk zijn, laat maar weten. Dankjulliewel!!

Silence

Re: Pensionstalling in NB, prijzen en enkele vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:43

Silence staat op een pensionstalling ( is ook kleinschalig) met de volgende faciliteiten:

Binnenbak
Buitenbak
Longeercirkel
2 poetsplaatsen
Mogelijkheid tot afspuiten van je paard.
Stal met binnen en buitenluik.
4x per dag krachtvoer.
2x per dag hooi/kuil/voordroog
Overdag weidegang, wat wordt verzorgd door de staleigenaren.
Elke dag uitmesten, wat wordt verzorgd door de staleigenaren.
Kleine, gezellige ruimte met toilet, stromend water en de mogelijkheid om wat te drinken (warm en koud)
Perfecte uitrijmogelijkheden.

Voor dit betaal ik €200 per maand.
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-01-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:44

Ik denk dat het ook wel afhangt waar in Brabant. Ik sta aan de bosrand, we hebben alleen een buitenbak, paarden lopen overdag buiten, alles is inclusief.

Ik betaal 175 euro. Wat ik wel belangrijk vind is dat de stallen regelmatig worden uitgemest en elke dag opgestrooid. Dat de paarden dus nooit nat staan de volgende ochtend. De stallen goed verlicht zijn, goed geventileerd. De paarden in groepsverband naar buiten gaan. Een goede bakbodem en eventueel een longeerbak om te longeren en los te gooien. Een degelijke ruimte voor mijn spullen, een afsluitbare ruimte!

Stapmolens geef in niks om, gewoon paarden naar buiten elke dag. Wie dat ooit heeft uitgevonden...Gewoon zelf de boel netjes achterlaten na gebruik van wat dan ook. Bloed hekel aan mensen die denken dat er voor ze geveegd wordt en als dat zo is, liever niet, heb een hekel als er van alles in de was plaats ligt, hoopjes mest in een hoekje of gewoon niet aangeveegde mest.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:51

Ok, bedankt allebei Lachen

Het gaat dus om NB, tegen de grens met Limburg aan, en op ong 20 autominuten van Nijmegen.
Het is hier redelijk paard-dicht Knipoog

Stapmolen is idd een voorbeeld, want ik heb er zelf eigenlijk ook niet zo'n behoefte aan maar wil wel graag weten of die behoefte er is...

Opbergruimte is idd een hele goede...zadelkasten uiteraard. Maar wat doen jullie dan met dekens, dekjes ed? Bijvoorbeeld als ze nat zijn. En wassen, gebeurt dat normaal thuis of wordt het erg op prijs gesteld als daar mogelijkheden voor zijn op stal?

Dan nog het punt groepsweidegang, hoe stel je je dat voor als je zelf één paard hebt? Die van mij staan zelf allebei apart, en ben zeker niet van plan dat te veranderen om verschillende redenen. Dat is dus in principe afhankelijk van wat voor en hoeveel paarden er staan en hoe de eigenaren daar over denken..is misschien een probleem van kleinschaligheid. Dus iets om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

Zonder binnenbak ongeveer 180 euro Lachen

Een dekenrek wat gezamelijk gebruikt kan worden is wel makkelijk.
Natte dekjes kunnen heel goed drogen over een schraag.
Als iedereen die bij zijn kast heeft is dat ook makkelijk Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

Prijs... een beetje moeilijk te zeggen omdat ik niet bekend ben met de prijzen in jouw regio, maar voor de mogelijkheden die jullie bieden zou ik een prijs varierend van Euro 200 / Euro 250 heel netjes vinden. Aangezien de stalling kleinschalig gaat worden, zou ik geneigd zijn om molen gebruik (als je een molen zou nemen) bij de stalprijs inbegrepen te laten zitten, lekker makkelijk. Iets dat je niet genoemd hebt, maar dat me wel redelijk belangrijk lijkt... heb je een plek waar je toekomstige stalgenoten naar de wc kunnen gaan en eventueel even kunnen zitten om een drankje (en eventueel hapje) te nuttigen...? Ik heb ooit heerlijk op een boerderij gestaan waar een toilet bij de stallen was en buiten langs de lange zijde van de bak stond een caravan met koelkast/magnetron/waterkoker/koffiezetapparaat/tosti-ijzer/kast met wat dingen zoals chippies en chocoladerepen enzo. Er lag een prijslijstje bij en er stond een potje waar we dan geld in deden.

*Edit: dekenrek zou heel handig zijn en ik zelf zou een mogelijkheid om op stal tegen vergoeding dingen te laten was ERG handig vinden... maar ja, ik kom (helaas, want het klinkt eigenlijk als mijn droomplekje) vrees ik niet bij jou op stal te staan

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:57

denk zo rond de 150 tot 200 binnebak zou ik niet gewenst vinden maar dan moet de buitenbak wel goed berijdbaar zijn. verder zou ik stapmolen enz niet per keer laten betalen maar gewoon bij de prijs indoen net als de rest.anders zit jeheel de dag bij de molen om te controleren of die wel betalen en die niet.
let wel op dat je boven de 8 paarden een vergunning moet hebben in de meeste gemeentes.
verder met dekjes enz kan je bijv. een groot dekenrek in de ruimte hangen waar de kasten staan. zo kan alles drogen en wassen moeten ze maar thuis doen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:58

ik sta zelf op een prive pensionstalling waar 6 paarden gestald kunnen worden.

*wij hebben een verlichte buiten rijbaan die altijd te rijden is 20x60.
*stallen van 3x3
*dekenrek voor onze dekens
* 2 poetsplaatsen
*wasplaats voor de paarden (enkel koud water)
*altijd weidegang zomer en winter, zomers mogelijkheid 24/7 per dag buiten.
*kleine kantine waar we wat kunnen drinken
*toillet
*zuime zadelkasten
*wij liggen aan het kanaal waar je lekker kunt rijden en op 15 min afstand van de duiventoren (groot bos loopt door dongen dorst en oosterhout).
*wij moeten zelf mesten en binnen buiten zetten.
*alles is inclusief stro hooi en max 2 kilo brok.

ik betaal hiervoor 115 euro in de maand

zou ik mijn paard hier op vol pension willen hebben ( inc mesten en binnen en buiten )zetten kost me dat 220 euro.

dit alles is in Dongen Noord-brabant

nu even antwoord op jouw vragen

wat ik voor jouw stalling zou willen geven is 250 tot 270 euro.
alleen als ze ook in de winter naar buiten kunnen en zomer's dag en nacht op de wei kunnen.
dit ook omdat de stallen lekker groot zijn en je hebt een apparte longeerbak + het is volpension

wat ik graag extra wil zien op mijn pensionstal is een longeerbak.

een stapmolen zou ik het liefts appart betalen,dit omdat ik er niet altijd gebruik van zou maken en dus liever per keer zou betalen. ik zou voor een half uur 5,00 betalen en een uur 7,50.
persoonlijk zet ik er het liefst mijn paard zelf in en uit, maar de pensionhouder mag dit ook doen mits vertrouwde band.

een binnenbaan is natuurlijk altijd fijn maar niet een must.
wat ik extra zou betalen in de maand voor een binnenbak zou denk ik zijn tussen de 20 en 30 euro in de maand.
mits andere stalbewoners ook betalen.

wat ik heel erg belangrijk vind is een goede klik tussen de personen die daar hun paarden hebben.
en het paard moet op nummer 1 komen.
ook vind ik het belangrijk dat iedereen elkaar helpt onderling als dat nodig is
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 08-01-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:00

Gewoon bij elkaar zetten, je zou nieuwelingen even een week met een draadje tussen de rest apart kunnen zetten eer ze in de kudde gezet worden. Wel genoeg ruimte hebben voor een groep. Je zou de merries en de ruinen apart kunnen houden, volgens mij is dat rustiger.

Als je een stapmolen neemt worden mensen wel lui denk ik dan maar zo. Je moet kijken of je recreatieruiters gaat krijgen of dressuurruiters. Als je naast een mooi uitrijgebied staat, zal je voornamelijk recreatieruiters aan gaan trekken, die zijn vaak makkelijker, als hun paard overdag maar buiten komt en luxe zitten ze niet op verlegen.

Wij hebben een lijntje in de zadelkamer om natte dekens op te hangen, maar een echt natte deken die laat ik thuis drogen, op stal gaat in de winter niet echt. Iedereen moet gewoon zijn eigen spullen wassen, ik zou daar absoluut niet de moeite voor nemen. Ben je nog verantwoordelijk voor andermans spullen ook.

10 paarden kunnen makkelijk bij elkaar staan, hoeveel hectare wei heb je tot je beschikking? Zit je op zandgrond of klei grond? Op de kleigronden moet je bak gedraineerd worden en heb je paddocks nodig die ook gedraineerd zijn, anders kun je met nat weer niets.

Mensen zijn te zunig met hun paard, ze kunnen best bij elkaar. Als er een a-sociale rotzak tussen zit, zet je die met een dominante samen of haal je uit de groep en zet je die in overleg met de eigenaar op een eigen stukje naast de rest. Maar vaak regelt dat zich vanzelf. De groep zal altijd onmiddellijk plaats maken voor die rotzak als die gaat aanlopen, mits ze ruimte genoeg hebben om ver van elkaar te blijven. Dus bv 10 paarden in de buitenbak samen zetten is vragen om bloed aan de muur om een voorbeeld van grootte te geven.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:04

ik zou persoonlijk zorgen voor verdeeld in de wei zetten.
bij onse zijn er 4 weide's 2 met 2 paarden er op en 2 met 1 paard.

mijn paard staat samen met mijn shetlander en wil daar ook geen ander paard bij dit omdat mijn fjord erg onderdanig is en mijn shet juist niet.
die gaat het opnemen voor mijn fjord waardoor er erge ruzie's ontstaan die niet zomaar opgelost kunnen worden.

vandaar zou ik het fijn vinden dat er verschillende weide's zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:10

Kans dat een ander paard niet dicht bij jouw fjord gaat komen en kans dat een ander paard dan wel met je shet vriendjes wordt en de fjord links laat liggen. Als je fjord merrie is en je shet ruin-hengst, kan een andere merrie wellicht wel vriendjes met je fjordenmerrie worden en heeft de ruin daar geen last van, immers hij zal wellicht ook voor die merrie kunnen kiezen.

In elke kudde heeft elk paard elke keer weer een andere rol. Paarden zijn heel sociaal naar elkaar toe, maar bewaken wel hun grenzen steeds.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:50

Ok, het gaat hard hier..veel goede tips. Voor de duidelijkheid, het is allemaal nog toekomstmuziek he.
We hopen binnen een jaar met de paarden te kunnen verhuizen, maar we moeten dus nog beginnen met maken van binnenboxen (vandaar dat ze zo groot worden Lachen ) aanleggen van rijbaan, weiden, zadelkamer enzovoorts. Vandaar dat ik nu al begin met het kijken naar de wensen en mogelijkheden, ik wil het straks natuurlijk zo ideaal mogelijk hebben, zowel voor mezelf als voor anderen. Ik heb mijn portie door de blubber trekken wel gehad zegmaar Knipoog

Het is gewoon zandgrond geloof ik. We zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om een eb en vloed bak aan te leggen, lijkt ons ideaal eigenlijk. Verder hebben we als ik mij niet vergis zo'n 1.5 hectare weidegrond, dat is dus niet superveel voor groepen denk ik.
Weidegang in een groep bieden is voor mij zeker een optie, maar dan wel afhankelijk van andere eigenaren. In principe komen ze dagelijks buiten, zomer en winter, tijden wisselen wel wat. Probleem hier zijn in de zomer ook dazen, ik weet dus alleen niet hoe dat op de nieuwe locatie zou zijn, maar aangezien het aan het bos ligt...tjah. Mogelijk is 's nachts buiten een optie, of in de ochtend en/of avond uren.
Er komt inderdaad zeker een toilet ergens, vinden we zelf ook prettig. Ook ruimte om wat te drinken, even te zitten enz is prettig, maar nog even de vraag hoe en wat. Vind het zelf namelijk weer leuk om dan bijvoorbeeld op de rijbaan uit te kijken, maar wil ook graag warm binnen kunnen zitten. Dus dat is dan weer afhankelijk van waar precies de rijbaan komt...hele puzzel nog.

Twijfel daarnaast nog tussen dichte of open (tussen) wanden in de boxen. Open is (veel) beter voor sociaal contact, maar dicht geeft weer meer rust m.n. om te eten. We hebben nu open maar hebben ze langs de voerbak een meter dichtgemaakt omdat ze zo ongelofelijk begonnen te klieren dat er geeneen meer rustig kon eten. Met open bedoel ik trouwens onder planken, en boven spijlen, gewoon standaard boxen dus.

Allemaal bedankt voor het meedenken, vind het zelf al helemaal geweldig leuk om erover na te denken, gelukkig hebben we de mogelijkheid om bijna alles zelf te maken (de inrichting toch)
Ik heb een fantastische mogelijke locatie op het oog, maar het is helaas nog niet rond dus heel spannend. En anders zoeken we natuurlijk verder, mogelijkheden zat gelukkig hier.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:54

mijn merrie is ook zeker vriendjes met een aantal paarden van stal en dat tollereerd mijn shet ook deze gaan ook af en toe bij elkaar maar onze weide's zijn nou eenmaal niet zo groot om er 3 op kwijt te kunnen en aangezien er al eens een haflinger bij heeft gestaan waar mijn merrie doods bang van was en niet eens mee de wei in durfde is voor mij meer als genoeg om te zeggen en te willen dat er geen ander paard bij komt.

verder moet je zo'n situatie aan kijken kan het of kan het niet maar indien niet vind ik dat er rekening gehouden moet worden met extra behuizing voor de paarden die niet samen knnen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:26

Ik betaal voor een soortgelijke stal 170 euro per maand.
Wij hebben 11 paarden op stal/weide en 9 paarden in een buitengroep. Die staan permanent buiten met een grote schuilstal. De "buitenpaarden" staan overigens voor 100 euro per maand.
Wij hebben 5ha weiland beschikbaar. In de zomer staan alle paarden 24/7 buiten.

Wat ik belangrijk vind is RUST! Geen spelende, krijsende en rennende kinderen; geen geroddel en vooral heldere en logische regels!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:04

Ben benieuwd naar de locatie, klinkt alsof het hier heel dicht bij mij in de buurt ligt Nors opkijken

Ik sta in Boxmeer, bij een all in pensionstalling met gedraineerde buitenbak met verlichting, in principe dagelijks weidegang, poetsplaats en longeerbak. Betaal daar per maand 175 euro voor een haflinger, boven de 1.50 meter betaal je 215 euro. (De paardenstallen zijn iets groter dan de ponystallen).

Bij ons is er het minpunt dat op zondag de paarden niet buitengezet worden, en op dagen dat je dat niet zelf kunt regelen kan het dus voorkomen dat er maar een paar paarden naar buitengaan en die van jou dan binnenstaat. Dat vind ik echt een nadeel.

Ik zou niet willen betalen voor een stapmolen, als je weidegang aanbiedt dan is een stapmolen een m.i. overbodige luxe waar slechts een paar mensen gebruik van zullen maken. Dat zou ik dan apart in rekening brengen.
Waar ik sta moet je trouwens ook 5 euro per maand betalen als je er een trailer hebt staan.

Verder kun je kiezen voor een stand-alone weide, of in overleg samen met een ander paard/pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:37

Niks dichte wanden tussen de boxen, rust met eten is er als er rust op stal is. Het uitdelen van de brok kan bij sommige paarden wat nijd geven, maar een dichte wand zal dat niet verhelpen. Dichte muren vind ik afschuwelijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 07:30

reken eens uit wat je kwijt bent aan inkoop (stalvloerbekleding en voer) en de afvoer van mest ter daarbij het onderhoud bij en reken om wat dit je per paar kost.
dan heb je een idee wat je minimaal moet vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:08

Als ik zelf de optie had voor nieuwbouw dan zou ik graag een box van 4 bij 3 willen. 4 in de diepte.
Dan zou ik de eerste 3 meter dichte wand willen, voor voornijd, maar ook omdat er paarden zijn die echt wel eens wat rust willen. En de laatste meter half open. Dan kunnen de paarden elkaar ook weer zien als ze dar graag willen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:23

Dat is ook een idee, zo een stal heb ik nog nooit gezien, maar wel een idee..Maar volgens mij krijgen ze genoeg rust, zie nooit paarden die alleen maar klieren...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:37

Bijk ons hebben ze ook doorkijken in de dichte muren, zo kunnen de paarden toch contact hebben als ze willen.
Ik sta overigens ook in Noord-Brabant op stal, vlakbij de Drunense Duinen. Wij hebben 2 binnenbakken, 1 buitenbak, in de zomer weidegang en in de winter gaan ze een dagdeel in de enorme paddocks. Alles inclusief en ik betaal 190 euro per maand. Vind dat heel redelijk, maar ik zou dat niet betalen voor een stal waar geen binnenbak bij zou zitten eerlijk gezegd Bloos .

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:50

Ik heb liever dichte wanden dan open wanden.
`s avonds gaan bij ons de luikjes open dat de paarden met hun hoofden naar buiten kunnen en elkaar kunnen bekijken.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:59

wat ik me afvraag wat mensen er aan over houden.
Ik zelf heb thuis de paarden staan en die kosten mij 100 euro per mnd per paard.Als je daarvoor andere paarden moet gaan houden en ik hoor bedragen van 150 tot 200 euro hou je er toch amper wat aan over.Je moet je licht,water onderhoud gebouwen enzv. er ook nog eens van aftrekken en niet te vergeten de belasting dan hou je daar toch niets aan over? of zie ik dit nu verkeerd?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:30

Allereerst echt TOP dat jullie allemaal meedenken Lachen

De stapmolen was meer een voorbeeld, ik heb er zelf ook geen dringende behoefte aan hoor. Dus waarschijnlijk komt die er niet, of heeft in ieder geval de allerlaagste prioriteit. Maar ik zie hier en daar nog wel eens stallen werken met muntautomaten voor bijvoorbeeld de stapmolen, een solarium of zelfs de wasplaats...persoonlijk lijkt mij dat dus echt ontzettend irritant vandaar dat ik mij afvroeg hoe daar over gedacht werd.

Wat betreft onderhoudskosten: die hebben we nu van onze eigen paarden natuurlijk ook, dus ik heb wel een aardig idee wat het verbruik en de kosten van hooi, stro en krachtvoer zijn. Hooi kunnen we verder voor een groot deel zelf winnen wat kosten scheelt en vooral kwaliteit garandeert.
Het is voor ons niet het doel om er heel veel aan over te houden hoor, maar aangezien de ruimte er straks waarschijnlijk is, zou het leuk zijn als we op deze manier de kosten (van het totaal, dus onze eigen dieren) zeg maar in de hand kunnen houden.
Kosten als onderhoud van gebouwen en licht worden natuurlijk niet hoger als er 2 of 6 paarden staan. Water is misschien een iets ander verhaal, maar ook niet afschrikwekkend veel. Het valt me trouwens wel op dat er nog vrij veel verschil zit in de prijzen...(ervan uitgaande dat het allemaal regio Brabant-oost, Limburg noord is)

Tussenwanden zijn de meningen hier duidelijk ook over verdeeld. Halfopen vind ik zeker ook wel een optie, vind helemaal dichte wanden een beetje een donker en opgesloten idee geven.

Trailerstalling aanbieden is verder ook een goede tip, denk dat dat er meestal niet standaard bij zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:29

Nee trailerstalling zit er niet standaard bij en is heel fijn. Ik betaal daar 5 euro per maand voor, schappelijk bedrag vind ik, staat wel gewoon buiten, maar vind maar eens stalling voor je trailer elders.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

Ik kan echt niet zonder wasplaats met warm water en goede vastzetmogelijkheden.
Daarnaast wil ik vrijgelaten worden wat betreft keuze instructie,hoefsmid en dierenarts.
Mogelijkheid tot het stallen van de trailer zou ik ook heel erg op prijs stellen en het zou fijn zijn als de bak niet gebruikt wordt voor het loslaten van paarden. Dat daarvoor een andere ruimte beschikbaar is. Ik vindt het namelijk heel storend dat als ik wil rijden ik eerst andere paarden op stal moet gaan zetten. Ruimte voor een eigen zadelkast vindt ik prettiger dan een standaard kast. Ik sta momenteel in Drenthe op een pensionstalling voor 150,-
Incl weidegang, ruwvoer, krachtvoer, strooisel, voeren, strooien, uitmesten, binnnen en buitenzetten, paddock, buitenbak 20-60meter, wasplaats.