Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:25

Hallo bokkers,

Ik heb al een aantal jaren een droom en deze ben ik nu langzaam vorm aan het geven. Go jij! Go jij!

Als ik klaar ben met mijn studie (voorjaar 2010) wil ik de tocht van mij leven gaan rijden.
Vanaf hier wil ik te paard gaan trekken naar het Beierse Woud in Duitsland. (de afstand is nog niet precies bekend maar zit globaal gezien tussen de 600/700km)
Deze tocht wil ik echt op mijn gemakje rijden en ook genieten van de plaatsen waar we langs komen.
Vandaar dat ik hier een maand of 3,5-4 voor uit wil trekken.
Dat is natuurlijk niet zomaar een buitenrit, maar iets wat je waarschijnlijk 1x in je leven doet. Dus ik wil langzaam gaan beginnen met alle voorbereidingen en kijken hoe ik alles ga aanpakken m.b.t bijvoorbeeld de route, overnachten enz.

Alleen nu vroeg ik me af, of er misschien iemand interesse heeft om deze tocht samen met Silence en mij te gaan rijden.
Mijn planning was eerst alleen, maarja dat is ook maar zo alleen en dat zal zeker weten af en toe tegen gaan vallen.
Dit houd mij echter niet tegen om toch te gaan, maar misschien ziet iemand deze tocht ook zitten.

Natuurlijk staan daar wel wat eisen tegenover.
Het belangrijkste is natuurlijk, dat je langere tijd vrij kunt hebben. Zoals je eerder kunt lezen, zou ik graag 3,5-4 maanden gaan trekken. Daarnaast is het belangrijk, dat zowel je paardje als jij een goed doorzettingsvermogen en conditie hebben.
Qua overnachten moet je niet te kritisch zijn. Soms zullen we luxe overnachten, soms normaal, maar soms ook primitief (bijvoorbeeld in het hooi bij een boer). Qua eten zal er ook niet altijd hoogstaand gegeten worden, dus je moet niet vast zitten aan een luxe leventje. Soms zullen we bij mensen kunnen eten, soms zelf wat maken, soms uit eten, maar soms ook gewoon een boterham of soepje. En wat ook erg belangrijk is: In Duitsland kun je niet altijd om dorpjes heen. Een verkeersmak paard is dus wel een vereiste aangezien ik daar geen problemen door wil krijgen. We zijn immers ergens te gast.

Nu vraag je je misschien af, waarom ik nu al iemand zoek aangezien ik pas over ruim 2 jaar wil vertrekken.
Natuurlijk vraagt zo´n tocht heel wat voorbereiding. De juiste kaarten moeten gevonden worden en de route uitstippelen zal ook niet meevallen. We moeten precies kijken waar we wel en niet langs kunnen. Ook moeten we op voorhand kijken om de (eerste) overnachtingsplaats(en) uit te zoeken. We moeten weten waar we welk voer kunnen krijgen. Ook is het erg belangrijk om adressen van goede hoefsmeden en dierenartsen op de route te hebben. De afstanden per dag moeten bekeken worden en ook waar, wanneer en hoe lang we rusten tussendoor. Ik zou de tocht sneller kunnen rijden, maar zoals ik al zei wil ik graag genieten van de plaatsen waar we komen. Dus ik wil regelmatig rustdagen in lassen en dan ook langer op bepaalde plaatsen blijven. Natuurlijk ook voor het herstel van de paardjes. Ook zal er de nodige uitrusting uitgezocht en aangeschaft moeten worden.

En dat is nog lang niet alles.

Al deze voorbereiding doe ik ook graag samen, aangezien we dan precies van elkaar weten waar onze voorkeuren naar uit gaan.
En op die manier krijgen we ook een tocht gepland waar we allebei achter staan.
En uiteraard is het erg belangrijk om elkaar goed te leren kennen (zowel wij als de paardjes moeten klikken) aangezien je toch een flinke tijd afhankelijk van elkaar bent en dag en nacht samen op trekt.

Ik ben zelf 21 (met de rit dus 23) en het leukste zou ik iemand van mijn eigen leeftijd willen om mee te gaan rijden.
Maar de klik blijft het belangrijkste, dus als je jonger of ouder bent, maar de klik is er gewoon dan maakt me dat niet uit.
Ik rij zelf met een e-pony Welsh/Arabier van 7 (dan 9 of 10, afhankelijk van de maand van vetrek).
Hij is super sociaal, dus zal met een ´vreemd´ paard rondtrekken alleen maar gezellig vinden.
Toch vind ik het wel belangrijk om voor de tocht een aantal keer samen te rijden. Ook om te kijken of ze een beetje gelijk oplopen.

Natuurlijk kan ik hier niet alles omschrijven, maar als er iemand graag mee zou rijden bespreken we natuurlijk alles en maken we er iets moois van. De terugreis vind plaats in een twee paard vrachtwagentje die ik voor die gelegenheid ga huren. Dit waarschijnlijk in twee etappe´s.

Dus als iemand zou willen................brand los Knipoog

ikke

Re: Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:49

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:03

Die site ken ik, maar volgens mij vind ik daar geen maatje Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:11

Silence schreef:

Nee, maar het behoed je misschien wel voor domme acties. Je leeft te kort om alle fouten zelf te maken; leer ervan.........

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:22

Bedankt.
Ik heb ook hulp in de voorbereiding van mensen die ook zeker ervaring hebben dus dat komt wel goed.

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:08

ikke schreef:
Silence schreef:

Nee, maar het behoed je misschien wel voor domme acties. Je leeft te kort om alle fouten zelf te maken; leer ervan.........

Je leeft ook te kort om zoiets voorbij te laten gaan Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:10

Wat bedoel je?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:19

Dit vraagt zeker enige voorbereiding.
Leuk dat je dit wilt gaan doen!
Hopelijk vind je snel een maatje!
Succes ermee..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:20

Ja Vandaar dat ik nu begin met voorbereiden.

Dank je wel Knipoog

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:32

Wouw.. van zoiets droom ik ook al Knipoog ik zou heel graag met je mee willen maar 2010 komt voor mij niet goed uit: dan zit ik nog midden in mijn studie en die wil ik graag af maken.. succes met je voorbereidingen en je zoektocht naar een buddy!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:35

Dank je. Ik zit ook nog met studie, maar dan ben ik klaar. Vele gaan reizen, ik ga dit doen Knipoog

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:40

Leuk dat je dat gaatdoen, alvast veel plezier en suc6;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:16

Dank je wel Knipoog

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:20

Over zo'n tocht heb ik ook al vaak nagedacht, lijkt me ontezettend gaaf. Zou zo mee gaan Haha!. Maar ik heb mijn paard pas 3 weken, en ik heb geen flauw idee wat ik tegen die tijd aan het doen ben, qua studie/werk.. Mocht ik niks te doen hebben laat ik het je weten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 10:30

Oke is goed, maar moet dit jaar wel echt met voorbereiden beginnen Knipoog

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:38

Ja dat dacht ik al inderdaad. Begrijp ik. Kost heel veel voorbereiding natuurlijk. Punt is dat ik vorig jaar gestopt ben met studie, nu een jaar werk ter overbrugging en sep. weer wil beginnen met studie. Ik zal wel moeten zeg maar... Niet dat ik er zin in heb Nerd
Succes met iemand zoeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:09

Dank je Knipoog

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:25

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:40

Wat een geweldig iedee, Lijkt me heerlijk om met paard naar het Beierse Woud in Duitsland te gaan. Ik had erg graag mee gewild.
Alleen 2 kleine probleempjes.
- Ik ben nog een jaar leerplichtig. begin na de zomervakantie met een mbo-studie, (die zal zo'n 2 jaar duren.
- En heb nog geen paard. (kleinigheidje houd je hea! Bloos )
Als het over een 3,4 of 5 jaar (ligt eraan hoelang studie is,vind het zonde om na een half jaar te stoppen omdat ik dan niet leerplichtig ben) was geweest had ik ontzettend graag mee gewild. Mits ik dan een goede klik met paard heb en verkeersmak is.

Maar iig heel veel suc6 met het zoeken naar een maatje voor de tocht.
(Mochten de plannen wijzigen, en toch een paar jaar later zijn. Hoor ik het graag! Knipoog )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 00:37

Bedankt voor de reacties.

Iets later in het jaar, kan ik ook vertrekken.
Alleen wordt het wel echt 2010, want ik ben in dat jaar klaar met studie.
Dus dat betekend, dat ik dan ook moet gaan werken.
Daarom wil ik eerst de tocht maken, want anders moet ik ergens na een jaar alweer stoppen om dan pas te vertrekken. Knipoog

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:30

Hoi Silence,

Een tip voordat je aan zo'n trektocht begint: oefen eerst eens met een kortere afstand, maar wel lang genoeg om problemen tegen te komen. Liefst samen met degene(n) waarmee je de tocht naar het Beierse Woud wilt ondernemen. Je kunt jullie eigen doorzettingsvermogen testen, maar ook de relatie tussen jullie en jullie paarden. Tevens komt je er met zo'n korte tocht achter wat je vooral wel en niet mee moet nemen.

Wij hebben met Ronnie de Pony 1x een trektocht van Roermond naar Vaals gemaakt. 2 dagen rijden, 1 dag rust, 2 dagen rijden, 2 dagen rust, terug met de trailer. Verder ook nog een dagtocht Roermond - Stramproy. En binnenkort een ritje Stramproy - Laar. Aangezien jij in Maarheeze staat, en bijna de hele route via het bos naar Laar kan rijden (even zelf uitzoeken), zou je vauit Laar (Koenderstraat) tot in het zuiden kunnen komen.

Maarheeze - Laar - Stramproy - Roermond (Boukoul / Swalmen) - Mariahoop - Brunssum - Simpelveld - Vaals.

Op elke plek kan ik je een stalling voor je paard aanraden. Fijne plekken waar je zelf ook kunt logeren (in het hooi of in een tent). Alleen in Stramproy zal je op zoek moeten gaan naar een stal.

Bovenstaande route is echt geweldig mooi, maar biedt ook voldoende uitdaging om te testen of jullie er wel klaar voor zijn. Het valt qua fysieke inspanning voor je paard nogal mee (wij hebben het op een ongetraind paard gereden), maar psychisch kan het op momenten best heel zwaar zijn!

Laat maar weten als je interesse hebt in de routes Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:31

Geweldig, ik stuur je een pb. Super bedankt,

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:17

Silence schreef:
Geweldig, ik stuur je een pb. Super bedankt,

zo super!! ik zou heeeeel graag mee willen .. maar ik zit dan recht in mijn 6de middelbaar .. jammer .. lijkt me echt super zoiets te doen!!!! ook denk ik dat je als je terug komt een nog betere band hebt met je paard.. Lachen

veel succes!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:19

Weet niet of er eventueel wel mogelijkheden zijn voor een kortere trektocht bij de geinteresseerde
.
Bijv. van onze stal richting Zuid Limburg, Vaals.
Als we dit ruim rijden, zou het in 1,5 tot 2 weken gereden kunnen worden.
Hier kunnen we eventueel de data voor in overleg plannen.

Met deze tocht kunnen er eventueel ook mensen te fiets mee Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:20

Een programma zoals dit ongeveer: (Met dank aan Bokker Jazzit:)

DAG 1 (vrijdag) Someren-Eind --> Weert (ca. 10 km)
Overdag: laatste spullen inpakken, verdelen over de paarden, zorgen dat je niet teveel dubbel bij je hebt. Vertrek 's middags.

DAG 2 (zaterdag) Weert - Stramproy (ca. 20 km)

DAG 3 (zondag) Weert --> Swalmen (ca. 30 / 35 km)

DAG 4 (maandag) *** rustdag ***

DAG 5 (dinsdag) Swalmen --> Mariahoop (ca. 20 / 25 km)

DAG 6 (woensdag) Mariahoop --> Brunssummerheide (ca. 20 / 25 km)

DAG 7 (donderdag) *** rustdag ***

DAG 8 (vrijdag) Brunssummerheide --> Heerlen / Simpelveld (ca. 20 km)

DAG 9 (zaterdag) Simpelveld --> Vaals (ca. 15 km)

DAG 10 (zondag) *** rustdag / terugreis met trailers ***