stevig in het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

stevig in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:59

Hallo, ik heb het probleem dat ik niet zo stevig in mijn zadel zit, (het ligt niet aan het zadel zelf Tong uitsteken )
Hebben jullie misschien truckjes om bijvoorbeeld bij het springen of als een paard ineens bokt of wijkt (of dergelijke dingen) stevig te blijven zitten? alvast bedankt, Kirsten.

suus_toes

Re: stevig in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:01

zitles nemen Haha! werkt super!! Pling

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:09

bestaat dat dan? en waar?:P

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:09

Beugels kruisen, en dan een les zonder beugels proberen te rijden. Succes! Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:11

L_ola schreef:
Beugels kruisen, en dan een les zonder beugels proberen te rijden. Succes! Lachen

Idd, wou ik ook zeggen.
Maar dat is ook meer en deel goed voor het evenwicht.. Weet niet of dat gaat helpen om stevig in het zadel te gaan zitten als het paard bokt..

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:12

Je af gaan vragen wáarom het paard bokt? Lachen

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:24

zitles nemen Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:25

Een riem of touw om de nek. Kun je je goed aan vast houden en je trekt het paard niet in de mond.
Dat zie je ook vaak bij mensen die jonge paarden inrijden, die kunnen ook nog wel eens een rare bokkensprong maken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:28

Een riem of touw werkt niet helaas, ik rijd al 30 jaar paard maar val er ook gelijk af bij een bok. Ik kan prima rijden maar zit echt niet stevig. Zitles helpt misschien voor sommige maar bij mij is het ook een automatisme om meteen niets meer te doen na of tijdens een bok, heel lastig. Ik heb het ook met mountainbiken, zodra ik dreig te gaan vallen dan val ik ook meteen om ( zit met schoenen vast aan de pedalen maar andere klikken dan gauw hun schoenen los en ik verstijf dan of zo iets dergelijks)
Vervelend geval is dat.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:28

ik heb er eigenlijk nooit last van gehad ik heb van mezelf een vrij stevige zit.. wat ik wel doe is zonder zadel rijden en zonder beugels.. en ook veel doorzitten kan je het mee oefenen, zitles nemen en proberen om goed rechtop te zitten maar niet gespannen zitten laat iemand goed op je zit letten en als je even anders (raar) gaat zitten dat diegene dat gelijk zegt Knipoog

succes!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:29

maras schreef:
Een riem of touw werkt niet helaas, ik rijd al 30 jaar paard maar val er ook gelijk af bij een bok. Ik kan prima rijden maar zit echt niet stevig. Zitles helpt misschien voor sommige maar bij mij is het ook een automatisme om meteen niets meer te doen na of tijdens een bok, heel lastig. Ik heb het ook met mountainbiken, zodra ik dreig te gaan vallen dan val ik ook meteen om ( zit met schoenen vast aan de pedalen maar andere klikken dan gauw hun schoenen los en ik verstijf dan of zo iets dergelijks)
Vervelend geval is dat.

Nou bij mij werkt het heel goed! Je drukt jezelf dan a.h.w. in het zadel.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:33

Misschien is jouw zadel erg plat en heb je er weinig steun aan?
Ik rijd ook met verschillende zadels (logisch, met verschillende paarden) dus van de één val ik ook veel sneller af, als de pony een keer een onverwachte beweging maakt (omdraait bijv.) dan lig ik er al snel naast maar er is 1 zadel bij waarbij je goed vast in dat zadel zit met veel steun en als daarbij een onverwachte beweging word gemaakt blijf ik wel zitten, het hoeft dus niet altijd aan jezelf te liggen maar kan ook aan het zadel of aan de beweging van je paard!
En zitles nemen is natuurlijk nooit verkeerd Knipoog.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:39

veel zonder zadel gaan rijden heeft bij mij erg gewerkt, succes!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:42

Ik denk dat het ook (en misschien vooral) een kwestie van evenwicht is. En sommige mensen hebben nu eenmaal meer (in jouw geval dus minder) evenwicht als een ander. Ik denk niet dat je daar heel veel kan aan veranderen. Het evenwichtsorgaan zit trouwens in je oren, en niet in je kont, dus ik weet niet of die "zitlessen" veel zullen helpen. Althans niet wat jouw evenwicht betreft, maar ze zouden inderdaad wel eens voor een mooiere en betere zit kunnen zorgen.

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:27

ik val niet heel erg vaak ,
maar áls ik val is het met m'n ribbeltjes-rijbroek Clown
die is zonder lerenzitvlak.
mét zit ik véél steviger,

nou..dat was mijn bijdrage Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:34

L_ola schreef:
Je af gaan vragen wáarom het paard bokt? Lachen

Dat is natuurlijk onzin. Elk paard maakt wel eens een onverwachtse beweging, kan ook uit joligheid zijn, dat hoeft echt niet altijd nagatief te zijn.

Ik denk dat het ook met gevoel te maken heeft, de een heeft dat gevoel meer dan de ander. Maar zoals de rest al zegt, neem zitles en ga zonder beugels en zonder zadel rijden.

Misschien kunnen andere sporten ook helpen. Volgens mij is pilates ook heel goed (heb het nog nooit zelf gedaan)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:04

Lederen zitvlak helpt idd wel goed !
Bij mij toch ,,
N ik denk dat het niet zo echt te maken heeft met evenwicht ,
Tenzij je al zo ver bent dat je al naast je paard "'hangt"

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:05

Ja lederen zitvlak helpt bij mij ook super goed.
En ook een touwtje is wel handig voor als je dan een keer je evenwicht kwijt bent, pak je even het touwtje vast.
En sommige paarden hebben gewoon een niet stevige zit, en daar kan je dan niet veel aan doen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:07

Goh, ik denk niet dat een touwtje of wat dan ook veel zin heeft. Als je valt, dan val je. Tegen de tijd dat je naar het touwtje hebt gegrepen ben je al leuk op en neer tegen de grond aan het stuiteren vrees ik...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:16

Bij mij is een ander zadel wel een hele vooruitgang geweest.
Ik had op de 4jarige tinker die ik rijd eerst een thorogood griffin liggen, nou lag dit zadel niet helemaal lekker op hem, schoof altijd net iets naar links of naar rechts, dus daardoor was ik ook snel uit balans met een actie van Devon.
Het was een dressuurzadel waar ik ook voor mijn gevoel te ver naar voren werd geduwd.
Ik heb nu sinds een paar maanden een Stubben scout op maat laten maken voor Devon en mijn zit is daarmee tien keer beter geworden.
van half maart tot half september dit jaar heb ik met mijn thorogood gereden op Devon en heb ik er 8x naast gelegen, sinds ik mijn Scout heb ben ik er niet meer afgedonderd (* klopt gauw af*) Ik zit Devon zijn acties nu veel beter uit omdat ik niet meteen uit balans ben.
en als ik wel wat uit balans raak kan ik me veel makkelijker corrigeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:18

Goede ziltes, aan de longe, op een bijgezet paard. Niet zomaar een uur zonder beugels rijden, veel ruiters krijgen daarvan een lelijke of verkrampte zit.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:36

Ik knijp mijn knieën en onderbenen heel strak aan en ga achterover zitten,dit gaat automatich.
Wil niet zeggen dat dit de juiste manier is maar zo blijf ik meestal goed zitten.
Als je hier bij na moet denken ben je volgens mij al te laat.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:05

Ontspannen! Lang maken, goed ademen!

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:37

jezelf zwaar maken (diep zitten) goed op je voeten steunen, dat helpt bij mij goed..
ik vind het trouwens wel moeilijk om op zadels zonder steun bij je knieen te rijden, dat voelt niet steving vind ik

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:14

Je kun zitles nemen inderdaad en anders een keer zonder beugels rijden dat werkt ook heel goed.