nieuw paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon87

nieuw paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:21

Ik heb net een nieuw paardje gekocht.
Bij de boer waar ze vandaan kwam was ze super lief
egt een knuffel heel mak
maar nu ze bij mij staat lijkt het duiveltje in haar naar
boven te komen.
Ze loopt dwars door me heen in de stal plet ze me en schopt ze met haar voorbenen af en toe steigert ze.
als ik haar van het land haal hou ik haar niet ze sleurt me overal
heen. ze is ong. 3jaar

heeft iemand tips??

kleppie

Re: nieuw paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:23

lekker weer verkopen Haha! Haha! Haha!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:23

Ik denk dat ze moet wennen aan haar nieuwe omgeving.
Hoelang heb je haar nu. Heefd ze al opvoeding gehad? Heb gedult met haar verwen haar met wat lekkers als je komt en als je gaat. Laat haar gewoon effe lekker op stal staan effe tot rust komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:24

aanpakken.. dat is het enige dat je kunt doen.. loopt ze door als jij er staat, dan zet jij haar terug, schopt ze met haar voorbenen, zou ik haar een schop teruggeven.. mijn pony heeft dit 2 keer geflikt, eerste keer bij mij, heb hem met mijn stem gewaarschuwd en een tik gegeven, toen ik hem aan de staleigenaar over gaf, zou hij het weer doen, heb hem een schop gegeven, en hij heeft het nooit weer gedaan, zulke dingen gaan mij te ver, en dan moet je ze goed aanpakken..

oOoKellyoOo

kleppie schreef:

Dat is ook niet altijd de oplossing.

it_is_me

Longeren en grondwerk?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:25

en het paardje te tijd geven om te wennen....

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:26

Ik denk dat ze nog heel erg wennen moet aan de nieuwe omgeving en dat ze daarom zo anders is Knipoog. Laat haar inderdaad eventjes op stal tot rust komen en verwen haar inderdaad! Geef haar snoepjes, praat tegen haar; laat haar aan jou wennen en aan de nieuwe omgeving. Probeer haar dan ook zo langzamerhand een poetsbeurt te geven, zorg dat ze het fijn gaat vinden bij je! Lachen En inderdaad, wees streng als ze iets doet wat absoluut niet mag.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:28

oOoKellyoOo schreef:
kleppie schreef:

Dat is ook niet altijd de oplossing.

Nee, je hebt gelijk, sorry.
Inderdaad consequent zijn, afstraffen als ze dat soort dingen doet (en dan bedoel ik dat uiteraard op een normale manier) en vooral ook belonen als het wel goed gaat en misschien hulp inroepen van iemand met wat meer ervaring. En die misschien wat meer overwicht heeft? Succes.

sharon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:29

ze zal indd nog wel moeten wennen
ik wil graag grondwerk met haar gaan doen
maar als ik haar niet hou vind ik het een beetje eng om haar uit stal te halen. hoe krijg ik haar tot stilstand

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:30

Heeft ze wel al een hoofdstel in gehad? Dan heb je meer controle over haar dan met alleen een halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:32

als je merkt dat ze van plan is om door te lopen, kan je je schouder tegen haar hals zetten, en haar omdraaien, anders kan je een halster touw, onder het halster door, over haar neus doen, dat werkt vaak ook wel. je moet vooral consequent blijven, en bij jezelf denken, en nu sta je stil.. en niet, oh jee! wil je nu alsjeblieft stil staan? please? dat werkt niet..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:35

Ik gebruik bij een van mn hengsten gewoon een halster en dan de hengsten ketting over de neus, dat heefd super geholpen, hij doet nu alles voor me. Ik moet wel zeggen dat hij heel extreem was niemand durfde hem te pakken, toen ik zwanger werd moes hij toch naar buiten de wei op en ja ik was de enige. Nu kan iedereen hem pakken. Ik heb de ketting twee keer aan moeten trekken en het probleem was over, alles he dan heb ik het over steigeren met de voor benen slaan omver lopen zn kont draaine en trappen bijten alle kanten uitslingeren. Iedereen liep met een bocht om me heen. Nu heb ik alle plezier met hem.
Daarbij was hij nog te jong voor een bit. Ik ga dan ook geen bit in doen, want dat heb je dalijk nodig met rijden, anders gaat ze dalij het bit zien als straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:37

oOoKellyoOo schreef:
Ik gebruik bij een van mn hengsten gewoon een halster en dan de hengsten ketting over de neus, dat heefd super geholpen, hij doet nu alles voor me. Ik moet wel zeggen dat hij heel extreem was niemand durfde hem te pakken, toen ik zwanger werd moes hij toch naar buiten de wei op en ja ik was de enige. Nu kan iedereen hem pakken. Ik heb de ketting twee keer aan moeten trekken en het probleem was over, alles he dan heb ik het over steigeren met de voor benen slaan omver lopen zn kont draaine en trappen bijten alle kanten uitslingeren. Iedereen liep met een bocht om me heen. Nu heb ik alle plezier met hem.
Daarbij was hij nog te jong voor een bit. Ik ga dan ook geen bit in doen, want dat heb je dalijk nodig met rijden, anders gaat ze dalij het bit zien als straf.

hier ben ik het mee eens, en daarbij, het zal toch ook zonder bit moeten lukken, of wil je elke keer dat je haar buiten en binnen zet een bit indoen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:40

Daarbij heb ik het wel pas over als ze gewend is op stal. Dan een stapje verder eens door de gang met haar lopen en zo opbouwen. Ik denk dat het een bepaalde angst van haar is, en zich zo uit.
Bij die van mij begon het ook toen die pas hier was.

sharon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 13:40

oke bedankt allemaal
nou zei de veearts dat ze haar jonge gebt nog heeft
dus ik weet niet of ik dan een bit in mag doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:44

ik zou het bit even laten voor wat het is, het moet zonder bit lukken.. en anders ga je het nu proberen met bit, en moet je het straks weer proberen met bit.. dus imo werkt dat niet echt..

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:55

dees_daan schreef:
oOoKellyoOo schreef:
Ik gebruik bij een van mn hengsten gewoon een halster en dan de hengsten ketting over de neus, dat heefd super geholpen, hij doet nu alles voor me.

hier ben ik het mee eens, en daarbij, het zal toch ook zonder bit moeten lukken, of wil je elke keer dat je haar buiten en binnen zet een bit indoen?

Het was inderdaad niet mijn bedoeling om het bit als "strafwerktuig" te gaan gebruiken. Ik wilde er alleen mee duidelijk maken dat je over een paard met hoofdstel om meer controle hebt dan over een paard met een halstertje om. Inderdaad werkt een halster met touw/ketting erdoor heel goed. Eén of twee keer een ruk(je) eraan geven is inderdaad vaak afdoende om het gedrag te corrigeren, en negen van de tien keer bedenken ze zich dan wel voor ze het een derde keer willen proberen.
Je kunt ook overwegen een controller halster aan te schaffen, werkt ook heel goed (bij mij tenminste wel, meningen zijn nog weleens verdeeld hierover).

Weet je overigens niet hoe oud ze is? Kan de dierenarts dit niet voor je inschatten of weet die boer dat dan niet? Lijkt me toch wel handig om te weten hoe oud ze is, dit onder andere in verband met het aan het werk zetten, toch?...

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:01

Er bestaat zoiets als een be-nice halster, dit halster geeft druk als het paard zich sterk maakt. Misschien kun je zo'n halster bestellen. Verder zou ik als ik jou was veel met beloning werken als het paardje wel doet wat jij wilt. Jullie moeten elkaar eerst leren kennen en je wilt toch dat je paardje jou als prettig ervaart?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:05

Heb je ervaring met jonge paarden of is dit je eerste paard en dan gelijk een drie jarige?

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:36

Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is, mijn paard heeft een half jaar de tijd nodig gehad Ja

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:14

sharon87 schreef:
ze zal indd nog wel moeten wennen
ik wil graag grondwerk met haar gaan doen
maar als ik haar niet hou vind ik het een beetje eng om haar uit stal te halen. hoe krijg ik haar tot stilstand

Zij voelt misschien ook aan dat jij het een beetje eng vindt, waardoor zij het ook eng gaat vinden want "Wat is er dan?" denkt ze. Jij bent een beetje gespannen, zij voelt dat, word ook gespannen naast het feit dat het al spannend is op een nieuwe stal.

Er is geen leider, wat ze normaal in de kudde wel hebben en dan gaat ze je misschien ook een beetje uittesten omdat je je opzij laat duwen en zij dus eigelijk gewoon haar gang kan gaan want zij krijgt geen stop te horen.

Misschien proberen jezelf zelfverzekerd op te stellen, dan kan ze ook een beetje schuil bij je zoeken, zich concentreren op jou en de omgeving rustig in haar opnemen omdat de nieuwe stal ook spannend is.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:50

Even laten wennen idd, een paard van 3 gaat ook zijn grenzen opzoeken.. Dus consequent zijn.
Opvoeding hoort bij een jong paard, en uit proberen al helemaal.. haha ik spreek uit ervaring
Grondwerk met een paard is een aanrader !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:15

Ik heb ook een tijdje zo'n halster gebruikt die wat strakker ging zitten als hij te hard trok en dat heeft heel goed geholpen, maar het is ook nog maar een 3 jarige en net verhuisd ze zal zowiezo moeten wennen, als ze zo is wees streng maar wel eerlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:45

Hoeveel en watvoor ervaring met paarden heb je? Het klinkt alsof je nog niet heel veel ervaring hebt met opvoeding van jonge paarden.
Dat eerste advies van Kleppie is helemaal niet zo raar als je het paard niet eens normaal uit de stal kunt halen. Maar je kunt eens beginnen met heel snel een lesgeefmens te zoeken, want die kan precies zien wat het paard doet en wat jij doet en kan dan passend advies geven. De verschillende adviezen die ik hierboven zie kunnen heel verkeerd uitpakken, afhankelijk van wat het achterliggende probleem is.