onterechte onvoeldoendes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadootje

onterechte onvoeldoendes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 11:37

ik had laatst een wedstrijd in de b dressuur en ik had een jury ...... heeeel erg streng nou vind ik dit niet zo erg maar ik kreeg een 3 op mijn middendraf terwijl hij op het laatst wel een paar passen liet zien en een 2 op verkeerde galop maar hij wou verkeerd aanspringen maar in de lucht herstelde ik dit dus opzich was de galop goed kijk een 4 of een 5 had ik normaal gevonden maar een 2 en een 3 vind ik wel heel erg laag. zijn er meer die er zo overdenken? of gebeurt dit vaker? ik rij nu bijna een jaar wedstrijden maar zo laag heb ik het nog niet meegemaakt.

Alanta

Re: onterechte onvoeldoendes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:58

cadootje schreef:
ik had laatst een wedstrijd in de b dressuur en ik had een jury ...... heeeel erg streng nou vind ik dit niet zo erg maar ik kreeg een 3 op mijn middendraf terwijl hij op het laatst wel een paar passen liet zien en een 2 op verkeerde galop maar hij wou verkeerd aanspringen maar in de lucht herstelde ik dit dus opzich was de galop goed kijk een 4 of een 5 had ik normaal gevonden maar een 2 en een 3 vind ik wel heel erg laag. zijn er meer die er zo overdenken? of gebeurt dit vaker? ik rij nu bijna een jaar wedstrijden maar zo laag heb ik het nog niet meegemaakt.

En weer ligt aan de jury.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:01

Dat vind ik dus een nadeel van dressuur, het is zo´n verschrikkelijke jurysport.
Hoe goed je ook rijd, als het de jury niet bevalt kun je het wel schudden.

En wat betreft de mening van mijn voorganger, het is toch ook de jury die de punten geeft Knipoog

Ik zal niet zeggen dat de onvoldoende onterecht of terecht is, maar ik snap je opmerking niet zo goed.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:16

Door cadootje geplaatst op 26-09-2007:
dus ik kan me gewoon opgeven maar wie moet ik precies bellen want ik heb dus helemaal nog geen ervaring met wedstrijden en hoe dat er allemaal toe gaat

Cadootje volgens mij ben je nog niet zo lang bezig met wedstrijden. Neem de punten zoals ze komen en leer ervan. Je zult altijd jury's tegenkomen die er anders over denken dan jij.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:48

Silence, het is idd de jury die de punten geeft. Maar we horen hier ook maar 1 kant van het verhaal en we weten niet hoe het eruit heeft gezien Lachen

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:39

Als je niet tegen de jurybeoordelingen kunt, moet je niet gaan dressuren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:42

Sizzy, daarom gaf ik ook al aan dat ik niet ga oordelen over het wel of niet terecht zijn Knipoog

Maar meer mijn mening, dat als je dressuur rijd, je afhankelijk bent van de jury die je op dat moment hebt.
En dat is nou helaas eenmaal niet altijd positief.
Dat is voor mij ook de reden om voor endurance te kiezen en niet voor dressuur, wil niet afhankelijk zijn van het humeur van een jury om hoger te kunnen komen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:43

Ik had het niet mooier kunnen zeggen Urielle. En daarnaast weet je zelf niet hoe het eruit gezien heeft. Soms voelen dingen beter dan ze eruit zien.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:45

Over een heel jaar genomen krijg je meestal wat je verdiend. Dat zal de ene keer te weinig zijn, een andere keer teveel en weer andere keren wat je verdiend.

Gewoon blijven rijden, die jury heeft waarschijnlijk dingen gezien die jij niet gevoeld hebt. Ik ga ervan uit dat de jury over het algemeen best weet wat hij/zij doet en een keertje (te) streng is helemaal niet zo erg. Sterker nog, als je bij een strenge jury je punten ook haalt dan heb je ze iig echt verdiend. Hard oefenen dus en als je paard nog beter gaat weer eens een keer bij deze jury rijden en kijken of de punten nu hoger zijn. Een goede controle voor jezelf toch?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:50

Silence schreef:
Dat is voor mij ook de reden om voor endurance te kiezen en niet voor dressuur, wil niet afhankelijk zijn van het humeur van een jury om hoger te kunnen komen.

Dat vind ik dan eerlijk gezegd ook weer behoorlijk overdreven, alsof een jury er zit om de ruiters te pesten. Jury's zijn net mensen, de één ziet het beter dan de ander, maar om een jury nou zo negatief te benaderen
Mensen moeten eens wat kritischer zijn op hun eigen rijden, volgens mij zijn ruiters zonder enige vorm van zelfkritiek een groter probleem dan de jury's. Dat zijn in elk geval liefhebbers die voor een grijpstuiver hun vrije tijd opofferen, waarbij ze vooraf al weten dat ze het voor een deel van de mensen die onderaan eindigen wéér verkeerd gedaan hebben.................. (althans, dat vinden die ruiters dan).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:52

Ik ga een aantal keer per maand met een vriend mee als hij gaat rijden en daaruit blijkt wel degelijk dat de voorkeur en humeur van de jury een belangrijke rol speelt. En dat zie ik niet zitten. Ze moeten je niet beoordelen op soort paard bijv. en dat zie ik ook maar al te vaak o.a bij die vriend van mij en mijn nichtje.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:53

Gewoon doorgaan! Soms zit het mee, soms zit het tegen. De onderdelen die nu niet lukten kom je in het L1 ook weer tegen. Je kan maar beter zorgen dat je ze in de B goed voor elkaar hebt, waar je in de B nog een 5 voor krijgt, heb je in het L1 al gauw een 3 te pakken.
Dus: hard oefenen dan krijg je uiteindelijk echt de punten die je verdient!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:56

Silence, al die spook verhalen niet geloven Knipoog

Als ik kijk naar wat ik altijd aan punten heb gehad kloppen die gemiddeld genomen heel goed.
Heel soms zit er een schele jury waarvan je denkt...spoor je nog wel?
Maar op alle wedstrijden komt dat echt weinig voor Ja
Maar dat zijn wel de wedstrijden waar je van hoort Knipoog

De keren dat ze teveel punten hebben gekregen bij een hoog puntende jury, dat hoor je niet.
En als het gewoon verschrikkelijk bagger ging, dan is weinig punten toch heel normaal...maar dat mag ook niet gepunt worden, want hij is jong, hij is bang, hij is...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:10

cadootje schreef:

Nou een 2 of 3 zou ik hier niet voor geven in de klasse B dat vind ik te overtrokken en te streng afgestraft!
Werkt ook niet echt motiverend wanneer je zo gaat zitten jureren voor de ruiter,dat is puur iemand de grond in werken,geef dan een 5 dat wil zeggen net niet genoeg bevrediging van het aanspringen maar wel voldoende gecorrigeerd.
Het is enkele passen middendraf,zou het dan onregelmatig zijn dan zou ik hier een 4 voor geven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:14

Maar je baseert je beoordeling nu op de omschrijving van de ts. Wie zegt dat het er zo uitzag als zij omschijft? Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het er noodzakelijk anders uitzag maar het zou wel kunnen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:15

Silence schreef:
Ik ga een aantal keer per maand met een vriend mee als hij gaat rijden en daaruit blijkt wel degelijk dat de voorkeur en humeur van de jury een belangrijke rol speelt. En dat zie ik niet zitten. Ze moeten je niet beoordelen op soort paard bijv. en dat zie ik ook maar al te vaak o.a bij die vriend van mij en mijn nichtje.

Niet allemaal over 1 kam scheren!
je moet maar zo denken in iedere mand appels zitten een paar rotte tussen.
Heb je voor je eigen gevoel een lekkere proef gereden is het belangrijkste en straal je ook vaak uit,zolang je er maar plezier in blijft houden is het goed en je op laten nemen op video zodat je het later terug kan kijken is ook een goede les voor zelfkritiek.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:20

Katja schreef:
Maar je baseert je beoordeling nu op de omschrijving van de ts. Wie zegt dat het er zo uitzag als zij omschijft? Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het er noodzakelijk anders uitzag maar het zou wel kunnen.

Ja simpel om de reden dat de TS dit topic opent en ik ervan uit ga wat zij zegt,en aan de hand daarvan mijn mening geef als jury zijnde,dat ik het belachelijk vind van een medejurylid dat zij daarop hoe dat zij het dus omschrijft zo zwaar afgestraft moet worden terwijl het geen grove fouten zijn!
Zij heeft het zo ervaren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:24

Probleem is alleen dat je niet altijd alles ervaart zoals de buitenwereld het ziet.
Ik heb me ook meer dan eens verbaasd over punten omdat ik een slechter of juist beter waren dan ik verwacht had. Maar als ik dingen dan op de video terug zie klopt het toch wel erg vaak.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:32

We hebben het hier wel over de klasse B he en niet over L2/M/Z ZZL enz!
Vanaf L2 wordt ik ook heel wat strenger omdat ik dan toch wel verwacht dat iemand netjes in de goede galop aan kan springen en een correcte middendraf kan laten zien met het oog op de overgang naar klasse M1.
Ben benieuwd wat die jury dan in die klasse voor punten gaat geven.

Het gaat hier over KLASSE B!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:37

Dat had ik al begrepen. Knipoog

Ik vind het alleen maar goed dat juist ook in de klasse B echte onvoldoendes gegeven worden. Je ziet helaas veel juryleden die een heel groot gebied met een 5 beoordelen waardoor mensen wel vooruit gaan qua rijden maar op een gelijk aantal punten blijven wat niet alleen onduidelijk is voor ze maar ook nog eens demotiverend.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:39

Ik heb gister ook 2 heerlijke proeven gereden. Voor de 1e kreeg ik 192 punten, voor de 2e proef maar 171. Ik snap niet hoe het kan, ze gingen voor mijn gevoel even fijn.
Ik maak me er verder ook niet druk om, het gevoel wat ik erbij heb is voor mij heel belangrijk Lachen
En het komt ook enkel weleens voor dat ik het niet goed vond gaan maar toch dikke winst heb.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:47

Katja schreef:
Dat had ik al begrepen. Knipoog

Ik vind het alleen maar goed dat juist ook in de klasse B echte onvoldoendes gegeven worden. Je ziet helaas veel juryleden die een heel groot gebied met een 5 beoordelen waardoor mensen wel vooruit gaan qua rijden maar op een gelijk aantal punten blijven wat niet alleen onduidelijk is voor ze maar ook nog eens demotiverend.

Hierdoor worden ze juist niet gedemotiveert,als je als jury zijnde maar je motivatie erbij schrijft waarom ze een 4 of 5 krijgen en de ruiters dan aan de hand daarvan aan hun instructeur/trice uitleg kunnen vragen hoe deze onderdelen te verbeteren zodat ze dan bij de volgende wedstrijden wel een 6 of 7 behalen en vooruitgang boeken naar een 8 of 9.

B-ruiters 2en en 3en geven dat werkt demotiverend want daar worden ze nogal onzeker van volgens mij!
Mijn schrijvers/sters hebben na 30 combinatie's een lam handje,ik zit daar om de ruiters/amazones te beoordelen op hoe ze hun paard/pony thuis aan het trainen zijn en dat kunnen ze in een proefje waarmaken(of soms niet).
En probeer ze tips mee te geven bij de onderdelen die ze laten liggen en aan te wijzen wat de aandachtspuntjes zijn,dat is motiveren,maar niet iemand in de B gaan afstraffen met 2en en 3en omdat ze het aanspringen of de middendraf wat bij moeten schaven!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:00

Geloof dat we nu langs elkaar heenpraten. Ik bedoel dat iemand eigenlijk een 3 verdient (en dus niet klaar is om B te starten) maar van de jury een 5 krijgt omdat een 3 zo sneu is. Die gaat vervolgens hard aan het trainen en verbetert zich goed. Om vervolgens weer een 5 te krijgen alleen is die dit keer ook echt een 5 waard.
Zulke mensen raken wel degelijk gedemotiveerd omdat ze niet inzien waarom de jury geen verbetering ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:01

Weet je wat ik nou zo frappant vind......... in heel mijn boktcarriere ben ik nog niet een topic tegen gekomen met als titel......... "Jury gek geworden, ik heb gewoon een winstpunt" of Onterecht hoge punten.........

Jury's hebben schijnbaar geen balken voor hun ogen als er hoog gepunt wordt............. terwijl ik juist op dat punt van mening ben dat jury's soms maar wat aanviolen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:02

Hahaha, ik open ook geen topics over te laag gepunt zijn dus doe ik het ook niet voor te hoge punten maar die komen wel regelmatig langs.