Bontje om kopstuk toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Bontje om kopstuk toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:42

Hallo!
Ik heb even in de regelementen gekeken maar vind niet echt een antwoord op mijn vraag. 'Het is niet toegestaan gebruik te maken van een bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.' Een bontje om het kopstuk beperkt dit niet. Ik vroeg me dit af omdat ik een rondgenaait hoofdstel heb en de gespjes daarvan achter zijn oren heb zitten. En ik rij liever met een bontje hierover of onder. Uit de regelementen lijkt het mij dat het wel zou mogen, maar ik ben totaal niet zeker Bloos
Groetjes Emma

BiancUgo

Re: Bontje om kopstuk toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:44

Als jou paard hier schuur plekken van krijgt mag dit volgens mij wel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:06

Als niet duidelijk staat omschreven dat het niet mag, mág het dus!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:19

Nee, het mag niet van de KNHS.
Mijn Wrangler lag altijd helemaal open van het kopstuk en die heb ik dus ook een hele tijd met een bontje gereden. Toen ik ging starten heb ik navraag gedaan bij de KNHS en van hen mag er geen enkel bontje om je hoofdstel zitten, dus ook niet om het kopstuk. Ook geen stukje vilt of een gelhoes oid. Om de singel wordt het oogluikend toegestaan.
Gelukkig staat het niet zwartwit in de reglementen dus als Wrangler niet gewend was geraakt eraan, had ik hem gewoon met bontje gereden. Ik denk nl. dat er maar heel weinig juryleden zijn die je eruit gaan zetten, omdat het nergens echt staat. Maar volgens de KNHS mag het dus niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:21

Maar hoe zit het dan met de stukjes vilt die je vaak ziet zitten tussen het gespdeel van de neusriem? Snapje wat ik bedoel?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:38

Nee, het mag volgens mij ook niet.
Zoals Urielle ook zegt, singelbontjes mogen ook niet. Ik rij ook met een bontje om de singel, heb er nog nooit een reactie op gehad. Zijn eigenaresse geloof ik 1 keer. Er zijn dus maar weinig juryleden die hier werkelijk over vallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:00

RianneH schreef:
Maar hoe zit het dan met de stukjes vilt die je vaak ziet zitten tussen het gespdeel van de neusriem? Snapje wat ik bedoel?

Die mogen dus eigenlijk ook niet. Maar er zijn maar heel weinig jury's die je eruit zouden zetten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:08

Dat dacht ik idd ook al uit jouw tekst te halen. Rij zelf geen wedstrijden en heb een gewone simpele neusriem Knipoog

Maar op zich natuurlijk wel logisch, je kan er natuurlijk van alles onder stoppen om het paard 'beter' te laten doen voorkomen. Hoe en wat weet ik niet, maar begrijp de gedachtegang Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:19

maar als je kijkt naar Marrigje van Baalen, die reed BMC Sir Oliver, met rondgenaaid S&T hoofdstel met een gelkussentje achter de oren Ja, die wordt de ring ook niet uitgestuurd?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:45

ik rijd mijn paard in het springen met een bontje om de neusriem, neusriem zit aan het bit en is eigenlijk een beetje te groot. En door het bontje past hij weer. Heb er ook geen commentaar op gehad. (tot nu toe)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:42

wiseguy15 schreef:
maar als je kijkt naar Marrigje van Baalen, die reed BMC Sir Oliver, met rondgenaaid S&T hoofdstel met een gelkussentje achter de oren Ja, die wordt de ring ook niet uitgestuurd?

Ik denk zomaar dat ze ook eerder Mien van de Hoek met Bles eruit sturen dan een Marrigje van Baalen laten omdraaien Nagelbijten / Gniffelen

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:06

Ah, ik wist niet eens dat een singelbontje eigenlijk ook niet toegestaan is. Ik ben er al vaak genoeg mee gestart eigenlijk...

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:16

ik heb alles ff gelezen, maar als je bij de grand prix kijkt, daar rijd volgends mij de zwitserse Silvia Iklé met Salieri ook met een bontje rond het kopstuk.
en volgends mij zijn er wel heel erg veel mensen die een bontje of iets onder de neusriem hebben...

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 11:27

Wel apart dan, het mag niet, staat niet in de regelementen en bepaalde mensen rijden er wel mee. Denk dat ik toch even een berichtje naar de KNHS ga sturen dan. En anders maar zonder, het is ook zonde om weggestuurd te worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:03

Bij de FEI zie je iedereen ook met oornetjes e.d. rijden, dat mag ook niet bij de KNHS in de dressuur... De FEI regels zijn hier en daar anders dan de regels van de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:06

Ik heb er ook al met bontje zien starten en vroeg me idd af of dit mocht.Er is bij mijn weten toen niks van gezegd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:11

Ik heb het meegemaakt dat een combinatie de ring uitgestuurd werd om de lapjes onder haar hoofdstel eronderuit te halen, want losse toegevoegde onderdelen waren niet toegestaan. Goed waar het precies staat is reuze onduidelijk maar op zo'n moment ga je niet met de jury in discussie. Dit was er één van de oude stempel, ik heb er zelf geen moeite mee. Bij mij in de ring zou ik er geen woorden aan vuil maken.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:31

een meisje die ik ken (op een Bpony) rijd altijd met een bontje onder de neusriem (aan de onderkant) en die werd ook een keer aangesproken dat ze het eraf moest halen

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:42

Haay, Ik rij altijd met een bontje onder de neusriem -onderkant van mijn aansnoer-.
Ik heb er nog nooit commetaar op gehad.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:13

Ligt je paard na die vijf minuten in de ring helemaal open? Anders kan je het ook gewoon bij het losrijden omdoen, in de proef eraf en daarna weer erom. Lachen Loop je iig niet het risico uit de ring gestuurd te worden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:19

Hier in Belgie mag het maar ik vind het een superdom zicht. Ook onder een aansnoer en om de singel mag het, zelfs onder het zadel. Zal zo eens een plaatje zoeken van een met bontje.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:47

Oakland1990 schreef:
Hier in Belgie mag het maar ik vind het een superdom zicht. Ook onder een aansnoer en om de singel mag het, zelfs onder het zadel. Zal zo eens een plaatje zoeken van een met bontje.

Maarja, als je paard anders veel last krijgt zou ik er niet zo mee zitten dat het er misschien iets minder elegant uitziet.

Op grond van dat stukje dat jij over hebt genomen uit het regelement zou ik zeggen dat het wel mag. Maar voor de zekerheid zou ik dan toch maar contact opnemen met de KNHS. (ik reed overigens ook vaak met singelbontje, nooit geweten dat dat niet mocht Clown )

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:59

tja als het kan zou ik gewoon tijdens de proef het eronder uithalen...
ben benieuwd of het nou wel of niet mag....

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:02

Urielle schreef:
wiseguy15 schreef:

Ik denk zomaar dat ze ook eerder Mien van de Hoek met Bles eruit sturen dan een Marrigje van Baalen laten omdraaien Nagelbijten / Gniffelen

dat moet geen verschil maken