bijna een krukje nodig hoofdstel in doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

bijna een krukje nodig hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 09:42

Ik ben 2 meter en bij het in doen en vast maken van het hoofdstel heb ik eigenlijk bij alle paarden, na een week of drie een krukje nodig, of ze nu 1.50 of 1.80 zijn het maakt niet uit. Ze houden hun hoofd dan zoo laag dat ik eigenlijk op een krukje moet gaan zitten om de riempjes vast te kunnen maken.
Zijn er nog meer mensen met dit voorval of heb ik daar allen last van, ik moet dan mij knie er onder houden of aan de manen omhoog trekken.

Keet

Re: bijna een krukje nodig hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:45

ha ha ik heb een beetje hetzelfde probleem
alleen ben ik 1.80 en is mijn pony maar 90 cm hoog Haha!
dus ik ga even meelezen hier

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:48

Dit vind ik wel een leuk onderwerp. Mijn vorige (bijrijd)paard deed dit ook altijd, nu begint mijn huidige paard er soms ook opeens mee. Ik begon me laatst af te vragen of dit een bepaald gedrags'probleem' is.

Ben benieuwd of er een verklaring voor komt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:14

Mijn kleintje laat zijn hals ook laag hangen als ik een hoofdstel of halster om wil doen, ik vraag hem wel omhoog te gaan met zijn hoofd, vaak zakte hij weer naar beneden en vroeg ik hem weer omhoog te gaan. Dat hielp, uiteindelijk bleef hij hoger met zijn hals en hoofd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:18

Het is geen gedragsprobleem, in principe juist hartstikke goed dat je paard met zijn hoofd gaat zakken. Moet niet zo laag zijn dat je er echt niet meer bijkunt, maar de intentie is goed.

Ik zou even kijken naar de manier hoe jij het bit indoet. Als jij met het koude bit tegen de voortanden aanslaat of duwt als hij het bit niet inwil ipv van het uit de hand te laten happen, doe je je paard daar pijn mee. Wil je paard het bit niet meteen aannemen, kun je met de duim even in de mondhoek van het paard duwen, desnoods de lagen of het verhemelte masseren zodat hij zijn mond wel opendoet. Of je probeert het met een snoepje, al ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van.

Ook bij het uitdoen van het bit, pak het hoofdstel achter de oren beet en trek het over de oren, terwijl je met de achterkant van je hand over de neusrug wrijft. Wacht tot het paard het bit vrijwillig laat gaan, en trek het niet uit zijn mond.

Wat je paard ook moet leren is wijken voor druk achter de oren. Als jij met je hand druk geeft op de nek achter zijn oren, moet hij met zijn hoofd zakken. Om dat aan te leren kun je proberen met twee vingers achter de oren druk te geven, en die druk acuut te laten vallen als het paard met zijn hoofd zakt. Met twee vingers druk geven, want dat is wat onaangenaam. Druk niet laten varen als het paard met zijn hoofd omhoog komt, pas stoppen als het paard aanstalte maakt om te zakken, en iedere kleinste aanduiding belonen. Paard leert zo: druk valt weg als ik met hoofd zak. En behalve met het indoen van het bit, heb je nog meer voordelen van deze oefening. Het is heel handig om een paard te leren om na te geven op druk op het hoofd, helemaal bij paarden die niet vast kunnen staan of in paniek raken. En paarden die erg kijkerig zijn en snel schrikken, kun je met het laten zakken van het hoofd snel weer rustig krijgen (omdat het zakken van het hoofd op grazen lijkt).

Wat meer informatie over de "drop head cue" (laat hoofd zakken aanwijzing), artikel is helaas in het Engels en die ga ik niet helemaal voor je vertalen:

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

En als het paard dit pas sinds drie weken doet, is het bit misschien te koud voor hem. Warm jij het bit op?

En wanneer is de laatste keer de TA geweest?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:21

Cassidy, zijn probleem is dat de paarden júist het hoofd te laag houden Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:24

Heb het aangepast, blijft een manier van ontwijken. Hij zou even kritisch moeten kijken naar de manier van indoen van het bit, en misschien een afspraak maken met de TA.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:29

Citaat:
'Cassidy schreef: Het is geen gedragsprobleem, in principe juist hartstikke goed dat je paard met zijn hoofd gaat zakken. Moet niet zo laag zijn dat je er echt niet meer bijkunt, maar de intentie is goed.

Cassidy schreef:
Heb het aangepast, blijft een manier van ontwijken. Hij zou even kritisch moeten kijken naar de manier van indoen van het bit, en misschien een afspraak maken met de TA.

Voor mijn gevoel spreek je jezelf hier tegen. Wil het nog wat duidelijker uitleggen?

In mijn geval ben ik juist (naar mijn idee) uiterst zorgvuldig met het hoofdstel aandoen. Zo warm ik altijd het bit op voordat ik hem indoe en zorg ik er altijd voor dat het bit niet tegen zijn tanden komt. Mijn paard doet het overigens lang niet altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:35

Het paard moet het hoofd zo laag houden als jij dat wilt. Dus als jij gaat wandelen en het hoofd laag wilt hebben, dan moet je het hoofd omlaag kunnen brengen door druk achter die oren.
Maar stel je nu voor dat je gaat wandelen en het paard gaat met zijn hoofd omlaag omdat dit de beste positie is om te gaan snacken (dus af en toe een hap gras te kunnen bemachtigen) dan is dat niet hetzelfde. Hoofd is wel laag in het tweede geval, maar de intentie daartoe is verkeerd.

Als het paard met zijn hoofd van uit zichzelf zover zakt dat jij op je knieen de gespen vast moet maken, is dat niet gewenst.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:45

Dit had ik ook bedacht, dank je voor je uitleg.

Heb jij enig idee waarom een paard zo laag gaat zakken bij het omdoen van het hoofdstel (naast wat je eerder hebt genoemd?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:54

Misschien rekken van rug en halsspieren? Mijn oudere merrie doet het tot op zekere hoogte ook (al wacht ze ermee tot ik alles vastheb). Ze hapt het bit zo uit mijn handen, loslaten is ook geen probleem, drop head cue zit er in, gesnackt of gegeten wordt er niet met bit in, dus verder zou ik het ook niet weten.

Konden ze maar praten he?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:07

haha Haha! Ja, inderdaad... soms zou het verdomd handig zijn als ze konden praten!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:37

het maakt niet uit, of het nu een paard is die helemaal geen bit in wil, of geen halster aan wil, na een paar dagen willen ze probleem loos het allemaal wel, ze doen dan vaak zelf hun hoofd in het halster of happen zonder problemen het bit in. Dan blijven ze rustig staan en gaan ze rustig met hun hoofd naar beneden, zonder onrustig te worden of vervelend, ze blijven ook altijd los stil staan en wachten tot ze moeten mee lopen.
Maar altijd moet ik best ver bukken.
Als je goed oplet kan je best wel aan ze zien, wat ze bedoelen of willen.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:43

montyjansen schreef:
Ik ben 2 meter en bij het in doen en vast maken van het hoofdstel heb ik eigenlijk bij alle paarden, na een week of drie een krukje nodig, of ze nu 1.50 of 1.80 zijn het maakt niet uit. Ze houden hun hoofd dan zoo laag dat ik eigenlijk op een krukje moet gaan zitten om de riempjes vast te kunnen maken.
Zijn er nog meer mensen met dit voorval of heb ik daar allen last van, ik moet dan mij knie er onder houden of aan de manen omhoog trekken.

Haha ik heb juist een krukje nodig om erop te staan!
Alleen bij het paard van mijn moeder, want die is 1.75 Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:44

Hmm snap het probleem niet, je kunt toch even door je knieën gaan? Als ik een shet een hoofdstel in moet doen of een tuig opleg en riempjes vast moet maken dan ga ik ook gewoon op mijn knieën of buk me even, kleine moeite toch? Knipoog
En anders pak je toch wel een krukje?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:21

Ik snap het 'probleem' wel... een hoofd dat zo laag gaat dat je ovr de hals heen het hoofdstel in moet doen kan gevaar opleveren als het hoofd plots weer omhoog gaat..

Maar zoals cassidy al zei zou ik niet ontevreden zijn met een laag hoofd. Beter dan een hoog hoofd ( maar ik ben dan ook maar 1.67)

Staat je paard op stal? met een open staldeur? de bovenkant bedoel ik dan. of is er een hek oid waraje hem achter kan zetten?
Probeer dan eens een hoofdstel in te doen. het paard kan zijn hoofd niet té laag doen, maar er is geen dwang of schrik. Beloon dat gedrag door het bit rustig, warm en comfortable in te doen, of misschien zelfs met een brokje. Lees je eens in in target training. Dat zou kunnen helpen.

Ik werd zo moe van het hoofd van mijn tink van het gras te krijgen dta ik hem op commando heb geleerd zijn hoofd omhoog te doen. Hij reageert nu op 'koppieop' en een lichte druk op het halstertouw. Deels met beloning, maar ook het nietcomfortabel maken van hoofd omlaag door ZACHTJES met de zweeppunt tegne de neus te tikken. ( bij tikken lees een herhaalt kloppen ipv zwiepend tikken)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:25

Ik ben zelf 1m84 en heb het ook af en toe voor. Meestal zorg ik dan dat ik tijdens het hoofdstel om doen schouder aan schouder sta met het paard, beiden vooruit kijkend. Als het goed is zit mijn rechterschouder dan in de weg om het hoofd te laag te brengen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 08:35

Henrieke schreef:
Hmm snap het probleem niet, je kunt toch even door je knieën gaan? Als ik een shet een hoofdstel in moet doen of een tuig opleg en riempjes vast moet maken dan ga ik ook gewoon op mijn knieën of buk me even, kleine moeite toch? Knipoog

waar staat dan dat het een probleem is? Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 08:35

Henrieke schreef:

ik snap het probleem ook niet, waar staat dan dat het een probleem is? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:44

imo is het dezelfde vorm van verzet als het hoofd omhoog doen, tis gewoonweg een kwestie van ervoor zorgen dat dat ding niet in de mond kan oftewel, het baasje er niet bij kan Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:59

Volgens mij zal geen enkel paard zijn hoofd omlaag doen als vorm van verzet...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:18

montyjansen schreef:
Henrieke schreef:

ik snap het probleem ook niet, waar staat dan dat het een probleem is? Knipoog

nouja, voorval dan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:03

Ik ken wel paarden die het doen omdat ze weten dat je dan niet bij de neusriem komt. Vraag is dan waarom die daar onderuit wil...

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:16

Heeft die van mij ook een handje van.
Soms gooit ze der hoofd zo hoog dat ik er niet bijkom. (ze weet dat ik daar te klein voor ben, heb gelukkig een lange verzorgster die het dan even overneemt)

Tegenwoordig doet ze dit bijna nooit meer, ze hapt zelf al naar het hoofdstel zodra ze hem ziet, laat me hem rustig omdoen (af en toe pakt ze de keelriem bij het bit om daar ook op te kauwen) en alles vastmaken op de sperriem na.
Het koppie gaat dan omlaag of zo tegen de staldeur aan dat ik er bijna niet meer bijkom.
Sperriem knelt nergens, zit ook zeker niet te strak (heb dit nog aan verschillende mensen nagevraagd)
Straf ik haar dan even ( door even mijn stem te gebruiken) dan houdt ze der hoofd rustig stil op de voor mij prettigste hoogte.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:17

Die van mij laat ook dr hoofd zakken bij het indoen. Niet extreem laag maar wel lager dan ik gewend ben tov andere paarden.