Zijn geschiedenis is een beetje als volgt: Als veulen zijnde altijd apart gehouden van de andere paarden omdat er werd gedacht een geweldige dekhengst in handen te hebben. Na het afspenen werd hij dan ook alleen op stal gezet en alleen in de wei of paddock (hij kwam tenminste nog wel buiten).
Op 4 jarige leeftijd is hij van eigenaar veranderd en de nieuwe eigenaar heeft hem op stal gezet, werd af en toe eens geborsteld en gemiddeld 3x per week gelongeerd. Hij kwam sporadisch nog maar buiten en werd op 5 jarige leeftijd in dekdienst gezet.
Toen hij 6 werd is hij beleerd bij een daarvoor bedoelde stal. Hier heeft hij tot hij 7,5 jaar oud was op stal gestaan en kwam enkel uit zijn box voor training of wedstrijden. Hierna kwam hij weer terug op stal bij zijn eigenaar. Deze heeft hem 6 maanden op stal gezet en niets meer met hem gedaan. (in deze periode heb ik dit paardje ook leren kennen). Toen hij 8 jaar werd is hij verkocht en gecastreerd en in de wei gezet met 20 merries. Helaas is er 2 jaar lang niet naar hem omgekeken en heeft hij zich altijd nog hengst gewaant.
Tot ik hem bij mij op stal kreeg. Hij was mager, had schurft, haken op zijn kiezen en veel te lange hoeven. Hij was ook helemaal van slag toen hij in de nieuwe kudde werd gezet en kennis moest maken met andere ruinen. Hij zat onder de verwondingen en oogde op een gegeven moment zelfs depresief. Ik ben heel langzaam met hem aan de gang gegaan, hij hing als plakband aan me vast. Eerst moest er natuurlijk wat aan zijn gezondheid worden gedaan en daarnaast ben ik elke dag met hem gaan wandelen en borstelen. Na verloop van tijd kwam hij beter in zijn vel en zijn conditie werd beter en begon ik met rijden. Hij liep werkelijk de sterren van de hemel!!
Naarmate hij sterker werd ging hij ook steeds meer staken, bokken en dreigen met stijgeren. Ook keerde hij zich steeds meer van me af en reageerde alleen nog maar op de kudde. Ik ben op een cursus grondwerk met hem gegaan en dit heeft bijna wonderen verricht wat betreft zijn kudde-manie en hij richte zich weer wat op mij, al bleek hij soms wel erg dominant te zijn. Dit heb ik behoorlijk goed onder controle met longeren en wandelen, maar met rijden nog niet. Hij heeft enorme moeite om zich te concentereren op het werk als er ook maar iets gebeurd in de kudde, ik ben hem dan toch echt 15 min. kwijt. Hij gaat lopen showen, racen en zet een enorme hengstennek op.
Ook heeft hij totaal geen oog voor zijn eigen veiligheid als hij zijn merrie verdedigd of een nieuw paard ontmoet (hij slaat geregeld zijn benen kapot tegen zijn stalwand)
Daarnaast valt hij soms andere beesten aan zoals de hond of de kip. Soms maakt hij er ook helemaal niets van. Hierin is hij vrij onberekenbaar. Waar ik erg van ben geschrokken is dat hij tijdens het longeren een keer een enorme uitval deed naar een toekijkend meisje van een jaar of 4.
Nu gaat het redelijk goed en hij is doorgaans behoorlijk meewerkend en een gezellige knuffel. Maar echt vertrouwen doe ik hem niet meer naar andere mensen(lees kinderen) en beesten toe. Voor mij is hij lief, alleen het rijden wil momenteel nog niet echt lukken.
Ik weet dat dit paard sociaal heel veel niet heeft geleerd en daardoor waarschijnlijk een "kronkel" in zijn kop heeft. Maar hoe kan ik het best met dit paard omgaan en hem van zijn hengsten streken afhelpen (als het echt hengstenstreken zijn tenminste). Ik zou hem zo graag een keer ontspannen willen zien en dat hij lol heeft in zijn leven.

.