Lezer begint met lezen : paard op de rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Lezer begint met lezen : paard op de rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:54

Hallo !
De titel zegt het al, ik heb een probleempje :
De afgelopen drie (?) wedstrijden heeft mijn paard een "fijn" kunstje...
Als ik de ring in kom loopt hij echt fijn, en blijft er mooi aan trekken...
Maar zodra mijn lezer begint met voorlezen gaat de rem erop. Hij wordt dood voor mijn been dan.
Ik heb iedere keer een andere voorlezer, dus daar ligt het denk ik niet aan...???
Vooral als ik op middenlijnen kom is het erg. Als ik ik weer in de losrijbak/terrein kom loopt hij METEEN weer super....

Wat nu ?

Apple

Re: Lezer begint met lezen : paard op de rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:55

Of veel lezers vragen als je ook aan het gewoon rijden bent of je proef uit het hoofd leren en zonder lezer starten Lachen.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:55

Doet ie het thuis ook?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:00

Apple schreef:
Of veel lezers vragen als je ook aan het gewoon rijden bent of je proef uit het hoofd leren en zonder lezer starten Lachen.

Dat oefenen thuis ga ik zowieso doen,, uit het hoofd is een idee inderdaad !!!
Daar had ik nog niet aan gedacht !

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:01

ilovelucky schreef:
Doet ie het thuis ook?

Heel afentoe... Maar het is zo vreemd dat hij met losrijden echt súper gaat, maar in de ring het weer omslaat zeg maar...

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:02

Ik zou in dit geval inderdaad ook Of thuis veel gaan oefenen met een voorlezer, of de proef uit je hoofd leren Ja

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:02

zoals al gezegd is zou ik het inderdaad ook een keertje uit mn hoofd proberen.. De tip om thuis in de bak een keer een voorlezer te laten lezen vind ik ook wel een goede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:04

Is het niet zo dat jij het zelf ook spannend vind als de wedstrijd begint zeg maar.
En dat je dan onbewust meer met je hand doet, of tegen zit met je zit door lichte spanning?
En je paard dat voelt en erop reageert?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:05

runningkawa schreef:
Is het niet zo dat jij het zelf ook spannend vind als de wedstrijd begint zeg maar.
En dat je dan onbewust meer met je hand doet, of tegen zit met je zit door lichte spanning?

Zou natuurlijk altijd kunnen... Maar ik heb er opgelet, als ik de ring verken zegmaar, doet hij het nog prima...
Geloof dat ik dan hetzelfde rijd dan wanneer de lezer gaat lezen..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:05

Ik heb dat ook, zodra ik de ring in kom dan wordt ze dood voor mn hulpen.
Ik denk dat het bij mij ook komt door onbewuste spanning van mij.
Je voelt het misschien niet maar toch verander je doordat je je meer concentreerd op de proef.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:06

Vaak is het zo dat zoals RK al zegt de ruiter iets verandert in haar/zijn zit zodra de proef begint...

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:07

Zou het kunnen dat jij "stopt" met rijden zonder dat je het doorhebt? Of anders rijdt als je lezer gaat beginnen? Misschien moet je dat eens vragen aan mensen die met je mee zijn want meestal ben je jezelf daar niet van bewust.

Misschien is het zinvol om thuis eens een wedstrijdsituatie na te bootsen en dan eerst ergens losrijden om vervolgens op een andere plek je proef te rijden met voorlezer en je instructeur erbij om je te helpen.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:07

Simba_ schreef:
runningkawa schreef:

Zou natuurlijk altijd kunnen... Maar ik heb er opgelet, als ik de ring verken zegmaar, doet hij het nog prima...
Geloof dat ik dan hetzelfde rijd dan wanneer de lezer gaat lezen..

Maar zou je paard het dan al niet eerder gedaan hebben? Je schrijft in je openingspost dat hij het sinds de laatste 3 wedstrijden doet..

of jij vindt het ineens heel veel spannender, kan ook natuurlijk Tong uitsteken

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:09

ivar schreef:
Zou het kunnen dat jij "stopt" met rijden zonder dat je het doorhebt? Of anders rijdt als je lezer gaat beginnen? Misschien moet je dat eens vragen aan mensen die met je mee zijn want meestal ben je jezelf daar niet van bewust.

Misschien is het zinvol om thuis eens een wedstrijdsituatie na te bootsen en dan eerst ergens losrijden om vervolgens op een andere plek je proef te rijden met voorlezer en je instructeur erbij om je te helpen.

Dat is ook een mooie tip inderdaad !
Ik denk niet dat hij het voelt alsof ik stop met rijden... Als hij dood wordt voor mijn hulpen MOET ik wel doorgaan met rijden omdat hij anders steeeeeds langzamer gaat Clown
Laatst bijgewerkt door Simba_ op 29-12-07 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

Misschien is het zo dat je paard terugkomt op de omheining. Vaak hoor je dat paarden in het buitenseizoen lekker voorwaarts lopen en zodra ze in een binnenbak de proef in gaan terugkomen....

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:10

shavira schreef:
Misschien is het zo dat je paard terugkomt op de omheining. Vaak hoor je dat paarden in het buitenseizoen lekker voorwaarts lopen en zodra ze in een binnenbak de proef in gaan terugkomen....

Oké ! Dat zou ook kunnen, maar zou hij het met losrijden dan ook niet moeten doen ?

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:12

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Als de omheining ineens hoger is of dicht kan dat wel verschil maken...(wil niet zeggen dat dat dan altijd het geval is.)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:12

Lotskie schreef:
runningkawa schreef:

Maar zou je paard het dan al niet eerder gedaan hebben? Je schrijft in je openingspost dat hij het sinds de laatste 3 wedstrijden doet..

of jij vindt het ineens heel veel spannender, kan ook natuurlijk Tong uitsteken

Nou, ik moet zeggen dat ik het niet spannender vond in die zin, want ik zag het niet aankomen deze keer. Hij liep voordat de proef begon echt zó fijn, dat ik me er toen niet druk omgemaakt heb. Pas toen ik de proef bezig was dacht ik : S.Hit ! Hij flikt het me weer !

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:13

shavira schreef:
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Als de omheining ineens hoger is of dicht kan dat wel verschil maken...(wil niet zeggen dat dat dan altijd het geval is.)

Klopt, maar de omheining was eingelijk het zelfde, de vorige wedstrijd was hij zelfs identiek !

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:16

Dan denk ik toch echt dat het ligt aan de ruiter eerlijk gezegd. Waarschijnlijk doe je "iets" anders waardoor de rem erop gaat. Misschien wil je teveel van voren veranderen (om het in de proef er goed uit te laten zien en vul je daarbij te weinig aan met been??) Of je spant je bovenbenen bij het doorzitten zodat je onderbeen onnodig drijft,hierdoor komen de hulpen niet door en moet je dus steeds meer doen....

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:20

shavira schreef:
Dan denk ik toch echt dat het ligt aan de ruiter eerlijk gezegd. Waarschijnlijk doe je "iets" anders waardoor de rem erop gaat. Misschien wil je teveel van voren veranderen (om het in de proef er goed uit te laten zien en vul je daarbij te weinig aan met been??) Of je spant je bovenbenen bij het doorzitten zodat je onderbeen onnodig drijft,hierdoor komen de hulpen niet door en moet je dus steeds meer doen....

Zou kunnen inderdaad.. Maar dat is vanzelfsprekend onbewust...
Lastig hoor haha !
Ik ga zowieso eens oefenen met lezer thuis en daarbij goed opletten wat we beide doen,
en een keer de proef uit mijn hoofd rijden lijkt me ook een goed idee !

Ik geef mezelf altijd de schuld als er iets mis gaat,, maar dit viel wel zo erg op dat ik echt dacht dat mijn paard me voor de gek hield.
Hij is echt super slim en bijdehand, hij is altijd wel in voor een ' practical joke Clown '

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:22

suc6 met oefenen en probeer in je proef net zo te rijden als thuis!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:47

Uit het hoofd rijden zou je kunnen proberen, dan weet je of het echt aan het voorlezen ligt.

Ik rij met de vos soms ook zonder voorlezer. Hij wordt juist druk van voorlezen, vooral als ie al galop hoort maar nog even moet wachten tot de letter. Uit het hoofd rijden gaat echt veel fijner. Het is ook nog wel goed voor je eigen spanning, ik ben vaak wat overgeconcentreerd en als ik zelf moet denken over de proef dan kan ik iets minder op mijn paard letten. Dan gaat het fijner.

Succes ermee Knipoog

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:35

rijd je al lang M1 ? misschien kan het komen door dat je in het L2 met zweep mocht rijden en in het M1 niet meer Lachen ?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:48

sas_dancer schreef:
rijd je al lang M1 ? misschien kan het komen door dat je in het L2 met zweep mocht rijden en in het M1 niet meer Lachen ?

Daar dacht ik ook al aan inderdaad, maar het valt zo op namelijk :
Als ik de ring verken heb ik mijn zweep al "afgegeven", en dan loopt hij er nog super mooi tegenaan !
Maar zodra mijn lezer roept : A-X Binnenkomen arbeidsdraf, en ik ben halverwege die middenlijn dan is
mijn impuls compleet verdwenen...
Hij wéét ook gewoon dat we op een E-B lijn op de middenlijn halthouden... Dan staat hij twee meter van te voren al stil,
en is dan met geen mogelijkheid verder te rijden tot X Clown Ik oefen dit thuis bewust érg weinig.. Dus het is niet zo dat hij het kan dromen... Hij is twee jaar terug Z1 geweest, en is érg slim... Dus het zou me niks verbazen dat hij het wel grappig vindt dat ik dan zit te ploeteren hahaha ! Maar wat al eerder in dit topic gezegd, het kan natuurlijk ook zijn dat ik onbewust iets doe, en dat Simba dan niet meer weet wat van hem verwacht wordt....
We gaan het maar eens proberen Lachen