Wat te doen aan de hand lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraQ

Wat te doen aan de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:58

Hallo lezers,...

Mijn vraag is ht volgende,...
Ik heb een veulen, 8 mnd oud en heeft al een halster om en dat gaat goed.
Nu wil ik met hem gaan wennen om stukjs te lopen, wat voor touw kan ik het beste gebruiken en als ik wat meer tempo wil nemen, stukje te draven wat te gebruiken.
Tevens zal ik proberen om zo dicht mogelijk bij hem te blijven.
Hij is trouwens al erg mak

DaisyFlower

Re: Wat te doen aan de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:25

Je kunt een halstertouw met elastiek gebruiken. Dat dempt eventuele 'schokken'.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:53

Ooit al eens gedacht om eerst een join up met jouw veulen te doen? Doet bij 99% van de paarden wonderen.
En misschien gebruik je 't beste een longe ipv een gewoon touw. Op die manier kan je makkelijk een eind toegeven als ie probeert ervandoor te gaan, mocht dit nodig zijn...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:56

een veulen van 8 maanden moet gewoon lekker in de wei lopen met zijn soort/leeftijdsgenootjes

natuurlijk is het belangrijk dat hij netjes naast je meeloopt maar echt gaan wandelen en zelfs draven zou ik voorlopig nog mee wachten

en als je die hierboven genoemde join-up gaat doen, lees je dan eerst in met alle sticky's endergelijke hier op bokt
kan levens gevaarlijk zijn

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:59

Geen Join Up nodig hier.

Het beestje hoort gewoon bij vriendjes op de wei te staan, maar als ik dan toch in ga op het leren aan de hand lopen in het algemeen;
Pak gewoon een halstertouwtje en stap, dus oefen, wat in de wei of bak. Gaat dat perfect incl. wat 'sturen', kun je beginnen met draven, in de bak/wei. Dan ga je een keertje stappend naar buiten, tot dat goed gaat en dan kun je gaan draven.
En vooral niet gaan lopen trekken aan het touw...
Laatst bijgewerkt door 901823 op 28-12-07 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:02

Evelli schreef:
een veulen van 8 maanden moet gewoon lekker in de wei lopen met zijn soort/leeftijdsgenootjes

natuurlijk is het belangrijk dat hij netjes naast je meeloopt maar echt gaan wandelen en zelfs draven zou ik voorlopig nog mee wachten

en als je die hierboven genoemde join-up gaat doen, lees je dan eerst in met alle sticky's endergelijke hier op bokt

Een join up die op de JUISTE manier gedaan is, is helemaal niet gevaarlijk. En ik vind het persoonlijk wèl belangrijk dat een veulen al heel jong leert om bij je te lopen aan een touw. Probeer maar eens een paard van anderhalf of 2 jaar aan een touw te leren lopen... hij zal nogal een stukje met je gaan lopen als ie daar zin in heeft.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:05

LilianR schreef:
Onzin, geen Join Up nodig hier.

Graag wat meer uitleg als 't kan, gewoon zeggen dat iemand onzin vertelt is nogal makkelijk...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:08

Voltigeur schreef:
Evelli schreef:

Een join up die op de JUISTE manier gedaan is, is helemaal niet gevaarlijk. En ik vind het persoonlijk wèl belangrijk dat een veulen al heel jong leert om bij je te lopen aan een touw. Probeer maar eens een paard van anderhalf of 2 jaar aan een touw te leren lopen... hij zal nogal een stukje met je gaan lopen als ie daar zin in heeft.

Lees dan ook goed
ik zeg dat het levensgevaarlijk kan zijn, vandaar dat ik haar aanraad om zich goed in te lezen

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:10

als je gaat stappen met je veulen wil ik je graag een simpel advies meegeven.
als hij er een beetje aan gewent is geraakt probeer dan eens af te wisselen aan welke kant je loopt. de ene keer links en de ander keer rechts .
wen er ook eens aan om de stal rechtsom en links om in te lopen ,of de paddock, wasplaats of iets anders.
door dit te doen ga je hem aan beide zijde sterk maken,hij ontwikkeld zijn bespiering aan 2 kanten.
het voordeel is dat je over een paar jaar als je hem gaat inrijden geen makkelijke en moeilijk kant hebt.
een simpel trucje waar je later veel plezier van zal hebben

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:24

Voltigeur schreef:
LilianR schreef:
Onzin, geen Join Up nodig hier.

Graag wat meer uitleg als 't kan, gewoon zeggen dat iemand onzin vertelt is nogal makkelijk...

Er staat nergens dat het veulen zich 'verkeerd/dominant gedraagt'.
Hij moet het alleen leren. Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:28

Een join up is heus niet alleen voor dominante paarden of paarden die zich verkeerd gedragen hoor...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:30

Maar wel om (veel) respect te vragen/pakken. En dat is hier niet nodig.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:33

Evelli schreef:
Lees dan ook goed
ik zeg dat het levensgevaarlijk kan zijn, vandaar dat ik haar aanraad om zich goed in te lezen

Vandaar dat ik ook zei Een join up die op de JUISTE manier gedaan is...
Je hoeft niet gelijk boos te worden, hé...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:35

mensen we hebben het over een veulen van 8 maanden
die hoort lekker op de wei te staan, af en toe eens een knuffel te krijgen, voetjes oppakken en klein stukje mee te lopen aan een touw

die moet geen dingen gaan leren waar hij niet aan toe is, het is een baby, die laat je toch ook geen moeilijke rekensommen doen?
laat het veulen lekker veulen zijn

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:40

Evelli schreef:
mensen we hebben het over een veulen van 8 maanden
die hoort lekker op de wei te staan, af en toe eens een knuffel te krijgen, voetjes oppakken en klein stukje mee te lopen aan een touw

die moet geen dingen gaan leren waar hij niet aan toe is, het is een baby, die laat je toch ook geen moeilijke rekensommen doen?
laat het veulen lekker veulen zijn

En wacht tot ie groot en sterk is om er iets mee te beginnen...
Niemand zegt hier toch dat je dagelijks een uur of langer zo'n dingen moet gaan doen? Een join up, goed uitgevoerd, hoef je maar 1 maal te doen (een veulen in de wilde natuur leert al vanaf de eerste dag zijn plaats in de groep te kennen).
Eénmaal per week 10 a 15 minuutjes aan een touwtje leren lopen zal heus geen kwaad kunnen hoor. En dan heeft 't nog 6 dagen, 23 uur en 45 minuten per week over om gezellig veulen te zijn bij de andere paarden en veulens.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:48

Maar Voltigeur toch... een veulen van 8 maanden, ga je daar mee join uppen?! Ieder paard is anders Voltigeur en daarom heb ik een vreselijke hekel aan mensen die steeds maar via het zelfde progamma werken. Zadelmak maken? Oh eerst even een join up, dat doet wonderen!! Rolleyes BAH
Hier kan ik niet tegen, sorry. Ik geef toe dat bij sommige paarden een join up ook helpt maar ik los de zaken nog liever op met tijd en geduld in plaats van dat ik ze dwing om mij als leider te volgen.

TamaraQ, je kunt het beste gewoon iedere dag 5 - 10 minuutjes met hem stukjes gaan lopen. Als dit gewoon lekker makkelijk gaat moet het draven ook gewoon geen probleem opleveren. Als ik een veulen wil beleren dan gebruik ik altijd een katoenen touw van 3.5 meter zodat men genoeg speling heeft en niet snel neigt tot trekken als het even niet gaat. Handschoenen raad ik ook altijd aan en natuurlijk véél belonen Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:35

hns schreef:
Ieder paard is anders Voltigeur en daarom heb ik een vreselijke hekel aan mensen die steeds maar via het zelfde progamma werken. Zadelmak maken? Oh eerst even een join up, dat doet wonderen!! Rolleyes BAH
Hier kan ik niet tegen, sorry. Ik geef toe dat bij sommige paarden een join up ook helpt maar ik los de zaken nog liever op met tijd en geduld in plaats van dat ik ze dwing om mij als leider te volgen.

Ik heb ook niet gezegd dat elk paard gelijk is en dat elk paard hetzelfde reageert op een join up. Ik heb ook niet gezegd dat het dè manier, of de ènige manier zou zijn, hé? Ik heb ook niet gezegd dat zij een join up MOET doen, ik stelde de vraag of ze er al eens aan gedacht had. En ik denk niet dat het te ontkennen valt dat het een goede methode is (mits correct toe gepast natuurlijk, maar dat is met alles zo). En ik dacht ook niet dat er door TS, noch door mij ooit iets over zadelmak maken gezegd geweest is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:46

HAR --> OPG.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:03

Persoonlijk zou ik nooit een join-up bij een veulen van 8 maanden toepassen.
Een join-up wordt tegenwoordig, in mijn ogen, té snel vergeleken met grondwerken. Wat mensen vergeten is dat een join-up bij een vrij drastische manier is om het leiderschap voor je te winnen. Ik ben absoluut van mening dat de join-up in andere gevallen heel bruikbaar en functioneel kan zijn, maar bij een veulen van nog geen jaar betwijfel ik het...

Join-Up training methods are most simply expressed in the process of starting raw horses. Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. Working in a round pen, one begins Join-Up® by making large movements and noise as a predator would and begins driving the horse to run away.
bron: http://www.montyroberts.com/ju_about.html

Als ik van de TS lees dat het veulen al enorm mak is, lijkt het me dat een join-up meer kwaad dan goed kan in dit geval. Er is geen sprake van dominant gedrag of gedrag dat je als leider niet kan/mag tolereren. Een join-up is in mijn ogen dan geen paarvriendelijke aanpak; je stuurt een veulen 'weg' dat in principe niet weggestuurd hoeft te worden!

Ik denk het leiden aan de hand weinig problemen oplevert, als ik hoor dat het diertje al goed gewend is aan mensen. Maak er een spelletje van: lopen, stilstaan, belonen, weer wegstappen, belonen, een rondje draaien, belonen etc. Als het veulen jou volgt, dan kun je ervan uitgaan dat het ook in draf meeloopt Ja Ik zou overigens gebruik maken van een leadrope, net wat langer dan een halstertouw en geeft je wat meer bewegingsvrijheid Lachen

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:40

Evelli schreef:

ik vind dat je best af en toe met een veulen kan wandelen, hij hoeft dan helemaal niet hard te werken terwijl hij dan toch leert hoe hij zich moet gedragen naast iemand, en misschien vindt hij het wel leuk, (een beetje afwisseling) en tuurlijk moet hij ook in de wei kunnen lopen, maar dat kan hij toch, en is het nou erg om een veulen een half uur ofzo uit de wei te halen om een beetje te wandelen??!! hij kan er uren in staan! conclusie: ik vind dat je best kan wandelen met je veulentje.. met een halster en een touw met paniekhaak.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:44

niet in de wei laten staan!! oke zorg wel dat hij een vriendje heeft in de wei maar ik vind niet dat je m naar de opfok moet brengen als je zorgt voor een vriendje is dat ook goed. leer m nu al wat dingen aan.. veel mensen gooien hun paard op de opfok, trekken m uit de wei als hij 3 is en beginnen dr meteen mee, dat vind ik erg dom want dan gaat alles veel een veel te snel voor zo'n beestje..

ik vind dat je hier al best aan kunt beginnen, neem kleine stapjes, train niet langer dan 15 min das lang genoeg want het moet ook leuk blijven. je zult er een hoop plezier van hebben later als je hem nu alvast wat dingetjes aanleert zoals meelopen, luisteren naar commando's zoals terug, stap.
wat ik persoonlijk ook erg verstandig vind is het trailer op en af lopen leren, zet de trailer in de wei en ga m leren er op te lopen en eraf te lopen, zodat hij hier rustig aan kan wennen..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:10

NHS is in principe diervriendelijk....je leert het respect te krijgen voor de mens en deze als leider te zien.

wandelen: een NHS touw is erg prettig, langer dan een halstertouw en korter dan een longeerlijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:28

een JU is wel een héél sterke aanpak hier hoor... ik heb het bij één paard nodig gehad tot nu toe, en die had een flink dominantieprobleem door gebrek aan degelijke opvoeding. een 8 maanden oud veulen behoeft imo echt geen JU. wat grondwerk kan natuurlijk altijd, zo kan je hem de basismanieren aan het halster bijbrengen, zonder (geestelijk) geweld aan te doen.

JU zou ik zowiezo niet aanraden als je het uit een boekje wil doen, er komt een hoop bij kijken, niet alleen voor begeleider, maar vooral voor het paard. en dat laatste wordt door veel mensen onderschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:05

Een veulen hoort, inderdaad, zijn tijd door te brengen in een weiland, met leeftijdsgenootjes. Maar ik snap jou idee ook wel, je hebt een veulen gekocht, en wilt er ook alvast een band mee opbouwen. Daar geef ik je gelijk in, want als je een paard al goed kent, gaat het inrijden straks veel makkelijker. Een join-up is inderdaad een goed idee, het doet bij veel paarden wonderen, en het veulen hoeft niet onnodig hard aan het werk. Verder zou ik dan wel wachten, nog een maandje of 6, zodat het veulen iets ouder is, ik zou sowieso wachten tot het diertje iets ouder dan een jaar is. Als je per sé iets wilt doen, begin met poetsen, hoeven uitkrabben is heel moeilijk om te leren, het is voor een veulen niet makkelijk, op 3 benen staan en dan uitkrabben. Om even te antwoorden op je touw, ik zou inderdaad een touw nemen met elastiek, die eventuele schokken opvangt. Ik zou, als ik jou was, ook een veiligheidshaak nemen. Ze zijn makkelijk los te halen als het niet goed gaat, en het is dus veiliger. Alleen moet je dan wel een goede nemen, want sommige veiligheidshaken schieten vanzelf los. Anders zou ik je een leadrope aanraden, die ook gebruikt wordt met Natural Horsemanship. Dit zijn hele fijne touwen, die je ook nog eens kan gebruiken voor een join up. Misschien kan je wat ontspannen grondwerk-beginselen gaan doen, niet dat je paard hard aan het werk hoeft, maar gewoon leren jou commando's op te volgen, stap, draf, verder naar de galop zou ik nog niet gaan. Verder, doe veel met je veulen, maar als je veel wilt gaan wandelen, begin dan in de bak, omheind en waar het niet mis kan gaan. Als je niet aan een leadrope kan komen, kan je net zo goed een gewoon halstertouw met elastiek voor schokdemping nemen. Een veiligheidshaak is handig, maar het schiet makkelijk open, bedenk ik me net.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:10

Anke schreef:
NHS is in principe diervriendelijk....je leert het respect te krijgen voor de mens en deze als leider te zien.

wandelen: een NHS touw is erg prettig, langer dan een halstertouw en korter dan een longeerlijn.

Een 12 ft. leadrope bedoel je. Knipoog
Je hebt ook 22 ft. maar dat is dus weer langer.